Nekromanti Mahongny dörr

Chrono_UBBT

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
114
Location
Mars (tänker flytta till Pluto)
Jag spelade ett kult äventyr i helgen där jag var en fixare, hursom helst så började äventyret med att jag vaknade i min rollspersons säng och hade haft en hel dröse mardrömmar under natten. Jag steg upp ur sängen och öppnade dörren ut ur sov rummet. Av någon dum anledning så ville min spelledre slå ett Rör slag för om jag klarade och öppna dörren (obs! den var ej låst) självklart fummlar jag och rammlar och slår huvet i den 2 decimeter tjocka mahogny dörren ( 2dm mahogny?!). Jag får två allvarliga skador i huvudet och efter fem SR dör jag av blodförlust.
Ska det gå till så här?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det var nog det värsta jag läst på mycket länge. Det låter som er spelledare verkar vara ute efter att slå ihjäl er på diverse osannolika sätt. Varför skulle man behöva slå ett slag för att öppna en dörr? Hur kan man dö av blodförlust om man slår huvudet i en dörr? Det verkar som om ni borde ta ett rejält snack med er SL, för så här kan det ju inte få gå till.
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Fiskben i halsen...

En fixare som har en 2dm tjock dörr i Mahognyträ till sitt sovrum!? Så får det verkligen inte gå till! En fixare måste leva skabbigt i en liten sunkig lägenhet. Annars inget Kult. Sådetså. /images/icons/wink.gif

"Ska det gå till så här?"

- Det här är ju precis skälet till min förkärlek för cineasm i rollspel och min negativitet till regelspelledare. I mina ögon är det här ett "worst-case-scenario" för regelspelledande, på ett plan som inte på något sätt är "realistiskt" (ha, as if), utan enbart dumt. Visst, vår hjälte kanske inte dör av the Great Chthulhu's 4 dödande attacker, bara för att sätta ett ben i halsen och dö dagen efter, allt enligt de "realistiska" tärningarna, men den sortens spelande tilltalar inte mig. Inte för att jag har något direkt emot att en karaktär dör av ett fiskben i halsen, utan för kombinationen av "oresonlig realistisk orealism" alá fanatiskt tärningsspelledande.

Eftersom det inte heller är "opartiskt" (eftersom SL bestämmer vilka situationer som uppstår och hur de ska tolkas - regelmässigt) så finns det egentligen ingen anledning att använda sig av regler i alla situationer (om någon).

Vet inte riktigt vad man ska säga egentligen... Byt spelledare? Börja skära i regelanvändandet? Fundera på att gå över till Monopol? Snacka i alla fall om det, för sådant rollspelande är knappast roligt för någon (utom möjligen en osedvanligt dominant pseudosadistisk spelledare).

{ [color:red]§</font color=red> e r a p h i m } som inte är fullkomligt seriös.
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Hmm... asså fråga din spelledare varför han ville at du skulle slå ett rörelse slag för att ÖPPNA DÖRREN?!? Jag menar sånt gör man juh varje dag och man behöver knappast _tänka_ för att öppna en dörr. Sen att den var av 2 dm tjock mahogny var ju bara liiiite överdrivet. Jag menar, hur många fixare har en så tjock dörr, av vilken anledning och hur fasiken kan man dö av att slå huvudet i den? Det börjar ju knappast att blöda så mycket att man dör av det, om det ens börjar blöda alls!

ArGh! Det är sånt här som man bara retar sig på! Särskilt när det hände precisi början av äventyret! Säg din SL ett par sanningens ord om att tärningar ska användas med måtta och speciellt inte vid såna självklara saker!
Skulle man slå EGO-slag för att inte glömma bort att andas? Eller för att överhuvudtaget vakna när man sovit?!

ArGh ännu en gång! /images/icons/thinks.gif
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Barcelona
Re: Fiskben i halsen...

Alla (vettiga) regelsystem har en liten paragraf någonstans i början som säger att "om det inte utgör en utmaning, eller inte är intressant för storyn, slå det inte". Regler ska användas när utgången av en handling är osäker, inte för att döda spelare för nöjes skull. En stårytällarspelledare hade kunnat göra precis likadant, med skillnaden att han inte hade haft några tärningar att gömma sig bakom.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Barcelona
Ha!

Låt mig gissa. Du har stulit din spelledares hund? Du förnedrade honom inför hela skolan? Han kom på dig med att hångla med hans flickvän?

Allvarligt talat så verkar det som att din spelledare hyser personliga agg mot dig. Du kanske bör överväga att idka fred med honom. Om så inte är fallet: har han tagit alla sina tabletter på sistone. Han kanske bara är en sadistisk psykopat.

Det är i sådana här situationer som man glömmer allt vad "regel nummer 1" heter och ställer sig för att skälla ut sin spelledare.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Fiskben i halsen...

"- Det här är ju precis skälet till min förkärlek för cineasm i rollspel och min negativitet till regelspelledare. "

Sakta i backarna Mr Friformare. Jag betvivlar starkt att det var någon obskyr regel som dödade fixaren(det var butlern som gjorde det). Mig vetterligen finns det inget rollspel som har regler där det krävs tärningsslag bara för att öppna en dörr. Snarare var det så att SL till varje pris ville avliva rollpersonen. Varför är svårt att säga då vi saknar alla fakta men antagligen rör det sig om någon form av maktdemonstration eller osämja inom gruppen. Så klanka inte ner på oss övriga icke-friformare bara för att det finns dåliga SL:ar.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Ha!

"Låt mig gissa. Du har stulit din spelledares hund? Du förnedrade honom inför hela skolan? Han kom på dig med att hångla med hans flickvän?"

Eller så förnedrade han honom inför hela skolan när han kom på honom med att hångla med sin flickväns hund? Märkligare saker har hänt./images/icons/laugh.gif
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Rock my world.

"Sakta i backarna Mr Friformare."

- "Mr. Friformare"? Jag!? Förolämpa inte friformarna, eller mig för den delen. /images/icons/tongue.gif

"Jag betvivlar starkt att det var någon obskyr regel som dödade fixaren(det var butlern som gjorde det)."

- Hmm... Butlern? Var kom han ifrån?

"Mig vetterligen finns det inget rollspel som har regler där det krävs tärningsslag bara för att öppna en dörr."

- Mja, de flesta rollspel med regler kan användas för att ta reda på om man lyckas öppna en dörr. Ett regelsystem kräver ingenting egentligen, eftersom det (såvitt jag vet) är upp till spelledaren att avgöra när, hur och varför regler ska tillämpas.

"Snarare var det så att SL till varje pris ville avliva rollpersonen."

- Ja och nej. SL gjorde "regelrätta" uppmaningar, spelaren slog och fumlade, SL bedömde att situationen krävde skada och rollpersonen dog regelmässigt riktigt. Men han hade förståss aldrig dött om inte SL avkrävt ett slag från början. Vilket också var min huvudsakliga poäng.

"Så klanka inte ner på oss övriga icke-friformare bara för att det finns dåliga SL:ar."

- Men ta det mer personligt! Jag sa att det var min uppfattning och att det var ett exempel på ett "worst-case-scenario", dvs det värsta tänkbara som kan hända, i regelspelande. Dessutom var mina små pikar riktade mot "fanatiskt tärningsspelledande", något som jag inte tror att särskilt många skulle "bekänna sig till". Lika lite som friformare skulle vilja kalla sig "fanatiska". Dessutom skrev jag att jag inte var helt seriös, vilket var precis så.

{ [color:red]§</font color=red> e r a p h i m }
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Break a leg!

"Alla (vettiga) regelsystem har en liten paragraf någonstans i början som säger att 'om det inte utgör en utmaning, eller inte är intressant för storyn, slå det inte'."

- Liksom de flesta har en liten paragraf som säger "Spelledaren har alltid rätt". Likförbannat finns det otaliga situationer och spelgrupper som lider av problemet "men så står det ju i regelboken". Precis som regellöshet har brister som kan överkommas, har regler brister som kan överkommas. Problemet ligger i att bristerna finns där och att alla inte vet hur man kommer förbi dem (eller att de finns).

"Regler ska användas när utgången av en handling är osäker, inte för att döda spelare för nöjes skull."

- Men... Vad är det du säger!? Nu får jag tänka om hela min idé om rollspel!

"En stårytällarspelledare hade kunnat göra precis likadant, med skillnaden att han inte hade haft några tärningar att gömma sig bakom."

- Precis. Möjligheten att avlasta sitt ansvar som spelledare på de "opartiska" tärningarna ger också en möjlighet till att indirekt manipulera hejvilt och dessutom ha ett "alibi". Det "opartiska" rollspelandet via tärningar är ungefär lika sant som det "fria" rollspelandet via friform.

{ [color:red]§</font color=red> e r a p h i m }

Take a walk on the wild side.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Peg-leg

"- Precis. Möjligheten att avlasta sitt ansvar som spelledare på de "opartiska" tärningarna ger också en möjlighet till att indirekt manipulera hejvilt och dessutom ha ett "alibi". Det "opartiska" rollspelandet via tärningar är ungefär lika sant som det "fria" rollspelandet via friform."

Så du menar att friformande SL:ar är mer ärliga mot sina spelare eftersom de inte gömmer sig bakom några tärningar? Du förusätter alltså att SL oftast har bestämt i förväg vad som ska inträffa och sedan slår ett slag för kulisserna så att säga.

"- Liksom de flesta har en liten paragraf som säger "Spelledaren har alltid rätt". Likförbannat finns det otaliga situationer och spelgrupper som lider av problemet "men så står det ju i regelboken". Precis som regellöshet har brister som kan överkommas, har regler brister som kan överkommas. Problemet ligger i att bristerna finns där och att alla inte vet hur man kommer förbi dem (eller att de finns)."

Man får verkligen ha en mycket öppen tolkning av reglerna om man kan hitta utrymme för att slå slag för dörröppning och dylika vardagsgöromål i dem. Dessutom anser jag att regeln "alla ska roligt" är viktigare än "Spelledaren har alltid rätt".

Imponerad av Risings och Krilles debatt hoppar jag på den oskyldige Seraphim som råkar vandra förbi i precis fel ögonblick. Nu ska vi se om vi inte kan få igång en lite diskussion om friform vs. regler./images/icons/laugh.gif
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Jolly good!

"Så du menar att friformande SL:ar är mer ärliga mot sina spelare eftersom de inte gömmer sig bakom några tärningar?"

- Nej, jag menar att friformande SL:ar inte har några tärningar att gömma sig bakom.

"Du förusätter alltså att SL oftast har bestämt i förväg vad som ska inträffa och sedan slår ett slag för kulisserna så att säga."

- Nej, jag menar att eftersom SL bestämmer vad som ska slås, påverkar han också storyn, precis som en icke-regelanvändande SL påverkar storyn när han låter sig vägledas av slumpfaktorer.

"Man får verkligen ha en mycket öppen tolkning av reglerna om man kan hitta utrymme för att slå slag för dörröppning och dylika vardagsgöromål i dem."

- Nej, en mycket inskränkt syn på behovet av regler och tärningsslag.

"Dessutom anser jag att regeln 'alla ska roligt' är viktigare än 'Spelledaren har alltid rätt'."

- Nej, jag... Men vänta nu. Jag håller ju med! /images/icons/wink.gif Tyvärr finns det oftast inte utskrivet i rollspelen, kanske skulle det behöva bli en "regel nummer ett".

"Imponerad av Risings och Krilles debatt hoppar jag på den oskyldige Seraphim som råkar vandra förbi i precis fel ögonblick."

- Oh, ja. Jag känner mig alldeles påhoppad.

"Nu ska vi se om vi inte kan få igång en lite diskussion om friform vs. regler."

- Ger uttryck för den SAN-förlust sådana debatter orsakar genom att skrika hejvilt och banka på datorn.

"På forumet kan ingen höra dig skrika"

- AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHH!

{ [color:red]§</font color=red> e r a p h i m }
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Regel 1 (reviderad)

"Tyvärr finns det oftast inte utskrivet i rollspelen, kanske skulle det behöva bli en "regel nummer ett"."

Den är på väg in i Västmark 3, fast där under formuleringen "kunden är gud".
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Arrr! Sciver me privvies!

"- Nej, jag menar att eftersom SL bestämmer vad som ska slås, påverkar han också storyn, precis som en icke-regelanvändande SL påverkar storyn när han låter sig vägledas av slumpfaktorer."

Säg den SL som inte påverkar story vad han än gör. Det är trots allt det som är hans uppgift. Sedan så kan han styra med en silkeshandeske eller en slägga det kan variera ganska så mycket. Inget sätt är mer riktigt än något annat. Vad för slags slumpfaktorer vägleder en friformsSL? Krona/klave?

"- Nej, en mycket inskränkt syn på behovet av regler och tärningsslag."

Spelar man ett längre tag så märker man ganska snart vilken mängd tärningsslag som passar och får spelet att flyta framåt. Fördelen med regler är att jag som spelare kan ha något att stödja mig mot om jag anser att SL har fel. Kör man rent friform så har SL totalt makt och det är egentligen en ynnest ifrån hans sida om han ändrar sig eller erkänner ett misstag.

"- Ger uttryck för den SAN-förlust sådana debatter orsakar genom att skrika hejvilt och banka på datorn."

Kom just på att jag är alldeles för snäll och öppensinnig för att sätta igång en jättelik debatt om friform och regler. Tusan också! Du kan inte slänga ur dig några urusla argument som jag kan attackera?/images/icons/smile.gif

"- AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHH!"

Det är lönlöst! Ingen hör dig ändå. Skrik så mycket du vill. Undrar om jag kan få dig att gråta också./images/icons/devil.gif
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Regel 1 (reviderad)

"Den är på väg in i Västmark 3, fast där under formuleringen "kunden är gud". "

Jag undrar om jag ändå inte tycker att "alla ska ha roligt är bättre" ändå. Det handlar trotsallt om en balansgång. Spelarna ska inte göra de mest osannolika gruppkombinationer och tvinga SL att hitta på ett äventyr som alla är nöjda med och SL ska inte kunna diktera äventyret och bara ge spelarna varsin lapp med deras repliker på. Hur mycket kontroll SL och spelarna ska ha varierar också mycket ifrån spelgrupp till spelgrupp.

Västmark låter alltmer intressant i mina öron. Har du någon preliminär prisuppgift? Var kommer man att kunna få tag på det när det väl släpps?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Regel 1 (reviderad)

"Jag undrar om jag ändå inte tycker att "alla ska ha roligt är bättre" ändå."

Ska man vara helt petig så har jag en regel 2 också. Eller snarare, "kunden är gud" är regel 2. Regel 1 är "do what thou wilt". Dessutom är spelledaren också en av kunderna.

"Västmark låter alltmer intressant i mina öron. Har du någon preliminär prisuppgift? Var kommer man att kunna få tag på det när det väl släpps?"

Priset hamnar förmodligen kring 250 kronor (ca 200 sidor, hårda pärmar), och om det är möjligt så kommer det hamna i butik. Fast det beror mest på butikerna - annars kommer det gå att beställa online mot postförskott.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Totalt OT

"kunden är gud".

Aha. Jag måste erkänna att jag undrade hur du hade tänkt få det hela att gå ihop ekonomiskt, men Gud har säkert en del pengar över. Tror du att et blir några ströexemplar över till oss vanliga dödliga också?

-JPS- ber om ursäkt för att jag korrumperar också denna diskussion

I thank you, I thank you for doing your duty
You keepers of truth and you guardians of beauty
Your vision is right, my vision is wrong
I'm sorry for smudging the air with my song

-Leonard Cohen, "A Singer Must Die"
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Regel 1 (reviderad)

"Ska man vara helt petig så har jag en regel 2 också. Eller snarare, "kunden är gud" är regel 2. Regel 1 är "do what thou wilt". Dessutom är spelledaren också en av kunderna."

Det är förstås sant. Tänkte inte på det.

"Priset hamnar förmodligen kring 250 kronor (ca 200 sidor, hårda pärmar), och om det är möjligt så kommer det hamna i butik. Fast det beror mest på butikerna - annars kommer det gå att beställa online mot postförskott. "

Låter mycket prisvärt. Definitivt något som jag kommer att ta under övervägande. 250 spänn är ju inte mer än att man kan köpa in det bara för skojs skull.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Arrr! Sciver me privvies!

för slags slumpfaktorer vägleder en friformsSL?

Spelarnas ageranden?
 
Top