Nekromanti Magiska Flätor

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
Fattar inte till 100% hur dessa funkar tror jag. är detta rätt?:

Först använder man effekten "flätrot" med exempelvis fyra psyko-filament. svårighet (för en drake såklart) Ob3T6

sen alstrar man exempelvis fyra pyro-filament. Svårighet: Ob3T6

sen alstrar man exempelvis fyra geo-filament. Svårighet: Ob3T6

kan man sluta här eller måste man alsta alla fyra elementen?
eller kan man välja att bara altra en aspekt en massa gånger?
Hur gör man sen med besvärjelseslaget?
Om jag alstrat fyra filament 5 ggr så har jag ju 20 filament. blir det Ob20T6 mot besvärjelse då? eller kan jag dela upp besvärjelseslagen också?
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Om jag alstrat fyra filament 5 ggr så har jag ju 20 filament. blir det Ob20T6 mot besvärjelse då?
Om du väver en effekt med ett 1+ i magnitud med alla tjugo filamenten så blir svårigheten OB20t6. Det brukar dock inte vara fallet, speciellt inte eftersom filamenten är av olika aspekter och det tar extra tid att transformera allt till samma aspekt. Man delar som du sa upp svårigheten för besvärjelsesalget efter de olika effekterna magikern/draken väver. T ex OB5t6 för effekten eld av 5:e magnituden.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Magiska Flätor [drakar och magispoiler]

Först använder man effekten "flätrot" med exempelvis fyra psyko-filament. svårighet (för en drake såklart) Ob3T6
Effekten flätrot måste minst vara av 5:e magnituden och det är som bekant en psykotropisk effekt (som du likt alla de andra filamenten du alstrar måste alstra kroppsligen). Svårigheten är dock som du säger en nivå lägre för lumian eller mortuachdrakar.

sen alstrar man exempelvis fyra pyro-filament. Svårighet: Ob3T6

sen alstrar man exempelvis fyra geo-filament. Svårighet: Ob3T6
Du har hajat det hela rätt i att antalet är det samma som för flätroteffekten. Precis som den är dock det lägsta antalet filament som går att alstra 5 stycken (vilket ger en svårighet på Ob4T6 på samtliga fem alstringar).

kan man sluta här eller måste man alsta alla fyra elementen?
eller kan man välja att bara altra en aspekt en massa gånger?
Nej, du måste fortsätta att alstra filament av de resterande två elementaraspekterna hydrotropi och pneumotropi. Poängen med elementarflätan är att ett slags stabilitet/jämnvikt skapas i och med kombinerandet av de fyra (eller fem om man så vill) elementen vilket gör det möjligt att bruka magin på ett sådant abnormalt sätt.

Hur gör man sen med besvärjelseslaget?
Om jag alstrat fyra filament 5 ggr så har jag ju 20 filament. blir det Ob20T6 mot besvärjelse då? eller kan jag dela upp besvärjelseslagen också?
Du kan väva flera olika effekter av dina filament och på så vis dela upp besvärjesleslagen i "mindre högar" (exempelvis 4 högar a fem filament som används på 4 olika magiska effekter). Eller om du enbart vill väva en effekt så kan du använda en del av de alstrade filamenten för att sänka svårighetsgraden på besvärjelseslaget (som det beskrivs i Mystik & Magi).
Med 20 alstrade filament kan du använda exempelvis 8 filament för att sänka svårighetheten. De resterande 12 filamenten väver du en effekt med. Egentligen borde denna effekten ha en svårighet på Ob12T6 men då du använder 8 filament för att sänka svårigheten så blir den endast Ob4T6 (12-8=4). På så vis kan drakarna (och vanliga magiker också för den delen) väva kraftfulla effekter utan att få en ohanterbar hög svårighet på sitt besvärjelseslag om bara tillräckligt med extra kraft tillhandahålls för att sänka svårigheten för Besvärjelseslaget.

Ljusetsriddare - som förvisso inte har något exemplar av Drakar i närheten men som tror att reglerna sitter rätt bra i huvudet ändå
 
Top