Nekromanti Magisk dvärgyxa

han göte

Warrior
för ca ett år sedan när en av mina spelare spelade en ghordvärg som var en av de högstuppsatta tirakbanemännen i hela khazim renk ghor så blev han lovad en magisk dvärgyxa. detta var av en annan SL. och nu ska han spela sin dvärg igen och jag undrar vad en magisk dvärgyxa smid av khazim renk ghors bästa smed kan göra för skada och vad kan vara det magiska med den.
Det ända jag vet om yxan hittils är att den hat Styrkekrav 22.

Jag undrar även vad den skulle kunna väga, dess längd och har för SI

någon som har några förslag?

22 sty-krav 2H? Läskigt. Eller menar du 11 2H?

Iaf.

Tirakbaneman - lokalisera tiraker. Någon sorts magi för att upptäcka personer, eller t.o.m. just tiraker vore trevligt.

Så lång kan den ju inte vara, ska ju vara till en dvärg. 3/2 i SI låter rätt. Skada...ob5T6 eller så, kanske mer om magi ska öka på den också. Tokbra Bryt lär den ju ha.

Annat magiskt...ljusblixt? Man själv kan blunda, men de mörkerseende tirakerna blir alldeles förvirrade.

han göte

Warrior
den ska ha 22 för tvåhandad för den är specialsmid till denna dvärgen och anpassad till honom.

han göte

Warrior
Re: En fråga till

Hur ska den se ut tycker ni. dom en vanlig dvärgyxa eller ska den va dubbelbladig eller vad de heter alltså blad på båda sidorna av skaftet. vad tycker ni?

Syeth-hd

Warrior
i mystik och magi står ett exempel på en tirakdräparyxa.
notera att om något ska vara magiskt så måste en magiker eller dylikt med färdigheten alkemi och ett laboratorium. alltså inte en vanlig smed. bara till själva yxan förståss.

tirakdräparyxa

slå Ob2T6 mot 15 för att se om det lyckas.
för att aktivera den måste det finnas tiraker inom 30 meter. och det måste vara en dvärg som håller i den. och ordet "orch" (betyder plundrare på dvärgiska) uttalas. lämpligen av dvärgen själv men det spelar ingen roll.

laddningar 6.
(om du vill ha oändligt antall laddningar så räkna med att värdet ökar med ungefär en tredjedel)

funktion: yxan tar Ob2T6 extra hugg och stickskada. den träffade behöver dock inte vara tirak för att bonusen ska gälla.

Marcus J

Hero
Då måste den nästan vara gjord i den speciella dvärgmetallen, vad heter den nu igen, den som väger så mycket?

Annars så måste den ju vara enorm. Ett kraggsvärd har styrkekrav 16 och det är enormt. För styrkekrav 22 så är det lika stor skillnad i storlek som mellan ett kraggsvärd och ett vapen med styrkekrav 10 (kom inte på något som hade det). Vi ser alltså en yxa som är större än dvärgen. Mycket större än dvärgen.

/Marcus som tycker att styrkekravet värkar konstigt.

ikaros

Warrior
Under mina första glada dagar som spelledare dumpade jag både ett och två übervapen och annan super utrustning på mina spelare, något jag senare kommit att ångra. Tänk på att nästa belöning till rollpersonerna kommer att te sig tämligen patetisk om du inte oxå ordnar med lika extrema belöningar. Om jag skulle belöna mina rollpersoner med ett vapen skulle jag göra det mäster-smitt med lägga fokus på hur berömt och välkänt detta vapen är. Inte en "SLAKTAR YXA+1000" utan kanske "Brahndbite", Yxan som dräpe Shûlger sliverman av Kiaz, med kväden från såväl dvärgar som människor, vars blad slickas av blå eld när den fått smaka blod, eller nåt (om man vill ha något utöver det vanliga), dessutom så blir det inte bara en matriell belöning utan kanske faktiskt känns som en ära.

En sån yxa du pratar om kommer dessutom kosta 2551500 silvermynt enligt eons regler, utan regler för ovanligt förekommande eller magiskt (det kan säkert gå upp till det 10 dubbla bara för det, minst)... Är inte det ganska mycket?

MongoMan

Swordsman
En sån yxa du pratar om kommer dessutom kosta 2551500 silvermynt enligt eons regler, utan regler för ovanligt förekommande eller magiskt (det kan säkert gå upp till det 10 dubbla bara för det, minst)... Är inte det ganska mycket?
Men ska man verkligen behöva betala för sin egen belöning?

Och en yxa som slickas av blå eld, är den verkligen värd så mycket?
Hur bra kan det vara egentligen?

/Mori - "It's been a long day, I could use a drink!"

MongoMan

Swordsman
Men tänk då på att det räcker med en liten skada i armen med ett permanent men som sänker styrka, och vips!
Så är den inte så användbar längre.

/Mori - Måste till skolan NU!!!!

Hjalle

Swashbuckler
Okej... Anpassad till honom....

Vilket betyder att yxan ifråga inte ska vara för lång, då blir den otymplig. Detta medför att ett STYK på 22 gör att... Tja, för det första måste det vara i typ, somdia med mangenat överdrag. Sedan måste den vara väldigt otymplig också, ungefär som en slägga, så att Styrkekravet höjs. Två blad är nog rimligt, annars är den för lätt... Bladen måste vara bamsestora...

Nej, bättre att ta en rimlig(are) yxa, som inte strävar efter att vara "specialsmidd" så att man kan ha det absolut högsta styrkekravet för att få den absolut högsta skadan. Nej du, man kan nog skapa ett bättre vapen till den förnämaste dvärgakrigaren än så. Exempelvis ett vapen som svingats av någon berömd dvärg? Stiars yxa? Eller kanske någon känd Drezin-kungs? Det är inte skadan som gör vapnet till ett värdefullt och hjältigt sådant.

En yxa som vore rimlig vore kanske en dubbelbladat krell-kharz, ta värdena från en Dubbelyxa och applicera mangenatmodifiaktionerna. Om du tvunget vill ha den ärkig, gör den till typ... Ja, vass-utan-Bryt-sänkning kanske. H+2. Och kanske magisk... Belagd med tredje gradens Varsebli tirak, om denna effekt träder i kraft kommer även en höjning av H&S på Ob1T6.

Så.

-Hjalle, skulle dock fortfarande hellre svinga en cool yxa som svingats av någon krigsbögig dvärghjälte för länge sedan än en... annan.