Problemet med Whiskey är ju att när den är nygjord smakar den finkel. Det är först när den lagrats ett antal år (3år, 6år, eller 10år) som den får smak av ekfaten som den lagras i, dels genom att whiskeyn går in och ut ur ekträt, men också för att en viss andel av whiskeyn avdunstar. När man använder åldra så ökar man den skenbara tiden som passerat för ett visst föremål, men händelserna som skulle ha hänt under denna tid inträffar inte. Om man t.ex lägger åldra på en människa så kommer inte denna att ha konsumerat X mängd mat och X mängd vatten, och gjort sig av med X mängd exkrementer. Skulle man undersöka tarminnehållet så skulle detta givetvis vara detsamma som innan effekten kastades.
Alltså verkar det för mig underligt att det ens finns kronotropi. Ålder i vår värld är en effekt av förflyttning av material. Vi åldras inte slumpmässigt, utan ålder är en viss mängd förslitning och en viss förämring av cellernas delningsförmåga på grund av många delningar. Ändå så finns kronotropi i EON trots att effekten inte skapar t.ex en hög med död hud eller stora mängder avfall. Därmed kan man anta att tid (för att inte tala om partiklar och de lagar som styr dessa) inte fungerar i EON som det gör i vår värld.
Snarare har EONs värld sina egna regler och sina egna lagar.
Med detta sagt så skulle jag ändå inte tillåta whiskey att bli mer förfinad av kronotropi. Ingen avdunstning sker genom effekten, och medan den säkerligen orsakar att åldern på vätskan ökar, så blandar den inte innehållet så att ekfatets smak läggs till whiskeyn. Om det förhöll sig på det viset skulle en åldringseffekt lagd på en människa döda denne ögonblickligen då man gör av med ungefär 2 liter vatten per dygn och ett års förbrukning skulle innebära att ett halvt ton vatten försvinner från personen, dvs allt. Tillåter på samma sättt inte kronotropi att förmultna saker, då detta är nekrotropins gebit.
Skulle en av mina spelare vilja förfina whiskey skulle jag snarare föreslå att denne på annat vis försöker få bort en del av vatteninnehållet ur whiskeyn, kanske genom en hydrotropisk alstring eller ett dussin, samt möjligen en ataxtropisk effekt, som ju trots allt står för förändring, vilket är vad man försöker åstadkomma.