KH Maktbalanser i Kopparhavet

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Läser just nu The Religion av Tim Willocks och vi har kommit en bit kampanjen och lite bitar i mitt Kopparhavs politiska träsk har börja falla på plats och gå sönder under alla minotaurkondottiärers klövtramp :) Skrev lite för mig själv men tänkte att någon annan kanske kan finna inspiration elelr tycker och tänker något och vill kommentera.

#RPG/KopparhavetsHjältar

Krun respektive Efaro
Stora riken bort bortanför kartans västra kant likt persiska och partiska riken ur ett grekiska eller romerskt perspektiv. De lider dock av sämre resurser sedan förändringarna kring Golwynda. Givet tid och att de inte behövs på annan plats kan de flytta relativt mycket resurser till Kopparhavet om de skulle vilja.
## Södra kopparhavskusten
Mängder av små och halvstora stadsstater med fokus kring handel och sjöfartsplundring. En del kan vara att betrakta som rena piratstäder och en del är ickeaggressiva och handlar mycket och lever på det och undviker överfall i någon högre grad genom att vara värdefulla aktörer. Jag tänker lite som de många kolonier de grekiska stadsstaterna och fenikierna/semiterna spred ut kring Medelhavet innan Rom kom och domderade samt såklart medlehavsstadsstater under senare medeltid. Jag föreställer mig att det finns en svag gemensam kultur längs södra kusten. Den hindrar inte på något vis städerna från att plundra och stjäla varandras skepp eller lura av vandra sitt guld och silver i handel men skulle kunna tillfälligt ena dem mot ett yttre hot från exempelvis norra eller östra Kopparhavet. De skulle då kunna bilda något i stil med Felikiska edsförbundet eller de förbund som då och då uppstod bland grekiska stadsstater.

Hadasht
Ett stabilt men decimerat imperium. Sedan Felikiska edsförbundet bröt sig ur har de förlorat mycket makt inne i Kopparhavet men har en stabil landbas och handlar längs kusterna utanför Kopparhavet. Troligen blänger Hadasht, Tibor-Pendon och Nares på varandra i Erebosiska arkipelagen.

Zorakin/Pendon - Tibor
En bräcklig men givande allians. Här har jag finnit lite inspiration i Karl den stores allians med påven och jag vill minnas att någon senare fransk kung i alla fall en tid hade en liknande allians med påven. Kanske kan man om man vill ha dramatik finna inspiration i hur påvens säte shanghaias till Frankrike en tid. Min solkonung är en duktig ledare och har ett bättre grepp om sina vasaller än exempelvis Berendiens kung och uppmuntrar även en del intellektuella aktiviteter som skrivreform, underhåll av gamla bibliotek och kopiering av skrifter till nya bättre material och bindningar. Jag har också låtit mig inspireras av exempelvis Akenathon och hans upphöjande av solguden till den främste guden i panteonet, nästan som om solguden är den enda riktiga guden och de andra lägre väsen än så. Mitt i sina kulturella gärningar och förmåga att vidga sitt välde så är solkonungen också drabbad av en caesarlik megalomani och hybris. I vårt Pendon står sedan en liten tid en staty av solkonungen i kolossalformat värdig Nero. Den är större än den staty av Utu som står inne i Utus tempel i Pendon. Den är inte större än templet så många tänker inte på hur stor den faktiskt är men för den uppmärksamme med ett gott ögonmått är det uppenbart att skolkningen själv har den största statyn i hela Pendon och Zorakin. Kanske ådrar han sig gudomarnas vrede, kanske bygger han ett stort rike kring Kopparhavet.

Berendien
Frekvand av Orbonn håller sina vasaller i ett bräckligt grepp, särskilt de på östra sidan av bergen som delar tolanhavlön (och söder om bergen är det Felikiska edsförbundet som styr och ställer. Lite grand sitter han och hans svagare solriddare och duckar och försöker inte märkas mellan makter som Tibor-Pendon och Felikiska edsförbundet. I vår kampanj har solkonungen via lyckats locka en handfull kondottiärer, både landtrupper och lite krigsskepp till ingenmansland söder om Grivela. I det närmaste obemärkt har han även lyckats med lite våghalsiga chansningar även fått dit sändebud med lite förskottspengar och engagerat dessa kondottiärer. Först för att leva av bönderna norr om Lindaros och besegra lokala furstar eller slå loss dem från Lindaros inflytande samt håva in alla handelsskepp som landar i en mindre hamnknutpunkt strax innan Lindaros. Trupperna är tillräckligt stora för att inte Lindaros ska vilja gå i strid med dem men inte tillräckliga för att storma Lindaros (stadsstormning är grymt kostsamt och det överhuvudtaget lyckas). Med denna taktik har de fått furstar att en efter en bryta sig loss och bönder att flytta och belasta Lindaros. Slutligen har Lindaros förklarat sig som en fri stadsstat, fri från kungen på andra sidan bergen. Solkonungens sändebud är nöjt så och kondottiärerna håller nu på att marschera i lite omvägar för att vis aupp sig runt Lindaros med sikte på furstar och bönder söder om Lindaros oc för att göra samma manöver med Remos. Allt för att försvaga Berendien för ett kommande övertagande av så mycket som möjligt av ett svagt Berendien väster och bergen och granne med solkonungens sfär. I egenskap av fattiga efter en lång tids kamp och letande i Grivela har rollpersonerna tagit jobb hos en av kondottiärerna och ovetande blivit en kugge i det här. De verkar ännu inte riktigt insett vad förstekondottiärens syfte är men som kommandes från södra Kopparhavet tycker de rent moraliskt att fria stadsstater är en bra grej om det inte är starka civiliserade imperier som Krun, Efaro eller Jorpagna. Vad de däremot insett efter ett tag, ovana förvärvsarbetare som de är, är att de får betalt efter att arbetet är klart, inte löpande per dag eller vecka eller ens månad även om lönen räknas så. De har också efter två månader insett att “arbetet” som deras arbetsgivare ska utföra kanske är relativt stort. Nåja, det kan väl i alla fall inte vara hela fältsäsongen? De har dock blivit uppskattade av “sin” kondottiär då de med sina läkekunskaper och helande magi räddat liv och lem på många av hans soldater och nyligen även varit behjälpliga med räkenskaper och resonemang kring det brev som “deras” kondottiiär och tillika förstekondottiär skriv till kungen av Berendien och skickade via Lindaros väl medveten om att brevet där skulle läsas innan det passades vidare söderöver för att eventuellt faktiskt nå Frekvand.

Felikiska edsförbundet
Felikiska edsförbundet försöker inte hävda att de skulle vara ett rike av något slag på samma sätt som Zorakin, Berendien eller Hynsolge försöker göra. De är kort och gott ett sammansvetsat förbund av större och mindre stadsstater som inte längre ville segla under Hadashts vindar och har karvat ut ett eget hörn i Kopparhavet; ön med Tyrus, sydligaste tolanhalvön och delar av Jorden. De är på uppgång och håller gärna Hynsolge och Berendien i schack . Fria stadsstater på östra tolanhalvön passar dem fint. Det är ju rent av rekryteringskandidater. Därför kommer de uppskatta nyheterna om vad som händer på tolanhalvön och inte alls lägga sig i. I alla fall inte förrän de ska övertyga stadsstaterna om förträffligheten och tryggheten i att ingå i deras förbund som inte alls är som att lyda under en kung eller drottning.

Hynsolge
Hynsolges framtid är lite oklar. Något som liknar ett rike har brutit sig loss men Både Tyrus och Krun sneglar på dem och Krun har lite ont blod till dem sedan de blivit av med en provins till Hynsolge.

Mitt i allt detta försöker rollerna hitta sanningsbesvärjelsen och platsen där Golwyndazigguraten låg för att kunna vända den nedåtgående spiralen frånguldålder till silverålder till bronsålder till innevarande järnålder. Golvyndazigguraten var världens navel och där det starkaste kontakten med gudomarna fanns.

Något jag kan sakna lite är något strategiskt smalt område i Kopparhavet likt vårt Medelhavet vid Sicilien-Malta-Tunisien och Korsika-Sardinien-Tunisien men kanske en stark sjömakt skulle kunna nyttja södra tolanhalvön och öarna som avgränsar Andragossahavet för att styra och ställa i Kopparhavet. Erebosiska sundet med alla dess öar och passagen in och ut ur Kopparhavet liksom Vägen bort borde också vara mycket strategiska platser.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Mycket intressanta tankar och grymt att se hur du lägger upp ditt kopparhav.

Tänkte dela med mig av lite tankar och premisser vi utgått från, ifall det är av nytta. Exakt hur det ser ut i ditt Kopparhav är ju upp till dig:
- Vad gäller den Berendiska och Zorakiska kronan - det är inte nödvändigtvis bara en monarks grepp över vassaler som är av vikt. Snarare är de vilka arveländer de har direkt kontroll över som är viktigt. Du kan tänka på dem som maffiakonglomerat snarare än territoriella riken. Så Huset Zorak har t.ex. bättre kontroll över besittningar i Yverne och Erebosiska Arkipelagen än över mäktiga vasaller som hertigen av Indar.
- Krun är tänkt att vara mer Ottomanska riket eller bysans än persien (furgia är mer persiskt), och även om det är på dekis och inte längre kontrollerar, tex, delar av samkarnas nordkust är det fortfarande ett av Kopparhavets mäktigaste riken.
- Maktkamper sker på flera nivåer. T.ex. ligger Feliciska Edsförbundet och Tribunalen i merkantil konflikt - de har två konkurrerande handelsrätttsystem (tyrisk rätt och Tribunalen), och är inblandade i ett kaparkrig. Vad gäller konventionell krigsmakt är snarare Krun och Zorakin de två stora aktörerna.
 
Last edited:

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Mycket intressanta tankar och grymt att se hur du lägger upp ditt kopparhav.

Tänkte dela med mig av lite tankar och premisser...
Det där var klart intressant. Furgia framstod för mig inte längre som så särskilt mäktigt alls längre <justerar> men jag tilltalas av tanken av mäktiga riken i utkanten som kanske inte verkar så kraftfulla för dem i centrum av kartan men som i själva verket är mäktigare fast är involverade på andra håll utanför kartan.

Det där med arvsländer skall jag definitivt tänka mer på liksom att inte glömma bort handelskonflikter och dess praktiska effekter. Ett kaparkrig mellan Tribunalen och Edsförbundet har ju all potential att påverka runt omkring även om man inte är involverad. Intressant också med liknelserna för Krun och Furgia. Det ger väldigt mycket att ha den associationspunkten.

Tack, all info är intressant även om jag skulle modifiera mitt Kopparhavet något.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det där var klart intressant. Furgia framstod för mig inte längre som så särskilt mäktigt alls längre <justerar> men jag tilltalas av tanken av mäktiga riken i utkanten som kanske inte verkar så kraftfulla för dem i centrum av kartan men som i själva verket är mäktigare fast är involverade på andra håll utanför kartan.
Furgia är kanske inte mäktigt på det viset, men det är ett närmast mytomspunnet rike i öst som trots allt har påverkat både kultur och samhällsutveckling runt Kopparhavet. Inte minst när det gäller riddardygder o.dyl. Furgia har varit mycket mer inflytelserikt än det är just nu, men det är också ett av äldsta rikena som aldrig kan räknas ut helt. Det de saknar i direkt rikedom tar de igen i status. Det sagt så kan det mycket väl finnas fyndigheter i bergen som de har i besittning.

Det där med arvsländer skall jag definitivt tänka mer på
Här är det intressant med giftermål. Att gifta bort någon är betydligt billigare och enklare sätt att få inflytande än att skicka soldater. Av någon anledning så tycks sådant i fantasivärldar vara en inhemsk angelägenhet. Så icke på Athos! Här är giftermål av yttersta vikt, och också det sätt som Huset Zorac har blivit så mäktigt på.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Såg nu att det gömde sig två öar under första p:et. Linjen av öar från Tolanhalvön till öarna utanför Andragossahavet till Samkarnas kust känns som det borde vara en strategiskt viktig linje på ett liknande som Sicilien och Malta. Den som först får upp ett par befästningar här borde påverka trafiken en del eller blir det en lång maktkamp fram och tillbaka om de här och andra öar i närheten där ingen riktigt har övertaget men föredragen rutt för den ene eller andre skiftar från ett år till ett par år senare.

 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag skulle luta åt maktkamp, och piratnästen. Du får tänka på att det här är vatten mellan det feliciska fastlandets kapare och det pirathärjade andragossahavet. Kan mycket väl tänka sig att många olika aktörer försöker upprätta borgar och befästa hamnar för att försöka säkra rutterna genom de här farliga lederna.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Här är det intressant med giftermål. Att gifta bort någon är betydligt billigare och enklare sätt att få inflytande än att skicka soldater. Av någon anledning så tycks sådant i fantasivärldar vara en inhemsk angelägenhet. Så icke på Athos! Här är giftermål av yttersta vikt, och också det sätt som Huset Zorac har blivit så mäktigt på.
Jag gillar det, både för att det liknar vår dynamiska verkliga historia och för att det lägger upp för koplicerade förhållanden och intriger. Jag är ju mest inläst på antiken sedan tidigare men när jag nu läser om fjorton- och femtonhundratal så ser jag ju att exempelvis Spaniens begynnelse är just giftermål mellan Aragons och Kastiles regenter ungefär samtidigt som Columbus beger sig västerut (i historieböckerna i skolan verkade ju Spanien väletablerat 1492).
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
I öster på kartan finns en plats som inte skrivs något om i grundboken, vad jag sett. Maktfaktorn där är Tempelorden och Lugul-enu Azlya beskyddare av Etemenanki. Har ni tänkt något särskilt om den platsen. Den andas ju att vara något särskilt...

Det skulle ju kunna vara där som navelstenen ligger i förvar och beskyddas, som Niami och Jebat behöver finna och återbörda till världens navel vid det gamla Golwyndatemplet för att kunna återupprätta den tidigare goda förbindelsen med gudomarna.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Det är templet Etemenanki, Marduks stora ziggurat. En gång i hjärtat av golwyndisk högkultur, nu omgivet av damm och ruiner. Dess syster, det andra stora Marduktemplet Esagila, ligger i Rabul.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag gillar det, både för att det liknar vår dynamiska verkliga historia och för att det lägger upp för koplicerade förhållanden och intriger. Jag är ju mest inläst på antiken sedan tidigare men när jag nu läser om fjorton- och femtonhundratal så ser jag ju att exempelvis Spaniens begynnelse är just giftermål mellan Aragons och Kastiles regenter ungefär samtidigt som Columbus beger sig västerut (i historieböckerna i skolan verkade ju Spanien väletablerat 1492).
Ja, precis. Man får ställa om sitt tänk en aning, och inte fullt så mycket fokusera på ackumulerad rikedom. På många håll är börd en betydligt värdefullare valuta, och även om rikedom naturligtvis innebär en maktställning, så ackompanjeras den inte sällan av ett gammalt och pampigt (och förfalskat?) släktträd. Det är allianser och lojalitet som håller ihop ett rike, men när som helst kan en vasall eller allierad byta sida. Det är så man måste se Kopparhavet. Det är inte en krona eller ett ämbete som ärvs utan man får se till att skapa sin egna dynasti med giftermål, hot, krig, allianser, mord och eftergifter.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
War of the Roses är klockrent!
Tack för tipset. Började nyss läsa Dick Harrisons _Herrens år 1398_ som utspelar sig i Visby när Tyska orden har invaderat. Det kändes som det både kunde vara inspiration, mordgåta, och inspiration; ordnar som har resurser som stater, hur lokala folk är, olika sidor av saker (flera svenska ledare kallas sjörövare med anhang medan den kyrklige ledaren i Linköping så klart är en reko kille och så vidare. Mycket intriger på status och olika ursprung inom orden verkar det vara också. Tyska orden verkar också komma att behöva brottas med att få över befolkningen på sin sida och hur gör de med fiender som inte flytt utan gömmer sig i befolkningen och så vidare. Vi får se vart det bär hän. Finns en bok till om samma huvudperson som är lite berest och har tre olika namn beroende på hur olika språkgrupper tolkat hans namn.

Finns en härlig scen i början där alla bespottar det gutniska ölet och höjer det tyska ölet till skyarna. Huvudpersonen håller med om att det tyska ölet är bättre men poängterar samtidigt att han inte kommer från någon av de tyska områdena utan lite längre västerut (typ motsvarande nuvarande Belgien tolkar jag det som). _Där_ kan de göra öl minsann.

Sedan får man så klart ha i åtanke att det är Nordeuropa och inte Medelhavet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Det senmedeltida Östersjön är utmärkt inspiration - både med anpassningar nere i Kopparhavet och rakt av för Västerhavet och Nargur.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Hittade förresten en annan skoj bok, "Barmi, a Mediterranean city through the ages. Barmi är en fiktiv medelhavsplats som följs från 400 f v t till typ i dag med nedslag på viktiga förändringstidpunkter under både antiken och medeltiden. Varje tidpunkt har ett tecknat uppslag med en representation av staden och efterföljande uppslag med några detaljskisser och lite text om typiska saker för den tidpunkten.

Jag får lite känslan av att det kanske inte alltid hade fått plats många som de skriver i texten men siffrorna är relevanta och teckningarna relevanta för att ge ett intryck av hur en stad borde se ut och lämningar, återbruk med mera. Jag är ju bäst på antiken men jag tycker den ser vettig ut.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Men det finns ju en jättebra svartvit karta och ladda ner. Skriv ut den och färglägg ditt eget kopparhav. Sen kan jag göra detsamma så kan vi jämföra våra alster vilka tycker du ska vara the major players och varför+
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vad jag saknar är en "politisk/kultur/lands" karta av kopparhavet.
Det finns inga länder som i nationet runt Kopparhavet. Det finns regioner som lyder under en eller annan maktspelare men även detta är föränderligt. Därför valde vi att göra världskartan utifrån det perspektivet. Har du kikat på vår stora karta över Kopparhavet? Det gömmer sig rätt mycket info där.

Kulturellt är Kopparhavet att betrakta som en smältdegel. Det finns inga vattentäta skott mellan olika regioner men det finns naturligvis historiska och politiska skeenden som format en viss region åt ett visst håll. Våra nedslag i regelboken är tänkt att illustrera vissa av dessa skillnader, konflikter och hur det påverkar regionen i fråga.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Men det finns ju en jättebra svartvit karta och ladda ner. Skriv ut den och färglägg ditt eget kopparhav.
Har faktiskt ett sådant pågående projekt. Dels för att illustrera olika historiska och naturgeografiska skeenden genom årtusendena och dels för att nuvarande kampanj bygger rätt mycket på världens förändring (till det sämre och längre ifrån gudomarns) och Golwyndaravinens/-sjöns förändring.

Har skrivit ut ett gäng av de svartvita och färglägger då och lite med färgpennor (sådana där blyertsliknande pennor som även kan slätas ut med vatten).

Det finns mycket ledtrådar i grundboken (och i Sirenens klagan) men framför allt tror jag saker trillat på plats när jag utifrån det jag läst behövt improvisera under kampanjen.
 
Top