Nekromanti Magiska förmål med Derp

Naqser

Veteran
Joined
24 Aug 2016
Messages
36
Vi vet att magiska föremål för det mesta endast är en förbättring av grundvarianten.
Du har ett svärd som ger eldskada och ser mäktigt ut med alla flammor.
Yxan ger magiska infektioner och Den stora stridshammaren förvandlar det den träffar till is.

Ringar gör oss osynliga, skor ger oss möjligheten att gå på vatten eller flyga. Rustningar skyddar oss mera.

Läste om en DM som hade en extra ide med magiska föremål. Denne kunde ge magiska föremål något absurda egenskaper för att se hur spelarna kommer att hantera situationen.

T.ex en sköld som drar till sig pilar.

Är sånthär känt och något utbrett?
Hur förhåller ni er till iden att ge föremål en konstig egenskap?

Bonus, vilka egenskaper skulle du ge åt vad?

Jag funderade på ett Glas vapen som lätt går sönder men alla delar söker sig tillbaks till vapnet och det repareras inom några rundor. Extra skada åt träffade motståndare om vapnet gick sönder då skärvorna söker sig ur kroppen.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
I Grottor och gravkummel finns en tabell för att rulla fram magiska vapen, då kan man slå fram nackdelar, såsom att varje skada du gör på en fiende gör skada på dig, eller att du fiser varje gång du dödar någon med vapnet. Eller mer seriösa som att du får bonus på skadan, men du MÅSTE döda med vapnet, annars anfaller det dig.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
(Kan du läsa franska eller tyska kan du kika i spelet Bloodlust resp. Hyperborea, i det spelar man magiska vapen, och det finns enorma tabeller för att slå fram fördelar och nackdelar med vapnen.)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,286
Jag minns någon bloggpost på twentysided om just detta. Han spelledde någon version av DnD och gav ut udda magiska föremål som han hoppades att spelarna skulle använda sig till saker han inte förväntat sig. En trästav som alltid ställde sig på änden om man släppte den. Ett rep som inte gick att knyta. Lattjo prylar helt enkelt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Naqser;n214804 said:
Är sånthär känt och något utbrett?
Ja.

Naqser;n214804 said:
Hur förhåller ni er till iden att ge föremål en konstig egenskap?
Alla magiska föremål borde vara så.
T.ex. så står det i det nya spelet Svärd & Svartkonst: "inga +1 svärd!" - och den tanken är inte ny, det är bara det nyaste spelet som det dyker upp i.

Naqser;n214804 said:
Det borde ju vara ett föremål som önskas användas på grund av att det är bra men absurdt, eller viktigt för storyn så att det måste användas, annars kan det kastas till sidan.
???
Eh... jag tro inte... att vi spelar rollspel... på samma sätt...
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag brukade använda magiska saker ganska ofta när jag var yngre, men upplevde att det var påfallande vanligt att de gav spelargruppen ett stort övertag som ofta "förstörde" utmaningarna i färdiga äventyr. Därför gjorde jag effekterna i magiska föremål alltmer obskyra/konstiga istället för riktigt användbara, men till slut kommer man till en punkt där det blir larvigt eller poänglöst.

En sak som jag minns väl var en magisk ring som hade den sekundära effekten att den drog till sig närboende kråkflockar när den bars av någon i sällskapet.

Magiska föremål är roliga, men för att de inte ska få äventyren att bli helt obalanserade så måste de ha en betydande nackdel inbyggd i sig. Det gör inget om föremålet är mäktigt, men i sådana fall ska vara kännbart att använda det.

Numera så försöker jag göra magiska föremål ännu mer speciella; på grund av magin i föremålet så utvecklar det så småningom en personlighet, och försöker få sin brukare att följa dess egen agenda.
 

Naqser

Veteran
Joined
24 Aug 2016
Messages
36
Khan;n214822 said:
Jag minns någon bloggpost på twentysided om just detta. Han spelledde någon version av DnD och gav ut udda magiska föremål som han hoppades att spelarna skulle använda sig till saker han inte förväntat sig. En trästav som alltid ställde sig på änden om man släppte den. Ett rep som inte gick att knyta. Lattjo prylar helt enkelt.
Var väl just denna person jag hört om. Förståss inte läst själva texten utan mer i andra hand av någon annan.


anth;n214825 said:
Verkar som jag varit inne i en tät bubbla, bra att man kommer ifrån den.

anth;n214825 said:
Alla magiska föremål borde vara så.
T.ex. så står det i det nya spelet Svärd & Svartkonst: "inga +1 svärd!" - och den tanken är inte ny, det är bara det nyaste spelet som det dyker upp i.
Så alla magiska föremål borde ha en udda egenskap som inte gör att det blir alltför bra, eller att det egentligen bara är bättre?

anth;n214825 said:
???
Eh... jag tro inte... att vi spelar rollspel... på samma sätt...
Hm, ju mer jag tänker på det destu mindre passar det in.
Förmodligen en tanke baserad på någon form av arbete som satts in i att tänka ut och skapa ett magisk föremål med en ovanlig udda egenskap som jag vill ha bekräftelse för och då ska det användas. Vilket då sen igen inte reflekterar hur jag själv ser mej iallafall då jag spelleder, i de flesta fall.

Tar bort det eftersom det i nuläget inte passar in.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Naqser;n214831 said:
Verkar som jag varit inne i en tät bubbla, bra att man kommer ifrån den.
Du är inte ensam. En grov uppskattning är att minst hälften av världens rollspelare befinner sig i den bubblan, samt att de tycker att tanken på att lämna bubblan är skrämmande. :)

Naqser;n214831 said:
Så alla magiska föremål borde ha en udda egenskap som inte gör att det blir alltför bra, eller att det egentligen bara är bättre?
Nja, varje enskilt magiskt föremål borde vara unikt. Försök göra ett magiskt föremål som är unikt, men som inte har någon udda egenskap. :)
(det går, men det är svårt)

Naqser;n214831 said:
Hm, ju mer jag tänker på det destu mindre passar det in.
Förmodligen en tanke baserad på någon form av arbete som satts in i att tänka ut och skapa ett magisk föremål med en ovanlig udda egenskap som jag vill ha bekräftelse för och då ska det användas. Vilket då sen igen inte reflekterar hur jag själv ser mej iallafall då jag spelleder, i de flesta fall.
Först måste man bestämma hur vanliga magiska föremål är i ens rollspelsvärld.
I de kampanjer som jag spelar/spelleder är magiska föremål ovanliga. Säg att hela gruppen hittar ett magisk föremål att dela på var 3:e-4:e spelsession.
Är magiska föremål så ovanliga kommer rollpersonerna hålla fast vid sina föremål fastän de inte vet vad de ska använda dem till.

Sedan beror det på om man ser magi som en vetenskap eller konstform.
Är det en vetenskap är det fullt möjligt att skapa ett magiskt "löpande band" som spottar ur sig +1 svärd. Det är antagligen världens dyraste och långsammaste löpande band, men det är fullt möjligt.
Är det en konstform är det fysiskt omöjligt att skapa två identiska magiska föremål, precis som två konstverk inte är identiska.
Min personliga åsikt är att det är roligare när magi är en konstform som är unik och oberäknerlig.

Sist tror jag det beror på hur man ser spelledarens roll.
Jag älskar att skapa äventyr som ger problem för rollpersonerna som spelarna måste lösa: det kan vara ett pussel för att öppna en dörr, det kan vara ett monster med ovanliga egenskaper som spelarna måste lista ut innan de kan besegra det, det kan vara en social situation som att försöka få en audiens hos en kung som aldrig har audienser, o.s.v.
Men bara för att jag skapar problem betyder det inte jag jag har någon lösning på problemen. Det är inte min uppgift som ävenyrskonstruktör och spelledare att hitta lösningar till de problem som jag skapar - det är spelarnas uppgift. Faktum är att de äventyr där jag inte har någon lösning på problem ofta är är mycket roligare än de äventyr där jag har lösningar.
Samma sak med magiska föremål: det är inte spelledarens uppgift att räkna ut vad ett föremåls konstiga magiska egenskaper kan användas till - det är spelernas uppgift.
Jag spelleder inte för att förverkliga mina egna fantasier, jag spelleder för att spelarna ska få skapa/uppleva ett fantastiskt äventyr/historia.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Khan;n214822 said:
En trästav som alltid ställde sig på änden om man släppte den.
Men det här är ju grymt praktiskt. I samma ögonblick har man ju också någonstans att hänga av sig rock och hatt, om det är fullt på tamburmajoren.

För att komma på nya infallsvinklar kanske man kan börja med att fundera över föremålets ursprung; varför det tillverkades.
Exempel:
Väpnaren Bembo kom från en familj där alla andra var modiga krigare, men Bembo var rädd för nästan allt. Han visste att han aldrig skulle bli accepterad om han inte vågade strida mot farliga monster och fiender. Bembo lånade en ask guld från familjens skattkammare och sökte upp häxan Turid, och sa: Förtrolla mitt svärd så att jag aldrig mer behöver vara rädd för mina fiender. Okej, sa Turid och förtrollade svärdet så att den som håller i det inte kan känna någon fruktan.
På vägen hem träffade Bembo fyra krigare från familjens fiendeklan. Var och en av dem var ungefär dubbelt så stor som Bembo. Bembo blev rädd, och grep sitt förtrollade svärd. Omedelbart försvann rädslan, och Bembo anföll krigarna. Han hann tillfoga en av fienderna ett ytligt skärsår innan de andra trancherade honom första stridsrundan.
En av krigarna tog upp Bembos svärd. Han var hemligt förälskad i en av de andra tre, men genast försvann rädslan att avslöja sina känslor, och han föll på knä (på Bembos blodiga kvarlevor) och friade. Krigarinnan tackade ja och fick det magiska svärdet i brudgåva. Något år senare ärvde hon hövdingatiteln över klanen, och blev en despotisk härskare, ty hon var inte rädd för att hon någonsin kunde göra fel.
På så vis fördes svärdet vidare från en krigare till nästa, och nu ligger det i skatthögen framför rollfigurerna.
(Delvis inspirerat av http://www.giantitp.com/comics/oots0372.html )
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Håller med om att det är allt för ofta som magiska saker är så opersonliga. Visst vanliga +1 vapen kan jag till viss del förstå, finns alltid en efterfrågan på det med tanke på hur klassiska sådana spelvärldar ser ut. Men det är ju klart roligare med magiska saker som har ett specifikt syfte varför de skapades. Gärna vardagsföremål som har en funktion och en historia. Menar allt för mycket magi brukar vara sådant som bara hjälper äventyrare, och inget som underlättar vardagslivet. Ex: en duktig bard tröttnar på att hela tiden behöva stämma sitt ömtåliga instrument och vårda det, och skapar då ex en harpa som alltid spelar perfekta toner.

/Ulfgeir
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Ulfgeir;n214898 said:
Ex: en duktig bard tröttnar på att hela tiden behöva stämma sitt ömtåliga instrument och vårda det, och skapar då ex en harpa som alltid spelar perfekta toner.
Nästan exakt vad jag hade i Västmark: en magisk luta som stämde sig själv om man knackade på locket med en rönnsticka. Det hade varit en vanlig luta först, men barden i fråga hade tillbringat två år i älvariket. När han skulle spela för älvorna första gången gick det av någon anledning inte att stämma lutan där. Till sist tröttnade en av älvorna på att vänta och förtrollade lutan i stället.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag tycker inte att man ska kasta bort alla +1 svärd, men kalla dem inte för "magiska". Ett svärd som enbart har en "to hit"-bonus kan vara riktigt bra gjort, - kanske ett master work - men för att kvalificera som magiskt måste det ha riktigt unika egenskaper.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,135
Dazumal;n214909 said:
Jag tycker inte att man ska kasta bort alla +1 svärd, men kalla dem inte för "magiska". Ett svärd som enbart har en "to hit"-bonus kan vara riktigt bra gjort, - kanske ett master work - men för att kvalificera som magiskt måste det ha riktigt unika egenskaper.
Bra tänk där, kan behövas en mellan-nivå ibland! Frågan är om dessa vapen räcker för att attackera fi som bara kan skadas av magiska vapen. Antingen omtolkar man immuniteten, eller oxå inte, typ.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,115
Location
Göteborg
zonk;n214919 said:
Bra tänk där, kan behövas en mellan-nivå ibland! Frågan är om dessa vapen räcker för att attackera fi som bara kan skadas av magiska vapen. Antingen omtolkar man immuniteten, eller oxå inte, typ.
Beror kanske på varför de inte kan skadas. Jag är personligen litet besviken på att i exempelvis D&D är det samma regeltext, fast immuniteten uppenbart beror på olika saker. Vissa monster har helt enkelt hud av något magiskt material, vissa är immateriella etc. Kör man med att alla magiska prylar är unika så kanske deras egenskaper behöver vara kopplade specifikt till immuniteten? Eller är det för mycket jobb?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,135
Bolongo;n214922 said:
Beror kanske på varför de inte kan skadas. Jag är personligen litet besviken på att i exempelvis D&D är det samma regeltext, fast immuniteten uppenbart beror på olika saker. Vissa monster har helt enkelt hud av något magiskt material, vissa är immateriella etc. Kör man med att alla magiska prylar är unika så kanske deras egenskaper behöver vara kopplade specifikt till immuniteten? Eller är det för mycket jobb?
Mm du har rätt - felet är inte i Dazumals tänk utan i den lata grundmekanismen. Bättre då att tänka igenom varför monstrena är immuna, men tillåta allehanda lösningar på att skada dem. Halvt eteriska monster kanske hatar rök såväl som vissa besvärjelser, papperstigern är rädd för alla sorters eld, inte bara magisk, osv.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag skrev ihop en text om en magisk slev en gång till ett äventyr som aldrig riktigt användes. Sleven hade två magiska egenskaper när man skopade upp vatten med den. Höll man den i sin "rätta" hand (höger för högerhänta och vice versa) förvandlades vattnet till fint vin som kunde avnjutas direkt ur sleven eller hällas upp i glas.
Höll man den däremot i "fel" hand förvandlades vattnet till ett vin som såg snarlikt ut, men den som drack det blev alltid trött och somnade inom några minuter och sov drömlöst i nån timme eller så. (En till tanke jag hade med sleven var att den skulle ha lite av ett eget liv och stundom byta vilken hand som gällde för vad, men det kändes lite väl taskigt mot eventuella spelare).

I skrivandet till samma äventyr funderade jag en del över flera andra hushållsföremål som hade tveeggade magiska egenskaper:
* Kittel - Lade man vedträn i den tog de sakta eld, men om man hällde vatten i den förångades det direkt (den var med andra ord helt värdelöst för att faktiskt laga mat i).
* Mugg - Vad man än drack ur den släcktes ens törst, men man blev samtidigt jävligt skum i huvudet.
* Vedyxa - Bladet lossnade alltid från skaftet om man inte bad vedträet (eller det man skulle hugga) om förlåtelse innan man klöv det, men yxan och dess skaft var oförstörbara och slets aldrig ut.
* Sovfäll - Höll en stadig värme på behagliga 30 grader C, men kunde ibland medföra oförklarliga prasslande ljud i närheten av den.
* Tändstål - Kunde slås mot vad som helst för att skapa eld, men den kunde med andra ord också göra att det den förvarades i fattade eld.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
zonk;n214919 said:
Frågan är om dessa vapen räcker för att attackera fi som bara kan skadas av magiska vapen. Antingen omtolkar man immuniteten, eller oxå inte, typ.
Som du själv nämnde i vidare resonemang så är "fiender som bara kan skadas av magiska vapen" en ganska dålig och tråkig konstruktion.

zonk;n214919 said:
Bättre då att tänka igenom varför monstrena är immuna, men tillåta allehanda lösningar på att skada dem.
Japp. Det är lite av "Chock-sättet" att göra det på, men blir roligare för alla, och gör varelsen mer knuten till världen den är i. :)
 

Naqser

Veteran
Joined
24 Aug 2016
Messages
36
Mycket intressanta syner på Magiska föremål. Man får bara mer och mer ider.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,286
da_bohz;n214924 said:
Jag skrev ihop en text om en magisk slev en gång till ett äventyr som aldrig riktigt användes. Sleven hade två magiska egenskaper när man skopade upp vatten med den. Höll man den i sin "rätta" hand (höger för högerhänta och vice versa) förvandlades vattnet till fint vin som kunde avnjutas direkt ur sleven eller hällas upp i glas.
Höll man den däremot i "fel" hand förvandlades vattnet till ett vin som såg snarlikt ut, men den som drack det blev alltid trött och somnade inom några minuter och sov drömlöst i nån timme eller så. (En till tanke jag hade med sleven var att den skulle ha lite av ett eget liv och stundom byta vilken hand som gällde för vad, men det kändes lite väl taskigt mot eventuella spelare).

I skrivandet till samma äventyr funderade jag en del över flera andra hushållsföremål som hade tveeggade magiska egenskaper:
* Kittel - Lade man vedträn i den tog de sakta eld, men om man hällde vatten i den förångades det direkt (den var med andra ord helt värdelöst för att faktiskt laga mat i).
* Mugg - Vad man än drack ur den släcktes ens törst, men man blev samtidigt jävligt skum i huvudet.
* Vedyxa - Bladet lossnade alltid från skaftet om man inte bad vedträet (eller det man skulle hugga) om förlåtelse innan man klöv det, men yxan och dess skaft var oförstörbara och slets aldrig ut.
* Sovfäll - Höll en stadig värme på behagliga 30 grader C, men kunde ibland medföra oförklarliga prasslande ljud i närheten av den.
* Tändstål - Kunde slås mot vad som helst för att skapa eld, men den kunde med andra ord också göra att det den förvarades i fattade eld.
Vill påpeka att även Astrid Lindgren hade såna här. Mio i Mio min Mio har en sked som gör dig mätt om du låtsas äta med den. Fantastiskt.
Och lite fler föremål kan man ju bidra med. :)

* En penna vars bläck försvinner efter en timme. Perfekt för kontrakt man vill kunna bryta, men frustrerande för den äventyrare som hittar dem och tror det är en vanlig penna.
* En fackla vars sken alltid är tio meter framför den som håller i den.
* En luta vars strängar går av om den som håller i den ljuger..
* En penningpung som producerar en kopparpeng (värd ca 1/2 öre) var tionde minut.
* En påse med oändligt mycket dill.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
En påse med oändligt mycket dill behövs när man ska koka fångsten av alla brunbjässar (umber hulks) man äter på en traditionell brunbjässeskiva i augustimånens sken.
 
Top