Nekromanti Mall för effekter!

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Carl Johan Ström var med och formade reglerna i Eon. Han säger i sin vision om Mystik&Magi att han då förstod att magireglerna skulle hänga ihop. Han formade då systemet för att göra ceremonier, ritualer, besvärjelser och alkemiska processer. I Grund och botten på hela systemet ligger ju effekter. Med effekterna i Mystik&Magi kan man göra en hel massa saker.

Men, hur lyder normerna för hur effekter utformas?

Om man skulle vilja göra egna menar jag. Har jag något mönster att gå efter?

/Martin
Den hängivne regelkännaren
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Det är bara att se i Mystik & Magi hur de ser ut. Sedan för att göra effekter krävs sunt förnuft (inte göra dem för mäktiga). Det är bara att tillverka.

Focii är för mesar!
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Ob1T6

Är sammankopplat med antal filament. Ska man till exempel göra en effekt för att läka benbrott (biotropi så klart), kan man göra så att den läker benet motvarande Ob1T6 läkningsdagar per filament. Gör bara inte effekterna för mäktiga.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

HZiliHT

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
5
Location
Örebros utpost i Gbg
Alternativt system

Jag håller på att skapa en ny kampanjvärld helt baserad på Eons magisystem(Ja, HELA världen), jag strippade ned alltihop till bara ett par effekter per magityp...
Dessa får man sedan blanda ihop i ren form.
T.ex: ett filament biotropi för att påverka en levande varelse, ett nekrotropi för att ta dess liv och tvärtom för att väcka odöda... dessutom börjar man varje effekt på personlig/momentan och måsste lägga extranivåer på avstånd och tid för att få dem att fungera... systemet blir fruktansvärt enkelt att hantera: Spelaren säger vad han/hon vill göra;SL säger vad som krävs(beräknat på studs);karaktären försöker göra det... Det blir jättesmidigt framförallt då magiska fält i omgivningen kommer med i beräkningarna.
Detta är ju dock inte helt i linje med Neogames regler, men jag tycker att de fungerar bättre, så jag använder detta system!!

Where there is light there will be Darkness...
Where there is Darkness there can be no light!
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Svårigheten för besvärjelsen ligger ju i dess komplexitet, alltså en stark besvärjelse är svår eftersom den vanligen innefattar många filament. Om du vill göra egna effekter så kan du räkna med att noga få beskriva exakt vad den gör, minsta antal filament som kan användas i effekten, om man kan förstärka den med "back-up"effekter som rörelse, provisorisera, temporalisera, permanentisera, avstånd, beröring, areaeffekt...
Sen ska den ha ett namn. Den bör, som sagt, ha en viss klang. Sen ska du avgöra om den ska skrivas ned för ekonomisk vinning eller för eget bruk. Skillnaden är att om du ska sälja den så bör du skriva med något schysstare stil, varför svårigheten för skrivaslaget ökar.

Hursomhelst, tänk på att inte göra/tillåta för extrema magier. Om du ska använda psykotropi för att "be" folk om tjänster så bör det t ex bli ett Motståndsslag. Svårigheten är lika hög som antalet filament. Resten borde väl gå bra...
 

HZiliHT

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
5
Location
Örebros utpost i Gbg
Re: SÅ mycket OT...

Femton skototropiska filament på din ficklampa!
Ge fasen i min asbra kaosfursteslogan :)
Grundtanken är ju just som du säger, så det gäller att hålla ljuset kvävt och borta; There can be no light...

Where there is light there will be Darkness...
Where there is Darkness there can be no light!
 
Top