Nekromanti Mallar för worldbuilding

Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Jag har börjat knåpa på ett worldbuildingprojekt, och jag har börjat med att etablera mallar för det jag ska skriva för att underlätta processen något.

Just nu ser de ut på följande vis:

Gudar

Namn: Gudens primära namn.

Domän: De ämnesområdena som guden har makt över, t.ex. krig, katter, havet, stormar, etc.

Beskrivning: En beskrivning av hur guden oftast avbildas. Variationer tas upp här också.

Alternativa masker: Namnen på andra gudar som skulle kunna vara olika aspekter/masker av denna guden. Även kort om deras domäner och beskrivningar.

Symboler: Tecken, ikoner och symboler som förknippas med guden.

Relaterade organisationer: Kulter, sekter, religioner och andra grupperingar som har med guden att göra.


Folkslag (används här istället för "ras", dvs. människor, ickemänniskor, etc.)

Namn: Det som folkslaget kallas och även det som folkslaget kallar sig själva.

Typiska karaktärsdrag: En beskrivning av fysiska attribut som är vanliga för folkslaget, oavsett vilken variation det handlar om. Tar möjligen upp fysiska attribut som är vanliga för de olika variationerna.

Relaterade kulturer: Diskuterar kort de olika kulturerna inom folkslaget.


Organisationer

Namn: Vad organisationen kallas.

Symbol: Organisationens logga/symbol/sigill om den har någon.

Mål: Det som organisationen försöker uppnå. Anledningen till att den finns.

Medlemmar: Vilken typ av personer som tillåts bli medlemmar av organisationen.

Hierarki: Organisationens hierarki och maktordning.

Initiering: Det som krävs för att få bli en medlem av organisationen.

Riter/Traditioner: Oftast hemliga aktiviteter som organisationen har för sig.

Regler: Lagarna och förordningarna som organisationen följer.

Tabun: Det som är förbjudet enligt organisationens regler.


Kulturer

Namn: Vad kulturen brukar kallas. Vad medlemmar av kulturen själva kallar den, och vad den kan kallas av folk utanför den.

(Medlemskap: Vilket eller vilka folkslag som brukar anses vara del av kulturen.)

Traditioner: Vad har kulturen för sig som är typisk för just den kulturen?

Språk: Vad för språk talas vanligtvis inom kulturen?

Religion: Vilka gudar tillber folk inom kulturen vanligtvis? Hur skiljer sig deras religion från andra kulturers?

Klädsel: Finns det särskilda vanor för hur folk klär sig inom kulturen? Skulle så vara fallet, hur klär sig folket?

Arbete: Finns det särskilda hantverk som kulturen är känd för? Är kulturen känd för att vara bra eller dålig inom något område? T.ex. bra akademiker, men dåliga hantverkare?

Valuta: Vad använder kulturen för valuta?

Magi: Hur förhåller sig kulturen till magi?

Teknik: Vilken teknisk nivå ligger kulturen på?


Jag söker input kring dem här mallarna. Kommer ni på något som saknas i nuläget? Kanske något ni hade gjort annorlunda i det här sammanhanget?

Med tiden blir det nog även mallar för städer och kungariken/länder.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Största problemet som jag ser det är att dina mallar riskerar att leda till en lapptäcksvärld.

Varje skapelse blir helt självständig. Inga kopplingar till andra. Visst, du kan ju såklart lägga in sådant också - men om det inte finns i mallen kanske du glömmer eller nedprioriterar det.

Så, åtminstone på Organisationer och Kulturer skulle jag lägga till lite för att dra in kopplingar och konflikter. Har organisationen några fiender? Allierade? Är organisationen innästlad i någon särskild kultur eller landsände, eller försöker den bli det kanske?

Har kulturen några vänner eller fiender? Om kulturen är en minoritet i hela eller delar av sitt utbredningsområde kan det finnas andra kulturer som förtrycker den eller kanske en organisation eller makthavare som står upp för den. Kanske finns någon historisk koppling, en tidigare förtryckare eller kanske en systerkultur på andra sidan havet med ett gemensamt ursprung. (Var lite försiktig med att lägga in för många etniska konflikter, de är inte jätteroliga tror jag)

Nu kan det vara så att du vill ha en lapptäcksvärld, så då får du väl strunta i kritiken =)

_____

Dessutom, angående kulturer så känns Valuta och Teknik-nivå lite tråkigt. Eller, alltså, det är väl inte ett kultur-attribut egentligen? Åtminstone om vi lämnar tanken på nationalstater; Kaarnfolk kanske är en vida spridd människokultur som dominerar de två kungarikena Havsland och Syrte men också finns som en minoritet i handelsstäderna i öriket Jortland. Och Havsland, Syrte och Jortland kanske inte ligger på riktigt samma tekniska nivå och kan ha flera olika valutor.
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Det vore ju fånigt av mig att strunta i bra kritik, särskilt när jag ber om det!

Att lägga in rader för t.ex "Fiender", "Vänner", "Handelspartners", "Konkurrenter" etc. låter som en utmärkt idé och är en sådan sak som får mig att tänka "Hur kunde jag missa det?".

I mitt huvud råder dock viss läpptäckighet då jag ännu inte funderat så mycket på geografi, utan mest på vad som skall finnas i världen. Läpptäcksvärld är dock inte det som jag siktar på att ha i slutändan.

Valuta och tekniknivå gör sig nog bättre vid beskrivningar av regioner, länder och liknande, ja. Just Valuta tycker jag kunde vara intressant om det handlar om saker som avviker från det normala.

Tack för kritiken! :gremsmile:
 
Top