Magiska präster? Lysande vägen i Ereb Altor,

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Jag har alltid haft väldigt svårt för "Clerics"(och alltid hållit magi på en låg nivå)

Vi kör lite småäventyr i Kardien och Zorakin och frågan kom upp om präster har ngn magi. (kopplat till en RP)
Hur har ni hanterat det? (regelmässigt gtå det ju att lösa di vi kör med Mythras)

/C
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
Jag skulle köra på att Präst är en social titel, dvs om man inte är särskilt utvald av gudarna så har man inga krafter. Skulle sedan köra på klassiska "Gudarnas Sändebud" för mirakelgörare, orakel och helgon. De är inte ersatz-magiker med hela, utan kanaliserar sin guds kraft på ett mycket mer oförutsägbart och godtyckligt sätt. Kanske inte ideala som RP.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
En annan cool idé för just Lysande Vägen är en eremit som är besatt av en Solande.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Gillade alltid att religionen i Altor var magilös, det gjorde att den kunde verka lite utanför reglerna. Men det funkar ju bara så länge det rör sig om SLP. För RP hade jag nog i så fall skapat något i stil med Kraftfärdigheterna i Gigant, alltså helt unika effekter för den enskilde.
 

Birkebeineren

Veteran
Joined
9 Feb 2016
Messages
42
Jag har alltid haft väldigt svårt för "Clerics"(och alltid hållit magi på en låg nivå)

Vi kör lite småäventyr i Kardien och Zorakin och frågan kom upp om präster har ngn magi. (kopplat till en RP)
Hur har ni hanterat det? (regelmässigt gtå det ju att lösa di vi kör med Mythras)

/C
EA-projektet har gjort så här, dock inga regler:

 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Tack alla för input! :D

Då det finns en intressant bakgrund för karaktären, från spelarens beskrivning
" Efter goda studieresultat vid ett solkloster utanför Pendon hade jag förväntat mig att skickas vidare för fortsatta studier vid solkatedralen i Ekeborg. En tidig morgon när jag utför mina sysslor med att städa och ställa ordning i klostrets skriptorium inför dagen finner jag en död man (förmodligen giftmördad eftersommaren var svart runt ögonen och munnen). Saken tystas ned, skyndsamt får jag genomgå ritualen för att bli färdig riark (motsv. Församlingspräst), och skickas iväg norrut för att ta upp en oansenlig tjänst (naturligtvis utan att passera Ekeborg). "

Så fick jag lite Rosens namn vibbar och tanken om ett hemligt sällskap inom lysande vägen som vill bekämpa den kommande konfluxen med alla till buds stående medel, inklusive magi samt ta delar från mythras vad gälle theism och folk magic

C
 
Top