Nekromanti Magiteori, åldra whisky

Hogdahl

Veteran
Joined
31 Jul 2013
Messages
2
jag har funderat, kan man med effekten tidsökning åldra en whisky så att den då blir värd mer?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Skulle kunna kolla på det, men hittar inte effekten tidsökning, om det inte är effketen Åldring då åsyftar. När det kommer till effekten Åldring (kronotropi) så skulle jag säga att nej Whisky blir inte äldre, då den effekten endast enligt mig endast kan påverka levande ting (offret).
 

Hogdahl

Veteran
Joined
31 Jul 2013
Messages
2
Tidsökning
Kronotropi 6, Räckvidd: Personlig,
Varaktighet: Temporär**
Magikern upplever dubbelt så mycket tid under
varaktigheten.(Motsatsen till tidsflykt)

Tidsflykt ¤
Kronotropi 1+, Räckvidd: Personlig,
Varaktighet: Temporär.
Effekten gör så att tiden går långsammare för
individen. För omgivningen tycks individen
frysa fast och föra sig mycket långsamt. För den
tidsflyende individen kommer omgivningen
tyckas röra sig mycket. Används ett filament så
flyter tiden i omgivningen dubbelt så fort och
för varje extra filament som används så
dubbleras tidens flykt. All utmattning,
exempelvis sömnbrist, vätskebrist och hunger,
minskas för individen ur omgivningens
perspektiv. Däremot så kommer eventuell skada
som någon orsakar en individ i tidsflykt att
appliceras på normalt sätt.
Med tanke på att tidsflykt går att göra på andra så borde det ju teoretiskt sett gå att göra på en tunna whisky?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag skulle säga nej, du kan inte åldra en tunna whisky med effekten tidsökning mycket pga detta: "Effekten gör så att tiden går långsammare för individen." Och en tunna whisky är ingen individ.

Om du nu ändå skulle tillåta detta så skulle en sådan besvärjelse kräva:
6 Kronotropiska filament (för dubbla tiden 1 år = 2 år)
6 Axatropiska filament för effekten beröring
6 Axatropiska filament för effekten provisorisk
6 Axatropiska filament för effekten permanent.

Så om du inte har en hopper kongelat närmare bestämt 24 stycken så är detta inget jag skulle vilja ge mig på att försöka alstra fram (Ob24T6).
Du skulle kunna stoppa vid provisorisk, men då kommer du inte få kasta effekten provisorisk under hela tiden som du vill att effekten tidsökning ska forstätta vara provisorisk. Sen så vill du att det ska gå ännu fortare 1 år = 4 år så skulle det kräva 28 filament.

Vi utgår från att ingen magiker med självbevarelsedrift skulle vilja kasta besvärjelse. Där emot har vi en magiker som kan tänka sig att skapa de kongelat som du behöver för att genom föra detta på lägsta nivån (24 kongelat), detta skulle ta magikern 72 dagar att skapa dessa åt dig. Kongulera filament är en magnitud 3 formel som tar 3x12 timmar att genomföra. Vi antar att magikern endast jobbar 12 timmar om dygnet och därför tar det 3 dagar per filament. Anta även att magikern inte gör detta gratis så inser du ganska snabbt att din tunna whisky måste generera dig väldigt stora mängder pengar innan du går plus på detta.

Jag reserverar mig för eventuella räknefel.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Eon verkar fett kul efter att jag läste det här. Jag trodde det var krångligt för att det hela tiden försökte simulera saker och att krånglet var mer en bugg än feature. (Notera att jag bara hört saker om det, aldrig spelat.) Nu fattar jag att krånglet bara är kul. Rollspel och mattespel, eller hur? :gremsmile:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Magiteori, åldra whisky [OT]

Rollspel och mattespel, eller hur?
Tillvis del är detta korrekt enligt mig. Du har en fördel i Eon om du har hyfsat lätt för matematik, i alla fall när det kommer till magireglerna. Kan förklara närmare hur magireglena fungerar men i så fall gör jag det i en separat tråd, vill inte gå för mycket OT i den här tråden.
Övriga regler (framför allt strid) handlar mycket om att lära sig när du ska lägga till eller ta bort en tärning.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Vicotnik said:
Jag skulle säga nej, du kan inte åldra en tunna whisky med effekten tidsökning mycket pga detta: "Effekten gör så att tiden går långsammare för individen." Och en tunna whisky är ingen individ.

Om du nu ändå skulle tillåta detta så skulle en sådan besvärjelse kräva:
6 Kronotropiska filament (för dubbla tiden 1 år = 2 år)
6 Axatropiska filament för effekten beröring
6 Axatropiska filament för effekten provisorisk
6 Axatropiska filament för effekten permanent.

Så om du inte har en hopper kongelat närmare bestämt 24 stycken så är detta inget jag skulle vilja ge mig på att försöka alstra fram (Ob24T6).
Du skulle kunna stoppa vid provisorisk, men då kommer du inte få kasta effekten provisorisk under hela tiden som du vill att effekten tidsökning ska forstätta vara provisorisk. Sen så vill du att det ska gå ännu fortare 1 år = 4 år så skulle det kräva 28 filament.

Vi utgår från att ingen magiker med självbevarelsedrift skulle vilja kasta besvärjelse. Där emot har vi en magiker som kan tänka sig att skapa de kongelat som du behöver för att genom föra detta på lägsta nivån (24 kongelat), detta skulle ta magikern 72 dagar att skapa dessa åt dig. Kongulera filament är en magnitud 3 formel som tar 3x12 timmar att genomföra. Vi antar att magikern endast jobbar 12 timmar om dygnet och därför tar det 3 dagar per filament. Anta även att magikern inte gör detta gratis så inser du ganska snabbt att din tunna whisky måste generera dig väldigt stora mängder pengar innan du går plus på detta.

Jag reserverar mig för eventuella räknefel.
Man skulle kunna binda en ande till whiskyn, och dessutom använda whiskyn som källa av filament när man ska göra magin, tunnan skulle dessutom kunna konvertera psykotropi till kronotropi, om man dessutom gör det som en ritual kan man även skaffa filament flera gånger (eller var det cermonier?), sedan är det upp till sl, kan man frigöra anden från wiskyn och endå behålla effekten på whiskyn? Om inte blir det nog världens dyraste whisky, om man kan det så blir den nog ganska dyr endå, men överkomligt.

/Zorbeltuss
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Det är bara i Cermonier du kan hämta filament flera gånger. I tidigare utgåvar av Eon (I & II) har jag för mig det var möjligt att hämta flera olika typer av filamnet för en ritual, men det gäller inte längre i Eon III.

Och ska du binda en ande som fixar det hela åt dig så måste du först få tag på en ande som är villig att göra detta, om du inte tvingar den men att ha en förbannad ande är kanske inte det roligaste att ha att göra med.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Det finns ritualer i vandöda-boken som har flera alstringar av samma aspekt, men de är brutna och fel.

Dock så har jag husreglat att man kan genomföra flera alstringar av samma aspekt i Ritualer, men inte för att öka magnituden.

Magiteoretiskt svammel nedan.
Dvs, du kan inte gör en flock av små alstringar för att plussa ihop dem till en större summa istället för att gör en stor och svår alstring. Däremot kan du, om du skulle vilja alstra en omgång ataxatropi för din "snabbhets" effekt, och en omgång ataxatropi för din "provisorisera" effekt.

Rent magiteoretiskt så kan man inte kombinera två magiska flöden för att göra det starkare, bara fylligare.

Vanligtvis är 2+3=5. Men i magiska flöden av samma aspekt så innebär ett flöde på 2, plus ett flöde på 3, bara kan skapa effekter med en styrka på maximalt 3.

Sen borde det gå att åldra whiskey magiskt, bara att forska fram en effekt för det, en variant av tidsflykt kanske, men tanken med Magi i Eon är att det inte ska vara lättare att trolla fram skit jämfört med att göra det normalt. Magi är inte någon genväg, ofta en senväg.
 

AgnusDaak

Veteran
Joined
11 Aug 2012
Messages
32
Location
Lund Sverige
Allright, kul idé och svar! En annan sak som vore intressant vore att påskynda åldrandet av ekträd. Ek används med fördel till att bygga krigsskepp och bastanta detaljer i fästningar. Det har i vår värld alltid varit svindyrt, främst för att det tar sån jäkla tid att odla. En magiker som påskyndar denna process, eller tillverkar en alkemisk vätska att vattna med för att uppnå motsvarande effekt, borde kunna tjäna extremt mycket pengar. Min fråga är hur skulle en sådan effekt se ut regeltekniskt? :gremsmile:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Skulle se ut ungefär som för whiskyn, men du skulle nog behöva lägga area effekt på besvärjelsen (vilket jag glömde på whisky besvärjelsen).

Om nu din spelledare tillåter att effekten avnänds på så sätt (vilket jag själv inte skulle tillåta eftersom effekten ska påverka en individ).
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Tror inte du behöver blanda in kronotropi i det, även om det går. Det finns en effekt som får växter att växa snabbare i nya alverboken, den skulle kunna användas för att få ett ekollon att skjuta i höjden till en fullvuxen ek under en dag.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Problemet med Whiskey är ju att när den är nygjord smakar den finkel. Det är först när den lagrats ett antal år (3år, 6år, eller 10år) som den får smak av ekfaten som den lagras i, dels genom att whiskeyn går in och ut ur ekträt, men också för att en viss andel av whiskeyn avdunstar. När man använder åldra så ökar man den skenbara tiden som passerat för ett visst föremål, men händelserna som skulle ha hänt under denna tid inträffar inte. Om man t.ex lägger åldra på en människa så kommer inte denna att ha konsumerat X mängd mat och X mängd vatten, och gjort sig av med X mängd exkrementer. Skulle man undersöka tarminnehållet så skulle detta givetvis vara detsamma som innan effekten kastades.

Alltså verkar det för mig underligt att det ens finns kronotropi. Ålder i vår värld är en effekt av förflyttning av material. Vi åldras inte slumpmässigt, utan ålder är en viss mängd förslitning och en viss förämring av cellernas delningsförmåga på grund av många delningar. Ändå så finns kronotropi i EON trots att effekten inte skapar t.ex en hög med död hud eller stora mängder avfall. Därmed kan man anta att tid (för att inte tala om partiklar och de lagar som styr dessa) inte fungerar i EON som det gör i vår värld.

Snarare har EONs värld sina egna regler och sina egna lagar.

Med detta sagt så skulle jag ändå inte tillåta whiskey att bli mer förfinad av kronotropi. Ingen avdunstning sker genom effekten, och medan den säkerligen orsakar att åldern på vätskan ökar, så blandar den inte innehållet så att ekfatets smak läggs till whiskeyn. Om det förhöll sig på det viset skulle en åldringseffekt lagd på en människa döda denne ögonblickligen då man gör av med ungefär 2 liter vatten per dygn och ett års förbrukning skulle innebära att ett halvt ton vatten försvinner från personen, dvs allt. Tillåter på samma sättt inte kronotropi att förmultna saker, då detta är nekrotropins gebit.

Skulle en av mina spelare vilja förfina whiskey skulle jag snarare föreslå att denne på annat vis försöker få bort en del av vatteninnehållet ur whiskeyn, kanske genom en hydrotropisk alstring eller ett dussin, samt möjligen en ataxtropisk effekt, som ju trots allt står för förändring, vilket är vad man försöker åstadkomma.
 
Top