Nekromanti [Magiteori] Vad är rang, egentligen?

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Som jag skrev i en annan tråd så har jag fått lite idéer om hur mycket av sin mäktighetsnivå en varelse behåller om den tvinnas in i en annan kropp och eventuellt om den till och med kan öka. Innan jag är helt klar med det dock, och förvänta er inget jättearbete ;), så tänkte jag att vi kunde diskutera exakt vad magisk rang är, rent magiteoretiskt.

Genom observation av regelböckerna ser man ju direkt att rang och mäktighetsnivå är sammankopplade, men vad är det rangen visar? Är det ett mått på den grad av kontroll och inflytande en varelse har på det omkringliggande magiska fältet? Baseras de enbart på ren magisk styrka, eller har individen själv något med det att göra? Är det relaterat till filament, thaum eller någon annan känd magisk enhet eller något känt magiskt fenomen?

Alla tankar är välkomna så det är bara att slänga ur sig saker man tycker låter rimligt.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Ymir said:
Rang är hur awesome man är. Kamorferna tex är kroniskt awesome, därav deras höga rang.

- Ymir, inte upp för djupare diskussion
Fix't.
Näe, jag vet faktiskt inte än. Får tänka på det mer, helt klart intressant! :gremsmile:
 

Virvelmoln

Veteran
Joined
16 Jan 2010
Messages
73
Location
Borlänge
jag är intresserad hurvida en människa kan öka sin rang, genom magi/religon.. eller annat oväntat sätt, och vilka effekter det skulle ha, kanske finns en tråd om sådant någon stans?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ok, om vi utgår från de källor som finns...

(eventuellt spoilers nedan)

Schamanism: Reglerna för andestrid tycks inte påverkas av deltagarnas Rang i SLG, trots att den ska gälla både själar, andar och demoner. Den själsliga styrkan på andeplanet bestäms alltså enbart av PSY.

Misslor: Den bästa jämförelsen vi kan göra är förmodligen mellan misslor och de andra folken. Misslor är ju "normala" besjälade varelser, men har själar på rang 4, och den enda effekten tycks vara att de får förmågan att dela minnen och känslor (har dock inte missleboken till hands, så jag kan ha missat något viktigt). Det här tyder på att själars rang inte har några uppenbara fysiologiska effekter eller påverkar varelser förmåga att vara magiker (ej heller genom högre PSY), men kan ge andra sorters egenskaper.

Alver: Alver har en övernaturliga förmåga, till synes av psykotropisk natur (Det alviska ögat), dock utan att ha en högre Rang på sina själar.

Magiska varelser: Magiska varelser (elementarer) har ett fixt relativt PSY oberoende av sin Rang. Denna rang är dock troligen annorlunda än den Rang som gäller för själar. Den är direkt proportionell mot antal filament som använts för att skapa dem.

Vandöda: Vandödas Rang är direkt proportionell till hur många filament som bundits i deras kroppar, men troligen är deras Rang av samma typ som elementarernas. Vi kan notera att relativt PSY hos lägre vandöda är direkt proportionellt mot Rangen, undantaget elementarvandöda. Elementardödas Rang tycks inte påverkas av den ingående elementarens Rang. Helmgastarna sticker också ut, då deras höga Rang ändå bara medför PSY (10).

Belialer: VI lär oss att en demon av Rang 1 inte kan kontrollera en reanimerad kropp, och att energin hos en demon av Rang 5+ sliter sönder kroppen. Andar har Rang 3; vad som gäller för andar med hög Rang beskrivs ej. Svårt att avgöra något mer specifikt av demonbeskrivningarna, eftersom alla är av olika sort och Rang. Vi kan dock konstatera att antal förmågor de ger tycks bero mer på typ av demon än på Rang. Däremot är belialens Rang = 5 + andens/demonens rang, vilket antyder ett samband mellan "magisk" och "själslig" rang. Lischer, lamior och dödsgastar tycks dock inte få sin Rang ökad av att vara besjälade, om man räknar deras "bonustärningar" och antar att dessa följer samma regler som för lägre vandöda. Lischers Rang tycks enligt samma resonemang inte heller öka av nekrotropiska förmågor.

Drakar: Drakars själar är enligt Drakar av 8:e rangen, och kan inte besätta människor eller djur då "den starka psykotropin i deras själar kommer att överbelasta och slita sönder värdkroppen". Det omvända är inte heller möjligt; "Deras [vanliga dödligas, min anmärkning] själar är helt enkelt för svaga för att kunna kontrollera drakens magiskt avancerade kropp". Drakar har högt PSY, men det varierar stort mellan lumian, mortuach och individuella drakar (se tärningsslaget för slumpat PSY).

Saggitaurer: Saggitaurers själar är av Rang 5. Saggitaurer har en del övernaturliga förmågor och kan kontrollera fyra armar simultant, men en del saker tyder på att de kan vara magiska "konstruktioner", vilket gör det svårt att bedöma säkert. (OBS: skrivet ur minnet; har inte modulen till hands)

Andra skumma varelser: Många olika varelser utan själar (särskilt drakar) har konstiga magiska egenskaper, så det verkar som om det är helt och hållet görbart oavsett Rang. Det finns ingen tydlig relation mellan pseudodrakars (PSY) och mängden magiska förmågor. Har ej MiM för referens till fler monster/odjur.

Slutsatser
Utgår vi från materialet som finns skulle jag summera följande:

*Rang är ett mått på en magisk entitets magiska styrka, i betydelsen "mängd inneboende magisk energi". Med "entitet" menas en demon, ande/själ eller magisk varelse (elementar/vandöd/skuggfolk o dyl?); kroppens eventuella magiska laddning tycks vara antingen försumbar eller inkompatibel. Eventuellt ökar energimängden som krävs för ökad rang exponentiellt; detta skulle kunna förklara några diskrepanser kring vandöda.

*PSY kan vara en viktigare faktor än Rang på andeplanet, åtminstone på lägre Rang (<5)

*Rang 2-4 kan anses vara ett "normalt spann"; Rang 1 har problem med att kontrollera en [större] kropp och Rang 5+ riskerar att förstöra kroppar av människostorlek genom sin inneboende magiska energi.

*Rang påverkar inte förmågan att bruka eller lära sig magi (däribland PSY-värdet) på ett uppenbart sätt; möjligen kan varelser av exceptionellt hög rang (5+), t.ex. drakar, vara ett undantag.

*Det är oklart om Rang påverkar en varelses övernaturliga förmågor och i vilket grad; andra faktorer (t.ex. aspekter och "naturliga" variationer) kan ha större betydelse, åtminstone på varelser av lägre Rang (4 och nedåt). Drakar och saggitaurer kan tyda på att varelser av Rang 5+ får fler övernaturliga förmågor.

***

Det här stämmer ganska bra med mitt eget synsätt sedan tidigare, så jag låter bli att utvidga utan väntar på kommentarer.

EDIT: Rang har ingen uppenbar fysiologisk påverkan på 1 < Rang < 5, men det kan finnas ett samband mellan hög rang och exceptionell fysiologi på Rang 5+.

EDIT: *Inget tyder på att Rang kan påverkas av en individs handlingar/upplevelser, men då varken apoteos, demoner, andar eller den hypotetiska apodaimosen finns detaljbeskrivna i reglerna går det inte att göra något uttalande. Undantaget skulle vara lischer, som jag tror kan öka sin Rang genom att ge sig själva magiska förmågor. Min personliga åsikt är att det för demoner, andar och gudar går att öka sin Rang genom att ta upp mer energi (metoderna varierar mellan varelsetyperna), och att de olika varelsetyperna kan omvandlas till varandra på olika sätt (dock är det svårare att "degradera" än tvärtom; man brukar dö istället).

/Regmolar - har gjort vetenskaplig litteraturstudie nyligen...
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Väldigt intressant Ranginlägg!

Angående magiska förmågor och magi, med låg Quadosh får ju magiker en hel del "övernaturliga" förmågor i form av verklighetsabnorma förändringar. Man börjar ju dessutom tona bort och riskerar att uppnå "total icke-existens". Dock ger inget av detta påverkan på personens rang, även om det inte känns helt främmande. Inte heller förändras rang för någon med hög (positiv) Quadosh, vilket är intressant.

Jag kan spontant tycka att extrema quadoshvärden (högt eller lågt) skulle kunna ha en påverkan på rang och i mitt mundana skulle det dessutom passa tematiskt. Hög positiv Quadosh känns på något sätt rätt för en helig man, precis som jag kan tycka att ett ansenligt negativt Quadoshvärde skulle kunna sänka rang, eftersom man håller på att försvinna ur skapelsen. Då skulle man dessutom kunna ta bort det skenbara åldrandet (som jag aldrig gillat) och göra så att total icke-existens inträffar vid Rang 0.

Dock kommer jag troligtvis inte göra någon husregel för detta, men det är ju kul att fundera kring. Vad har ni för tankar kring ovanstående?
(Speciellt intressant att läsa skulle tankar från Regmolar vara, som alltid har bättre koll på magiteori än jag har. :p)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Angående magiska förmågor och magi, med låg Quadosh får ju magiker en hel del "övernaturliga" förmågor i form av verklighetsabnorma förändringar. Man börjar ju dessutom tona bort och riskerar att uppnå "total icke-existens". Dock ger inget av detta påverkan på personens rang, även om det inte känns helt främmande. Inte heller förändras rang för någon med hög (positiv) Quadosh, vilket är intressant.
I min magiteori kan det förklaras på två sätt. Antingen av att Qadosh-påverkningarna är för små för att påverka Rang-skalan, eftersom den är exponentiell; en förändring "uppåt" innebär att man blir ett helgon (trolig rangökning, får fundera på om det kan ske innan döden), en förändring nedåt att man tonar bort.

Alternativt så fungerar kroppen som "buffert" för de magiska energierna, vilket ökar toleransen ytterligare och kan kombineras med alternativet ovan.

Jag kan spontant tycka att extrema quadoshvärden (högt eller lågt) skulle kunna ha en påverkan på rang och i mitt mundana skulle det dessutom passa tematiskt. Hög positiv Quadosh känns på något sätt rätt för en helig man, precis som jag kan tycka att ett ansenligt negativt Quadoshvärde skulle kunna sänka rang, eftersom man håller på att försvinna ur skapelsen. Då skulle man dessutom kunna ta bort det skenbara åldrandet (som jag aldrig gillat) och göra så att total icke-existens inträffar vid Rang 0.
Fast enligt det jag kom fram till är ju rang ett mått på hur mycket magisk energi en entitet innehåller, och den tycks ju knappast minska med negativ qadosh... snarare tvärt om (vilket kan utnyttjas om man vill ha en alternativ förklaring till borttoning: man når rang 5 eller så och allt slits sönder). För positiv qadosh, se ovan.

(Speciellt intressant att läsa skulle tankar från Regmolar vara, som alltid har bättre koll på magiteori än jag har. :p)
:gremgrin:
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Jag brukar se på Qadosh så här:
Qadosh är ett mått på halten av Teotropi i en ande. Andar består ju av Psykotropi, men när en ande gång på gång skänker Psykotropiska filament till en teotropisk varelse så kommer förr eller senare filament att färdas åt andra hållet också. Detta medför att den psykotropiska anden även får en näst intill omärkbar halt av teotropi i sig. Detta är vad Qadosh är ett mått på.

En magiker som missbrukar magi och förvrider skapelsen kommer även att bli förvriden själv. Detta medför att dennes Qadosh blir negativ. Negativ Qadosh är ett mått på hur trasig magikern är, det vill säga hur stor del av magikerns själ som förvridits från psykotropi till daimotropi.

En psykotropisk själ kan endast förbli bunden till en kropp en viss tid innan bandet börjar luckras upp och till slut brister. Detta kan dock fördröjas genom att blanda ut den psykotropiska själen med teotropi. Detta gör bandet starkare och gör att det tar längre tid innan bandet brister. Om själen istället skulle vara utblandad med daimotropi så skulle bandet luckras upp snabbare då dessa aspekter inte är menade att fungera ihop.

Jag har sammanfattat sambandet mellan rang och qadosh i en bild. (Ursäkta att den är dåligt ritad, jag målade den med min laptops touchpad.)



Desto längre mot höger som en själ hamnar desto högre halt av Teotropi har denne. På samma sätt ökar halten av Daimotropi destu längre åt vänster en själ ligger. En rent psykotropisk själ hmanar alltså i mitten.

Rang är istället en motstående axel. Till exempel så finns det demoner som har en hög rang, samtidigt som det finns demoner som har en låg rang, men båda dessa har ju en lika hög halt daimotropi.

Detta förklarar varför till exempel en missla inte börjar med högre Qadosh än en människa. De befinner sig på olika plan på Rang-axeln men direkt på varandra på qadosh-axeln.

Mycket av detta har diskuterats tidigare på forumet, så jag tar absolut inte credits för att ha utformat teorierna.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
En magiker som missbrukar magi och förvrider skapelsen kommer även att bli förvriden själv. Detta medför att dennes Qadosh blir negativ. Negativ Qadosh är ett mått på hur trasig magikern är, det vill säga hur stor del av magikerns själ som förvridits från psykotropi till daimotropi.
Enligt ditt resonemang är det att missbruka magi och förvrida skapelsen att klanta sig när man använder magi (inkompetens = ondska? :gremwink: ), eftersom framgångsrik magi inte bestraffas... Kan du utveckla tankegången; jag finner tanken något tilltalande och skulle gärna vilja höra lite mer om resonemanget.

Att daimotropi skulle orsakas av att man klantat sig med besvärjelser tycker jag bara principiellt är opassande och lite svårt att förklara. Innebär det förresten att alla demoner konstant går runt med Extrem++ i verklighetsförändringar, eller att människor börjar se mer demoniska ut med lägre qadosh?

Det var i alla fall originellt att placera psykotropi som ett "mellanläge" bland väsenaspekterna.

Desto längre mot höger som en själ hamnar desto högre halt av Teotropi har denne. På samma sätt ökar halten av Daimotropi destu längre åt vänster en själ ligger. En rent psykotropisk själ hmanar alltså i mitten.
Hur fungerar de demoniska gudarna? (Xinu, Thanata) De ger väl regelmässigt qadosh på samma sätt som andra gudomar.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Jag menade inte att inkompetens var lika med ondska. Snarare att du förvrider dig själv. Daimotropi är en abnormalitet som inte 'passar in' i en psykotropisk själ. Om den psykotropiska själen då är en magiker så uppstår en del problem då själen inte fungerar fullt ut. Detta är vad verklighetsabsormala förändringar är.

En helt ren, psykotropisk själ fungerar bra och har full kontroll över sin magi, en själ som är uppblandad med teotropi fungerar ännu bättre vilket även ger denne bra kontroll över sin magi. Om man dock börjar förvrida själen och blanda ut den med en styggelse som daimotropi så blir själen vanskapt och får problem med att hålla inne magin.

Sedan ser jag inte på Qadosh som en belöning eller bestraffning. Om du tillber en gud och skänker filament till denne så stärks bandet mellan er, och ni kommer att utbyta egenskaper med varandra. För guden är detta piss i havet, men om de får flera miljoner anhängare så kan man börja se hur guden blir 'starkare'. En människa som får sin själ uppblandad med teotropi märker dock av förändringar direkt. Man ser yngre ut, man känner sig mer 'helig' och man mår i allmänhet bättre.

Att förlora qadosh är inte ett straff från gudarna utan en konsikvens av sättet att agera på. Om en Daaktroende slår en präst så går denne emot vad denne tror på och kommer således försvaga kontakten med Daak. En själ är ju inte menad att vara uppblandad med någonting, (även psykotropi + teotropi som fungerar bra) och så fort källan för teotropi dämpas så börjar Qadoshen att rinna iväg. Själen återgår till sitt ursprungsläge. Om man lämnar guden helt så försvinner omedelbart all qadosh då det inte längre finns något som håller den kvar. Detta förklarar även varför man inte kan få negativ qadosh av att synda, utan endast genom att hänge sig åt andra saker till exempel magi.

Nackdelen med negativ qadosh är att det är svårare för själen att göra sig av med daimotropin efter att den väl har blivit en del av den. Daimotropin finns ju där för att fylla ut de luckor som finns i själen, så själen själv håller filamenten på plats. Om man dock avstår från att riva sönder själen mer så börjar den långsamt att läka och stöta bort de daimotropiska delarna.

En gud till exempel består ju endast av teotropi, om man bortser från de spån av psykotropi den får från sina tillbedjare och ännu inte transformerat, vilket betyder att den inte har någon halt av något annat än teotropi.

Demoner fungerar på exakt samma sätt. Deras 'själar' om man ens kan kalla dem det består endast av daimotropi och har således ingen blandning. Det är själva blandandet som är det farliga, inte det daimotropiska. Enda anledningen varför en daimo-psykotropisk blandning ofta anses 'ondare' eller mer opassande än en teo-psykotropisk är att den senare verkar fungera väldigt bra och stärker själen medans den senare ter sig mer som en styggelse.

Gudar kan således inte ha ett Qadosh-värde då de saknar en blandning, och att det är just hur uppblandad själen är som qadosh avser. Sedan så vill ajg även förtydliga att även Aboraten av Tibara har en så fruktansvärt låg andel teotropi i förhållande till psykotropi att det aldrig kommer att ge upphov till en gloria eller dylikt. På samma sätt skulle en människa ha upphört att existera hundratals gånger om innan denne kan lära sig alstra daimotropi.

Thanata och Xinu och de andra så kallade Demongudar anser jag vara gudar. De kanske är 'demoniska' i sin natur, men de är inte daimotropiska. Dock så brukar dessa gudar spendera mycket tid i inkernerad form i jämförelse med till exempel Daak eller någon av de andra, mäktigare, gudarna. Då ett inkarnat är uppbyggt av Daimotropi, men samtidigt kan alstra teotropi så måste ett inkarnat ha en teo-daimotropisk själ. Dessa spekter kan inte blandas då de helt enkelt stöter bort varandra, så när de tvingas tillsammans uppstår ett tunnt lager av psykotropi emellan dem. Ju längre ett inkarnat lever destu bredare kommer lagret att bli då daimotropin och teotropin reagerar på varandra. Detta ger ofta upphov till 'mänskliga' drag hos inkarnaten. Se Lmeas. Dock så skulle en oinkernatiserad gud inte att ha något daimotropiskt över sig.

Att daimotropi skulle orsakas av att man klantat sig med besvärjelser tycker jag bara principiellt är opassande och lite svårt att förklara.
Man kan förklara det så här. Om du tappar kontrollen över en besvärjelse så börjar din själ spricka. Sprickorna är fruktansvärt små, men de FÅR inte existera. Istället så börjar de fyllas ut med Daimotropi som är en slags parodi på skapelsen. Det är dock fortfarande så mikroskopiska mängder att det inte har något större inverkan på magikern, mer än att denne börjar få problem emd åldern snabbare och tappar en del av sin förmåga att kontrollera sin magi.

Vart filamenten kommer ifrån? Svar: När ett blad dör så ersätts dess biotropiska kraft med nekrotropi. På samma sätt ersätts en själs psykotropiska sammansättning med daimotropi om psykotropin förvrids.

[EDIT]Och förstås så kom jag på mer att skriva.
När en person genomgår apoteos så börjar denes Qadosh att stiga snabbt. Allvetande är egentligen ett begrepp för hur du når perfekt insikt i gudarnas värld och således börjar höja din qadosh. Då källan inte försvagas så ökar Qadoshökningen exponentiellt, vilket kallas apoteos. Den blivande guden behöver dock styrkan från de troende som förser denne med psykotropi under genomgången då hea dennes själ transformeras. Den tillsatta psykotropin fungerar som stöttor som tillåter den blivande gudens själ att transformeras utan att slitas sönder.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
En helt ren, psykotropisk själ fungerar bra och har full kontroll över sin magi, en själ som är uppblandad med teotropi fungerar ännu bättre vilket även ger denne bra kontroll över sin magi. Om man dock börjar förvrida själen och blanda ut den med en styggelse som daimotropi så blir själen vanskapt och får problem med att hålla inne magin.
Hur kommer det sig att magikerns praktiserande av magi inte påverkas, speciellt då "läckorna" att motsvara åtskilliga magnituder av provisoriska effekter?

Betyder det också att magikern konstant går runt och alstrar från omgivningen, eftersom alstringsmetoderna visar att magi är ett kanaliserande av energi från omgivningen? (gäller ju faktisk fenomenet i allmänhet, men vi är ju ändå inne på ämnet...)

Hur fungerar det för demonhybrider?

Nu fick jag förresten ytterligare roliga idéer till en sak jag funderar på att ha med senare i kampanjen; tack så mycket!

Demoner fungerar på exakt samma sätt. Deras 'själar' om man ens kan kalla dem det består endast av daimotropi och har således ingen blandning. Det är själva blandandet som är det farliga, inte det daimotropiska. Enda anledningen varför en daimo-psykotropisk blandning ofta anses 'ondare' eller mer opassande än en teo-psykotropisk är att den senare verkar fungera väldigt bra och stärker själen medans den senare ter sig mer som en styggelse.
Nu glömmer du bort kölddemonerna :gremwink:

Då ett inkarnat är uppbyggt av Daimotropi, men samtidigt kan alstra teotropi så måste ett inkarnat ha en teo-daimotropisk själ.
Tänkte bara tipsa om att uttryckligen skriva vad som är officiellt material och vad du kommer på själv, så att vi inte förvirrar kommande generationer av magiteoretiker :gremwink:

"inkarnater" tror jag förresten enbart syftar på Xinus nuvarande inkarnationer; vilket är det du syftar på?

Vore iofs jäkligt roligt om teotropi inte kan existera i fysisk form och gudarna för enkelhets skull använde sig av daimotropi då de inkarnerar sig... och det är helt klart det bästa förslag på Eon-änglar som jag har stött på - jag kanske till och med tar det :gremlaugh: (förtydligande: eftersom daimotropi i allmänhet gärna får saker att se konstiga ut)

Man kan förklara det så här. Om du tappar kontrollen över en besvärjelse så börjar din själ spricka. Sprickorna är fruktansvärt små, men de FÅR inte existera. Istället så börjar de fyllas ut med Daimotropi som är en slags parodi på skapelsen. Det är dock fortfarande så mikroskopiska mängder att det inte har något större inverkan på magikern, mer än att denne börjar få problem emd åldern snabbare och tappar en del av sin förmåga att kontrollera sin magi.

Vart filamenten kommer ifrån? Svar: När ett blad dör så ersätts dess biotropiska kraft med nekrotropi. På samma sätt ersätts en själs psykotropiska sammansättning med daimotropi om psykotropin förvrids.
Det är här min version skiljer sig; jag blandar inte in daimotropi i det hela, eftersom daimotropin i min version skulle börja ta över kroppen och förvandla personen till en misslyckad demonhybrid. Jag säger att själen börjar rivas upp av "mikrofilament" som vid den okontrollerade dissipationen börjar slita upp det psykobiotropiska fältet; vissa "kilar sig fast" och ger upphov till de verklighetsförändrande effekterna.

Jag vill att mina demoner enbart ska förknippas med ondska på rent subjektiva grunder; daimotropin är inte "lägre" eller mer "förvriden" effekt, utan en annan sorts existensform som livnär sig mycket mer aktivt än psykotropiska existenser.

Allvetande är egentligen ett begrepp för hur du når perfekt insikt i gudarnas värld och således börjar höja din qadosh.
Äh. Det är mycket roligare att säga att de bara blir blåsta av ett gäng kräsna gudar och att allt fungerar precis likadant som för andra religioner :gremwink: (det står ju uttryckligen att meditation och bön i praktiken är samma sak i R:GK eller SLG)
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Den här tråden behandlar makromagisk teori, vilket tyvärr inte är mitt kompetensområde. Jag läser dock med stort intresse, och jag älskar det jag ser! :gremsmile:

//Kraetyz, mikromagi-teoretiker :gremwink:

(Mikromagisk teori är förövrigt studier av formandet av effekter, filamentens förehavande och uppbyggnad, etc. etc.)
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Jag se ringet dåligt i din teori. Det är faktiskt vettig. Jag hade bara två kommentarer på ditt inlägg.
Vore iofs jäkligt roligt om teotropi inte kan existera i fysisk form och gudarna för enkelhets skull använde sig av daimotropi då de inkarnerar sig... och det är helt klart det bästa förslag på Eon-änglar som jag har stött på - jag kanske till och med tar det (förtydligande: eftersom daimotropi i allmänhet gärna får saker att se konstiga ut)
Jag är ganska säker på att inkarnater består av daimotropi, och även att det står i Religioner att de har en teoretisk möjlighet att kunna alstra daimotropi, men jag har tyvärr inte boken framför mig och kommer inte att få möjlighet att granska de förrens om en vecka. Jag tror iallafall att det är i början av boken innan alla religioner om någon skulle ha lust att kolla det.

Hur fungerar det för demonhybrider?
Det enda sättet jag skulle kunna förklara dem på är att de börjar med negativ qadosh.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag är ganska säker på att inkarnater består av daimotropi, och även att det står i Religioner att de har en teoretisk möjlighet att kunna alstra daimotropi, men jag har tyvärr inte boken framför mig och kommer inte att få möjlighet att granska de förrens om en vecka. Jag tror iallafall att det är i början av boken innan alla religioner om någon skulle ha lust att kolla det.
Min är också "stulen" av en spelare, men det låter inte bekant. Och "inkarnat" är en företeelse i spelvärlden som inte är synonym med en inkarnation, så det säger egentligen ingenting om inkarnaterna är demoniska. (om du inte kan sidhänvisa till något i R:GK som säger emot mig)

Det enda sättet jag skulle kunna förklara dem på är att de börjar med negativ qadosh.
Stackare :gremfrown:
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag har en teori om det 'makromagiska' mundana. Främst om vad avgrunden är.

Först ltie förtydligande om strukturen.
Enligt min tes så finns det en eter, ett noll-magiskt plan i vilket mundana flyter omkring som en uppsvälld bubbla med både positiva, negativa och andra nivåer av magisk laddning.

Det fysiska mundana är ett delfält i ett enormt magiskt fält, det superglobala fältet. Ett annat delfält är andeplanet, och ett annat är skugglandet. Det skulle teoretiskt finnas fler delfält, men dessa tre är de kända. Det fysiska mundana ligger omväxlande långt ifrån den råa etern, på platser där den magiska väven är svag ligger den närmre. Andeplanet i sin helhet ligger närmre etern än det fysiska mundana.

Gudar har förmågan att ta 'oladdad' magi från etern och föra in den i mundanas superglobala magiska fält. Detta 'skapande' är vad som skiljer Teotropi från alla andra aspekter.

Avgrunden är ett brott i det superglobala fältet som befinner sig i andeplanet. Magisk energi dras mot avgrunden likt materia mot ett svart hål. Allt som absorberas bryts ner till oladdad magi, potentiella filament utan aspekt och slungas ut i etern. Avgrunden kommer av balansens lag och är den naturliga reaktionen på skapelsen. Den laddning som de nedbrutna filamenten hade slungas tillbaka in i systemet, demoner som bor i avgrunden använder denna tillbakaslungade energi för att både hålla sig på säkert avstånd från avgrunden samt livnära sig. Offer till avgrunden leder till att den inneboende energi som offret hade skickas tillbaka till den plats offret utfördes på.

Som sagt är Teotropi en 'skapande' kraft. Daimotropi är enligt mig en manipulerande kraft, med förmågan att både förstärka och försvaga diverse magiska fält. Psykotropi är för mig en upprätthållande, alternativt kontrollerande kraft. Det som skapas av teotropi används av psykotropiska väsen (besjälade varelser) och kan förändras av daimotropiska väsen.

Quadosh är precis som tidigare nämnt ett resultat av ett utbyte av psykotropi och teotropi. Min teori är dock att det inte krävs aktivt deltagande av en gud för att en troende ska få kraft, är tron stark nog (den troende ber ofta och är inställt på att han gör rätt) så skicakr den troende så mycket psykotropi att det "slår" emot guden vilket leder till att teotropi flisas av och ges till den troende, gudar har inte alltid förmågan att välja sina troende, detta natruliga utbyte är dock minimalt och överstiger sällan några extrema nivåer (1-3 quadosh). Guden kan dock välja att ge utökade mängder teotropi tll utvalda troende (helgon, etc.).

Demonhybrider har en psykotropisk själ, men med daimotropiska 'bihang' till sin själ. Det är inte att själen är utblandad, utan snarare förstärkt. De bristningar i själen som nämnts tidigare kan undvikas om en demon kontrollerar överförandet av daimotropi till det psykotropiska väsenet. Daimotropin kan antingen då fästa sig likt en spirituell hinna, eller blanda in sig som en emulsion. Själen är fortfarande intakt. Min teori är att själen också är intakt och inte utblandad vid teotropi.

- Quadosh är bristningar i själen
+ Quadosh är kontakt med teotropisk energi som teoretiskt skulle kunna leda till att förlorade energitrömmar i själen pga åldrande ersätts direkt från etern.
Demoniska förmågor från pakter eller hybridisering har inte förmågan att hindra själens bäst före datum, men kan förbättra dess kapacitet.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Fattar helt ärligt inte varför demoner och "dåliga" magiker skulle ha minus i qadosh?

Får man tillräckligt mycket minus i qadosh så förintas ju själen och man uppnår totall icke-existens ju.

Qadosh är väl snarare ett mått på hur väl 'fastklistrad' man är i skapelsen.

Vad rang menas med är väl vad jag skulle kunna tänka mig närmast ett otroligt skumt och oigenomtänkt koncept.

Liksom precis som Regmolar tidigare berättat om olika rang, tex människor,tirakers o alvers, Mm´s rang så är den tre. Vidare så är vandöda och elementarer baserade på antalet filament för att skapa dem.

En väldigt liten avskiljd plats på typ ett par m2 har rang två, den rangen en portal kräver för att 'låsas'.
Vidare har väl alla träd i en normalstor skog typ rang 5.

Skulle nog personligen vilja se rang som ett mått på hur kompliserad plats den har i den fysiska världen. Därför magiska förmågor och allmän awesomeness har mer i rang.


/Poseur som gillar benämningen "kroniskt awesome".
 
Top