Nekromanti Magiteori: Effektordning?

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Jag har funderat ett tag på ordningen man väver effekter. Mer specifikt: ordningen man väver effekter som påverkar räckvidd och varaktighet. Jag skulle därför vilja fråga magiteknikerna på forumet:

I vilken ordning väver ni effekter som t.ex avstånd och provisorera, när dessa kombineras med en annan effekt? För enkelhetens skull kan vi ta eld, eftersom den är populär i allmänhet.

Om ni väver en provisorisk eld på avstånd, i vilken ordning väver ni då de olika effekterna? Jag är kluven till det själv, och har gjort lite olika i olika kampanjer.

Väver ni exempelvis:
Eld - Avstånd - Provisorera
Eller...
Avstånd - provisorera - eld.
Eller...
Provisorera - avstånd - eld.

Eller någon annan variation? Skälet att jag frågar är att beroende på vilken ordning man tillåter effekterna att vävas så blir olika saker möjliga vid extemporering. Jag kan i böckerna hitta stöd både för att effekten eld skulle vävas före allt annat, som att de andra två behöver vävas först.

Så frågan är: hur gör ni, och framför allt varför gör ni så, och inte alternativet?
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
I mitt huvud måste man applicera Metaeffekter efteråt, sen om man först ökar räckvidd eller först ökar varaktigheten spelar ingen roll.

Varför? Jag tänker mig att det är en logisk kedja i vävningen, och om du applicerar en påverkande effekt, utan något att påverka, så är den verkningslös.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Telephalsion said:
I mitt huvud måste man applicera Metaeffekter efteråt, sen om man först ökar räckvidd eller först ökar varaktigheten spelar ingen roll.
Ändå står det specifikt på dessa metaeffekter i vilken ordning man måste väva dem. Exempelvis sida 110, mystik&magi:

Avstånd
"...Observera att räckviddsförändring av en effekt alltid skall göras före eventuella förändring av Varaktigheten."

Varför gör det det? Och framför allt, eftersom du med en effektvariation kan förlänga varaktighet och avstånd, borde inte det antyda att metaeffekten måste vävas först? Om du lägger till en minuts varaktighet på din temporära besvärjelse, så är det en förändring av varaktigheten och behöver alltså göras efter man förändrat räckvidden. De kan såklart mena före man lägger till effekter som "temporalisera" och dylikt, men det står inte klart om det är dessa som åsyftas.

Alltså, jag tror inte att det nödvändigtvis ÄR så här reglerna är tänkta att tolkas. Just nu samlar jag argument som antyder vilken ordning saker skall göra. Jag har alltså inte själv bestämt mig för vad som är rätt utan vill se om någon annan hittat något som jag missat. Problemet är att det enda stöd jag hittar för att effekter skulle vävas före metaeffekter är designdatan i slutet av boken... Och den delen är knappast känd för att korrekt beskriva besvärjelser.

Telephalsion said:
Varför? Jag tänker mig att det är en logisk kedja i vävningen, och om du applicerar en påverkande effekt, utan något att påverka, så är den verkningslös.
Ungefär som effekten fördröjning? Den väver man före de aktuella effekterna. Det finns egentligen ingen anledning till att effekter skall vävas före metaeffekter.

På sida 47, Mystik&Magi står det:

Varaktighet
"Observera att man inte kan öka effekternas varaktighet med effekterna Temporalisera, Provisorera och Permanenta."

Vilket i alla fall antyder att det finns någon slags begränsning för vilka metaeffekter man kan använda.

Hur menar de tror du? Att man inte kan provisorera en eld när man improviserar?

Allt detta kan tyckas vara extremt petigt, men kör man en ren magikerkampanj så är det ganska bra att få klarhet i dessa saker. Det är därför jag frågar - utifall att någon annan hittat stöd för endera sidan som jag själv inte hittat.

Tillåts metaeffekter att vävas före vanliga effekter gör det den improviserade magin mycket mer användbar.
 
Top