Nekromanti magisystem

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
Hej, jag håller på med ett rollspel som påminner om "Sagan om Drakens Återkommst". Nu är det så att jag har kört fast på magisystemet. Kan någon av er här på forumet hjälpa mig mig med att utforma detta?

Tackar på förhand
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Ingen hjälp precis...

...men rollspelet ska väl komma till sommar'n?

/[color:green]Han</font color=green> som har för sig det eller så var det till hösten
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Jordanmagisystem, skiss

Vissa män och kvinnor kan alstra en av två krafter, den manliga eller den kvinnliga.
Hur mycket verkar i böckerna inte ha med några speciella egenskaper att göra, så förmodligen är det en egen egenskap. Lägg till en grundegenskap som styr detta, och som i de flesta fall är noll. (Slå fram med ett antal tärningar minus något eller så).

Man kan framkalla jord, eld, luft och vatten, samt Spirit. (glömde jag nåt???). Hur bra man är på detta varierar. Män verkar bättre på jord och eld i böckerna, och kvinnor på de andra. Man kan tänka sig att varje aspekt är en egen färdighet, och att man har olika mycket i dessa från början beroende på slumpen och på vilket kön man har.

vissa magiska föremål kan agera gångerfaktor på hur mycket kraft man kan hålla.

en besvärjelse väver man av trådar av kraft inom en viss aspekt, eller en kombination av aspekter. Man kan tänka sig att varje besvärjelse är en egen färdighet, eller att de delas in i grupper beroende på hur lika de är i väven. Besvärjelsen kan göras kraftfullare med hjälp av mer avancerade vävar lagda ovanpå de grundläggande. Ens FV borde med andra ord också styra hur kraftfull besvärjelsen blir.

Att besvärja går alltså till som följer: man griper kraften (slag mot grundegenskap), och sedan kan man hålla den (slag för att inte dras in i den eller tappa den med jämna mellanrum) i princip hur länge som helst. Sedan kan man omvandla den till en aspekt (slag för en fallenhet för den aspekten) och väva till besvärjelse (slag mot besvärjelse för att lyckas).

Så nånting? Hmm. kanske ska man inte slå för aspekt separat, utan helt enkelt göra det lättare eller svårare att lära sig vissa besvärjelser beroende på hur väl dess aspekter stämmer överens med de man är duktig på.

På detta skulle jag lägga en fet tabell som slumpar fram om systrarna eller ashamännen har någon speciell talang, såsom foretelling eller så.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Tja "sno" lite från andra spel. ex. lite hopkok avd DoD 1-6 samt D&D. nu vet jag inte om detta förslag bryter mot några copywrightregler så skall du använda dem så kanske du bör kolla upp det. Detta inlägg är mest skrivet för att fungera som en idespruta inte att "plankas" rakt av

Förslag:
Alla har ett Färdighetsvärde i Magi. kvinnor i kvinnlig magi och män i manlig.

Färdighetsvärdet är det som används för se om RP kan lära sig magin. Magins svårighetsgrad skall vara lägre eller lika med färdighetsvärdet.

För att se om personen lyckas så slår RP mot den grundegenskap som magin "grundar" sig på t.ex. PSY i gamla DoD.

Hur stor effekt magin gör hänger ihop med färdighetsvärdet. Högre FV=bättre effekt. Ex. se D&D där "Spelleffekten" beror på vilken level trollkarlen är på. fast i mitt ex. är effekt kopplad till FV:t istället.

När effekten av magin inträffar beror lite på hur du tänkt bestämma turorningen i SR. om man t.ex. slår initiativslag så låt varje besvärjelse få ett eget initiativvärde som bestämmer när i SR effekten kommer.

Angrealer, Sa'angrealer och ter'angrealer låter "magikern" kasta besvärjelser på en högre färdighetsnivå än de egentligen befinner sig på eller ökar möjligheten att lyckas m.m.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Sir__Jake

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
55
Location
Habo, Sverige
När du gjort det färdigt vill jag ha det tjuv tittar gjärna lite nu redan

Det finns inga goda Vampyrer,
Bara Onda och mindre Onda,
Och Jag är en av de ONDA!!!
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Om du vill ha samma magi som i SoDÅ så är det väl inga problem. Hur magin fungerar beskrivs i böckerna. Men eftersom det kommer ett officiellt rollspel så är väl inte någon idé att göra en kopia. Du skrev att rollspelet påminner om SoDÅ. Vad är det som skiljer. Har du någon idé om hur magin fungerar?

/Korp
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Signatur [OT]

Hmmm, jag måste säga att din signatur påminner mycket om den jag hade innan jag blev Druid:

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!


1. Rad 1: Halvmystisk inledning.
2. Rad 2: Fortsätter med specifiering.
3. Rad 3: Elakt, skräckinjagand coolt utrop!
4. Handlar om vampyrer och sånt.

Kul va? /images/icons/smile.gif
Äh. Nu ska jag väl hålla käft..

Här är min nya, druid-signatur. Va.



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Inte för att jag ska komma med några tips om vad du frågade om, men det finns faktiskt ett rollspel baserat på WoT. Jag vet inte riktigt var det finns, men om du hittar det på Internet kan du ju kika på det.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Anledning

Jag råkar veta att det rollspel som denna tråd handlar om har ett par år på nacken (har dock legat på is länge). Ideen är klassisk fantasy med T100 och Cl=GEV+FV stuket.

OK, det finns redan, so what. Det är alltid kul att ändra lite själv för att det skall få den där rätta känslan.



Ximnipot - huvudvärken personifierad
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Magisystem

Jag antar att du som läser detta kan det där med väven, trådarna & saidin och så, så jag skippar det. Om inte läs de andra inläggen på tråden eller bokserien. Detta system är anpassat för T100 och CL=GE+FV.

5 trådar(magiskolor): Vatten, Eld, Luft, Jord, Ande (förkortas härmed V,E,L,J,A)
Kvinnor är bättre på VL, män är bättre på EJ, A är jämnt fördelat. Detta visar sig genom att man får +10 CL på bra trådar och -10 CL på Dåliga.

-4 CL/ extra effektgrad
1. -0 CL
2. -4 CL
3. -8 CL
4. -12 CL
5. -16 CL
osv...

Exempel 1: Eld
E1 tända ljus
E2 tände brasa, fackla
E3 stor brasa, person
E4 mindre hus
E5 större hus

Exempel 2: Hela
E1 småsår, känna sjukdommar
E2 5KP, 10 SP, svaga gifter <10
E3 10KP, alla SP,
E4 livshotande skador, starka gifter 20>

Flera trådar:
1. -0 CL
2. -5 CL
3. -10 CL
4. -20 CL
5. -40 CL
osv...

FV baseras på lägsta tråden. Ja, jag vet att det blir svårt men så ska det vara.

Olika vävar:
Hela - VAL
Lanseld - LAE
Osynlighet - LE
Blixt - E
Drömma - A + talang

Vissa behöver man talang för,t.ex. Färdas, som kostar poäng eller slås fram på tabell.



Ximnipot - huvudvärken personifierad
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Det här är vad jag tycker

Den här varianten tycker jag liknar magin i böckerna mest

Eftersom man i böckerna reglerar styrkan med hjälp av hur mycket kraft man tar in så kan man ha en färdighet för att ta in kraft "Alstra kraft" (blir svårare ju mer man tar in). Det slår man för när man börjar och slutar trolla. Sen går det ju att väva ihop olika element med varandra för att åstadkomma effekter. Fem färdigheter till där en för att väva varje sorts element. Bestem hur mycket av varje sak som ska krävas till varje sak. Sen är det bara att slå ett slag per element. Svårigheten bestäms av hur mycket man behöver. Män får nån nivå lättare på sina saker och kvinnor på sina. Svårare än så e det inte.

/WolmerX, om du vill ha det där lilla extra.
 
Top