Nekromanti Magiska Föremål

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Det verkar som att extremt få av de föremål som beskrivs i Dungeon Master´s Guide har några nackdelar och att det är svårt att lägga ni sådana själv. Jag gjorde ett par skor som man springer extra snabbt omnman har dem på sig men får en subdual damage varje runda.
I Drakar och Demoner Expert var det så simpel så att man kunde hoppa över en speciell besvärjelse så förlorade användaren av föremålet psyke och får man noll i psyke så dör man.

Jag vill ha idéer för att göra magiska föremål intressantare och så att spelarna blir försiktigare när de handskas med dem.

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Gör dem svåra att identifiera, svåra att förstå hur de ska användas...
Dessutom tänk på vad som händer när man använder dem. I ditt exempel med skorna ovan så skulle jag föreslå att man kunde använda dem under en tidsperiod X som längst, därefter är RP utmattad lika länge och kan bara förflytta sig med halv hastighet och dessutom har han -2 på alla slag under tiden han är utmattad
eller något sådant

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
<I>"Jag vill ha idéer för att göra magiska föremål
intressantare och så att spelarna blir försiktigare när de
handskas med dem."</I>

<B>Föremålet har en baksida.</B>
En magisk stav som gör eldklot (praktiskt vid grillpartyn)
kan frammana mindre eldar oavsiktligt i samma veva (en
grästuva fattar eld, eller en pergamentsrulle blir naggad i
kanten). Just det här exemplet är väldigt platt och
oigenomtänkt, men ger i varje fall ett humm om vad jag
menar. På så vis brukar spelarna begränsa användningen till
de gånger då de är i verklig knipa.

<B>Anden i amuletten.</B>
Föremålet är laddat med en demonisk kraftkälla. För var
gång man använder den finns det en viss risk för att det
magiska sigillet som håller kvar kraftkällan (ande, vålnad,
demon, Göran Persson) bryts och släpper ut det.

<B>Dolda Funktioner.</B>
Låt det finnas en intstruktionsbok med på köpet, där vissa
sidor saknas. De övriga sidorna påpekar att det finns
häftigare och brutalare saker man kan göra med föremålet.
Kan göra spelarna så pass intresserade att de börjar leta
i världen efter de saknade sidorna. Rent ljug i manualen
kan också göra det intressant (Grabbar! Här på sidan 7
står det att om man använder kalsongtvättarfunktionen så
förtvinar kronjuvelerna!) och få spelarna att avvakta, låta
andra testa den för att se om det verkligen stämmer, osv.

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Det finns en viss risk att spelarna inte ser nackdelarna som nackdelar. I min kampanj hade jag en lagom skum köpman som ville sälja ett longsword+2 för 500 gp, och den dumma paladinen gick på det. När det senare visade sig att varje dag han använde svärdet måste han äta dubbelt så mycket som vanligt (tråkig curse direkt ur DMG, men det enda jag hann hitta på), föll han på knä och tackade Pelor för att han nu får ännu bättre valuta för pengarna när han äter på the Blubbering Bugbear (As much food as you can eat for 1 gp!). Men vänta bara tills de varit ute i skogen ett par veckor...

"Halflings are just like rabbits in many ways"
Murdoch the Necromancer
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Men det gäller ju bara så fort han använder det. Och det gör han ju inte varje dag, så det ska väl inte vara något större problem. Tycker att det var en ganska kul nackdel i alla fall....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Skulle passa på en rustning. [NT]

Skulle passa på en rustning.

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Mitt förslag är att du försöker få tag på första upplagans DMG som innehåller 2 tabeller med förslag på nackdelar av olika grov karaktär. Boken innehåller en mängd annat gotte som kan vara till stor hjälp och personligen så använder jag den fortfarande som hjälp med möblering, beskrivning och en hel del annat.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Och om han är riktigt snäll träffar de kanske på ett troll som vill äta i kapp nästa gång vi spelar (i december, antagligen [real life has a tendency to get in the way])

"Halflings are just like rabbits in many ways"
Murdoch the Necromancer
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Magiska Föremål [OT]

Det gamla vanliga dilemmat, ifall man ska ge mäktiga saker till sina spelare eller inte... personligen anser jag att man ska spelarna sina leksaker däremot måste man ju isf begränsa dem genom svårare fiender osv och hela köret, men jag anser att man bör anpassa nivån efter spelarna, ifall de inte vil vara fattiga småböndersm springer omkring och är rädda för goblins, samt deras största magiska skatt är en synål som syr ihop halvsöndriga kläder när du säger "fjupp" (är väldigt kul men det krävs väldigt duktiga spelare för detta /images/icons/smile.gif), vill spelarna vara riktiga maktmännsikor ska de också få vara detta (enligt mig) mende får också ta konsekvensen av det hela... /images/icons/smile.gif

/Dr_Morbid
Klart slut i mitt huvud
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
blubbering bugbear, måste klart komma ihåg den /images/icons/wink.gif, men hur mycket användbara curses finns det i DMG ? själv är jag inte GM för DnD, endast för en massa andra roliga spel /images/icons/smile.gif

/Dr_Morbid
Klart slut i mitt huvud
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
En sak när det gäller magiska föremål dock som jag inte setts ta upp här är ju att de magiska föremålen i allmänhet inte har negativa aspekter just för att det inte är D&Ds grej, de ska för det mesta vara en belöning och inget som kommer med ett eget straff. Jag tycker personligen (personligen betyder alltså inte att någon har fel utan mina åsikter) att de magiska föremålen ska fungera som skrivet för att det är en del av känslan, precis som en del av känslan är raserna som finns, heroismen, osv. Jag tycker liksom att spelen är hela paketet om ni förstår vad jag menar, en del av världsbilden. Om man bara kör eget gör det inget men när man använder officiellt material kan det bli knas. (KNAS! Skjut Latin Kings!)

Daniel "Warduke" Schenström
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Magiska Föremål [OT]

Håller med, D&D är väldigt långt ett heroiskt spel och de flesta spelare vill ha det på det sättet. Visst, man kan sätta in moraliska dilemman om man vill, man kan skapa situationer när spelarna inte vet om deras karaktärer är på den onda eller goda sidan, men enligt min erfarenhet ska man så gott som aldrig begränsa deras mäktighet (jag vet att det inte heter så, men makt låter inte heller rätt), för det gillar de inte.

(kul förresten att se att någon annan också byter signatur hela tiden:)

"Halflings are just like rabbits in many ways"
-Murdoch the Necromancer-
 
Top