Nekromanti Magiska Elixir och elaka effekter

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Det här är bara en åsiktsfråga som jag vill höra vad andra tänker om, vi får se vart det leder (genus eller magiteori, ni väljer själva!).

Magiska Elixir med Blixt i sig är något som man inte dricker, och är inte det absolut snyggaste giftet att lura i någon. I stället anser jag att man bör kunna kasta flaskan med elixiret på någon, och när flaskan går sönder så utlöses elixirets effekt. Det gör det ganska coolt i strid, där en alkemist kan stå och kasta flaskor på folk, vilket skapar stora explosioner och sådant.

Visst går det att argumentera att det kan ersättas med Statisfält, men statisfälten kräver ju faktiskt en Aktivator också, så det krävs två processer istället för en. Dock så är det enklare att träffa med statisfält-besvärjelser (ett elixir måste man ju rulla Kasta för).

Tankar?
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Tyvärr är M&M så elak att den påstår att endast besvärjelser med räckvidden "personlig" kan bindas i ett elixir, men jag håller med dig. Att köra alkemist är annars väldigt laboratorie-bundet, och om man inte är aktiv magiker utöver alkemin så blir det lätt väldigt stillastående. Därför föreslår jag att om man binder en effekt med räckvidden "beröring", orsakas effekten precis där elixiret "träffar", alltså berörs en person av en bunden "Döda" med räckvidden "beröring" om denna träffas, medan en "Eld" med areaeffekt naturligtvis bränner alla inom arean, vars epicentrum är där flaskan först träffade.

Dock har jag inte kommit på något lämpligt sätt att binda "avstånd" i ett elixir. Blir det kanske att den tar effekt på närmast möjliga mål? Dessutom, om en effekt kräver en "förbindelse" med magikern blir effekterna ännu luddigare.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jag skulle säga att en effekt med räckvidd avstånd automatiskt "reduceras" till beröring.

Det är ju inget som hindrar en magiker som lägger en avståndseffekt på vanligt sätt att faktiskt påverka ett mål med beröring.

Ett undantag skulle kunna vara de skumma effekterna som Dimma som eg. påverkar en cirkelarea med 30 meter i radie. (om jag nu minns rätt)
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Håller med här, en "Avstånd" förvandlas helt enkelt till Beröring istället. Sådana besvärjelser som kräver en koppling till magikern "Delad smärta osv" skulle jag vilja säga inte fungerar i ett elixir. Jag skulle tycka att det vore underligt, med tanke på att besvärjelsen kommer från en vätska. Vätskan känner ju liksom inte så mycket smärta.
 

Caravisi

Veteran
Joined
6 Dec 2009
Messages
63
Location
Tranås
Jag håller med Kaigon. En avståndsbevsärjelse måste ju specifiera mottagaren. Det gör magikern vid kastandet av besvärjelsen men det går inte med elixir såvida man inte upprättar en länk mellan magikern eller kastaren och elixiret.

Edit: Kraetyz tar upp en annan bra punkt. Vissa effekter fungerar inte så bra tillsammans med elixir. Hur gör man tex med effekten teleport? Den beror också på magikern för att kunna fungera.
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Jag skrev en metaeffekt tidigare om förändring av vad en besvärjelse räknar som sin ursprungspunkt, vilket är så där lämpligt flummigt.

I varje fall:
Ändra ursprung

Ataxatropi: 1+, Räckvidd: Beröring (?), Varaktighet: Momentan (?)

Förändrar en eller flera effekter som använder den som kastat magin som referenspunkt eller kontrollerare så att de designerar en annan tänkande varelse inom dess ursprungliga räckvidd som dess ursprung istället. Den andra varelsen måste vara villig att användas som ursprung. Observera att eventuellt fummel och därigenom dissipation fortfarande måste tas hand om av magikern, och därigenom naturligtvis även Qadoshförlust och dissipationseffekter. I annat fall räknas den utvalda personen som ursprung.
Fast den effekten kräver OCKSÅ egentligen en ursprunglig magiker...

Nåja, det borde ändå gå ganska bra att begränsa i alla fall. Det är nog inte så behändigt att binda "Dela smärta" till ett elixir i alla fall.

(Dock gjorde jag ett elixir som permanent sänkte färdigheten "besvärjelse" till 0, vilket är ett fruktansvärt elakt och roligt sätt att oskadliggöra rivaliserande magiker utan att bloda ner sina händer)
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Caravisi said:
Hur gör man tex med effekten teleport? Den beror också på magikern för att kunna fungera.
Just detta har jag sagt så här (till mig själv och mina andra röster):

Om Teleport dricks så får personen som dricker bestämma vart denne vill. I kast-anfallet så... Hmm... Där har jag inte sagt något. Svårt att säga, faktiskt. *fundera*
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Jag hade kört med ett cartablanka. Man behöver inte köpa några dyra preparat men kan skapa sig en liten portfolio av äckliga besvärjelser som man kan recitera vid behov.
 

Caravisi

Veteran
Joined
6 Dec 2009
Messages
63
Location
Tranås
Kraetyz said:
Om Teleport dricks så får personen som dricker bestämma vart denne vill.
I ren nyfikenhet undrar jag om vad som händer om man inte är medveten om att elixiret innehöll effekten teleport? Eller att den är magisk över huvud taget?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Om man ska ha med magiska elixir, så ska de kunna fyllas med effeker som Eld, Blixt och Explosion; allt annat är fånerier!

(Personligen har jag dock tagit bort hela elixirdelen, av diverse anledningar som mest handlar om känsla och stämning)
 
Top