Nekromanti magispel - elementarmagi

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
Det finns en hop olika element (eld, jord, luft, vatten, kyla, ljus, mörker och elektricitet).

Magikern har en pool av D20 (en per kvarvarande magipoäng) och behöver två eller tre olika slag för att kasta en besvärjelse. Varje rärning i ett slag är en lyckad och det behövs minst N lyckade för en N:te gradens fjuk. Varje misslyckat slag är en förlorad magipoäng (och en tärning mindre i poolen).

Frammana <element> för att få elementarenergi från rätt elementarplan (minst en effektgrad).

Forma elementarenergi (minst en effektgrad), det finns färdigheter för "bolt", stråle, rätblock, ellipsoid och "komplex form". Om man vill undvika att forma saker precis runt sitt ansikte behöver man "bolt" eller stråle för att sätta fart på saker.

Temporal förändring (inte nödvändig). Utan lyckade slag mot detta kommer elementarenergin att studsa tillbaka omedelbart. Det är OK för en blixt, en eldboll eller liknande, men ganska trist om man försöker bygga en trappa (säg).

I slutänden får man ett system smo faktsikt klarar av att modellera att urkompetenta magiker kan kasta besvärjelser nästan hela tiden, medan kraftfulla spolingar kanske klara en eller två innan de är urmattade.
 
Top