Nekromanti Magiska föremål

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Kul i kampanjer

Jag använde en gång ett magiskt svärd som gjorde lite extra i skada, men hade en kul bieffekt.
Svärdet förändrade sin bärares tankesätt så att man förvandlades till en "god" hjälte (som inte skulle slå ihjäl alver, våldta skänkflickor och göra annat otyg). Svärdet hittades självklart av den mest egensinnigt onda karaktären i vår spelgrupp. Han ville behålla det, samtidigt som han ville kasta bort det, eftersom han tyckte att han blev fjantig av det. Men det gjorde ju några poäng extra i skada juh!!. /images/icons/devil.gif.

Sånna magiska atiraljer är väldigt lämpliga att använda i kampanjer eftersom de kan ta lång tid, och rollpersonen kanske till och med utvecklar ett beroende till föremålet.

Sen fungerar LOTR effekten rätt bra i kampanjer (på tal om beroenden). Nyckelföremålet i kampanjen kanske skapar ett beroende hos rollpersonen som bär det, och när det blir tid att göra sig av med det, kanske för att försäkra sig om gruppens överlevnad, är detta inte alls lätt.... kanske nästan omöjligt. precIOUS PRECIOUS!? /images/icons/devil.gif

Allt jag kunde komma på nu var dethär...
 

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
Inte bara andra sidan...

Vad händer i den riktiga världen medan de är på andra sidan och sover? Kistan är väl kvar, eller? Tråkigt om den trillade ner i en sjö... Den kan även bli stulen, så att när de kommer tillbaka upptäcker att de hamnat i någons källare. Den kan vara ett uppslag till ett äventyr förresten /images/icons/smile.gif

Men mycket kan hända i den riktiga världen medan de skuttar runt i sin egna lilla värld! En del roligt, en del mindre roligt, och en hel del farligt...

Mattias
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,466
Location
Helsingborg
Tackar

"En stilla fråga bara... du säger att den rymde oändligt mycket... men hur mycket vägde den efter att du fyllt den med en drakskatt?"
Legioths kista är svaret på frågan.. Penningpungen var (antagligen) en port till en annan dimension (tyvärr) så den vägde bara så mycket som en penningpung väger.. Själv gillar jag inte den lösningen.. Själv skulle jag nog säga att den väger 10-100 ggr mindre än vad alla saker man proppat i den väger.. Man får ha i åtanke att man kan bara pressa in saker som får plats i öppningen..
Saker som är större inuti än utanför har jag fått från "Tomtar och Troll" (fick den läst för mig när jag var 5-7 år)..

"Det sista gav mig faktiskt en hel del idéer! Att magin förändrats... hmm... det låter riktigt intressant faktiskt."
Hade en tråd uppe ang. det men fick inte så mycket respons.. Felet var nog att jag ville ha effekterna av åldern till en tabell som man ska hämta insperation från.. Kanske var lite fel..
Själv vill jag ha ett bra sätt som man enkelt kan göra en tvist på magin så den får en nackdel efter några århundranden..
Ta dolken Demens eller kroksabeln Sturmendrang (fick faktiskt slå upp det sista namnet) från "Svavelvinter" som exempel.. Demens var en trollkarl som sögs in i dolken och efter tillbringat sitt liv där en längre tid blev han senil. Sturmendrang har som nackdel att ägaren blir sjuk av längtan när denne inte har svärdet längre (FYS minskade)..

/[color:448800]Han</font color=448800> som önskar att han kom på fler magiska saker som han stött på
 

Lan

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
113
Location
Ängelholm
RING

När du sätter på dig ringen smälter den in i fingret och du kan inte få av den. Du känner dig lite yr och konstig och märker att rustningen nu helt plötsligt klämmer på andra ställen än innan. Du har förvandlats till kvinna, men med samma värden som innan, förutom personligheten som höjs med 2. Ringen kan endast upphävas med hjälp av en magiker som har studerat samma magiker som gjorde ringen, eller genom att man hugger av fingret.


SLAGSVÄRD

Detta svärd är blodrött och ger +2obT6 i skada. Allt bra än så länge. Dagen efter det att du har huggit ihjäl någon, drabbas du av feber oah frossa. Du blir för varje gång allt mer fäst vid svärdet, men varje gång sjukare. Slå på tålighet bla bla bla.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,466
Location
Helsingborg
När jag ser Lans inlägg...

...och ser ringen som fastnar på fingret så kommer jag att tänka på min skapelse som gjorde samma sak.. Den fastnade på fingret (Fanns inte detta med i något gammalt köpäventyr?)..
Har för mig att ringen hade SKYDD E2.. En bra effekt.. Däremot så hade den inte NEXUS så varje gång personen fick en skada på sig så kostade det 2 PSY.. Bra mot giriga personer..

Kom på några fler saker.. De nedan har jag använt i mina äventyr..

Draksvärd
Kanske inte egentligen ett draksvärd.. Jag gav den till en spelare. Kommer inte ihåg om det var under ett äventyr eller om personen hade gjort en så bra gubbe och fick svärdet som belöning.. I.a.f. Den hade några sigill/runor ingraverade i svärdet.. Spelaren visste inte vad de gjorde men var glad ändå..
Svärdet var en drakvarnare.. Om det fanns en drake inom räckhåll (ta något lämpligt avstånd) så börjar runorna lysa blåa..

Dvärgyxa
Har runor ingraverade men de har ingen effekt.. /images/icons/devil.gif

Mantel/Kåpa
I min DoD-värld så finns det rester av magiska saker kvar.. Eftersom magin i föremålen förstärker föremålet så kan även vardagliga saker finnas kvar länge från den perioden som magi var vanligt..
En spelare köpte en kåpa för att han var efterspanad.. I en sekund av skämtsamhet så lät jag kåpan ha effekten att folk lade märke till personen som hade på sig kåpan.. Blev rätt kul när han gick in på en krog och jag beskrev hur han kände allas blickar vända sig mot honom.. Några slutade t.o.m. prata med varandra för att titta vem personen som kom in var..
Han svor över att kåpan säkert hade någonting med saken att göra men konstigt nog behöll han den på.. /images/icons/crazy.gif

Tjuvskor
Personen som har på sig skorna får RÖRA SIG LJUDLÖST E1..

Glimmersten
Egentligen inte magisk.. Har nog snott den från "Shannaras ättlingar" (vad heter författaren? Terry...). När man värmer upp stenen, det räcker med kroppsvärme, så börjar den lysa med ett svagt sken..

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte förstår varför personligheten skulle höjas med 2 för att man blir förvandlad till kvinna (däremot borde intelligensen sänkas)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Re: När jag ser Hans inlägg...

Glimmersten
Egentligen inte magisk.. Har nog snott den från "Shannaras ättlingar" (vad heter författaren? Terry...). När man värmer upp stenen, det räcker med kroppsvärme, så börjar den lysa med ett svagt sken..


Terry Brooks heter författaren (jag äger böckerna /images/icons/smile.gif) och när vi ändå tagit upp honom, tycker ni inte Pars "önskesång" i Shannaras Ättlingar (första boken i serien om Shannaras ättlingar) är hyfsat lik Harmonistbesvärjelsen "Karismamusik". Colls berättelse blev ju mycker bättre nä Par sjöng samtidigt.... jaja kanske lite långsökt.

/Han som inte förstår varför personligheten skulle höjas med 2 för att man blir förvandlad till kvinna (däremot borde intelligensen sänkas)

Ånej, snälla. Ingen diskussion om manliga vs kvinnliga attribut på grundegenskaperna. Har aldrig kommit något vettigt ut dem....(åtminstone inte dom jag har hört) /images/icons/smile.gif
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Urstulps mantel (mycket historia bakom denna)

För mycket länge sedan, 887 år för att vara exakt, fick den gamla närsynta magikern Urstulp från staden Illomm långt i nordväst en beställning av en mystisk man. Han fick betalt i rikligt med guldmynt, som glittrade skönt under hans gamla ögon som inte skådat så mycket av den varan under hans liv, som mestadels tillbringats i ett laboratorium. Hursomhelt, den här mannen var ytterligt intresserad av en mantel som skulle ge dess bärare en aura av mörker omkring sig, och såldedes se till att man inte blir upptäckt när man smyger omkring i mörkret. Den stackars Urstulp förstod inte varför någon vettig själ skulle vilja smyga omkring i mörker, det verar ju idiotiskt, man ser ju ingenting och slår bara i en massa saker, och dessutom verkade den här mannen ha särskilt lite användning för den, man såg hoinom ju knappt ändå, även om det var fullt dagsljus (tyckte den närsynte Ursulp). Men han var inte den som var den, utan tog emot guldmynten och satte igång med arbetet.

Med sedvanlig flit satte han igång med besvärjandet, och när tre månader gått kändes han sig ganska nöjd med resultatet. Nu var det dock så, att den stackars Urstulp hade råkat läsa fel från en av besvärjelsepapprena, och manteln han skapade fungerade utmärkt, men helt bakvänt. Runt bäraren blev det istället en aura av klart skinande ljus. Till Urstulps ursäkt bör sägas att han faktiskt VAR närsynt, och de små krumelurerna flöt så lätt ihop i hans gamla trötta ögon. Fast Urstulp var inte ledsen, han tyckte faktiskt att det här var mycket mer praktiskt, man såg ju vart man gick när det var mörkt, och hans stackars knän mådde mycket bättre eftersom de inte längre behövde stöta i saker som dolts av mörkrets makt.

Stolt presenterade han sin skapelse för den mystiske mannen som dock inte delade hans upprymdhet, och krävde att få pengarna tillbaka. Förvånat förklarade Urstulp för honom att de hade han inte kvar längre, han hade investerat i en mängd saker nödvändiga för hans laboratorium, och erbjöd istället den mystiske mannen ett verk som belyste hans samlade kunskaper inom växtrikets magi. Detta gillades inte av den mystiske mannen som i frustration tog livet av den stackars Urstulp på ett sätt som vittnade om att han utfört denna form av aktivitet många gånger förut.

Två dagar senare besöktes Urstulps laboratoruim åter igen, men denna gången av en stackars misslyckad bard vid namn Lorin som gömde sig undan en ond värdshusvärd som inte gillat att hans värdshus besökts av mindre gäster en vanligt under den kväll som Lorin framträtt när han var lovad det motsatta. Eftersom de magiska sigillen som höll kylan ute försvann i och med Urstulps hastiga död så blev det en mycket kall natt, och den stackars Lorin som flytt i alla hast fick svepa in sig i det enda han hittade. Urstulps mantel.

Det skulle visa sig att denna mantel var en riktig lyckogåva för Lorin, för varenda gång han uppträdde med den på så blev publiken alldeles lyrisk, och varenda sång, saga och framträdande blev bemött av en applåd större än Lorin fått totalt under hela sin verksamma tid innan natten i Urstulps hus. Lorin är allmänt erkänd som det urhundrades bäste sagoberättare, och än idag så säger man "en riktig Lorin" om folk som gör stor succé på scenen.

Urstulps mantel har därefter vandrat mellan mången berömd bard, och många inspirerande ledare har haft denna mantel i sin ägo, och flertalet berömda konungar har varit i besittning utan just denna mantel. Vart den än har vandrat så har den påverkat människors liv, och skänkt en godumlig utstålning till dess bärare. Många länder har berättelser om ledare och kunongar som var skickade av Gud för att leda människorna på rätt väg. I nästan alla dessa fall var det inte så, utan istället var det Urstulps mantel som haft sitt finger med i spelet. Och de allra flesta berömda barderna, som framträtt på alla de finaste hoven, har varit ägare av Urstulps mantel.

Om den mystiske mannen som besällde en magisk mantel av Urstulp vetat hur mycket guld som den misslyckade manteln blivit köpt för, eller hur många som mördats på grund av girighet över den, så skulle han nog inte varit så kvick i att dräpa den stackars bortglömde Urstulp från Illomm.


(Rent regeltekniskt så gör manteln att det lysar en aura av guld-vitt ljus runt bäraren stakt nog så att man kan se framför fötterna på en själv en kolsvart natt. Auran strålar inte ut från manteln, utan omsluter både mantel och bärare, och ger dessutom en kraftig ökning till karisma eller liknande attribut.)
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Knepig paradox

Hur funkar det?? Om han önskar att han valt svärdet istället, så hoppar han ju tillbaka i tiden och väljer svärdet, bara det att då valde han inte boken, och då fick han aldrig önskningen att han valde svärdet...???
 
Top