Nekromanti Maktens skugga

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
På Tisdag skall jag spelleda Maktens skugga, Jarlaäventyret, alltså. Så om någon annan av er genomfört samma bedrift kanske denne skulle kunna ge mig lite tips. Finns det månne några fallgropar man måste akta sig för som SL, och framför allt, hur lång tid tar äventyret att spela?

/Antonio
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Fallgroparna som blev av när vi spelade var lönnmördarna. Det är en balansgång att ha och göra med dem, alltså att itne göra dem för mesiga alternativt för mäktiga. Hela äventyret styrs egentligen m.h.a. lönnmördarna.

/RD

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

RF Fummel

Veteran
Joined
5 Aug 2000
Messages
4
Location
Göteborg
En fallgrop är helt klart den där galgen där en viss taupisk trollkarl närapå hängdes upp - fast det är klart, när vi spelade så var det ju spelarna som var inhyrda för att ställa till trubbel för äventyrarna som hjälpte dvärgarna, men de strulade visst till det litegrann...

Andreas
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Jag har aldrig riktigt gillat äventyret eftersom det är jobbigt att genomföra. Har gjort flera försök, men det har gått åt helvete varje gång - de sista gånger nog p.g.a. mig själv. Mitt råd är att du läser igenom så du kan äventyret, men sedan struntar i boken och improviserar fram resten. Vill man följa allt som står i boken blir det bara tråkigt och dåligt.

/Emil
 

Madmartigan

Veteran
Joined
3 Aug 2000
Messages
21
Location
Lund
Svårt var att få inledningen att funka. Rollpersoner med integritet går inte att köra med hur som helst utan sätter sig på tvären. Sedan funkade inte äventyret i sig vidare bra heller. Det är för SL en cool intrig och intressant maktspel, men detta uppfattar aldrig spelarna.
I stället tvingas de frustreras av lönnmordare hela tiden, bli förgiftade, och inte inse vad som hände eller varför. Det är för tunnt med händelser för att driva plotten framåt.
Mycket bygger ju oxå på att spelarna skall hänga omkring på olika hak och uppfatta rykten eller snack, vilket är mycket svårspelat. Om det inte är så att spelarna har lokalkännedom sen tidigare?..
Lönnmördarna är dessutom så råa att de kan ta kål på spelarna ganska lätt - inte i strid kanske, men med gifter etc. Du märker kanske att jag inte är vidare förtjust i äventyret. Däremot som modul är Jarla ok.

Madmartigan
 
Top