Nekromanti Magisk minnesförlust, magiteori, och generella effekter (eventuell SPOILER! mörkret)

metuzalem

Veteran
Joined
7 Aug 2015
Messages
39
God morgon, Jag spelleder för närvarande en megakampanj med min spelgrupp i vilken mörkret stadigt närmar sig. Då mina spelare redan i början (vi började samtidigt som eon4 släpptes officiellt) ville spela magiker så såg jag det som min självklara uppgift att skriva ett magisystem som vi kunde använda men då jag visste att ett officiellt magisystem kommer komma inom en snar framtid så tänkte jag sedan början att vi vid ankomsten av det nya magisystemet bara skulle börja använda det och att det "in game" skulle vara en av formerna som magins natur ändras i och med mörkrets ankomst (Mörkret i vår kampanj är lite gott och blandat med det av neogames utgivna och det Ymir postade på det gamla forumet).

Med denna bakgrund skulle jag vilja ha tips och ideer på ett par saker som jag själv har lite svårt att komma på för tillfället.

Först och främst; jag har börjat översätta de effekter från eon3 som magiker i nuvarande gruppen använder till det nya magisystemet och undrar helt enkelt om någon av er har gjort detsamma eller kanske helt hittat på egna effekter som ni känner att ni skulle kunna dela med er av, främst är jag intresserad av aspekterna Psyko, Bio, Ataxo, och Semotropi men självklart är det kul att få effekter från alla aspekter

Andra frågan; Vad är Topotropi egentligen, jag minns att jag läst teorier på forumet sedan innan aspekten blev cannon, men dessa minns jag knappt och då de bara är teorier hoppas jag nu kunna få lite mer konkreta svar.

Tredje frågan; I tv-serien doctor who fanns för någon säsong sedan en fiende vid namnet "The Silence" som jag fortfarande minns och som fortfarande får mig att rysa i obehag. För er oinvigda så var de en utomjordisk livsform som hade förmågan att få alla som ser på de att glömma deras existens samma sekund som man inte tittar på de, detta visades i serien som mängder av stunder då karaktärerna helt enkelt fann sig i lite underliga situationer där det för de verkar som att de precis missat några minuter, detta är någon jag vill försöka återskapa i vårt spel, däri ligger mitt dilemma. Hur hintar jag för mina spelare att deras karaktärer precis glömt de senaste sekunderna/minuterna för att de precis kollat på en varelse med en sådan förmåga och sedan kollat bort, utan att rätt ut säga något i stil med : det känns som att en minut precis förflöt inom loppet av en sekund, då detta hade förstört mystiken och den obehagliga känslan av att inte riktigt förstå vad som händer.

Tredje ( och en halv ) frågan: kan någon komma på en magiteoretisk förklaring till fenomenet som jag försöker beskriva ovan som jag skulle kunna använda i spelet i formen av en lärd/magiteoretikers teori av förmågan, detta för att använda vidare i kampanjen när de får reda på att dessa hintar inte bara är spelledarmissar utan faktist har en betydelse för händelserna.

Om det underättar så kommer nog gruppen att befinna sig i ett nedgånget slott i norra damarien vid khazimbergens rand för de närmsta 5-6 spelmötena



Detta blev en väldigt mycket längre post än jag tänkte mig och jag hoppas att ni kan bidra med teorier, spekulation, ideer, och konkreta svar på det jag söker. Baserat på det jag har läst tidigare på forumet borde detta bli en bagatell för er kreativa forumiter, tack på förhand!
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
metuzalem;n141533 said:
Tredje frågan; I tv-serien doctor who fanns för någon säsong sedan en fiende vid namnet "The Silence" som jag fortfarande minns och som fortfarande får mig att rysa i obehag. För er oinvigda så var de en utomjordisk livsform som hade förmågan att få alla som ser på de att glömma deras existens samma sekund som man inte tittar på de, detta visades i serien som mängder av stunder då karaktärerna helt enkelt fann sig i lite underliga situationer där det för de verkar som att de precis missat några minuter, detta är någon jag vill försöka återskapa i vårt spel, däri ligger mitt dilemma. Hur hintar jag för mina spelare att deras karaktärer precis glömt de senaste sekunderna/minuterna för att de precis kollat på en varelse med en sådan förmåga och sedan kollat bort, utan att rätt ut säga något i stil med : det känns som att en minut precis förflöt inom loppet av en sekund, då detta hade förstört mystiken och den obehagliga känslan av att inte riktigt förstå vad som händer.
Jag körde något liknande för ett antal år sedan i Bortom, jag kommer dessvärre inte ihåg exakt hur jag löste detta. Men kommer ihåg att jag lät ett äventyr börja på ett udda ställe (en vägkrog ute i Nevadaöknen har jag för mig, tidigare hade kampanjen utspelat sig i Alaska) och RP hade inget minne av hur de hamnat där eller varför de befann sig där och tydligen hade de inget minne utav den senaste veckan heller. Så de fick försöka back-tracka sina förlorade dagar genom kvitton, kryptiska sms, anteckningar, samtal med personer de mött på vägen och dylikt. När de sedan väl kom fram till källan för minnesförlusten så lät jag de få en ny minneslucka och ytterligare ett tidshopp utan att avslöja vad som orsakat det. Kommer dock inte ihåg hur vi avslutade det hela.
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Angående din andra fråga: Namnet topotropi är hämtat från ordet topologi, vilket har att göra med specifikt former inom geometri.Som det går att se i magiintroduktionen så är topotropi alltså den aspekt som hanterar rummet såsom kronotropi hanterar tid.
 

metuzalem

Veteran
Joined
7 Aug 2015
Messages
39
hmm, detdär med att låta äventyret börja på en annan plats än där det slutade låter som en bra idé. Tar gärna mer inspiration om det erbjuds.

Detdär med Topotropi låter om onekligen intressant om än en gnutta abstrakt, kan du komma med några exempel på effekter, eller snarare vad man kan göra med det rent praktiskt för en enkel lekman som mig?
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Topotropi är definitivt abstrakt, men några mer konkreta exempel är väl maskhål, portaler och "bags of holding" som är typiska magier som skulle kunna uppnås med topotropi. En bag of holding är alltså en behållare som är mycket större på insidan än på utsidan, det vill säga den har en form av magisk topologi. Olika typer av magisk geometri kommer också att ligga i denna aspekt troligtvis.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
metuzalem;n141533 said:
Tredje frågan; I tv-serien doctor who fanns för någon säsong sedan en fiende vid namnet "The Silence" som jag fortfarande minns och som fortfarande får mig att rysa i obehag. För er oinvigda så var de en utomjordisk livsform som hade förmågan att få alla som ser på de att glömma deras existens samma sekund som man inte tittar på de, detta visades i serien som mängder av stunder då karaktärerna helt enkelt fann sig i lite underliga situationer där det för de verkar som att de precis missat några minuter, detta är någon jag vill försöka återskapa i vårt spel, däri ligger mitt dilemma. Hur hintar jag för mina spelare att deras karaktärer precis glömt de senaste sekunderna/minuterna för att de precis kollat på en varelse med en sådan förmåga och sedan kollat bort, utan att rätt ut säga något i stil med : det känns som att en minut precis förflöt inom loppet av en sekund, då detta hade förstört mystiken och den obehagliga känslan av att inte riktigt förstå vad som händer.

Tredje ( och en halv ) frågan: kan någon komma på en magiteoretisk förklaring till fenomenet som jag försöker beskriva ovan som jag skulle kunna använda i spelet i formen av en lärd/magiteoretikers teori av förmågan, detta för att använda vidare i kampanjen när de får reda på att dessa hintar inte bara är spelledarmissar utan faktist har en betydelse för händelserna.
Det låter coolt även om jag inte sett Doctor Who. Exempel på hintar kanske skulle kunna vara att de har plockat upp någonting som de nu har i sin hand, att de precis släckt törsten, kavlat upp ärmarna, hamnar mitt i en konversation (eller att den tagit slut), solen har gått i/ur moln, tagit av sig hjälmen eller något som de betraktade bara försvinner eller att någon iögonfallande dyker upp (när de borde ha sett det tidigare), typ gycklare, adel, snygg person i staden eller rådjur, uggla, annat djur i skogen.

Det som är coolt med den magiska förmågan är att den träder i kraft beroende på vad man tittar på. Sån magi är inte välkänd på Mundana och kan nog få många magiker att grubbla och teoretisera över det - dessutom blir det en okänd faktor som kan bidra till en känsla av mystik.

Man skulle ju kunna teoretisera att magi som träder i kraft med syn dels kan vara fototropi för själva synen men kanske även en dos semotropi då det handlar om att tolka och förstå innebörden av det som ses. Tills sist kommer själva glömskan som platsar både i kronotropi (vilket också passar väldigt väl om man tror att glömskan handlar om korta tidsförskjutningar) och i kosmotropin.

Här är två utkast på glömskeeffekter som kanske kan bidra med inspiration:
Glömska
Filament: 1+
Aspekt: Kosmotropi
Omfång: En varelse
Varaktighet: Momentan
Beskrivning: Intryck mot [F]: Effekten förmår den påverkade att glömma sådant som utspelade sig under den innevarande och föregående scenen. Svårigheten att komma ihåg händelser ökar med [F]; att komma ihåg en detalj har normalt svårighet [F+12], medan svårigheten att komma ihåg en omvälvande händelse är [F–4], och en livsavgörande är [F?12]. Svårigheten minskar dock om den påverkade varit drogad eller förvirrad eller helt enkelt önskar glömma.



Glömska
Filament: 1+
Aspekt: Kosmotropi
Omfång: En varelse
Varaktighet: Scen
Beskrivning: Självkontroll mot [F]: Då effekten tar slut glömmer den drabbade allt som hänt under varaktigheten.
 

metuzalem

Veteran
Joined
7 Aug 2015
Messages
39
Tackar Deckard för förtydlingen, så portaler kommer inte längre vara en nomotropisk effekt? eller var det en ataxatropisk, kommer det ändra effekten portal från eon3 ifall det blir en topotropisk effekt i 4an?

Ah, där har vi det Kaigon, många bra användbara exempel, jag gillar även glömska-effekterna, den andra av de kommer vara perfekt för mina ändamål. Älskar att jag nu fått en anledning att slänga in kosmotropi också!
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
metuzalem;n142545 said:
Tackar Deckard för förtydlingen, så portaler kommer inte längre vara en nomotropisk effekt?
Det stämmer: Tidigare har det ju inte funnits en aspekt som är direkt kopplad till rummet på det här viset, men nu då vi har det så är det givet att Portal, och allt liknande, kommer att flyttas till topotropi.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Var inte portaler rentav kronotropiska i tidigare versioner?

Instämmer hur som helst i att de hör hemma i topotropin.

GAH, magisystemet kommer att bli så bra när allt faller på plats! *fanboy*
 

metuzalem

Veteran
Joined
7 Aug 2015
Messages
39
Jag kom att tänka på en sak. Oneirotropi har beskrivits som en raffinering av psykotropi och en effekt som berör drömmar är en oneirotropisk effekt, men på mundana under tiden då oneirotropi inte "fanns" hos oss dödliga magiker så ansågs effekter som berör drömmar vara psykotropiska, då man inte kunde förfina oneirotropin ur psykotropin. Istället använde man psykotropi som kraftkälla med nackdelen att man behöver flera filament. Skulle någon liknande teori kunna användas för just portaleffekten och är i sådana fall topotropi en förfinad form av en tidigare bredare aspekt, i sådana fall vilken ?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Topotropi har mest likheter med Kronotropi och Ataxotropi med sina portaler, teleportering, rumsrelaterade metaeffekter och grundläggande kinetik.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
metuzalem;n144487 said:
Jag kom att tänka på en sak. Oneirotropi har beskrivits som en raffinering av psykotropi och en effekt som berör drömmar är en oneirotropisk effekt, men på mundana under tiden då oneirotropi inte "fanns" hos oss dödliga magiker så ansågs effekter som berör drömmar vara psykotropiska, då man inte kunde förfina oneirotropin ur psykotropin. Istället använde man psykotropi som kraftkälla med nackdelen att man behöver flera filament. Skulle någon liknande teori kunna användas för just portaleffekten och är i sådana fall topotropi en förfinad form av en tidigare bredare aspekt, i sådana fall vilken ?
Lite off topic men måste bara skrika lite om att jag vill ha mer info om oneirotropi, hur alstrar man det, kan man alstra det, är det en "riktig tropi" eller bara en teoretisk tropi som finns i vissa magiskolor etc. Har sökt med ljus och lykta i Eon 3 (spelledarboken + spelarboken + mystik och magi) och det finns deprimerande lite info om det. I WANT MORE DREAM MAGIC GOD DAMN IT *shakes fist at sky*
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
jensofsweden;n144695 said:
Lite off topic men måste bara skrika lite om att jag vill ha mer info om oneirotropi, hur alstrar man det, kan man alstra det, är det en "riktig tropi" eller bara en teoretisk tropi som finns i vissa magiskolor etc. Har sökt med ljus och lykta i Eon 3 (spelledarboken + spelarboken + mystik och magi) och det finns deprimerande lite info om det. I WANT MORE DREAM MAGIC GOD DAMN IT *shakes fist at sky*
Som jag förstår det är oneirotropin en mer allmänt accepterad aspekt i Eon IVs Mundana. Citera mig inte, dock, jag kan ha fel.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
jensofsweden;n144695 said:
Lite off topic men måste bara skrika lite om att jag vill ha mer info om oneirotropi, hur alstrar man det, kan man alstra det, är det en "riktig tropi" eller bara en teoretisk tropi som finns i vissa magiskolor etc. Har sökt med ljus och lykta i Eon 3 (spelledarboken + spelarboken + mystik och magi) och det finns deprimerande lite info om det. I WANT MORE DREAM MAGIC GOD DAMN IT *shakes fist at sky*
Den lilla begränsningen med oneirotropi är att den endast går att alstra när man drömmer. Det sägs att lucit drömmande (eller klardrömmande) ska fungera som metod men det råder viss problematik att bevisa den tesen. Om jag inte minns helt fel finns några effekter i Drakarboken, exempelvis Minneskristall.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
I Witcher 3 finns en oneiromantiker med. Hennes största egenskap är att hon kan drömma om det förflutna. Exempelvis anlitas hon att undersöka varför det spökar i ett hus. Hon går in i huset och lägger sig att sova och får i drömmarna bilder av vad som hänt. Likaså kan hon söka efter försvunna personer. Då krävs tydligen att hon får god kännedom om personen först. I spelet gör hon en ordentlig djupintervju med huvudkaraktären för att få denna vetskap om en person man söker efter. Därefter drömmer hon och hittar fragment av vart personen varit någonstans. Det skulle kunna vara tips på två effekter: Drömma om det förflutna och Finna vart person har varit.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Enshadi;n144811 said:
I Witcher 3 finns en oneiromantiker med. Hennes största egenskap är att hon kan drömma om det förflutna. Exempelvis anlitas hon att undersöka varför det spökar i ett hus. Hon går in i huset och lägger sig att sova och får i drömmarna bilder av vad som hänt. Likaså kan hon söka efter försvunna personer. Då krävs tydligen att hon får god kännedom om personen först. I spelet gör hon en ordentlig djupintervju med huvudkaraktären för att få denna vetskap om en person man söker efter. Därefter drömmer hon och hittar fragment av vart personen varit någonstans. Det skulle kunna vara tips på två effekter: Drömma om det förflutna och Finna vart person har varit.

Precis mina tankar när jag spelade igenom den sekvensen! +++
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Skulle vara kul att en oneiromantiker som jobbar som en slags detektiv. Anlitas för att på magisk väg ta reda på vad som skett, eller hitta försvunna personer. Givetvis något som kraftigt motarbetas av inkvisitionen :)
 

Logros

Veteran
Joined
28 May 2008
Messages
77
Finns det någon motsvarighet till Lovecrafts (och Lumley, Gary, etc) Dreamlands i EON IV?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Det finns ett Andeplan där Andar och demoner håller till, och skuggvärlden som gränsar till Mundana.
 
Top