Nekromanti Magnus Betnér Uncut

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Är det någon annan som har sett denna hysteriskt roliga "rant" av min favoritkomiker?

Jag är medveten om att man i princip kan hitta tusen bloggar som typ tar upp samma sak, jag vet att det troligtvis inte leder till någon skälvande förändring av samhället i stort. Men Magnus är bara för jävla skön!

*Att hans ranting på det mesta påminnner om mitt egna dagliga gnäll väldigt mycket har inte fördunklat mitt opartiska sinnelag, jag LOOOOVAR! :gremgrin:*

Har ni inte sett den, så se den. (Coffe rekommenderar starkt)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mjo, jag gillar också honom. Han är så obarmhärtig, plus att jag tenderar att hålla med honom om allt, vilket inte direkt är en nackdel. Väldigt skönt upplägg på Magnus Betnér Uncut, att han bara promenerar runt och snackar framför kamoeran liksom. Känns spontant och härligt.
Särskilt förtjust var jag i det här stycket. förstås.

- Ymir, nickar gillande
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Väldigt skönt upplägg på Magnus Betnér Uncut, att han bara promenerar runt och snackar framför kamoeran liksom.
Och på vilket sätt skiljer det sig från vilken stå-uppare som helst? :gremwink:

/Anders
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Ooooh! Han rör på sig! Ett sådant nytt radikalt grepp inom komiken!"

("Men John Cleese har redan gått fånigt..." - "Käft, ungjävel!")
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Har du chansen att se ståupp-showen "Ingenting är heligt" så gör det. Jag var och såg den live i Göteborg och jag höll på att få hjärnblödning säkert dussinet gånger. Speciellt hans analys av vår tids pedofilskräck ("vad är det för fel om en pappa vill bada med sin tvååriga dotter?") samt nedmonteringen av Palmemordet var nära nog kissa-på-sig-roligt.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Fast Cleese gick roligt och gjorde det på en scen, och det är inte alls samma sak. Tittade du ens på klippet?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Har du chansen att se ståupp-showen "Ingenting är heligt" så gör det.
Han var rolig i början och jag tyckte det var kul att se honom i hans "rätt element" istället för att se honom i Parlamentet. Där känns det som att man ser honom utan att ha någon sorts bakomliggande fakta. Mot mitten av "Ingenting är heligt" så slutade han skämta utan mer hade en harang om sin egen filosofi som var helt humorbefriat. Han hade lika gärna kunnat läsa upp sin inköpslista på ett ironiskt sätt och få skratt på det. Mot slutet var det dock lite mer åt skämthållet.

/Han som gillade att han fick se hur Betnér hade självdistans, vilket inte alls framkommer i Parlamentet
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Har du sett Ediie Murphys Raw eller Delirious? Om inte, gör det.

/Jonas, appropå att röra sig på scen
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Fast Cleese gick roligt och gjorde det på en scen, och det är inte alls samma sak. Tittade du ens på klippet?
Dvs "Käft, ungjävel". :gremgrin:

Jag ser liksom inte skillnaden. Utom språket. Rörelse: check. Satir: check. Humor: check. Kamera: check (jo, jag tänkte inte på live-showen, utan på sketchen i Flying Circus).

Åkej, Cleese hade en skrattlåda och sade det på engelska istället. Och använde BBCs kulisser istället för en nerklottrad betongvägg som bakgrund. Och han satiriserade om Englands offentliga utgifter istället för Vasastans mäklarbrats.

Men det är väl det som jag kan upptäcka.

Jo, jag skrattade mer åt John Cleese också, även om Bretnérs budskap är nog så mer aktuellt både geografiskt och tidsmässigt.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Magnus Betnér Uncut (ot)

Har du sett Ediie Murphys Raw eller Delirious? Om inte, gör det.

/Jonas, appropå att röra sig på scen
HE WON'T STAND STILL!!! :gremgrin:

/Anders
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Dumskallar

Väldigt skönt upplägg på Magnus Betnér Uncut, att han bara promenerar runt och snackar framför kamoeran liksom.
--------------------------------------------------------------------------------
Och på vilket sätt skiljer det sig från vilken stå-uppare som helst?
Det Betnér gör som är ballt är inte att han rör sig på scen (vad vore det för poäng med det?), utan att han bara står (eller går omkring) och pratar. Alltså inte "uppträder", utan bara snackar lite.

När han är som bäst så använder han inte några av de typiska uppläggen eller bryggorna som komiker använder, han är alltså väldigt långt från traditionella "skämt" (skämt-skämt är visserligen helt utdömda på scen, men de flesta komiker bygger nummer där de utgår från teman som väldigt ofta utmynnar i något som står väldigt nära skämt-skämt) och mer av någon som bara står och är uppriktig, och som ändå blir rolig.

Däremot spelar han ofta rollen som "den arge unge mannen", vilket är en av de mest tröttsamma klichéerna som finns. I sina sämsta stunder kan han bli som en Bill Hicks eller en George Carlin; alltså en skicklig komiker som slösar bort sin talang med att vara preachy eller tröttsamt kvasikontroversiell.

Jag brukade dyrka George Carlin. Men nu så orkar jag knappt med honom längre. Ungefär samma känslor får jag av Betnér.

---

Den bästa komikern just nu är förresten Sarah Silverman.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Re: Dumskallar

I sina sämsta stunder kan han bli som en Bill Hicks
Vafalls!?

Själv ser jag i Hicks en skönt predikande och kvasiintellektuell snubbe som slösar bort sin talang med att försöka vara komiker. Han vore mycket bättre om han bara sade saker som att "Hitler had the right idea, he was just an underachiever", han är som bäst när han inte ens försöker vara rolig utan bara är förbannad eller bitter.

Det är därför vare sig Carlin eller nån av de andra kommer lika högt i min bok: De spenderar alldeles för stor del av sin tid med att vara "roliga", istället för att fokusera på det som faktiskt är kul: När de blir sådär riktigt förbannade på saker.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Skillnaden är vad rörelsen signalerar. Det ena är komiedi i sig, det andra är bara inramning. Och den inramningen är inte en mäklarkuliss, skrattlåda, scen eller publik eller något annat som kan ses som branschstandard. Det är ett utomhushäng med en polare. Helt annan inramning än estradör/publik-inramningen som man vanligtvis använder. Det har verkligen ingenting med Cleese eller rörelse i sig att göra. Jag förstår inte alls hur du resonerar här.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, han är faktiskt riktigt skoj ja. Sdär lagom bitsk hela tiden¨, vilket är skoj.Så ja, jag kommer att se det hela ja.

/ Johan K, som är julslö till max
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Dumskallar

han är som bäst när han inte ens försöker vara rolig utan bara är förbannad eller bitter.
Instämmer. Förbannade och bittra typer kan vara nog så roliga, det finns en anledning varför människor tycker att Kalle Anka är rolig (för att han blir så jävla arg) :gremgrin:

Fast jag kan förstå att vissa tycker att Betnér och Bill Hicks samt deras gelikar ibland kan kännas lite oorginella. Jag menar, till och med lilla undertecknad har dragit offentliga rants med den allra bittraste och cyniska världssyn på saker och ting och fått den samlade gruppen att skratta, det är ju inte så svårt.
Vad är det egentligen som skiljer Betnérs "rutin" från min egna, kan man fråga sig? Åsikterna? Tja, den som lever får se, hur som helst är han jävligt bra.

//Coffe_Kanon - lilla undertecknad
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Magnus Betnér Uncut (ot)

HE WON'T STAND STILL!!!
Hehe, precis min poäng. Dessutom är det nog den bästa stand-upen som jag har sett.

/Jonas, gillade "Inget är heligt" också
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Har du chansen att se ståupp-showen "Ingenting är heligt" så gör det. Jag var och såg den live i Göteborg och jag höll på att få hjärnblödning säkert dussinet gånger. Speciellt hans analys av vår tids pedofilskräck ("vad är det för fel om en pappa vill bada med sin tvååriga dotter?") samt nedmonteringen av Palmemordet var nära nog kissa-på-sig-roligt.
Jag hade väldigt gärna gjort det, men jag är en fattiglapp-student som går på csn-bidrag (och mitt senaste tillfälle var i november, och jag får inte pengar igen föräns den 25 januari, och då måste jag köpa ett busskort :gremfrown: ).

Men om detta är en subtil form av dejtförfrågan från dig så är jag på! :gremgrin:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Showen från göteborg gick ju på TV förra veckan. Kanal 5, vad jag vet brukar de lägga upp sitt material på hemsidan nu förtiden, så kolla där. Annars finns det kanske andra sätt att se framträdandet på.

/Balderk
 
Top