Nekromanti magiska föremål?

Tismae

Veteran
Joined
17 Jun 2000
Messages
31
Location
stockholm
hej
en av mina spelare har kommit på ett nytt sätt gällande hur man skapar magiska föremål
han menar att : trollkarlen ska kunna ta exp från en annan person när han skapar föremålet: tex. stora krigaren hugo vill ha ett +4 magiskt svärd, då får han betala 1/4 av priset i xp
vad tycker ni om den ideén?
skulle gärna vilja ha lite synpunkter

tack på förhand
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Då skulle ju +10 kosta 1/10? Inte klokt...

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
0===|:::::::::::::::::>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Idén

Tycker jag själva idén med XP kostnade försvinner.

Om magiker kan ta XP från andra och göra magiska föremål så innebär det ju ingen större uppoffring för magikern. Magiker tjänar då mindre GULD på att sälja föremål. En magiker som tillverkar magiska föremål gör av med massa pengar i processen. Han behöver nog guldet också... Dessutom skulle det innebära att en magiker i en spelgrupp kan göra MASSOR med magiska föremål till sina kompisar.

Okej.. inte massor, men fler. Om det är en väldigt High Fantasy kampanj man kör så låter det okej. men annars? nja..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Tismae

Veteran
Joined
17 Jun 2000
Messages
31
Location
stockholm
ett +10 skulle fortfarande kosta 1/4 av priset i exp
men men
detta var bara en idée framlagt av spelare
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Jag är inte så jätteinne i Dungeons & Dragons magiska värld, så det var bara den första tanke som slog mig.
Kostar +2 lika mycket som +6?

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
0===|:::::::::::::::::>
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Nej. Generellt är priset på saker som ger plus proportionellt mot bonusen i kvadrat. En sak som ger +6 skulle därmed vara 9 gånger så dyr som en som ger +2.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Top