Nekromanti Magiteoretiska spekulationer...

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
I en tidigare diskussion mellan mig och Krille, nämligen denna, togs det upp frågan huruvida en alkemist verkligen kan påverka så kallad absolut essens . Den som vill förstå vad jag talar om nedan, bör sålunda läsa det ovan nämnda inlägget. :gremwink:

Jag blev nämligen fundersam över Krilles svar, eller "lösning" på problemet jag la fram, nämligen att absolut essens överhuvudtaget kan påverkas. Svaret blev, att en alkemist (troligtvis) påverkar absolut essens på samma sätt som när den väver magiska besvärjelser, d.v.s. med det som vi - för att underlätta diskussionen - kan kalla den magiska gåvan (låt oss kalla detta G). Detta är alltså den "del" av magikern som denne använder när denne väver ritualer, besvärjelser, osv, osv. Exakt vad det är, är i sammanhanget inte relevant.

Vi vet - eller snarare, vi antar - att absolut essens kan påverkas av G. Men, enligt den tidigare föreslagna principen - som jag anser vara korrekt - att för att påverka något med egenskapen Y, måste det som ska påverka detta någonting oxå ha egenskapen Y, så måste alltså absolut essens ha G! Med andra ord, absolut essens är inte alls helt egenskapslöst - det har nämligen den egenskapen "magisk påverkbarhet", d.v.s. det kan påverkas av magiska influenser (exempelvis G). Sålunda skulle man - utifrån detta resonemang - kunna postulera en ny resonansriktning , nämligen något i stil med "magisk resonans", d.v.s. det "flöde", "egenskap" eller "spektrum" hos ett objekt som gör det möjligt för föremål att påverka och påverkas av andra objekt med denna egenskap. Men vi kan faktiskt dra detta resonemang ännu längre! För den som är uppmärksam har nu insett, att en magikern kan ju påverka annat än absolut essens med G (förutsatt att det inte är den absoluta essensen i ett föremål som en magiker påverkar, när denne påverkar ett objekt med magisk resonans); sålunda måste oxå allt som en magiker kan påverka med G, ha G (eller åtminstone det jag ovan kallat "magisk resonans")! Detta utgör i sig ytterligare stöd för tanken att det måste existera ännu en resonansriktning, som alla objekt kan - eller inte kan - ha.
:gremcool:

Men nu öppnar sig väldigt intressanta möjligheter! Låt oss då anta följande: en alkemist väljer att plocka bort den magiska resonansen hos ett objekt (t.ex. ett föremål), något som är fullt möjligt med hjälp av alkemi. Vi får då ett föremål som inte kan påverkas av magi! Det vore minsann något häftigt - tänk dig själv hur snopen den ubermäktige ärkemagikern blir, när hans "förinta allt med ett mäktigt eldklot"-besvärjelse plötsligt "studsar bort" från dig och din sköld! Mäktigt... Eller hur fungerar en vandöd som får den magiska resonansriktnign borttagen från sig? En vandöd som inte kan påverkas av magi? Det låter som en riskfaktor...
:gremgrin:

Eller ännu bättre, det hela kräver en modifikation av teorin rörande absolut essens. För om det nu finns ytterligare en resonansriktnign - d.v.s. den magiska - så betyder det att det som tidigare kallats absolut essens inte egentligen är absolut essens, utan snarare "nästan absolut essens". Och det förklarar oxå varför alkemister kan påverka något som borde per definition vara opåverkbart!

Coolt va?
:gremwink:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Skeptikern kommer

" Svaret blev, att en alkemist (troligtvis) påverkar absolut essens på samma sätt som när den väver magiska besvärjelser, d.v.s. med det som vi - för att underlätta diskussionen - kan kalla den magiska gåvan (låt oss kalla detta G). Detta är alltså den "del" av magikern som denne använder när denne väver ritualer, besvärjelser, osv, osv. Exakt vad det är, är i sammanhanget inte relevant."

Jag förstår behovet av termen den "Magiska gåvan" (G) för att föra din diskussion. Men din framställning är lite missvisande då den insinuerar att endast ett fåtal utvalda har förmågan att använda sig av magi. Alla har potentialen till att använda magi, det är dock få som skolas i den. Det krävs inte ens en själv för att använda sig av magi, det är basilisken ett levande exempel på.


"Vi vet - eller snarare, vi antar - att absolut essens kan påverkas av G. Men, enligt den tidigare föreslagna principen - som jag anser vara korrekt - att för att påverka något med egenskapen Y, måste det som ska påverka detta någonting oxå ha egenskapen Y, så måste alltså absolut essens ha G!"

Korrekt.
Absolut essens - precis som allting annat i Mundana - är påverkbart av magi.


"Med andra ord, absolut essens är inte alls helt egenskapslöst - det har nämligen den egenskapen "magisk påverkbarhet", d.v.s. det kan påverkas av magiska influenser (exempelvis G)."

Fortfarande korrekt. Återigen, eftersom allting kan påverkas av magi så kan naturligtvis absolut essens påverkas av magi.


"Sålunda skulle man - utifrån detta resonemang - kunna postulera en ny resonansriktning , nämligen något i stil med "magisk resonans", d.v.s. det "flöde", "egenskap" eller "spektrum" hos ett objekt som gör det möjligt för föremål att påverka och påverkas av andra objekt med denna egenskap."

App app! Halten Sie!
Postulera nya resonansriktningar? Tänk dig noggrant för vad du föreslår, när du talar om magisk resonans.
För att citera Carl Johan Ströms "Mystica et Magicae"

<blockquote><font class="small">Citat från M&M, sid 94, Essens och vibrationer:</font><hr />
All fysisk materia i Mundana är uppbyggd av något som kallas 'essens'. Denna essens kan vibrera i upp till nio olika resonansriktningar. Vibrationerna tycks kontrollera materians fysiska egenskaper. [/quote]

Meningen "Vibrationerna tycks kontrollera materians fysiska egenskaper." är av intresse. Magi är nämligen inte en fysisk egenskap utan en mycket mer universell egenskap, alltså är din spekulativa magiska resonans lite malplacerad. :gremsmile:


/Naug, som spänner på säkerhetsbältet för den långa diskussionen som kommer följa :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vi vet - eller snarare, vi antar - att absolut essens kan påverkas av G. Men, enligt den tidigare föreslagna principen - som jag anser vara korrekt - att för att påverka något med egenskapen Y, måste det som ska påverka detta någonting oxå ha egenskapen Y, så måste alltså absolut essens ha G! Med andra ord, absolut essens är inte alls helt egenskapslöst - det har nämligen den egenskapen "magisk påverkbarhet", d.v.s. det kan påverkas av magiska influenser (exempelvis G)."

Detta förutsätter förstås att det finns en egenskap G.

Men tänk om det inte finns en egenskap G? Tänk om G i själva verket är någon slags magiteoretisk motsvarighet till Heisenbergs osäkerhetsrelation - ett fundamentalt uppträdande hos universum i sig? G är helt enkelt principen för "morfisk växelverkan", som i förlängningen leder till att eld ger upphov till pyrotropi som gör det lättare att få eld, eller att sinnet kan påverka materia.

I så fall är G ingen mätbar egenskap hos en viss specifik morfisk entitet, utan en beräkningsbar egenskap hos universum. I så fall faller hela ditt resonemang, och dessutom visar det att din slutsats, att exakt vad G är skulle vara ointressant i sammanhanget, är fel.
 
Top