Nekromanti Magisk påverkan och Magnitud

Berfa

Veteran
Jag har tänk på en sak väldigt länge nu och skulle vilja ha era tankar och synpunkter.

Jag funderar kring hur man blir påverkad av magin, eller snarare hur starkt.

T.ex. Om en magiker slänger en besvärjelse där effekten behöver 2 filament och då bara är 'Beröring' och avstånd behöver 2 till filament. Man använder 4 filament men jag skulle vilja se det som att man blir påverkad av 2 eftersom de andra två bara påverkar själva effekten.

Jag har inte sett nått som styrker detta i böckerna, snarare sånt som är emot (dräparnas drakdödartekniker i drakboken t.ex.).

Vad tycker ni, varför/varför inte?

För mig låter det logiskt men jag vill veta vad ni tycker.

MvH
/Berfa

lijat

Swordsman
i vilket samanhang gör det skilnad? eller vid närmare eftertanke vad menar du?

Lijat - undrar om du menar magnitud

Gastono

Hero
Beror väll på vilken effekt han använder (borsett från såna som beröring eller provisorisk eller liknande...).

Eller, va?

Se Valine Anar

Veteran
hehe, du kan se det som nånting som är mystiskt och oförklarligt när det gäller magin:p

jag förstår vad du menar men jag har inte sett nått exempel

om du har en magi som ger 2 t 6 trauma det krävs 3 filamanet, om du ökar det det fråbn beröring till avstånd så krävs det 5 filament säger vi , men den gör fortfarande bara 2 t 6

och drakar har ju sin lilla tenik som kanske gör den starkare, up till sl om nått saknas/är fel

Berfa

Veteran
ursäkta oklarheterna.

Det jag menade rent speltekniskt var vid användandet av effekten Motmagi.

t.ex.
A har en besvärjelse på sig med motmagi av magnitud 2.

B skickar iväg en chock av 4:e magnituden (2 för chock och 2 för avstånd)

Jag skulle då säga att motmagin fungerar eftersom 'avstånd' bara förändrar effekten och då är ju bara 'chock-effekten' av 2:a magnituden.

Någon som tänkt liknande? Varför/varför inte?

/Berfa, som hoppas att han kan göra sig förstådd trots söndagsmorgonsbakfyllan. :gremlaugh:

Berfa

Veteran
drakar (kanske spoiler om man inte kan drakar)

och drakar har ju sin lilla tenik som kanske gör den starkare, up till sl om nått saknas/är fel
Det jag tänkte på med drakarna var det att dom har en naturlig motmagi av 3:e magnituden om jag inte minns helt fel.

Och då när dräparna ska döda drakar använder dom effekten Olära som är av andra magnituden men som får väldigt mycket högre magnitud när avstånd och längre varaktighet används.

det är det jag kan hitta som talar emot hur jag tycker det borde vara, men jag står fast vid att man borde räkna på själva effekten som påverkar målet.

/Berfa, som hoppas att han inte skriver bort sig själv igen så att allt blir meningslöst dravel. =)

Jaggernaut

Hero
Re: ursäkta oklarheterna [ANT]

A har en besvärjelse på sig med motmagi av magnitud 2.
B skickar iväg en chock av 4:e magnituden (2 för chock och 2 för avstånd)
Jag skulle då säga att motmagin fungerar eftersom 'avstånd' bara förändrar effekten och då är ju bara 'chock-effekten' av 2:a magnituden.

Har faktiskt inte tänkt på det tidigare men jag tycker det låter logiskt. Vad var det du tänkte på för någonting med "dräparnas drakdödartekniker i drakboken"?

/Jaggernaut

Berfa

Veteran
Re: ursäkta oklarheterna [ANT]

Vad var det du tänkte på för någonting med "dräparnas drakdödartekniker i drakboken"?
Det jag tänkt på var att de har en 'innbyggd' motmagi av tredje magnituden och därför inte borde kunna bli påverkade av Olära. Men har tänkt mer på det där och i drakboken står det att dom använder en 'Mycket kraftfull avståndsvariant' av Olära, först tolkade jag det som att den kunde användas från väldigt långt håll (vilket den säkert kan), men sedan kan det även vara så att dom har forskat fram en ny Olära av högre magnitud från början.

/Berfa, som måste springa och äta nu och därför skrev lite snabbt var han tänkte.