Nekromanti Magiska föremål.

Rumpletimski

Veteran
Joined
31 Dec 2000
Messages
60
Location
Sverige, Stockholm
Vad tycker ni om magiska föremål? är dem onödiga eller roliga att ha i DoD spelen? Ska det krylla om föremålen eller ska det vara nästan omöjligt att ha någon?

Vad tycker ni om magiska föremål i DoD?

Från en glad liten Bonde med sina grisar
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
dod utan magiska föremål? ush! det borde kanske inte krylla av dem, men efter att ha spelat ett tag med sin gubbe borde han nog ha fått något magiskt föremål, dom behöver ju inte vara mäcktiga eller så, men dom måste finnas nånstans i nått äventyr.

/King Kromm
 

Sindlast

Veteran
Joined
16 Jun 2000
Messages
89
Location
Halmstad
I ett större äventyr så bör det finnas minst 1 mindre magiskt föremål... Blåbite i 5:e konfluxen är världens coolaste magiska föremål!!! Förutom dem jag själv tillverkar givetvis... :p
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Magiska föremål tycker jag at man ska vara myckt sparsam med. Låt gruppen få ett efter ett långt äventyr, men bara om de har lyckats och spelat bra.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Sindlast

Veteran
Joined
16 Jun 2000
Messages
89
Location
Halmstad
Det är roligt att ge en Rp ett magiskt föremål bara han har gjort sig förtjänt utav det.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Exakt !!

om man ger för många magiska föremål så blir ju personen i princip för koboltiskt.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

silverhamre

Veteran
Joined
3 Sep 2000
Messages
9
personligen tycker jag inte att det ska krylla av magiska föremål, det blir lätt tråkigt om det är för många men samtidigt blir spelarna sura om dom inte får något nån gång ibland

//silverhamre
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Håller fullständigt med föregående talare!
Det är samma sak som att ge en RP mycket pengar...
det blir en ond cirkel, RPn bryr sig inte om hur mycket saker kostar, men ger upp alla planer på att fullfärdiga sitt eventuella uppdrag bara för att han blivit av med 20 gp... det blir bara trist...

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Huvudsaken är att föremålen är genomtänkta och begränsade i sitt användningsområde. Jag gilar att ge spelarna magiska föremål som både ställer till förtret ör dem och ger dem fördelar. Man ska nog låta bli magiska föremål som bara ger plus i skada eller liknande, de skall ha en unik funktion - det tycker jag är kul!

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Håller med som bara den!

Jag vet detta inlägg inte kommer att ge så mycket, men jag måste bara få säga det här ändå!

Ni grabbar (Sindlast, Johan K och Ofeig) som skapat denna tråd och svar: "Gott gjort!"
Ett tag så tänkte jag skriva ett svar själv men så tänkte jag också: "Man kan ju läsa igenom dom andras svar först".

Och tänka sig, jag kunde inte ha sagt det bättre än er!

Hurra ska ni ha!
(Fjäskade jag för mycket nu måntro/images/icons/tongue.gif)

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
håller INTE med!

tillgången på magiska föremål och pengar skall väl avgöras VAR spelarna är och HUR de agerar snarare än VAD de förtjänar! om de brutit sig in i ett uråldrigt högalviskt magikertorn bör där finnas MASSOR av magiska föremål, kanske inte vapen och sånt, utan vardagliga saker (självkokande grytor...) och sånt som den gamle magikern har nytta av (pergament som man kan skriva många gånger på, magiska böcker...)

och om en RP får en massa pengar är det väl bara att hitta andra motiv än belöning i silver för att äventyra! han kanske bygger sig en borg, eller blir rånad, eller blir handelsman... obegränsade möjligheter!
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Självklart...

... skall det finnas magiskaföremål, men dom skall vara noga genomtänkta av SL. RP borde efter ett tags äventyr få förtrolla vapen E1 - E3, då blir dom ruskit rädda om sina vapen och sköter om dom och sånt.

Men sen finns det ju vapen som förstör hela spel känslan, te.x. en ring med HELA E1 nexus och permanens, det e så tråkit eller om någon har eldkvast ii ett svärd...

Men det skall givetvis finnas magiska vapen...

Liberate Tu-Temet Ex Inferis.
//Rädda Dig Själv Från Helvetet.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
en annan lösning.

Senast jag spelledde en fantasykampanj var jag riktigt generös med de magiska föremålen... utan några problem. Efter ett tag lärde sig spelarna att ett magiskt föremål aldrig var odelat bra... En person blev besatt av sin rustning, en annan råkade spränga en massa bönder under en förhandling med sin sköld o.s.v... (ja, skölden var förhandlingens andra part /images/icons/smile.gif)

Det jag gjorde var helt enkelt att ge alla magiska föremål medvetande och vilja. Ju starkare föremål, desto smartare och självständigare :)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: en annan lösning.

Jo, det var ju en bra lösning på det !! Det får jag hålla med om !!! Just på det sättet har jag faktiskt inte tänkt på !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Håller med som bara den!

Man tackar och bockar för detta !!!!! /images/icons/smile.gif
Snälla ord Punger !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: håller INTE med!

Det må så vara !!
Om de överhuvudtagen lyckas med att bryta sig in så är det klart att de ska få ett aantal magiska grejer. Men det måste vara nån måtta på det hela. annars så blir det inte roligt att spela.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,599
Location
Helsingborg
Re: en annan lösning.

Det var en rätt cool grej du kommit på.

/[color:green]Han</font color=green> som glömde kommentera <B>Vindhand</B>s inlägg i sitt förra inlägg
 
Top