Nekromanti Malgoarh???

Geredan Thalama

Veteran
Joined
9 Sep 2009
Messages
26
Location
Kungshamn
Jag har försökt få tag på lite info om malgoarh i böcker men det jag hittat är typ en spalt i Religioner och det va inte specielt mycket information för att kunna spela en Malgoarh troende och jag undrar om det finns ngn gammal tråd om det här ? har inte hittat ngt iaf som är specielt informations givande. skulle vara roligt om det finns mer att hämta. :gremcrazy:
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Specefika ämnen inom EON är små saker på nätet. rollspel.nu finns på google så ofta hittar man några trådar om mman googlar.

Daak och Malgoarh t.ex.
https://www.rollspel.nu/threads/44585Re: Daaktron.html

Annars får du ta och och kolla runt efter mörkret istället. Borde gå att hitta rätt mycket, även om det bara är snarlikt relaterat.

När du sedan hittat det du undrat över får du gärna skriva det här, för jag är också nyfiken!
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Hm, jag kan försöka sammanfatta det jag kan hitta om honom. Det är dock viktigt att skilja på Malgoarh och Malgoarhiter.

Malgoarhiter är daaktroende som erkänner Malgoarh som den mörka sidan av Daak. De anser att allt gott även måste ha en baksida, och det är därför som Malgoarh existerar. De anser att Malgoarh är en gud jämställd Daak som kompletterar Daaks godhet med sin ondska. Det förekommer även dyrkan av honom precis som av Daak då man anser att båda sidorna måste väga lika. Detta kan självklart inte tolereras av moderskyrkan varför dessa jagar Malgoarhiter som de djävulsdyrkare som de är.

Om du önskar spela en 'riktig' djävulsdyrkare (alltså så som Daakkyrkan föreställer sig dem) så skall du istället spela en Antimonit då dessa anser att Antimon (som är ett annat namn för Malgoarh) är den rättmätiga guden som borde styra världen istället för Daak.

Nu vidare till Malgoarh som gud. Du har rätt i att det inte står så mycket om honom i Religioner, men det står faktiskt en del i Legender & Hemligheter. Jag kan börja med att sammanfatta det som står i Religioner. Där framställs Malgoarh/Antimon som Daaks skugga som alltid funnits för att representera, och stå som ansvarig, för världens lidande och sorger. I Legender & Hemligheter framställs dock en annan bild. Detta är dock någonting som varken Malgoarhiter eller Antimoniter känner till och därför placerar jag det inom spoilertaggar så att du har möjligheten att välja att inte fördjupa dig inom det om din spelledare inte tillåter detta.

På sidan 8 i Legender & Hemligheter avslöjas att Malgoarh är ett annat namn för mörkerherren Ahriman, ledare för mörkerherrarna och även kallad Mörkrets Furste eller det mindre smickrande Världsförgöraren. På sidan 15 står det:
Världsförgöraren Ahriman, Mörkrets Furste, manade sina förkämpar till strid för att en gång för alla ödelägga gudarnas skapelse och uppfylla sina egna profetior om världens undergång. I hans led återfanns fruktansvärda vidunder, som den trehövdade Uvithaan och de mörka tjänarna Vhigilah och Thanata.
Detta tyder på att Malgoarh är mörkerherrarnas ledare då till och med Thanata, vampyrernas sanna gudinna och tillika en av de mäktigare av de nio, blir kallad 'tjänare'.

I Consaberboken står det på sidan 66 (en mindre text som faktiskt förekommer i andra moduler likaså):
Kampen mot Den onde, Malgoarh, har också överskuggats av en mer jordisk konflikt, kampen mot Thalamur. Moderkyrkan anser att den Sabriska kyrkan tar för lätt på kampen mot den onde, medans den Sabriska kyrkan anser att Moderkyrkan och dess inkvisition skrämmer arbetslusten ur bönderna med sina tilltag.
Detta beskriver hur åtminstone den Jargiska Daaktron anser att kampen mot Malgoarh är något av det viktigaste i världen. Detta kan ha att göra med att Daak själv såg hur stort hot Ahriman var under det föregående mörkret och valde att den här gången bygga upp ett ordentligt hat mot honom innan så att han får det svårare att vilseleda folk när Mörkret väl anländer, något som tydligen var väldigt viktigt för mörkerherrarna om man ser till texten om Radh-Kamras fall i Legender & Hemligheter, speciellt texten Försvaret av Radh-Kamra på sidan 15.

Som kultist tror jag att det skulle vara nyttigt att läsa in en del på Dibukkulten, och då speciellt på Kristallordern (Religioner s.42) då denna mycket liknar den organisation som Antimoniterna har. Detta är iallafall vad de har i mitt Mundana, för som du redan sagt saknas det mycket information om Antimoniterna och Malgoarhiterna i de redan utgivna modulerna (Jargien kanske?).

En annan bra källa för information är att kolla upp Xinukulterna, då dessa är mycket mer omskrivna än de flesta andra kulter. Be din spelledare att kopiera delar av 'Av Blod Komna' om ni inte tänker köra detta äventyr, för därifinns mycket bra information om att spela kultist. I 'Consaber' på sidan 93 och 94 står det också ganksa mycket om vad man kan tänkas höra talas om för historier angående kulterna, och i Thalamurboken på sidan 104 till 105 står det om Silverskäran vilket kan vara bra (åtminstone för din spelledare) att läsa angående kultister. Det mesta här är för spelledarens ögon så be snällt. Mycket av det är inte anpassat för att läsas av spelare och därför är det vanligtvis bättre om spelledaren läser det och berättar om kulterna för dig. Och som sagt, nästan alla texterna ovan handlar om andra kulter än Malgoarhiterna eller Antimoniterna men kan anpassas.
 

Geredan Thalama

Veteran
Joined
9 Sep 2009
Messages
26
Location
Kungshamn
När du säger det så känenr jag igen det, har för mig att jag läste det i L & H men det va ett par månader sedan.
Hmm spelar en Person som är Troende till malgoarh som folk idag kallar sig satanister, på samma sätt som Dibuk eller Xinu kultist fast jag är inte medveten om riter och annat, jag är skolad av min mor ( Hon va Malgoarh präst ) och jag är född slav i Menon-Aun , kan säga att jag inte är en renodlad slav längre efter all stridsträning vi fått.
Tillbaka till Tron - dock skryter och diskuterar jag den inte officielt för att då är troligen det jag som dinglar i snaran på torget.
Men det hadde varit rätt sweet att kunnat få ut mera av rollpersonen genom att spela ut religionen så att säga.

Tack för informationen.
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Malgoarh i kommande Jargienmodulen [spoiler]

Här är några urdrag ur Jargien som rör detta ämne:

Ur kampanjkapitlet (hemligheter):

Ahriman: Malgoariterna anser att Malgoarh är den mäktigaste av Mörkrets gudomar. Något som också stöds av Daakkyrkans heliga texter – speciellt de i Gudaboken. Faktum är dock att Malgoarh endast är en av mörkerherren Ahrimans lägre personifieringar – vanligen i sin roll som Ondskans förkämpe. En annan mycket snarlik personifiering är Antimon (Mörkrets Furste). Ahrimans normala roll såsom den Världsförstörare är dock inte något som Malgoarh inbegriper. Under det förra mörkrets tid ledde Ahriman sina förkämpar till strid för att en gång för alla ödelägga gudarnas skapelse och uppfylla sina egna profetior om världens undergång. Inkarnerad som Malgoarh eller Antimon är han i princip likställd med Vhigilah, Thanata, Beel och Tarak.

Belial: I Gudaboken står att läsa att belial gjorde uppror mot Daak och ställde sig över Daaks skapelse och kallade sig gudar. Främst bland dessa falska gudar ställde sig Malgoarh. Tillsammans med Fexior, Daaks blåskimrande lejon med vingar av stål, besegrade Daak belial och kastade ner dem i ett fasanfullt eldhav som Daak skapade för att frälsa de som syndar. Daaks besvikelse på skapelsen var stor och han byggde därför en fästning ovanför molnen dit endast de rättrogna bland ashal har tillträde. I denna fästning härskar Daak över alla de skaror som väntar på att slutgiltiga striden då domedagen kommer.

Ur kapitlet om kyrkan:

Malgoarhiter: Denna trosinriktning är bannlyst eftersom de dyrkar Daak och Malgoarh som två likvärdiga gudomar. De anser visserligen att Daak är god och Malgoarh är ond, men detta ses inte som någon förmildrande omständighet av prästerskapet i Tibara – erkänner man den onde skall man utrotas. Malgoarhiterna tolkar det som står i Gudaboken som att belial med Malgoarh gjorde uppror mot Daak för att återfå sin rättmätiga och jämställda position med Daak. Tillsammans med Fexior, Daaks blåskimrande lejon med vingar av stål, besegrade Daak belial och kastade ner dem i ett fasanfullt eldhav som Daak skapade för att frälsa de som syndar. Endast Malgoarh förblev fri och denna onde guddom strävar nu efter att rädda alla dessa orättfärdigt straffade som utgörs av belial. Daaks makt minskade dock och han blev tvungen att dra sig tillbaka till en befästning ovan molnen. Malgoarhiterna anser att alla dessa konflikter skadat skapelsen och det menar att våld och krig är förkastligt. Därför försöker de leva ett så fredligt liv som möjligt – helst skulle de vilja vara ifred från alla andra. Dyrkarna anser också att man skall avhålla sig från sexuellt umgänge så mycket som det går för att om man förökar sig ökar bara lidandet i världen. Vidare skall man undvika att äta allt som har sitt ursprung den sexuella akten, såsom ägg och mjölk.

Antimoniter: Antimoniterna dyrkar den store Antimon såsom varande den sanna Daak. Av de troende kallas han för ’Prince Caligans’ (dvs ’Mörkrets furste’) eller bara ’Princep’ (’Fursten’). Dessa djävulsdyrkare tycks alltid ha funnits, men moderkyrkan har trots evig bannlysning inte lyckats utrota dem. Antimoniterna är inkvisitionens största fiende. Medlemmarna har gjort det till en av sina uppgifter att avrätta så många inkvisitörer som möjligt (speciellt med det hemliga sällskapet ’Lacrima Antimonias’). Man arbetar också mer fördolt med att hindra inkvisitionens arbete. En viktig antimonitisk föreställning är att antimon förkroppsligar Daaks ondska och att man på så sätt kan förklara lidandet. Anledningen till varför Antimon dyrkas är att sekten anser att det är det enda sättet som man kan minska lidandet i världen. Antimoniternas mest ökända dåd var att år 2605 e.D. lönnmörda Kejsar Avenisian Botaneiates – allt sedan dess har de jagats oförtröttligt av inkvisitionen.
Jag är öppen för ändringar och förbättringar, som vanligt.

( CJ )
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Re: Malgoarh i kommande Jargienmodulen [spoiler]

Jag hittade bara ett par mindre saker som förmodligen kommer att fixas i korrekturen, men innehållet var riktigt bra. Jag gillar detaljen med (så kallade) djävulsdyrkare som inte äter ägg. En sak undrar jag dock, hur kommer det sig att de inte vill sprida sin avkomma? Borde inte fler generationer av personer med deras åsikter främja deras sak?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Malgoarh i kommande Jargienmodulen [spoiler]

Borde inte fler generationer av personer med deras åsikter främja deras sak?
Jo visst borde det väl kanske stärka deras sak, men som CJS skrev så ökar ju avkommor bara världens lidande. En bättre sak att stärka deras position vore ju att försöka värva höga ämbetsmän och politker. Adeln och rika har väl alltid varit intresserade för ockultism och det förbjudna bara för deras egna nöjes skull för att de är så uttråkade allmänt. Och kulter är ju spännande och man får bära mask så man inte behöver visa vem man är. Bara att komma ihåg att ta av sig signettringar...



/Poseur
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Re: Malgoarh i kommande Jargienmodulen [spoiler]

Poseur said:
Borde inte fler generationer av personer med deras åsikter främja deras sak?
Jo visst borde det väl kanske stärka deras sak, men som CJS skrev så ökar ju avkommor bara världens lidande. En bättre sak att stärka deras position vore ju att försöka värva höga ämbetsmän och politker. Adeln och rika har väl alltid varit intresserade för ockultism och det förbjudna bara för deras egna nöjes skull för att de är så uttråkade allmänt. Och kulter är ju spännande och man får bära mask så man inte behöver visa vem man är. Bara att komma ihåg att ta av sig signettringar...
/Poseur
Jag ändrade slutet på beskrivningen av malgoarhiterna:

[...] Djupt troende malgoarhiter anser också att man skall avhålla sig från sexuellt umgänge så mycket som möjligt eftersom mänsklig förökning bara ökar lidandet i världen. Betydligt bättre är att värva nya medlemmar från de vantrognas skara (helst rika adelsmän och höga ämbetsmän). Malgoarhiternas aversion mot sexualakten gör också att de troende undviker att äta allt som har sitt ursprung därav, såsom ägg och mjölk.

( CJ )
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Re: Malgoarh i kommande Jargienmodulen [spoiler]

[...] Djupt troende malgoarhiter anser också att man skall avhålla sig från sexuellt umgänge så mycket som möjligt eftersom mänsklig förökning bara ökar lidandet i världen. Betydligt bättre är att värva nya medlemmar från de vantrognas skara (helst rika adelsmän och höga ämbetsmän). Malgoarhiternas aversion mot sexualakten gör också att de troende undviker att äta allt som har sitt ursprung därav, såsom ägg och mjölk.
Bättre skrivet.

men som CJS skrev så ökar ju avkommor bara världens lidande
Jag skrattade så hårt.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Malgoarh i kommande Jargienmodulen [spoiler]

Jag funderar på det där med ägg och mjölk. Det är väl en obeskrivlig lyx, som vi idag i västvärlden kan unna oss, att välja vad vi ska äta? Ägg och mjölk är väl dessutom ganska mycket basföda för såväl fattig som rik? Jag gillar idén med detta tabu, men jag känner inte att det är hållbart egentligen.
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Re: Malgoarh i kommande Jargienmodulen [spoiler]

Det är just att det kan ställa till problem för de troende som gör det hela intressant. Risken finns ju faktiskt att de kan röja sig. Hade det varit tabu mot något mindre vanligt, så hade det inte varit värt att nämna i texten.

( CJ )
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Malgoarh i kommande Jargienmodulen [spoiler]

nä, det förstår jag ju. Jag menar mest att det verkar vara ett jäkligt dumt tabu att ha eftersom det är mer eller mindre omöjligt att hålla.

Ta islam och griskött t.ex.
Ur en rent ateistisk synvinkel äter de inte griskött för att köttet var svårt att hålla rent och det gick inte att förvara det utan att det blev dåligt. Detta skrevs sedan in i koranen för att underlätta för människor.
Ur en muslimsk synvinkel äter de inte griskött för att Gud värnar om människan som kan bli sjuk om köttet har legat för länge. Därför lät Han det skrivas in i Koranen.

Båda synsätten medger ju att tabut är till för att det är bättre om människorna inte äter griskött ur ett samhälleligt perspektiv. Det finns en fara i att äta det.

Det finns fler exempel, som att judar och kristna inte får äta skaldjur, och alla, mig veterligen begränsar ingen basföda. Det skulle ju inte underlätta livet.

Att ta bort basföda är ju som att säga "dyrka mig inte för då kommer du inte kunna överleva".
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Malgoarh i kommande Jargienmodulen [spoiler]

Det finns väl en viss skillnad mellan malgoarhiter och de verklighetsbaserade exempel du tar upp? Malgoarhiterna är en liten sekt på utkanten av samhället, vilket innebär att de kan ägna sig åt sedvänjor som inte skulle vara hållbara sedda ur ett större perspektiv. Medlemmarna är helt enkelt så fanatiska att de kan göra sig det omaket. Om malgoarhiterna dessutom rekryterar ur de högre samhällslagren känns det ju vettigt att de har större möjligheter att välja och vraka i sin mathållning.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Malgoarh i kommande Jargienmodulen [spoiler]

Det finns väl en viss skillnad mellan malgoarhiter och de verklighetsbaserade exempel du tar upp? Malgoarhiterna är en liten sekt på utkanten av samhället, vilket innebär att de kan ägna sig åt sedvänjor som inte skulle vara hållbara sedda ur ett större perspektiv. Medlemmarna är helt enkelt så fanatiska att de kan göra sig det omaket. Om malgoarhiterna dessutom rekryterar ur de högre samhällslagren känns det ju vettigt att de har större möjligheter att välja och vraka i sin mathållning.

Agreed on that.
Liksom problemet handlar inte om en stor enhetlig statsreligion som förbjuds äta basföda utan faktiskt en liten elitistisk sekt som faktiskt verkar kunna hålla sig undan att äta det de finnar opassande. Speciellt som du också säger, när dom rekruterar ur de högre samhällsklasserna.


/Poseur håller med
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Malgoarh i kommande Jargienmodulen [spoiler]

Du hittar många kulturer där ägg och mjölk inte är basföda; i synnerhet mjölk är faktiskt relativt ovanligt, eftersom en stor del av mänskligheten är mer eller mindre laktosintolerant. Vi i Norden har en mutation som nullar laktosintolerans, som uppstod nångång under neolithicum. Därav prevalensen av mjölkbaserade produkter i vår matkultur.

Roman authors recorded that the people of northern Europe, particularly Britain and Germany, drank unprocessed milk. This corresponds very closely with modern European distributions of lactose intolerance, where the people of Britain, Germany and Scandinavia have a good tolerance, and those of southern Europe, especially Italy, have a poorer tolerance.

In east Asia, historical sources also attest that the Chinese did not consume milk, whereas the nomads that lived on the borders did. Again, this reflects modern distributions of intolerance. China is particularly notable as a place of poor tolerance, whereas in Mongolia and the Asian steppes horse milk is drunk regularly.
Allt om det står att läsa på det vanliga stället

- Ymir, tipsar
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Malgoarh i kommande Jargienmodulen [spoiler]

Du hittar många kulturer där ägg och mjölk inte är basföda; i synnerhet mjölk är faktiskt relativt ovanligt, eftersom en stor del av mänskligheten är mer eller mindre laktosintolerant. Vi i Norden har en mutation som nullar laktosintolerans, som uppstod nångång under neolithicum. Därav prevalensen av mjölkbaserade produkter i vår matkultur.
Just ja, det hade jag nästan helt glömt bort men nu när du säger det så minns jag att vi läste om det för några år sedan på näringsläran.

Sedan för att dra tillbaka det till in-game så står det ju bland annat i Consaber-boken att mjölk endast dricks av barn,sjuka och gamla.


/Poseur tackar för påminnelsen
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Re: Malgoarh i kommande Jargienmodulen [spoiler]

Just det där med tolerans för laktos antas att vara en av de avgörande faktorerna för möjligheten att överleva genom en nomadiserande livsföring på nordliga breddgrader. I Mundana är Kragg och speciellt raunlänningar kända för sin stora mjölkkonsumtion. Även Tokon dricker mjölk, men inte lika mycket.

( CJ )
 

Geredan Thalama

Veteran
Joined
9 Sep 2009
Messages
26
Location
Kungshamn
Re: Malgoarh i kommande Jargienmodulen [spoiler]

Jag har dock en annan fråga till er, Villka Ceremonier / ritualer / Helgade föremål är involverade i religionen, hadde varit roligt att veta lite sådan för antar att som i alla religioner har något specielt och om inte specielt sedan Malgoarh har rätt stor press på sig från religions fiender så måste ju präster och liknande kunna ha speciella föremål som hjälper de troende som i t.ex Aracna / Lamias fall använder sig av vid troende grad ett föremål med +2 för.( om ni förstår vad jag menar ) tack på förhand.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Re: Malgoarh i kommande Jargienmodulen [spoiler]

Vad sägs om en mantel som gör så att ingen mjölk med en högre fetthalt än 1.5% kan komma nära dig?
 

Geredan Thalama

Veteran
Joined
9 Sep 2009
Messages
26
Location
Kungshamn
Re: Malgoarh i kommande Jargienmodulen [spoiler]

hadde varit coolt bortsätt från att man inte kan hindra vissa vätskor från att avvärgas utan en specialiserad aspekt så luckatill att skapa Laktosotropi... och där efter binda en effekt : avvärja laktoshaltig dryck ... i en mantel. Hahahaha du har tagit dig mjölk över huvudet mannen xD
 
Top