Nekromanti Magis ovanlighet.

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Nu var det ett tag sedan man spelade Eon men vad jag minns så var den generella tanken att magi i Eon skulle vara exklusivt och så.

Men föregående tråd om vad en magiker gör som normalt levebröd väckte min fråga igen.

Magi är en uppsättning färdigheter, liksom olika typer av hantverk.

Sett till bruks vänligheten, borde inte var och varannan helare/vis gamling/fältskärare vara utbildad inom Biotropi?

Det på samma sätt som att en hantverkare kan lite mer om trä än att bara snickra ihop en stol?

Är enda anledningen till att Eon har få magiker en oskriven regel om skeptism om magi? Att hela Mundana i smyg springer runt och misstror alla magiker?
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
I mitt Mundana är det ett mysterium varför det finns så få magiker, och ingen verkar tänka på det heller utan åker gärna i flera dagar för att få snordyr vård hos en känd biomantiker när biomantiker egentligen borde åka med trossen och bli snorrik utan att plundra. Kanske magikergillena och Legio Colonan i hemlighet hindrar fristående utlärning av magi? Varför utnyttjar de inte sin ställning hårdare politiskt? Vad är det de inte vill att andra ska veta?

Dessutom ger magisk läkning fruktansvärt fula ärr så om man är fåfäng och har en skada som nog läker av sig själv litar man på vanlig läkekonst.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Magi är ju mäktigt så det skulle inte förvåna mig om magikerordnarna medvetet ser till att det finns få magiker. Många magiker är svåra att kontrollera för ordnarna. Dessutom är det väldigt dyrt och förmodligen grymt svårt att lära sig magi, så de flesta har inte råd och av de som har råd är det inte alla som klarar av det.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Biten med ärr vävnad har jag inte reflekterat över, mest för att den inte nämns i Eons regler. Klart vettig bi effekt av att påskynda en läkning bortom normal kapacitet.

Ang priset att lära sig magi; Nja, det är en färdighet, som dans och smide.
Att lära sig dansa kostar inget material så där likställer jag med improviserad magi.
Att lära sig smide kostar material så där kan vi nog säga alkemi eller bara övrig magi.

Att magiker däremot skulle vakta sina hemligheter mer tror jag på. Men fortfarande, det skulle inte hindra gemene man att försöka lära sig stilla lite blod.

Som jag ser det skulle många tyngre yrken underlättas av att ha stulit lite magisk kunskap.
Hur mycket snabbare går det med M1 skärpa på yxan då man fäller träd till ett hus?
Hur många fler skeppare klarar sig levande ur en storm med M1 fotfäste eller Vatten lunga M1?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
För att få någon form av trovärdig förklaring på det tror jag att man måste likställa magikern med en riddare. Jag menar, om riddaryrket bara är ett gäng färdigheter inom strid och etikett, varför finns det inte fler riddare?

Det är dyrt att få utbildning inom magi. Skulle du leta upp en oberoende magiker som går med på att lära dig så skulle du nog inte komma undan med mindre än att vara lärling i sju år. Riddare är ju väpnare i sju år...
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Tänk på hur dyrt det är (100 000+ per termin) att utbilda sig på universitetet idag. Tänk dig sedan att du måste kanske läsa minst 10-12 terminer. Om inte utbildning hade varit skattefinansierad hade nog inte så många haft råd med det jämfört med hur många som utbildar sig idag.

Jag har för mig att jag läs någonstans att det kostar 960 silver / termin i Consaber. Något endast adeln och vissar rika köpmän har råd med. Dessutom måste adeln sannolikt dessutom finansiera en eller flera riddare. Tänker man på det samt hur svårt det är (alla har inte det som krävs för att ta en master i teoretisk fysik exempelvis) så tycker jag inte att det är konstigt att det inte finns så många magiker. Samt det som jag sa innan om att magikerna själva nog är ovilliga att dela med sig sin källa till makt till allt för många personer.

Rent regelmässigt kan du endast lära dig magi genom antingen undervisning eller genom att plugga i böcker - och böcker är dyra de med.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Har jag fel om jag säger för att bli riddare så måste du först bli antagen som väpnare, i som du sa X(7) år, där efter så blir du riddar slagen av en riddare/annan adlig person med rätt att utdela riddar sporrar/slag.

Då först är du riddare, med de rättigheter som följer.

Däremot så är det fortfarande så att en vanlig Soldat mycket väl kan vara bättre än en riddare i alla färdigheter. Han blir ändå aldrig riddare.

Översatt till tråden så blir det; Du blir magiker först efter andras erkännande men det hindrar ju i sig inte att du lär dig magi.

Ang utbildnings biten, det är sant att det kostar att utbilda oavsett vad man utbildar till men vi talar inte om en Masters i Teoretisk fysik. Det skulle innebära konkret att en magiker behöver FV18 i magi teori innan vi enns börjar tala om att väva magi.

Jag är mer inne på nivån; Alstra Fv5, Besvärjelser Fv5 1 valfri effekt.
Dvs vad? 1 slag i veckan man studerar? = 3-9 Veckor.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Tänkte på det jag med. Det lär ju finnas ett rätt stort antal som kan trolla med FV 5-10 utan att dom kallas magiker. Dessutom bör det väl kanske jämföras med läsning på medeltiden i vår värld. Trots att det egentligen inte var något utom utbildning och tid som fattades så var det inte många som kunde läse och de flesta ofrälse som kunde läsa kunde ju inte läsa mycket. Dessutom ska väl påpekas att mycket är skrivet på utländska (se latin i verkligheten) och ser alltså effektivt till att ingen fattig, ens de "bildade" skulle kunna komma åt information och visdom. Att man då skulle lära ut på en personlig nivå skulle inte räcka långt och dessutom måste man antingen ha tillgång till en färdig formel (vilket är mycket dyrt, kräver läskunskaper, mycket möjligt att det kräver ett annat språk och att bara få tag på formeln lär ju vara svårt.) eller att man improviserar, vilket alltså kräver teoretisk magi. Plötsligt är vi uppe i minst tre men kanske sex, relativt ovanliga (bland folket) färdigheter som samma person måste samla på sig. Dessutom är det ju bra om rollpersonens intelligens (som i Mundana är fullständigt "genetisk") är rätt högt över medel.
Jag kan även tänka mig att dissipation är en mycket obehaglig upplevelse och även om det inte är troligt med magnitud ett så är ju oddsen inte helt otroliga och för eller senare fumlar man ju några gånger och även utan qadooshförlust skulle jag nog kunna bli övertygad om att jag INTE vill fiffla med magi efter första gången.
Som någon säger så vill ju antagligen både adeln och magikerna hålla kunskapen exklusiv. Typexemplet är ju kina som först förbjöd alla former av vapen och utbildning i att hantera dessa (för att förhindra att folket skulle kunna göra uppror med vapenmakt), vilket gav upphov till kampsporterna vilka sedan också förbjöds. Kyrkan lär ju också vilja motverka magi (man kan inte ha kontakt med gudarna med negativ qadosh) för att deras troende ska kunna vara till någon spirituell nytta. Så även de accepterande kulturerna lär ju vara någorlunda restrektiva. Iaf på pöbelns nivå.

EDIT: Oj! Det här inlägget lät rätt aggressivt. Det är det inte. Det är bara så här jag tänker på okunskapen och jag ser fler anledningar till att det finns få magiker än många. Dock misstänker jag att det finns fler trollkunniga än magiker. Det lär ju även vara fler som kan slåss än soldater och fler som kan snickra än det finns snickare.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Det med kyrkan och negativ qadoch tror jag är det jag skulle kunna tänka mig är den stora biten till varför få BLIR magiker; Risken att bli ute stängd av Gud/gudarna.

Den biten har jag totalt missat.
Relgion är ju trots allt en av stöttepelarna i ett samhälle.

Edit; Det leder ju till en annan fråga, om man är magiker, varför avsäger man sig sin gud?
Ju mer jag tänker på det, så känns det som att det, för mig, är enda godtagbara anledningen till varför magi inte är utsprid till gemene man.
 

Rokan aka Daram

Veteran
Joined
9 Aug 2010
Messages
46
Location
Tving
Nja sedan är det ju så att en smed som ni jämförde med innan behöver en (1!) färdighet emedan en magiker behöver tre (3!) för att åstadkomma något nämnvärt. Om vi bortser från språkkunskap behöver smeden en smidesfärdighet såsom grovsmide/rustningssmide emedan magikern behöver kunna förstå en skrift hjälpligt samt då lära sig färdigheten besvärjelse samt en alstrafärdighet.

Denna tråd har dock fått mig att tänka till och i framtiden kommer fler SLP:s ha låga magifärdigheter.

Hehe stackars rp:s...
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Nja, nog skulle jag säga att det är lite fel att smeden är så generell men det är väll lite reglerna som gör den biten.

Vi har en kniv smed 2 mil från mig, bara kunskapen om de olika metallerna och deras samspel är en kunskap, sedan att forma dem är en annan; Val av tempratur, hur länge det ska värmas och hur fort det ska kylas ner.
Sedan har vi ju de allmänna affärs kunskaperna men de måste ju alla som säljer/köper ha.

Så:
Magi Teori - Kunskap: Metaller
Besvärjelse - Smide
Alstra - Köpslå.

Ang att SLP´s oftare kommer att ha magi; Kan bli intressant. Meddela gärna hur det togs emot.
 

Rokan aka Daram

Veteran
Joined
9 Aug 2010
Messages
46
Location
Tving
Ha! Det har du ju helt rätt i! För att lyckas som smed behövs ju en hel del färdigheter förutom smidesfärdigheterna som, som du säger, borde vara fler. Jag har lite svårt att se förbi reglerna ibland, känner ju faktiskt med en knivsmed^^ samt en kille som gör skaft till kniven, ett "vapenfejaryrke" för sig :gremwink:

Haha, spelar tyvärr inte så ofta men om jag spelar snart igen så kan jag ju PM:a.

Men om vi helt enkelt ser det som det är i EON. Bevisligen finns det få magiker på Mundana. Varför borde vi kunna lista ut...
Jag själv hade gärna velat ha svaret på det. Det kanske är för tråkigt att studera om man inte har ett grymt bra mål och motivation som uppväger dryga lärare, risken och pluggandet^^
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Satt och läste igenom vad vi har skrivit.

Som det ser ut verkar merparten vara inne på att det är de stora magiker gillena som, liksom våran gamla kyrka, inte vill att det ska vara gemene mans kunskap och därför vaktar den kunskapen och bara tar in elever som också kan vakta den kunskapen.

Därmed inte sagt att bonden Allan inte kan lära sig en strof på Latin och faktiskt veta vad den betyder.

Den sista delen är att magi riskerar att utövaren rycks bort från sin gudom.

Så 3 delar okunskap och 1 del fruktan = Få magiker.
 
Top