Nekromanti Magisystem i Tolkien

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Tänkte att ni skulle få en liten lätt nöt att fundera på (jag vet att den varit uppe lite då och då i forumet men det verkar bara finnas negativa kommentarer eller?)
Alltså: Vilket existerande magisystem officiellt/inofficiellt passar bäst för spel i Tolkiens värld?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vilket existerande magisystem officiellt/inofficiellt passar bäst för spel i Tolkiens värld?"

Pendragon fram till 3rd Ed: Magi finns i världen, men överlämnas åt spelledarens godtycke. Inga rollpersoner kan syssla med magi, och de spelledarpersoner som pysslar med det tänker eller kan inte dela med sig.

Och om man nu måste ha med magi för rollpersonerna så tror jag att Pendragon 4th Ed passar bra. Det har relativt låg nivå på magin och magi är farligt och fyllt av konsekvenser.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Tja, man kan ju alltid använda sig av det gamla goda DoD systemet och fyrdubbla all PSY åtgång, hehe.
Annars kanske något "fritt" system hade passat bra. Viktigast är dock att det ska vara svårt att använda magi. Låt dessutom magin fungera lite som i vår egen värld, dvs. vanligt folk känner inte till om det finns på riktigt eller inte. Om någon mot förmodan skulle använda sig av magi, skulle han inte bara bli jagad av ondskans hantlangare utan även av vanliga människor. Kanske för att bli bränd på bål eller något. Magi är ju inte direkt vanligt i Tolkiens böcker. Vad jag kan minnas används gamla klassiska besvärjelser bara ett par tre gånger och då av mycket mäktiga personer...
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Som vanligt...

..tar du orden ur munnen på mig! RP bör inte vara så mäktiga att dom får vara magiker, det borde vara SLP förunnat upp till SL att besämma effekter mm

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 
Top