Nekromanti Magiska artifakter

Svart_ohyra

Veteran
Joined
10 Aug 2005
Messages
36
Location
Blåbärsskogen
Undrar hur mycket ni har med magiska artefakter och isåfall hur mäktiga är dom? Är det tex ett ljus med första gradens flamma på eller ett svärd med 10 magnitudens skärpa eller nått mittemellan.. undrar bara för att i våran rollspelsgrupp har det blivit väldigt vanligt med magiska föremål :gremfrown: Nu hittar spelarna nästan ett föremål vid varje äventyr som är mer eller mindre bra.
så nu är alla spelare väldigt insatta på att alltidha coola bra vapen o föremål som är magiska. hur får jag dom att inse att det förstår för mig som SL :gremconfused:
 

Belkor

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
99
Location
Östersund
Än så länge har jag (jag är SL) ALDRIG använt gett magiska föremål till rollpersonerna. Men innom kort så kanske det slinker fram ett, eller två, vem vet.. :gremgrin:

Men när det väl händer så är det inte på tal om något +Ob4T6 i skada föremål. Jag skulle snarare köra på ditt första altenativ.

Jag skulle nog använda effektr som Lögn, mörkersyn, otur, passion, ljus, ljud, förruttnelse mm...

Det ska finnas en bra anledning för att jag ska ge rollpersonerna nogot splattar vapen. Det förstör oftast bara. Bidrar inte till någon stämning, bara mer skada...
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
De magiska föremål som används hittills har inte konstruerats med EONs regler, så jag kan inte direkt tala om vilka effekter som finns i dem. Ist brukar jag konstruera objekten som jag vill ha dem

Det första och största de har är en dvärghammare med egen intelligens. Rollpersonen tror att hammaren har tillhört Vontar, men det tvivlar jag på. Hammarens främsta förmåga är just dess intelligens. Dessutom hatar den odöda och ger inte bara bäraren -ob1t6 mot dessa utan gör då även mer skada.

Ett par glasögon har även hittats. Med dessa på sig kan man se magiflöden och kan se igenom illusioner (tänk lite som Neo ser i Matrix), de kan dock inte bäras för länge då de ger en massiv huvudvärk.

Det är några till mindre näst intill obetydelsefulla föremål som de kommit över, men som dock inte ger några fördelar utan är mest för skojs skull, än så länge iaf.
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Berätta för dem att det förstör? Sedan får ju du som sl se till att de inte hittar magiska grejer varje äventyr i min grupp hade vi nästan inga magiska saker...



Silvervarg osäker på om han är sl eller inte.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
mycket av de "magiska" artefakterna tycker jag mer är förtrollade!
Kanske borde man skilja dem åt, det har gjorts fina beskrivningar i magiboken, gudomliga artefakter mm.

när jag använder magiska artefakter så gör jag det oftast på en nivå där man måste ta sig in eller ut från något
håller på med en kampanj jag senare tänkte lägga ut här när den är klar som tar en över världen och då behövs magiska föremål för att öppna för länge sedan gömda tempel sakrofager och annat!
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
jag tycker att man ska hålla sig till magnitud 1-2. och då ska det inte alltid vara mer skada. de flesta alkemister har nog inte resurser till att fixa grad 4 saker. dessutom blir det oftas mycket roligare med saker som klarar uppgifter utanför strid.
dessa brukar vara mer underhållande och det är ju delvis poängen med rollspel. :gremgrin:
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
ett svärd med 10 magnitudens skärpa
Sword of auto-kill?

Vi fuskar... Följer helt enkelt inte riktigt Eons regler...

T.ex brukar vi ha en sannolikhets chans för att vissa effekter skall ske med ett förtrollat vapen, tycker att det annars är svårt att skapa mäktiga artifakter som INTE är insta-kill...

Exempelvis:

Gweryns Ishani:

Skadan är höjd med Ob2t6
Vid ett perfekt slag på Ob3t6 träffas alla fiender inom en 10m´s radie av blixt Ob4t6

Gråsorg (klinga)

+ Ob1T6 Hugg (slå extraskador med 1t6 istället för 1t10)
Om en av extraträffarna är hjärta räknas alla som hjärta (insta-kill)
ytterligare Ob2t6 mot odöda

Ignorera utmattning, första två raderna
Ignorera Smärta, första raden
Dödsslag 2t6 lättare

Det är de två klart mäktigaste artifakterna vi fått fram på de år vi spelat Eon, vilket vi gjort sedan det släpptes (kommer inte ihåg när)
 

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
jag hatar magiska föremål!

jag har aldrig gillat magiska föremål dom leder oftast till bråk om vilken rollperson som ska äga dom!

jag kommer ihåg när jag spelade DOD 3 där står det tydligt i boken dela inte ut för många magiska föremål det förstör spelet om magiska föremål blir en handelsvara dom ska vara ovanliga och värdefulla sedan ser man ett köp äventyr som är piss enklet och där för spelarna

tusentals guldmynt och 3 magiska föremål 1 stav 1 ring och 1 svärd!

WTF!!

det står dela inte ut för många magiska föremål och sedan i spellföretagets äventyr så får man 3 stycken (det finns bara en fiende i hela äventyret om spelarna spelar bra)

så nu i eon har jag blivit lite av en motståndåndare mot magiska föremål! dom ända magiska föremål som spelarna har är

flöjten och ljuset som man får i Armandes Testamente!

dom fuckupade riktigt regällt där jag tror 2 karaktärer dog innan äventyret var slut...

men det får jag berätta om någon annan gång!
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
Re: jag hatar magiska föremål! (OT)

Jepp, det förstör balansen rejält. Kommer ihåg en session där vi spelade D&D. Vi var några nya rollpersoner i gruppen, och då de gamla rävarna inte kände dem så bra så delade de inte bara ut magiska föremål till dem. Problemet var att vi var i slutskedet av en del av kampanjen, och de gamla rävarna var ganska bra i sina överbostade utrustning medan vi nya inte bara var en level lägre utan oxå bara utrustade med mundana saker.

Resultat? Vi fick väll skapa nya rollpersoner till var och varannat spelmöte. Tur att rollpersonsskapande är bland de roligaer sakerna man kan göra emellanåt...
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Kanske magisk artefakt

Jag tycker magiska prylar är asballa men har hittils bara låtit mina spelare komma över ett magiskt föremål (om man gödlsar med magi så är det ju inte ballt längre...). Eller är det verkligen magiskt?

En välkänd och fruktad bandit dog för rollpersonernas händer och de lade beslag på hans mycket speciella armborst. Armborstet är helt svartfärgat, till och med strängen har sotats, dessutom är stocken prydd med ett rött alviskt tecken. Hittils har armborstet inte uppvisat några som helst magiska egenskaper (det har ioförsig aldrig använts i strid). Men armborstet ses ändå som speciellt och lite badass vilket ett +1 svärd i D&D aldrig skulle kunna drömma om att göra :gremtongue:
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Strör ut lite magiska föremål här och där. Graderna av "mäktighet" kan variera från "magisk soppspik" till "Talanvaars stora glömska (som lägger olära besvärjelse över ett område på 500km/r, med Drängarnas areamodifikationer förstås)"

Dock är det ovanligt att spelarna kommer i direkt kontakt med alla dessa artefakter. Men det mesta under mina äventyr som har med magiska mystigheter att göra har rent regeltekniska förklaringar (spelarna kan jhu trots allt bestämma sig för att försöka finna föremålet i fråga).
 
Top