DoD Magiska föremål till DoD23 (ev spoilers)

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Det känns som det är lite speciell stil o känsla på bra magiska föremål till DoD. Har klurat lite på olika föremål (magiska eller bara bättre än medel) som kan passa i DoD23, och hittills har RPna fått tag på följande:

Trumma av förvåning: första gången de hör den, står alla still och lyssnar (förlorar en runda i strid, men får parera/ducka). Fungerar på intelligenta varelser. Effekten kan vara ytterligare 10-20 sekunder utanför strid, speciellt om det inte finns något som ”avbryter” den. Sänker kostnaden för tonkonst till 1, annars som instrumentet trumma.

Hornrustning: gjord av märkligt mönstrade hornplattor. Skydd 3, regler som nitläder. Ingen metall.

Ormskinnsrustning: av glänsande, mörkgrönt ormskinn. Skydd 2, regler som läder. Ingen metall.

Förtrollad struthätta. Skydd 2. Ingen metall, inga nackdelar.

Glitterdamm: liten påse med tunt, fint damm som glittrar likt pärlemor. Kan kastas på upp till 5 fiender inom 4m, som får slå mot PSY med nackdel, annars är de förvirrade tills de lyckas eller blir attackerade/motsv. 1T6 doser.

Har ni några hembyggen att dela med er av, eller föremål från äventyr ni tycker är särskilt "DoD" i stilen?
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
451
Location
Uppsala
Jag har funderat på att omvandla ett par vapen från lite olika datorspel till DoD23, typ Kratos Leviathan Axe från senaste två God of war. Det är ju i princip en yxa som återvänder till handen när man kallar på den (dvs kostar VP när man vill ha tillbaka den) ligger lite på planeringsstadiet men kan dela med när(om) de blir klara
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Jag har funderat på att omvandla ett par vapen från lite olika datorspel till DoD23, typ Kratos Leviathan Axe från senaste två God of war. Det är ju i princip en yxa som återvänder till handen när man kallar på den (dvs kostar VP när man vill ha tillbaka den) ligger lite på planeringsstadiet men kan dela med när(om) de blir klara
Har haft återvändande kastyxor som magiskt föremål i Kopparhavets Hjältar och det var poppis med spelarna!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Spoilers för de som spelar DoD23 för mig!

Ettertand: Dolk, gjord av en gigantisk huggtand som tycks droppa av etter och syra. Skidan är av grön sten med fjällmönster. En träff gör alltid minst 1 i grundskada (vanlig vapen-skada), oavsett naturligt skydd, rustning, eller halv/kvarts skada från vapen etc (dock ej på varelser immuna mot stickskada/vapenskada). Träffar som gjort minst 1 i grundskada, gör utöver detta ytterligare 1T8 frätande skada (ej per se gift, dvs drabbar de flesta odöda etc). BV 18.

Svartmane: Kortspjut med sylvasst huvud i svartnad metall, och långt skaft i horn. Gör 2T6 skada, och ger fördel på attackslaget när det kastas. Slår man ojämn skada (3, 5 etc) så ignoreras rustning och naturligt skydd. BV 17.

Stennäve: Lätt stridshammare med huvud av sten, format som en kantig näve. Gör 2T8 skada. Vid träff, kan anfallaren fälla eller knuffa (4m) målet (ej monster). Målet blir fällt/knuffat om det misslyckas med ett STY-slag med nackdel. Ingen metall.

Dvärghjälm. Skydd 3, endast nackdel på avståndsvapen.

Trollhårskappa. Som en lockig hårman, mörkt brun och matt. Skydd 1, fördel på smyga, räknas som sovfäll. Egentligen inte av trollhår, luktar vagt av jord och mull.
 

Myrkr

Veteran
Joined
29 Feb 2024
Messages
5
Inspirerat av ett förbannat vapen jag använt i andra rollspel.

Nidhugg. En tung kroksabel med sågtandad rygg. Handtaget är klätt i mörkt läder som ständigt känns lite fuktigt. Vapnet verkar vilja göra skada, trots användarens tafatta försök.
Om du slår 1 på några av dina skadetärningar (Vapentärningen eller Skadebonustärning) får du slå ytterligare en tärning av samma typ och lägga till resultatet på skadan.
Demonslag med detta vapen innebär automatiskt resultat 6 på fummeltabellen, dvs att du hugger dig själv.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
spoiler för de som spelar med mig!

Nimatars vrede: svartnat stridsgissel som dryper av sot, 3T6 skada, BV 18, kan ej pareras. Kan till skillnad från vanliga stridsgissel användas till att parera med. Exploderande skadetärningar.

Vingstövlar: Lätta, starka läderstövlar ornamenterade med vingmönster. Ökar förflyttning med fyra, och ger för 3 VP fördel på Hoppa & Klättra, eller Smyga. Trivs bara med en person, vägrar ge någon bonus om de byts till någon annan, om inte tre dagar passerat sedan bytet. Är de oanvända när de hittas, ger de bonus direkt.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Mina rollpersoner kom över en märklig ring med "metamorfosens runa" från en elak trollkarl som framställde vanskapta människa-djur-hybrider i sitt magiska laboratorium. Tänkte ge den dessa stats (på engelska eftersom det är språket vi spelar på):

The ring of metamorphosis

Activation: The wearer of the ring whispers the following words:

"Let unfurl the blood-red flower.
Come release your forming power."


Pay 6 WP and cast shape flesh at power-level 3.

Shape flesh (PL 3): For one stretch, you can shape the flesh of the target with your bare hands. Your unarmed attacks against the target deal +2d8 damage. Cosmetic changes to the target require no roll, but if you want to make it prettier or make it resemble another person, you must succeed on a Crafting check. To perform more fundamental modifications of the target's physiology and psyche, a successful Healing check is needed. Failure can lead to dysfunction and madness in the target.

If you cast the spell on two or more targets (requires separate uses), these can be combined into a single organism. This, too, requires a successful Healing check (with bane) or results in an insane monster.
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Mina rollpersoner kom över en märklig ring med "metamorfosens runa" från en elak trollkarl som framställde vanskapta människa-djur-hybrider i sitt magiska laboratorium. Tänkte ge den dessa stats (på engelska eftersom det är språket vi spelar på):

The ring of metamorphosis

Activation: The wearer of the ring whispers the following words:

"Let unfurl the blood-red flower.
Come release your forming power."


Pay 6 WP and cast shape flesh at power-level 3.

Shape flesh (PL 3): For one stretch, you can shape the flesh of the target with your bare hands. Your unarmed attacks against the target deal +2d8 damage. Cosmetic changes to the target require no roll, but if you want to make it prettier or make it resemble another person, you must succeed on a Crafting check. To perform more fundamental modifications of the target's physiology and psyche, a successful Healing check is needed. Failure can lead to dysfunction and madness in the target.

If you cast the spell on two or more targets (requires separate uses), these can be combined into a single organism. This, too, requires a successful Healing check (with bane) or results in an insane monster.
Vad är en "Healing check" i den här kontexten?
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Min grupp består av sju spelare och eftersom vi aldrig vet vilken konstellation som är aktuell vid varje spelmöte, utrustade jag gruppen med tre amuletter för att komma runt "ja jag vet att du befann dig i Ridders rös senast men nu är du plötsligt tillsammans med övriga vid Trolletinn". Hittills har de fungerat som planerat, och jag är nästan lite besviken att de inte kommit på sätt att missbruka dem.

De tre fjärrstegsamuletterna
Så länge man vidrör en amulett kan man samtala med andra amulettbärare som om de befann sig i samma rum.
Genom att vidröra amuletten i en kvart och koncentrera sig på en av de andra amuletterna, kan man kliva in i det dvärgarna kallar “Utomberg”. Detta upplevs som en lång vindlande grottgång som mynnar ut i den plats där den andra amuletten befinner sig. Den resande anländer efter ett skifts vandring, illamående (tillståndet Krasslig). Ursprungsamuletten stannar där den är. Om bäraren färdas på detta sätt, faller amuletten till marken där denne befann sig.
 
Top