Nekromanti Magiska fällor och självkastande besvärjelser

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
964
Location
Uppsala
Jag har just nu inte tillgång till Eons regler eller Mystik och Magi boken men det är kanske någon här som vet om det funkar att ha magiska fällor eller besvärjelser som kastar sig själva baserat på att något händer. För visst går det att skapa magiska föremål/platser i Eon? Var ett tag sedan jag spelare med Magireglerna.

Finns det några begränsningar?
Avtar magin efter ett tag?

Om det är riktigt kraftiga besvärjelser behöver föremålet kongelat (eller vad de ny heter) för att kunna kasta sig själva?
 

Terenor

Veteran
Joined
3 Jul 2015
Messages
27
Klart det går att göra! Tidskrävande (och antagligen inte helt enkelt eller säkert) att skapa en fälla av det slaget men fullt möjligt.

Lättaste sättet jag kan komma på är på alkemist väg skapa en engångsfötrollning på en plats eller föremål, med aktivator som beror på vad du vill att fällan ska skydda. Det som behövs är följande:
1: Ett föremål som ska hålla aktivatorn.Såvitt jag vet behöver det inte vara något märkvärdigt alls. Kan vara locket till kistan som du förtrollar, eller kanske en av stenarna som utgör golvet, eller liknande.
2: Diverse labbutrustning och alkemiska preparat som används eller förbrukas i skapandet.
3: Kunskap om hur man skapar en aktivator samt hur man skapar ett stasisfält för besvärjelser.
4: Någon som kastar en besvärjelse mot stasisfältet när det finns på plats. Fältet måste ha samma magnitud (eller högre) som besvärjelsen.

En engångsfälla blir resultatet. Så fort aktiveringsvillkoret i aktivatorn uppfylls så kommer stasisfälten att släppa och besvärjelsen tar kraft. Efteråt kommer aktivatorn att finnas kvar, förutsatt att besvärjelsen inte förstörde den, men stasisfältet måsta installeras igen om man vill återanvända fällan senare.

Det går naturligtvis att skapa fällor som kan aktiveras flera gånger också, men då blir det hela betydligt dyrare och svårare att utföra skulle jag tro.

I ovanstående exempel så gäller begränsningar på hur mycket man kan göra med en artefakt-fälla av detta slag. Ett stasisfält kan bara hålla en (enkel) besvärjelse, punkt slut, och förbrukas omedelbart när den besvärjelsen aktiveras. Dessutom kan en artefakt enbart ha ett stasisfält åt gången så om man vill att fällan ska kunna göra fler saker (but why would you?) så funkar det inte med en engångsförtrollning.
Sist men inte minst så är en engångsfötrollning inte något du enkelt kan 'stänga av' när du själv vill åt det som skyddas. Den aktiveras så fort som villkoren möts oavsett vem som orsakar detta.

Observera att detta bygger på gamla regler från mystik och magi. Ingen aning hur detta kommer fungera i Eon 4
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
383
Location
Birmingham, UK
Detta borde nog ga att gora med semotropi/ikonotropi da jag ar hyfsat saker pa att man kan vava besvarjelser med dessa tropier som aktiveras nar X hander (i.e. laser orden hogt, river sonder papperet, bryter den magiska linjen).

Exempel
Magiske Manfred vaver effekten Explosion till en pergamentrulle med aktivatorn "nar papperet rivs sonder" och faster detta mellan en vagg och en dorr. Smart som han ar har han forberett en teleporteringsbesvarjelse sa att han kan lamna rummet utan att utlosa fallan sjalv. Pa kvallen hors en hog explosion och resterna av missletjuven Sigge Smygfot ligger spridda kring Manfreds port.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
964
Location
Uppsala
Tackar för svar, minnet börjar klarna och kommer ihåg begreppen som du använder. Det jag skulle behöva är ett sätt för fällan att aktiveras flera gånger eller i alla fall att den har flera steg. Första gången så händer en sak, andra gången en annan och sedan en sista sak.

Skulle man kunna ha flera aktivatorer på samma föremål? Och att aktiveringsvillkoret är att besvärjelsen innan måste ha aktiverats. att man på så sätt nästlar dem.

Om man ha väldigt kraftiga besvärjelser som regelteknisk skulle ha en svårighet på tiotals T6 kan detta lösas med flera magiker eller en stor mängd kongelat? Eller är det då man ska använda cermonier? Kan en ceremoni kastas mot ett stasisfält?
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
964
Location
Uppsala
Detta är till ett äventyr och egentligen så behöver jag inte reda ut detta men tycker det är kul att ha allt förklarat om någon rollperson skulle kunna lista ut det.
 

Terenor

Veteran
Joined
3 Jul 2015
Messages
27
Jag antar att man kan ha flera aktivatorer i samma artefakt. Finns inga regler som säger att man inte kan ha det iallafall. Däremot så går det inte att ha fler stasisfält i samma artefakt samtidigt.

Det man kan göra är att bygga ett såkallat aggregat (eller demoniskt aggregat om man är modig/dum nog att syssla med demoner) med flera aktivatorer där villkoren kombineras på ett sådant sätt att de aktiveras i en serie efter varandra istället för alla på samma gång. Det som behövs för detta är följande komponenter:
*Aktivatorer. Ett antal beroende på hur många olika besvärjelser du vill ha samtidigt eller i serie efter varandra.
*Acklumatorer. En eller flera. Acklumator fungerar som ett batteri för filament och de kan hålla dom tills dess att artefakten aktiveras. De laddas upp igen med hjälp av en alkemisk process och kräver då en magiker som kan alstra aspekten i fråga, eller en mängd kongalat. Undantaget är om det är ett demoniskt aggregat som då istället använder en demon som kraftkälla.
*Transformator: Ifall besvärjelser(na) kräver flera typer av filament.
*Ett antal projektorer. En för varje effekt som vävs. Kan behövas ganska många.

Om det är ett demoniskt aggregat så behövs en generator också. Observera att om en generator finns så behövs nödvändigtvis inte acklumatorn.

Skulle se ut såhär:
En aktivator som aktiverar antingen en generator eller en acklumator -> ger kraft åt en transformator ->omvandlar filament som behövs till projektor -> Väver en effekt.
Effekten som vävs bildar en besvärjelse som utgör aktiveringsvillkor för nästa aktivator, som sen startar processen på nytt. (finns tom. en effekt som heter Signal som specifkt kan användas som villkor om man vill vara säker på att går i serie och inte exakt samtidigt)

Går också naturligtvis att dela upp komponenterna i flera olika artefakter istället för att klämma in allting i samma. Aktiveringsvillkoren kan tex vara att en tidigare artefakt aktiverats. :)

Ska påpeka att varken stasisfält eller projektorer kan väva ritualer, men om du har tillräckligt med kraft i acklumatorn (eller en stark nog demon) så kanske det inte spelar någon roll.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
964
Location
Uppsala
Coolt, låter som det är i stort sätt vad jag letar efter. Och att blanda in demoner är ju alltid "kul" men är inte säker på att det skulle passa in just det här äventyret.

Men om jag förstår det rätt så behöver inte magikern kasta besvärjelsen om man använder ett aggregat? Utan man bygger in detta genom den alkemiska processen, eller?

Finns det något skrivet hur nära kongelaten måste finnas för att acklumatorerna ska kunna ladas upp ifrån dem?

Det blir härligt tekniskt detta och enklare fällor är så klart bättre om de är mekaniska men det kommer nog inte funka i just de fall jag behöver.

Man en sådan här fälla skulle t.ex. skapa en golem vem skulle då styra den, den besvärjelsen ha "inprogrammerade kommandon"? Låt oss säga att magikern sedan länge är död.
 

Terenor

Veteran
Joined
3 Jul 2015
Messages
27
Celledor;n129944 said:
Men om jag förstår det rätt så behöver inte magikern kasta besvärjelsen om man använder ett aggregat? Utan man bygger in detta genom den alkemiska processen, eller?
.
Helt rätt. Besvärjelsen byggs in i projektorn under själva alkemiska processen. Magikern behöver forfarande ha kunskap om besvärjelsen i fråga, men behöver inte kasta den själv. Magikerns egna skicklighet spelar roll under skapanded då det bestämmer hur väl artefakten byggs samman (kan ju sluta illa om man har otur) och därmed också artefaktens egna "färdighetsvärde" för att väva besvärjelsen. Vill minnas att artefaktens värde är lika med det lägsta av alkemistens relevanta skills.

Celledor;n129944 said:
Finns det något skrivet hur nära kongelaten måste finnas för att acklumatorerna ska kunna ladas upp ifrån dem?
Tror jag kanske uttryckte mig lite dumt gällande kongalaten. För att ladda en acklumator så behöver du fortfarande någon med kunskap om hur man gör det, samt kunskap om hur man hanterar filament som förses av kongalaten i fråga. Det enda kongalat är bra för i detta sammanhang är att en magiker som inte vanligtvis kan alstra rätt filament (eftersom acklumatorn enbart kan hantera en aspekt) fortfarande har möjlighet att ladda den. Kongalaten ersätter dock inte magikern helt.

Ska man göra det helt utan magiker på plats så behövs en generator. Eller, om du som spelledare bestämmer det, möjligtvis en ny sorts komponent som kan utföra processen i fråga.

Hoppas det är lite klarare nu :)

Gällande golem...erm. Hmm...Bra fråga.
Kan tänka mig att en sista projektor som väver en effekt som skickar kommando till golem "telepatiskt" eller bara som ett ljud kan kanske funka. Förutsatt att golem är kontrollerad vid det laget och att en artefakt kan ses som en "person" i sammanhanget. Lite knepigt kanske, och alla order som den kan ges skulle i bästa fall bli mycket enkla.

Förutsatt att det går överhuvudtaget. Frammaning av elementarvarelser är vanligtvis ritualer tror jag, och dom går som bekant inte att utföra med aggregat.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
964
Location
Uppsala
Okej, är osäker på om det går att förklara det jag vill ha med helt enligt reglerna. Vilket inte är några problem men brukar vara kul att följande sådana saker. I detta fall så kan jag alltid förklara det genom att en sedan länge död mäktigt magiker (drezin dvärg) som på något sätt som enligt rådande magi teori inte kan förklara skapas de mystiska fällorna.

Det är vill uppnå är att ha en mycket gammal fälla vid en dörr där man genom olika stenplattor anger en kod. Varje gång fel kod anges så väcks en stenstaty till liv i from av den golem. Vid rätt kod så öppnas den tunga, tjocka stenporten.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
964
Location
Uppsala
Det slog mig nu att man kan ha att golems redan är frammanade men sedan så har någon form av "förstening/frysning/dvala" besvärjelse kastats på dem. Det fällan gör är att bryta denna, på det sättet går man runt att fällan inte kan använda ritualer.
 

Terenor

Veteran
Joined
3 Jul 2015
Messages
27
Bra idé! Blir lättare om vi slipper det hela med att frammana en golem.
Tror att det skulle funka med två (kanske tre) artefakter:

Den första är själva dörren. Mycket enkel projektor med en besvärjelse som flyttar dörren i sig, med en aktivator med villkoren att rätt kod har angetts. Övriga komponenter är en generator/acklumator och en transmutor.*

Andra artefakten är den som får golem att vakna om fel kod angetts. villkoren kanske är något liknande:
1:Fel kod
2:Det finns besjälade varelser inom 30m (Obesjälade djur kan därmed inte av misstag aktivera golem)

Andra komponenter vore en generator/acklumator, en eller två transmutorer samt projektorer för att väcka golem.
Förslagsvis så är besvärjelsen i fråga tidsbaserad så att golem automatiskt återgår i viloläge efter en viss tid.

*Alternativt så är denna del av fällan rent mekanisk.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
964
Location
Uppsala
Ah, nu börjar det likna något. Kan se framför hur magikerna som skapade fällan har samma dialog som här :)

Och en kombination med mekaniskt och magiskt blir coolt.
Tänkte kanske skapa en bilaga till äventyret där det här står beskrivet, kanske kan rollpersonerna till och med hitta de gamla riktningarna i något mystik bok.

Du råkar inte veta någon passande effekt som dels skulle kunna användas för att söva men sedan även för att väcka golem.
Det går ifs att hitta på nya där.

Måste hitta min mystik och magi bok...
 
Top