Nekromanti Magiregler!

Joined
27 Jul 2000
Messages
65
Location
Kalmar
Jag skulle gärna vilja ha en bra URL med alla grundläggande- och avancerade regler för magi
Min kompis vill VÄLDIGT gärna va en magiker men magireglerna i Grundregel-boken gav mig inte speciellt mycket efter allt... Men om ni inte kan svara på detta så kanske ni kan svara på några grundläggande frågor:
I grundregelboken så stod det om alla spells i en FET lista... ett problem: Alla tog typ 2h till 2 dygn och skapa... hur i h*l*e*e ska man kunna använda magi i en strid då????? och hur använder man magin??? (genom tärningarna då...) asså hur slår jag och mot vilken färdighet? och hur får jag ut effekten av den?

Skulle vara skönt med ett genomgående svar, men inte allt för avancerat för jag e fortfarande en newbee... =)
 
G

Guest

Guest
Då förutsätter jag att det är till EON dådå... ;)
Seriöst så finns det en modul vid namn Mystik & Magi till EON, pris i nätshopen hos Neogames 229:-.

Detta är en oerhört bra och användbar bok som bör läsas av alla som vill vara magiker samt dem som ska SLa magiker...


Lycka till!



//Johnny

---
Johnny
johnny@rollspel.nu
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Jag får en liten föraning om att du missuppfattat och istället för att titta på besvärjelserna titta på ritualerna. Ritualer tar som du påpekar väldigt lång tid att utföra och är därmed inte att rekommendera i strid /images/icons/wink.gif
Spana lite till, annars kan jag varmt rekommendera modulen Mystik & Magi, den är ett utmärkt (oumbärligt?) redskap för en magiker i Mundana.


/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
The exempel

"hur i h*l*e*e ska man kunna använda magi i en strid då?????"

Varför ska du använda magi i strid?

"och hur använder man magin??? (genom tärningarna då...) asså hur slår jag och mot vilken färdighet? och hur får jag ut effekten av den?"

Vi tar en typisk stridspittsbesvärjelse som exempel. Leta upp Davas Vederstyggliga Brisad [4] - du hittar den på sidan 208. I besvärjelsedata hittar du följande:

Färdigheter: Alstra termotropi (Ob4T6), Transformering (Ob2T6)*, Besvärjelse (Ob2T6), Besvärjelse (Ob2T6).
Tidsåtgång: Två rundor.
Räckvidd: 30 meter.
Varaktighet Momentan.
* Transformering av två filament till ataxatropi.

Av detta kan man utläsa att trollkarlen Zot behöver färdigheterna Alstra termotropi, Transformering och Besvärjelse för att kunna kasta Davas Vederstyggliga Brisad. Dessutom behöver han använda 4 enheter av de som är till för besvärjelser och ritualer för att faktiskt lära sig besvärjelsen (se raden "Besvärjelser" i yrkesrutan på sidan 64).

Antag att Zot har skaffat sig Alstra Termotropi till FC 15, Transformering till FC 12 och Besvärjelse till FC 14. Dessutom har han bränt 4 av sina 1T6+9 enheter på att skaffa sig denna handgranatbesvärjelse. Nu kommer en slemmig tirak rusande mot honom, och Zot tycker att det är dags att visa hur jävelbäst han är. Eftersom han är en smart trollkarl klättrar han upp i ett träd först, så att tirakjäveln inte kan komma åt honom på två rundor. Sedan börjar han, med risk för att ramla ner ur trädet, vifta med armarna och vråla obegripligheter.

Det första Zot gör är att slå ett slag för Alstra termotropi. Svårigheten är Ob4T6. Tärningarna rullar och stannar på 14. Zot torkar svetten ur pannan - 14 är lite för nära 15 för att han ska trivas, men det fungerade i alla fall. Därefter slår han för Transformering. Svårigheten är Ob2T6 och chansen är 12. Tärningarna stannar på 9, så transformeringen lyckades. Runda 1 är slut och tiraken är nu framme vid trädet och skakar lite på det.

Nästa runda fortsätter Zot med Besvärjelse svårighet Ob2T6. Chansen är 14, och tärningarna stannar på 11. Även detta slag lyckades, men den där sexan höll på att ge Zot hjärtklappning... Sedan ska han slå för färdigheten Besvärjelse en gång till, återigen med svårighet Ob2T6. Denna gång stannar tärningarna på 8 och slaget lyckas därmed utan problem. Zot harklar sig och säger det sista ordet i besvärjelsen och pekar på tirakens höftskynke, som exploderar med en ljudlig smäll. Tiraken får Ob2T6 i skada i två kroppsdelar, varav en logiskt sett borde vara underlivet.

Zot ler elakt när tiraken rusar iväg för att hoppa i en sval och trevlig älv för att kyla ner sitt heligaste.

Kort sagt: gå igenom rubriken Färdigheter under besvärjelsen du vill kasta (de finns uppspaltade på sidorna 206-217). Slå ett slag för varje färdighet som står upplistad med den angivna svårigheten. Om alla slag lyckas händer det som står i beskrivningen. Svårare än så är det inte.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Ta effekten "blixt", fototropisk magi. I "Diodactus fylgiska urladdning"väver du den effekten förstärkt till 2 filament under loppet av en runda(2sek per handling). Kan du inte alstra fototropi har du möjlighet att transformera filamenten du KAN alstra till fototropi, men då tar det själklart längre tid. Åter till besvärjelsen. Du kan väva effekten snabbare genom att öka svårigheten en nivå per handling(+Ob1T6). Hursomhelst, även om tiden räcker till är det inte rekommenderat att du går in i närstrid som magiker då du om du misslyckas måste ägna din Dyrbara tid åt dissipation. Gör hellre som jag: Låt ett gäng krigare stå längst fram som levande sköldar så väver du effekterna på ett betryggande avstånd istället/images/icons/cool.gif!
 

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
Osannorliketerna är mördande

Alla som läst sannorlikhetslära vet att en magikers taliga operationer blir dödande för den totala chansen att lyckas..

Jag menar, detta är lu jöjligt. Även om man är så jävelbäst så man har 75% i CL för varje slag (Ob3t6 går att konvertera till %)
är det fyra slag så harn han en total CL på 42% och då är han jättebäst.

En normal magiker har nog som höst 50% för varje enskild operation (godtyckligt medel eftersom vissa är svårare och andra lättare)
då har han 5% i CL...
Om man jämför med DoD så blir en eonmmagiker som vill lägga en bevärgelse som inte bara har EN endaste effekt har 1 i CL och då är han ganska bra. Den Bra magikern har gå CL 8 på sina bescärgelser vilket även det är lite väl lågt för att man skall vara så dum att man tror att magi skulle vara på nåt minsta vis effektivt.

För att inte ta den extrema fmmelrisken han löper.. (nära 20% (om man är snäll)

ZePpiD - Hmmm det blev visst i två trådar detta.. rimligen diskutera i den adnra posten.
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
LOL=)

Underbart, helt enkelt underbart exempel. Trodde jag skulle dö av skratt /images/icons/smile.gif

Melius frangi quam flecti
 

Despoiler

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
37
Nej

Tyvärr,
OB3t6 kan inte alls omvandlas till %. Det av 2 anledningar. Den första är att Ob-faktorn gör att man inte kan få ut något "medel" (det genomsnittliga slaget med Ob3t6 är lika med oändlighet). Det andra är att medan %-systemet ger lika stor chans att t.ex. slå 46 som 2 som 100, är det med Ob3t6 grovt mycket enklare att slå t.ex. 12 än 3 eller 18. Sannolikheten att slå en siffra är lika hög för alla i %-systemet, men i 3t6 bildar de en statistisk "bell curve" med högre sannolikhet ju närmare mitten siffran är.

pro patria moriquendi
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Fel

det genomsnittliga slaget med Ob3t6 är lika med oändlighet
Utdrag ur Eons grundbok:
"I teorin kan man alltså slå hur många tärningar som helst och få hur höga resultat som helst - i praktiken slår man dock sällan om speciellt många gånger och riktigt höga resultat är sällsynta. Värt att notera kan vara att medelvärdet för Ob1T6 är 3,75."
Alltså är medelvärdet för Ob3T6=3,75*3=11,25
Jag har skrivit en genomgång av Ob1T6 i tråden "Stridsvana och chans" längre ner på forumet.
Dessutom, om medelvärdet är oändligt så måste varända slag bli oändligt, eftersom man inte kan få ett resultat som är större än oändligt. Betrakta kurvan nedan:
___
/ \
/ \__________________________________
/
Ungefär så ser fördelningskurvan på Ob1T6 ut.
Den är visserligen oändlig på ett håll, men den är ändå koncentrerad runt 3,75.

/Cernael - räknar igen
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det heter "osannolikhet"

"Jag menar, detta är lu jöjligt. Även om man är så jävelbäst så man har 75% i CL för varje slag (Ob3t6 går att konvertera till %) är det fyra slag så harn han en total CL på 42% och då är hanjättebäst."

Tja, i just det här exemplet var det ett (1) slag med svårighet Ob4T6, följt av tre (3) slag med svårighet Ob2T6. Inte ett enda slag var med svårighet Ob3T6.

Sannolikheten att lyckas eller få perfekt med första slaget (Ob4T6 mot FC 15) är 59,8 %, vilket är lite av en chanstagning, medges. Sannolikheten att lyckas eller få perfekt med något av de andra slagen (Ob2T6 mot FC 12 respektive FC 14) är 91,2% respektive 94,2%.*

Förutsatt att man lyckas med det första slaget blir sannolikheten att lyckas med resten 80,9%. Misslyckas man med första slaget händer ingenting mer, och det är bara att börja om från början. Sannolikheten att lyckas med hela paketet är 48,4%, men den stora svårigheten ligger just på det första slaget. Har man väl tagit sig förbi det första slaget borde resten rulla på ganska fint.

Har jag förstått rätt att du inte är förtjust i Eons sannolikhetsfördelning, öppna tärningsslag och att flera tärningsslag följer på varandra? I så fall är saken klar - du gillar det inte. Personligen tycker jag om det och effekterna av det. Och flera tärningsslag följer oftast på varandra i alla rollspel, inte bara Eons. Prova en normal strid i DoD och räkna hur många tärningsslag du slår.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Despoiler

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
37
Ärkefel

För att få fram detta färdighetsvärde har författarna uppenbarligen lagt till en övre gräns för vad man kan slå. Medelvärdet håller regeltekniskt men inte matematiskt.Om man slår 1t7 oändligt många gånger kommer medelvärdet att bli 4, eftersom alla siffror mellan 1 och 7 kommer att finnas representerade lika många gånger (observera att detta är en hypotetisk situation för att sannolikheten ska fungera utan slump). Om man slår Ob1t6 oändligt många gånger kommer medelvärdet att bli lika med oändlighet. Detta eftersom man någon gång kommer att slå = oändligt på tärningarna (dvs man får nya sexor hela tiden). Ett medelvärde av ett antal siffror varav ett = oändligt kommer att bli, just det, oändligt. Detta eftersom oändligheten är oändligt stor, och alltså oändligt mycket större än de andra talen.

Despoiler

pro patria moriquendi
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Statistik 101

Som du säger finns det ingen begränsning på hur högt ett obT6 slag kan bli (annat än att det tar tid att slå det :gremsmile:. Trots detta går det att räkna ut det snittmäsiga förväntade värdet, formellt kallat väntevärde. Detta fås genom att man beräknar summan av alla möjliga värden viktat efter respektive sannolikhet.
Ex: en välbalanserad T4 har väntevärdet 1*1/4 + 2*1/4 + 3*1/4 + 4*1/4 = 2.5

Principen är densamma för ObT6. Trots att denna tärning inte har någon begränsning uppåt kommer de högre värderna bli mindre och mindre sannolika. Ett oändligt värde är oändligt osannolikt om man så vill och åverkar därför inte väntevärdet.

Om du vill ha mer information om hur man räknar med oändliga talserier kan du med fördel läsa om gränsvärden i någon bra mattebok.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Ärkefel

Medlet är bevisat i en trevlig liten ekvation, av den typen Vindhand nämnde, i Deluxeboken. Sannolikheterna som finns i boken är avrundade; förr eller senare kommer man till värden som inte är intressanta att räkna med.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Elementär matematik säger

Att summan (då n går från 1 till oändligheten) av X upphöjd till n är konvergent om X < 1
Detta är ganska uppenbart i ob1t6 fallet varav man kan använda den enkla "shortcut" någon föreslog tidigare.


/Bjorn
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Osannorliketerna är mördande

1) Alla som har viss grundläggande erfarenhet av stokastiska förlopp vet att även osanolika förlopp inträffar, det handlar bara om att försöka tillräckligt många ggr.

2) Det finns gott om användbar magi där man aldrig behöver slå några slag över ob2t6 oxå, nu har jag iofs inte Eon deluxe tabellerna men ob2t6 mot t.ex. 15 borde vara rätt fet chans


/Bjorn
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
Re: Elementär matematik säger

Om man nu är så ruskigt intresserad kan man väl skriva ett program som slår 1000 st (eller nått) ObT6 slag och räknar ut medeltalet och anta att det är medeltalet... Hänger datorn sig så är medeltalet nog oändligt... /images/icons/smile.gif

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Elementär matematik säger

Om man nu är så ruskigt intresserad kan man väl skriva ett program som slår 1000 st (eller nått) ObT6 slag och räknar ut medeltalet och anta att det är medeltalet... Hänger datorn sig så är medeltalet nog oändligt...

Ett sådant program har jag gjort, eftersom jag tröttnade på alla fummel som magikerna i spelgruppen utsatte mig och sig själva för hela tiden. Dessutom är jag skitkass på matte, och endast något bättre på programmering.

Det slog förvisso ObXT6, 1000000 ggr per FV för att få bort de flesta anomaliteterna ur slumpgeneratorn (1000ggr är helt klart för lite) och producerade en tabell där chansen att få perfekt, lyckat, misslyckat och fumlat resultat angavs i procent.

Det har aldrig hängt sig. Men det skulle garanterat göra det om jag ökade iterationen till oändligt.
 
Top