Nekromanti Magiska Artefakter och dylikt.

Oktavian

Veteran
Joined
20 Feb 2003
Messages
2
Hej alla, jag skulle bahöva lite magiska saker som man skulle kunna ge ut till sina spelare efter eventuella äventyr.
 

Zippo

Veteran
Joined
1 Oct 2002
Messages
178
Location
Kristinehamn, Värmland
Sånt hittar spelledaren på själv på. Men ge dem inte för bra saker bara. Som exempel kan du ge en utav dem ett svärd som kanske gör +2 mer i skada eller 1t6. Glöm inte bort att bestämma hur många kongulat de ska vara i dem också.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Öhh, du får nog utveckla...

Har du M&M? Vilken typ av saker vill du ha? Det vanliga svärdet som skjuter blixtrar eller något lite mera raffinerat? Det är ganska svårt att veta vad man ska göra; om man skulle lista upp alla möjliga artefakter som går att göra enligt M&M, så skulle man få sitta några år. Inte äns då skulle det gå, eftersom man kan göra oändligt många.

Mvh Victor Palm...

...Som ber Oktavian att utveckla.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Vad menar du?

"Glöm inte bort att bestämma hur många kongulat de ska vara i dem också."

Kongelat i artefakter? Är det något mycket viktigt som jag har råkat att missa när jag har läst igenom M&M, eller är det Zippo som yrar?

Mvh Victor Palm...

...Som gärna skulle vilja ha ett svar då M&M tar långt tid att läsa igenom.
 

PimPim

Veteran
Joined
1 Feb 2003
Messages
120
Location
Halmstad
Re: Vad menar du?

Jag tror att zippo yrar fett.

Tror han menar filament i effekten......
Eller så menar han att man behöver kongolat för att aktivera föremålet om man inte har ett aggregat eller dyligt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: En fin vigselring

Min spelares rollperson, Ranil Belegar av Terensmyr, var magiker i huset Coluimn i Legio Colonan, och kärade ned sig i en léaramälva, Cerlana Enéatha, som var lärling i huset Cuvri'an. Förhållandet komplicerades inte bara av att hon var alv och han blott en vanlig dödlig, utan också av att hon var ärkeblyg, socialt hämmad och såg upp till honom väldigt mycket. Dessutom var hennes förmyndare, konungens livmedikus, en allt annat en sympatisk typ, som tog ut sina aggressioner på det lilla livet mer än en gång. Omsider lyckades Ranil dock vinna förmyndarskapet och Cerlanas hand, och de kunde gifta sig till sist. I bröllopsgåva gav Ranil henne då en ring som han ingjutit med en magnitud vardera av effekterna 'Makt', 'Mod' och 'Passion'. Den senare var bruden väl lite tveksam till, men hennes blygsel motverkades å andra sidan tämligen effektivt. Det, i mitt tycke, var en väldigt fin liten gåva.

- Ymir, ler fortfarande när han tänker på hur sött det var.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Att inte bli på smällen.

Bas: Halssmycke

Klass: Demoniskt aggregat 14

Svårighet: Ob3T6

Aktivator: Magnitud 1
Aktiveringsvillkor: Alltid på.

Generator: Magnitud 3
Alstrar 3 daimotropiska filament närhelst det behövs, max 3 i rundan.

Transformator: Magnitud 1
Transformerar 3 Daimotropiska filament till 2 Selenotropiskt filament.

Projektor: Magnitud 1
Väver en andra rangens fertilitets-besvärjelse, med omvänd verkan (se effekten 'fertilitet' på sid. 113 i M&M).


Verkan:
Bäraren får 4 tärningar svårare (+Ob4T6) med att bli gravid, eller göra någon gravid medans artefakten är verksam (dvs alltid, betänk dock att artefakten kan misslyckas med sitt svårighetsslag.)


Naugs regeltekniska analys:
Att försöka bli gravid med +Ob4T6 är mer eller mindre omöjligt. Oavsett om man använder sig av dom gamla graviditetsreglerna (Slå mot TÅL) eller av dom nya graviditetsreglerna (dom i Riddaren). Däremot, så kan det vara som så att artefakten missar sitt svårighetsslag, på ett oturligt sätt så att besvärjelsen inte är aktiv precis när "det gäller" så att säga.
Fast den chansen är också väldigt liten, eftersom artefakten gör ett försök per runda att väva besvärjelsen så länge besvärjelsen inte är aktiv. Alltså, misslyckas den väva besvärjelsen så försöker den igen 4 sekunder senare.

Sen så måste den väva besvärjelsen varje gång besvärjelsen tar slut (1 gång i minuten alltså). Man skulle kunna minimera dessa chanser ytterligare genom att låta besvärjelsen ha en 2 min varaktighet utan att öka svårigheten för artefakten, men den skillnaden är så pass liten så det är oviktigt.

Slutsats:
Man blir inte gravid med den här prylen minsann.

/Naug, ser praktiska användningsområden för magi :gremgrin:
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Re: Vad menar du?

behöva kongelat till ett svärd som ska göra +2 i skada?
nää.. han menade nog andra artefakter.. varför inte så kallade "magiska" :gremtongue:
 

Oktavian

Veteran
Joined
20 Feb 2003
Messages
2
Re: Vad menar du?

Jo, jag behöver lite "roliga" saker o ge ut, saker man själv inte kommer på. Alltså inga "strereotypiska blixtrande svärd eller brinnande yxor", fast man kanske skulle kunna ta en eller 2.. *smilar*. Men med roliga saker menar jag...ja ta det där halssmycket, det kallar jag en rolig sak, lite udda o så.

Tackar och Bugar.
 

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Joined
28 Aug 2002
Messages
94
Location
Örbyhus
använd dig av extrem mystik när det gäller artefakterna...
se till attt spelarna inte vet riktigt vad tinget i fråga gör, bara att det är magiskt och att något händer t.ex. man hör en röst som säger något när man håller i artefakten och speciella förutsättningar finns...

spelledarens viktigaste uppgift är att vara sadistisk mot spelarna (och vice-verca) utan att döda dem...
 
Top