Nekromanti Magiprylar, rauner, söta älvor... (SPOILER för TT)

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
TT = Tokons Tokar = Namnet på vår spelgrupp. Om någon däri inte fattade det, sluta läsa nu.

Äventyret är namnlöst, men plotten är ganska klar. Långt ifrån spikad, då skulle jag inte skriva här på forumet, men det existerar i alla fall en ganska färdig grundintrig:
Rollpersonerna är tre till antalet:

Elasaid Nomarian sìol Dah’touinn: En gammal léaramalv, som bland annat tränats av självaste Emrynn Loso’i, den urgamle fäktmästaren från Alarinn. Mäkta skicklig bard och sångare, och änmer skicklig med de båda svärd han brukar. Glad, macho och med glimten i ögat på utsidan, men plågad av sorg efter förlusten av sin livskamrat Sennira, som blev bortrövad inför Elasaids dimmiga blick för många år sedan. Han vaknade upp i en kall borg som tillhörde Baron Beran (se nedan) och dennes far, och kom att bli god vän med denne. Längtan efter hans livskamrat driver honom.

Rese Tveskägg: Stor barbar från Kraggbergen, utsänd av självaste Siegber (planerandes att utropa sig till konung under ett enat kraggiskt rike) att utforska österns krigsmakt och samhälle. Civiliserad för att vara barbar, men ändock barbar – ganska många gånger önskar de andra i sällskapet att han uppförde sig lite mer civiliserat (…) och belevat. Dock till stor nytta i äventyrandet och en god kamrat i alla väder. Obotlig optimist också, och kanske-kanske lite förälskad i en vacker älva som dök upp härom dagarna. Visade sig vara en hejare på att bräcka stålgaller genom att slänga sig på dem med fötterna före. Det tackar vi honom för.

Bremziir Jhim: En urbota snobbig och förfinad cirefalisk duellant, med långa tunna mustascher som han snurrar på fingret. Ständigt med ett litet snobbigt leende på läpparna. Har svårt att komma överens med den något nationalistiska och temperamentsfulle Baron Beran (se nedan), men är stundtals väldigt bra att ha – han är trots allt duktig på läkekonst…
Hans svärdskonst är konstruerad för att döda, med ett enda kraftfullt och fulländat hugg. Oftast lyckas det. Cirefalier ut i fingerspetsarna, utom vad det gäller en sak – anledningen till att han befinner sig i Consaber för närvarande. Han är nämligen förälskad i baronens syster, och väntar bara på baronens tillåtelse innan han gifter sig med henne (kärleken är ömsesidig). Hans släkt vet bara nästan, men skulle det komma fram (vilket det gör, för eller senare) är släktens heder befläckad för all framtid, det är ett som är säkert…

Och så är det min rollperson också, som är med som följeslagare och spelledarperson:

Baron Beran Theleigh av Ebréan: En av de mäktigaste baronerna i norra Consaber, med stort inflytande och en mycket viktig position. Hans baroni ligger vid coloniska gränsen, och sträcker sig längs bergskanten och en bit in i Balonskogen.
Han deltog och kämpade frenetiskt i en ledarroll i det Pereinska frihetskriget, och vann sig verkligen ett namn där, som en stor krigare och en god ledare. Hans åldrige fader gick åt, och han tog över dennes baroni när han återvände.
Baronen är otroligt temperamentsfull, håller benhårt på sin heder och är lojal de han är lojal mot i döden. Han är stark till både kropp och själ, och har ett stort och ädelt hjärta, som dock allt för ofta brinner med raseriets flammande låga.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>


Japp, det var rollpersonerna. Nu till själva handlingen…
Nyligen så spelledde Jocke, Elasaids spelare ( haltageten ), en nyårsbankett, där det utspelade sig ett stort drama då värdbaronens hustru mördades med en pil avsedd för honom själv. Efter en lång jakt, och en hel del fläskiga fällor (förstå vilken tortyr, de andra fick hålla för öronen medan jag, som också skall spelleda nu i kampanjen, fick föreslå olika smarta och sadistiska fällor för spelledaren…) lyckades vi fånga in mördaren, och Baron Beran överlämnade henne till Baron Lasar. Därefter kände vi att vi behövde rida hem till mig, det hade varit ett sannerligen hårt senaste dygn.
Där var det.
Så, nu ska jag spelleda. *sugen*
Detta var vad jag hade tänkt mig: En kväll, någon vecka efter banketten, befinner sig rollpersonerna i Baron Berans minsta borg, ganska ensamma där (nån drös tjänare kanske). De sitter framför en stor brasa, stormen viner utanför, då det plötsligt bultas på porten. När denna öppnas står där två översnöade personer – som visar sig vara inga mindre än léaramblasonen Tearlach av huset Cuv’rian och dennes lärlingen Cerlana, som är ’ute på vandring’ och ’söker skydd undan köld och blåst’. Mer om dessa kan läsas här. Därefter fullföljer en enormt trevlig kväll, med så mycket stämning jag klarar av (varm brasa är bra). Rollpersonerna går och lägger sig…
Mitt i natten vaknar de av att någon försöker ta sig in i borgen. Detta skall även lyckas. Tearlach mumlar tyst och verkar veta vilka det är, Cerlana är rädd. När dörren till slut öppnas visar det sig vara kåpklädda kultister, givetvis med glimmande ögon och långa, otäcka dolkar, som kommer att försöka slå ut i första hand Tearlach och Cerlana, men inte kommer att tveka att likvidera rollpersonerna heller. De är tämligen klumpiga, men deras avsaknad av moral gör dem till farliga motståndare – de tar till ganska fula knep och drar sig för lite. Om de märker att det går illa flyr de, men passar på att tända eld på borgen. Då blir det till att samla ihop värdesakerna och fly ut för rollpersonerna och deras gäster också. Därefter ser de hur lågorna växer mot himlen och borgen uppslukas av eld… (Märk väl, visst är jag tapper? Jag bränner ner min egen rollpersons borg, självmant :gremsmirk:).
Tearlach drar med sig rollpersonerna ganska lågt ut i mörka kalla natten mörka kalla skogen innan han stannar och berättar vad det är som händer. Kruxet är det att Tearlach stulit ett par mäktiga artefakter av en fraktion med bas någonstans i ikamriska bergen. Dessa är därför på jakt efter honom och artefakterna, medan Tearlach skall överlämna en åt draken Khakra och en åt en man som skall möta honom i Victaron i Colonan (om ni inte kan er Geografica Mundana, kolla er Geografica Mundana :gremwink:). Nu är det dock ont om tid, så han överlämnar därför en åt rollpersonerna, som skall ta sig till Victaron, medan han själv skall bege sig med sin lärling till gamle Khakra.

Så i Victaron. En knytpunkt för thalasker, colonier, utforskare, raunländska handelsmän, tokonbarbarer och alarialver, dvärgar, äventyrare från världens alla hörn… En härva av personer. Den mystiska mannen som artefakten skall lämnas över till skall tydligen vara av raunländskt blod, men det verkar skralt med mystiska raunlänningar (okej, det är jättemånga, men ingen verkar rätt). Mannen dyker alltså inte upp.

Jag hade tänkt mig att Victaron skulle bli anfallna av raunlänningar. Bra va? Ja, jättebra. Det kommer en mängd oroliga bud om att de är påväg till området, och pang poff *bränna ned* *plundra*. Rollpersonerna får kämpa lite, innan de kollapsar, sövs ned med gift och förs till Harandran där de visas upp som trälar för Lors, härskaren där, tillsammans med sina ägodelar. Artefakten också. Men det kommer senare…

Nu till frågorna. Pust.
Kultisterna först… Det är onekligen lite luddigt, och de är onekligen lite trista… De är underhuggare till denna mäktigare fraktion som återkommer senare i kampanjen, och är utsända att återta artefakterna. Något förslag på hur jag skall göra dessa intressantare?

Och själva fraktionen, som inte är så viktig nu, men likväl – vad är det för någon grej? Jag funderar på att de skall arbeta för att bräcka Khakra. Men annars är det ohyggligt tomt just nu. Alla idéer mottages tacksamt (de flesta åtminstone).

Artefakterna? Vad är det för pryar? Gärna mer än ett svärd som gör +Ob1T6 i Huggskada. Något gammalt, farligt, kanske skuggländsk eller demoniskt, gärna någon drakpryl… Kanske har tillhört Khakra nån gång, och det är därför Tearlach skall överlämna en av dem till honom? Men vad tusan är det för prylar?

Några händelser på vägen till Victaron? Grabba din Consaberkarta och klura ut nåt trevligt…

Vem är egentligen den ’mystiske raunlänning’ som artefakten skall lämnas över till, och varför?

Varför anfaller raunlänningarna Victaron? Var artefakten, som någon schaman klurat ut finns där, möjligen deras en gång i tiden? Är det någon person som finns där? Vad vill de? Det får ytterst gärna ha med artefakten att göra…
Och vilka är de? Eviga vindens hord är juh de som mestadels håller till i trakterna, men jag vill gärna föra rollpersonerna till Harandran…

Några andra händelser i Victaron? Det är juh en härva av äventyrare och skumt folk, så det lär juh hända en hel del… Dessutom finns det juh en prima colonisk ruinstad i närheten.
Tänker mig bland annat ett glatt kraggäng, som skall figurera som comic relief. De leds av Ymer Bestbane, Mundanas våghalsigaste äventyrare (med stövlar av isdraksskinn, ursinpälsrock och horndrakshorn på sin hjälm) och av en eller annan anledning (troligen äventyrarlusta, eventuellt utsända av Siegber att söka rätt på Rese) skall vara i området och vara roliga. De skall även dyka upp senare i kampanjen, troligtvis…

Japp, det var några frågor jag gärna vill ha besvarade. Kommer ni på mer, spån och grejs, så är det varmt varmt välkommet.

-Hjalle, drakskinnsstövel.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Victaron

För er som inte har Geografica, ej har den till hands, inte vet var ni ska leta i modulen, eller inte orkar engagera er, lägger jag till en liten beskrivning av den plats där äventyret i mångt och mycket kommer att utspela sig:

från GM said:
Victaron: Colonans och kanske hela östra Mundanas mest kända vägkors ligger invid ruinerna av den gamla staden Victarons ruiner. Här korsas den öst-västliga landsvägen mellan det thalaskiska Qatada och det sabriska Ebréan av den gamla nord-sydliga kejsarvägen mellan Colonan och det gamla Apax. Runt vägkorset har ett mindre samhälle växt fram, med ett antal värdshus och en till synes outsinlig brunn. Här finns också en gammal colonisk sten med namn och avståndsangivelser till allsköns städer - många av dem sedan länge ödelagda. Samhället har blivit en mötespunkt för resande och handelsmän från många olika kulturer. Varken dvärgar, raunlänningar eller tokonska barbarer är någon sällsynt syn på värdshusen vid Victarons brunn, och för en äventyrare finns många skrönor och legender att fånga upp. Nyheter och rykten från öster och väster når ofta hit före de når staden Colonan. Många handelsmän väljer denna rutt för att slippa tullarna i Colonan, och dessutom bedriva 'ohelig' handel med varandra när de kan utnyttja mellanhänder i det relativt neutrala Victaron
-Hjalle
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Kultister

Ge kultisterna lite personlighet. Kanske kan rollpersonerna höra någon konversation mellan kultisterna. Kanske har de med sig en lärling, en mycket fruktad kultist eller något liknande, som kan framgå ur deras prat med varandra. Kanske har de interna stridigheter? Ledaren för kultistgruppen kanske ifrågasätts av någon gruppmedlem?
Ett enkelt sätt att förvandla "de fem motståndarna med knivar" till något mer levande.
Dessutom är det alltid roligt om de inte har "kultens fethemliga uniform" på sig, utan är lite mer individuellt klädda och så vidare.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
HH - Hjalles Hjälp (tämligen långt)

Fram med GM, B&M, Drakar, L&H samt senaste tidningen från Fenix (kollade lite i artikeln om Lashorakh). Här ska det kommas med förslag, råd och idéer. Du ska ju inte få råka ut för samma öde som jag, inga svar :gremfrown:.

Okej det är kanske inte lika svulstigt bra som rubriken antyder men lite förslag har jag att komma med.

Märk väl, visst är jag tapper? Jag bränner ner min egen rollpersons borg, självmant

Pfft! Den minsta av hans borgar läser jag på ett annat ställe. Okej du får väl den chokladbollen då...

Kultisterna först… Det är onekligen lite luddigt, och de är onekligen lite trista… De är underhuggare till denna mäktigare fraktion som återkommer senare i kampanjen, och är utsända att återta artefakterna. Något förslag på hur jag skall göra dessa intressantare?

De kan vara xinukultister och har precis genomfört sin dagliga självagning då de tar sig in i borgen. De kan te sig lite märkligt ifall rollpersonerna upptäcker att deras kroppar är täckta med sår. Det förklara även varför de är klumpiga. Nä, skämt åsido så tycker jag nordans idéer var bra – blev det här fel nu? Jag menar att det jag skrev om xinukultister var skämt medan nordans idéer var bra, det är så jag menar.

Och själva fraktionen, som inte är så viktig nu, men likväl – vad är det för någon grej? Jag funderar på att de skall arbeta för att bräcka Khakra. Men annars är det ohyggligt tomt just nu. Alla idéer mottages tacksamt (de flesta åtminstone).

Kanske är det (som du funderade på) en fraktion som vill Khakra illa men vad är det då för artefakter som Tearlach stulit? Kanske nummer 2 i mina artefaktexempel nedan. Och sedan vad magikraten/magikraterna (Khakra tror ju sig ha spårat mordförsöken på honom långt upp i den magikratiska hierarkin så givetvis måste ju någon av dem ha ett finger med i spelet) vill ha en draksjäl till är frågan, kanske vet Khakra något som magikraterna inte vill att drakarna ska veta och de är så väl bevandrade att de vet att drakar kan återfödas så de vill ta själen i förvar för att förhindra att informationen läcker ut. Men det finns åtminstone ett större problem med denna idé – varför skickar magikraterna klumpiga kultister istället för rakhori? Kan vara därför att det bara är en magikrat som känner till detta så denne tar hjälp av sin hemliga sekt istället för blanda in rakhori (då kommer de andra magikraterna troligen att få reda på mer än vad denne magikrat vill). Kanske är det så att det är Lmeas som är denne person högt uppe inom den magikratiska hierarkin som vill få bort Khakra och sekten består av ondgudkultister*. En möjlighet att ha med hemsk underhuggare** är aldrig fel :gremelak:. Hon gör en missberäkning då hon skickar klumpiga kultister istället för hemsk underhuggare**, hon hade inte räknat med rollpersonernas inblandning.

*<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Xinukultister</font></td></tr></table>
**<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Helmgastar</font></td></tr></table>

Eller så vill magikraterna ha tillbaka vad Khakra stulit från dem, nämligen conjugiterna (se förslag på artefakter). Här finns samma problem som ovan (det där med rakhori). Ett sätt är att både rakhori och kultisterna söker efter conjugiterna, rakhori för magikraternas räkning och kultisterna för Lmeas, kanske en av magikraterna som vill ha dessa kraftstenar för sig själ eller någon annans räkning. Och det var kultisterna som först hittade Tearlach. Och detta tack vare att rakhori fortfarande tror att draken har dem (de vet ju inte att kultisterna redan stulit dem från Khakra) men kultisterna (som vet att de stulit dem av draken) vet att det är Tearlach som har dem.

Som ett sista förslag på fraktionen. Kan det vara så att fraktionen är Khakra och kultisterna är dennes, något som Tearlach inte visste då han stal föremålen eller vissta han om det? Vad är det då som Khakra är ute efter? Kanske vill han ha alla conjugiterna (om det nu är det som är prylarna som blivit stulna) och vad han vill göra med dessa blir ganska uppenbart då man läser om dessa nedan, dock inte vad han ämnar göra med det som han får från conjugiterna (kanske har det att göra med det kommande mörkret*). Har detta något att göra med att någon vill se honom död, troligen. Varför ska Tearlach möta upp med honom egentligen om visste om det från första början? Ska han försöka övertala Khakra att låta bli med vad han planerar (Tearlach är ju ändå väldigt positiv som person)? Varför skickar Khakra ut kultister om det nu ändå är överenskommet att Tearlach ska möta upp och ge honom en av artefakterna så fort som möjligt? Kanske litar han inte på människor (ehh alver menar jag). Kanske styr han inte kulten själv utan andra mörkervarelser är inblandade. Gick Khakra med i sekten för att stoppa vad de planerar? Kanske vill han inte dela med sig av de mäktiga artefakterna till någon demon utan han ser till så att sakerna blir stulna så att han kan komma åt dem senare.

* <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Med kaoshorderna så blir Khakra en riktig makt att räkna med i mörkret, på vilken sidan han ämnar kämpa för är ovisst, kanske han till och med bara kämpar för sig själv i slutändan</font></td></tr></table>

Artefakterna? Vad är det för pryar? Gärna mer än ett svärd som gör +Ob1T6 i Huggskada. Något gammalt, farligt, kanske skuggländsk eller demoniskt, gärna någon drakpryl… Kanske har tillhört Khakra nån gång, och det är därför Tearlach skall överlämna en av dem till honom? Men vad tusan är det för prylar?

1. Det första jag kommer att tänka på är conjugiterna, spoiler för dem som inte ska få veta sånt från Legender & Hemligheter <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Conjugiterna är namnet på de åtta svarta ovala stenarna med ett hönsäggs storlek som den thalaskiske magikern Thatiz Conjungor för länge sedan skapade med hjälp av kaosfurstar från andra dimensioner. Dessa stenar innehåller ofantliga kaoskrafter. För varje conjugit som man använder får man en nivå (-Ob1T6) på att alstra Ataxatropi och stenen innehåller dessutom kunskapen om en unik ren ataxatropisk besvärjelse som kaosfurstarna gett den. Om man lyckas sammanföra alla åtta conjugiter så får man även makten att genom en uråldrig ritual åkalla ”kaos åtta horder och styra dessa efter sin vilja”.</font></td></tr></table>
2. Ett föremål som man kan spärra in en draksjäl i (vad man nu ska ha en draksjäl till är ju frågan).
3. Drakprylar var det. Det kanske är två sådana där minneskristaller som drakarna använder sig av.
4. Den ena av prylarna kanske är ett drakägg.
5. Liknande förslag 2. dock att det är en demon som kan spärras in i föremålet och att en mäktigt demon redan är inspärrad där.
6. Kanske det/något som vaktas av siklar i Vulkantunnlarna. Vad detta är för något har jag ingen aning om, inte mycket till hjälp där.

Några händelser på vägen till Victaron? Grabba din Consaberkarta och klura ut nåt trevligt…

Någon retar sig vansinnig på den snobbige cirefaliske duellisten och utmanar honom på duell. Givetvis vinner cirefaliern (annars blir spelaren ledsen :gremfrown:) men än fast han vann på hederligt sätt och det var den andre som utmanade och allting blir dennes släktingar rasande och anser att cirefalier måste gälda för denna oförrätt.

Morgonen efter en kväll då rollpersonerna då rollpersonerna delat läger med ett handelsfölje upptäcker de att artefakten är stulen. Kanske är det någon som saknas och det kan till och med vara så att den som saknas är oskyldig, denne person reste bara vidare tidigt på morgonen och rollpersonerna måste tillbaka till handelsföljet och leta rätt på den riktige brottslingen.

De kanske möter den mest förvirrade trollkarlen i Mundana som givetvis vill slå följe med dem. Stark inspirerad av Fizban/Zifnab från Draklanskrönikan respektive Dödens port (titta här). Allting bli spännande kring en gestalt som honom. Speciellt då han inte bara är den mest förvirrade trollkarlen utan också väldigt mäktig. På något sätt lyckas han alltid ställa till med förtret för rollpersonerna. Man ska bara passa sig så att det inte blir för oseriöst. Fast var det bara en slump att de mötte honom här? Har han verkligen ingenting med det här att göra?

Vem är egentligen den ’mystiske raunlänning’ som artefakten skall lämnas över till, och varför?

Nu är det frågan hur det blev överenskommet att en av artefakterna ska överlämnas till denna mystiska person? Detta kan ha skett på lite olika sätt beroende på vad svaren på tidigare ställda frågor slutligen blir. Som exempel kan personen ifråga ha kopplingar till Khakra annars så kan det även vara så att det är en gammal bekant med Tearlach och som ska få ta hand om den ena artefakten medan Tearlach försöker komma överens med Khakra. Äh! Vi tar väl ett par förslag och sedan får vi se vad som händer.

Raunlänningen kan vara yngsta generationen i ett band av fäder och söner som sedan länge tillbaks haft kopplingar till Khakra. För länge sedan upprättade Khakra en kontakt med en raunlänning, han skaffade en raunländsk agent, och denna befattning som raunländsk agent åt Khakra har gått i arv från far till son. Är det något som Khakra behöver som har med raunlänningarna att göra så är det den här ättleden som han kontaktar. Nu är det så att den hemliga kulten behöver de båda artefakterna till att göra något vederstyggligt ont och Khakra tycker det är säkrast om man inte har dessa på samma plats. Så en av artefakterna håller han hos sig själv medan den andra låter han raunlänningen ta hand om. Varför ge den just till raunlänningen kan man undra, det borde ju finnans säkrare ställen att ha förvara den på än hos dem än fast just den här går att lita på. Kanske är det så att det är bråttom att bli ”av” med artefakten och raunlänningen är den som snabbast kan hörsamma Khakras begäran om hjälp och att raunlänningen bara agerar mellanhand tills artefakten kan antvardas till de som slutligen ska hålla den i förvar. Eller så kanske denna raunlänning är schaman och faktiskt är den av Khakras kontakter som det är säkrast att förvara artefakten hos, vem förväntar att han ska gömma en av artefakterna hos raunlänningarna?

Det kan också vara så att Khakra behöver något som är i ägo hos raunlänningarna eller så behöver han en tjänst. Och artefakten är någon gammal raunländsk relik som de vill ha tillbaka. Så det blev överenskommet att ifall raunlänningarna får tillbaka reliken (behöver inte vara något magiskt alls med den egentligen) så får Khakra det han vill ha. Raunlänningen ifråga är den mest lämpade krigaren att bege sig till Victaron och hämta artefakten, inte nödvändigtvis den bäste på att hantera vapen utan en som är intelligent nog att förstå att inte fumla bort det hela men för den delen inte oskicklig med sina vapen. Han eller hon är utsänd av en hords khagan eller pajon/ihana.

Ett annat alternativ är att Khakra inte har något med saken att göra och att denne raunlänning tagit kontakt med Tearlach på eget bevåg. Han är schaman och har lekt med Tearlachs drömmar så att denne tror att det är Khakras vilja att denne raunlänning ska få en av artefakterna. Så ifall rollpersonerna lyckas överlämna artefakten så blir Khakra blåst på halva konfekten. Vad denne schaman ska ha artefakten till är dock frågan.

Varför anfaller raunlänningarna Victaron? Var artefakten, som någon schaman klurat ut finns där, möjligen deras en gång i tiden? Är det någon person som finns där? Vad vill de? Det får ytterst gärna ha med artefakten att göra…
Och vilka är de? Eviga vindens hord är juh de som mestadels håller till i trakterna, men jag vill gärna föra rollpersonerna till Harandran…


Först några idéer som är oberoende av vilka raunlänningarna är.

De vill ha tag i raunlänningen som rollpersonerna ska överlämna artefakten till. Denne är nämligen alternativ tre på förslag till vilken ”den mystiska raunlänningen” är. Denne är en avfälling från en hord och ska använda artefakten till att krossa horden (typ släppa lös en blodtörstig demon över deras marker eller något eller kanske sprida den fruktade ’Raunländska döden’ bland dem, se mjältbrand sidan 88 i SG) som han/hon mer eller mindre frivilligt lämnade. Och detta vill ju inte khaganen över horden (inte pajon(ihanan eller resten av horden heller) så han tänker försöka hindra avfällingen att få tag på artefakten.

Ehh…det blev visst bara en.

Tja ifall det är Eviga vindens hord kan de ju bli sålda vidare till Kärlekens hord men ifall artefakterna ska med så kan det kräva att raunanfallet inte har något att göra med artefakterna och att rollpersonerna lyckas gömma undan dem. Varför Eviga vindens hord plundrar och bränner Victaron (utöver förslaget ovan som kan gälla för alla horder i princip) kan vara för att Uriangkathai khan Orkhon sätta respekt i de andra raunlänningarna (han vill helst göra det utan att behöva krossa någon hord) för att få dem att ansluta sig under han fana, sedan att det troligen inte kommer att gå så lätt är en annan sak.

Sedan så har jag även två anledningar till varför det kan vara Vargens hord (de har också sina områden nära Colonan) som stått för anfallet. Båda har att göra med Thalamur. Den ena har också att göra med artefakten. Det är ju så att Vargens hord har på senare tid fått allt bättre relationer med Thalamur (se Fenixartikeln om Lashorakh för mer information), de handlar med varandra och Thalamur och för att ge ett prov på att de är villiga att upprätthålla de goda relationerna och kanske till och med förbättra dem har Thalamur bett dem att anfalla Victoran och detta råkar bara sammanfalla med tidpunkten då rollpersonerna är där. Och så den med artefakten. Thalamurs ledning har fått reda på att artefakterna (som de vill åt) ska överlämnas till en okänd part någonstans i Colonan och troligast kring Victoran. Eftersom att det är ett så stort område blir det svårt att övervaka det med rakhori, Thalamur vill ju inte röja sina stationära agenter så de måste skicka dit en hel hög med annat folk och än fast de är försiktiga så skulle det kanske skrämma rollpersonerna om det helt plötsligt finns massa folk överallt som verkar följa alla andras minsta steg och så. Sedan kan de ju inte heller överfalla alla de misstänker vara personerna med artefakterna, det skulle verkligen skrämma rollpersonerna. Lättare är det då att sluta ett avtal med raunerna, ungefär som ovan, om att de ska plundra området runt Victaron och ifall de kommer över något som liknar de signalement som de fått på artefakten så ska det överlämnas till Thalamur, stora belöningar väntar.

Några andra händelser i Victaron? Det är juh en härva av äventyrare och skumt folk, så det lär juh hända en hel del… Dessutom finns det juh en prima colonisk ruinstad i närheten.

Låt Elasaid skymta Sennira i folkvimlet för att sedan försvinna igen. Nog för att detta är jättelakt då raunerna sedan kommer och tar dem som slavar och han inte får tid att leta efter henne.

Låt dem möta en person som de först tror är den raunländske kontaktpersonen men efter ett tag så kommer de fram till att de tagit fel på person.

Kolla i stadshändelsetabellen på sidan 221 i SG för inspiration.

Som en sista grej att säga: kombinera de olika förslagen hejvilt så får du den bästa kompotten.

Jaggernaut har idéer.
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Ide(Liten SPOILER)

Denna organisation som försöker bräcka Khakra kan vara ute efter rpna då de har Draksvärdet(som finns i Legender&Hemligheter). Organisationen ska ju bräcka Khakra och då kan ju detta svärd vara till stor hjälp och Khakra vill ha denna artefakt då den utgör ett stort hot mot draksläktet, han kommer att gömma denna i sin grotta(eller var han nu har slagit sig ned) och vakta den.

Men att låta rpna springa omkring med denna artefakt och sedan kanske slarva bort den så att den hamnar i "THE BADGUYS" händer är ju inte vidare bra då artefakten utgör ett hot mot hela draksläktet och Khakra lär ju inte bli vidare glad på rpna, vilket de nog kommer att bli medvetna om!
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Kursändring och Vidarespåning (tämligen kort)

(Fortfarande Spåjjler för Tokons Tokar, om nån av er inte förstod det :gremwink:)

Tack för svaret!

Kanske är det (som du funderade på) en fraktion som vill Khakra illa men vad är det då för artefakter som Tearlach stulit? Kanske nummer 2 i mina artefaktexempel nedan. Och sedan vad magikraten/magikraterna (Khakra tror ju sig ha spårat mordförsöken på honom långt upp i den magikratiska hierarkin så givetvis måste ju någon av dem ha ett finger med i spelet) vill ha en draksjäl till är frågan, kanske vet Khakra något som magikraterna inte vill att drakarna ska veta och de är så väl bevandrade att de vet att drakar kan återfödas så de vill ta själen i förvar för att förhindra att informationen läcker ut. Men det finns åtminstone ett större problem med denna idé – varför skickar magikraterna klumpiga kultister istället för rakhori? Kan vara därför att det bara är en magikrat som känner till detta så denne tar hjälp av sin hemliga sekt istället för blanda in rakhori (då kommer de andra magikraterna troligen att få reda på mer än vad denne magikrat vill). Kanske är det så att det är Lmeas som är denne person högt uppe inom den magikratiska hierarkin som vill få bort Khakra och sekten består av ondgudkultister*. En möjlighet att ha med hemsk underhuggare** är aldrig fel . Hon gör en missberäkning då hon skickar klumpiga kultister istället för hemsk underhuggare**, hon hade inte räknat med rollpersonernas inblandning.
Nu ska jag ta och bestämma att jag låter mig inspireras rejält av detta inlägg. Eller ännu värre,,, rippar rakt av upp och ned. Jag har bestämt mig att använda De Fyra Tornen, men jag kommer att byta ut Nordens torn så att min kampanj inte liknar Mörkrets Hjärta (detta skulle jag ta som en hädelse). Nämligen mot en gammal fraktion av raunländska häxmästare… Dessa har sin bas i Mithera även de, och består av schamaner, häxmästare och en del vandött ärkekött. (Ymir, är det okej att jag gör det här?). Mer om det där nere…

1. Det första jag kommer att tänka på är conjugiterna, spoiler för dem som inte ska få veta sånt från Legender & Hemligheter
.
.
.
2. Ett föremål som man kan spärra in en draksjäl i (vad man nu ska ha en draksjäl till är ju frågan).
3. Drakprylar var det. Det kanske är två sådana där minneskristaller som drakarna använder sig av.
4. Den ena av prylarna kanske är ett drakägg.
5. Liknande förslag 2. dock att det är en demon som kan spärras in i föremålet och att en mäktigt demon redan är inspärrad där.
6. Kanske det/något som vaktas av siklar i Vulkantunnlarna. Vad detta är för något har jag ingen aning om, inte mycket till hjälp där.
5: Demoner… Med raunlänningar och allt. Helt enkelt en artefakt där en oerhört mäktig demon är fjättrad. Själva artefakten i sig är inte så vidare mäktig (givetvis något spektakulärt i stil med en väldig diamant eller liknande), utan det är demonen den håller fjättrad. Föremålet fanns tidigare hos raunernas vördade drake Jandlinatjari (inofficiell, Ymirs (får jag?)), men när denne helt nyligen blev nästan dödad av medlemar ur Nordens torn (de ville åt artefakten) så skickades den med Tearlach, Verdurakhs drakväktare (tänk vad jag kan hitta på!), att överlämnas till just Khakra, tillsammans med ett annat föremål Jandlinatjari haft i sin ägo och som varit i riskzonen. Hm, bra tycker jag, men Ymir kanske anser sig ha ensamrätt till sina fraktioner och drakar… :gremsmirk:

(Tack för händelseförslagen!)

Ett annat alternativ är att Khakra inte har något med saken att göra och att denne raunlänning tagit kontakt med Tearlach på eget bevåg. Han är schaman och har lekt med Tearlachs drömmar så att denne tror att det är Khakras vilja att denne raunlänning ska få en av artefakterna. Så ifall rollpersonerna lyckas överlämna artefakten så blir Khakra blåst på halva konfekten. Vad denne schaman ska ha artefakten till är dock frågan.
Härligt! Det är ingen mindre än Kärlekens hords främste schaman, som lekt med Tearlach i otäck drömmagi, för att få denne att tro att artefakten skall överlämnas till raunerna. Detta skall förmodligen vara den andra artefakten, och vad denna gör återstår för mig, och er, att komma på. Först har schamanen tänkt skicka sin lärling att hämta artefakten, men då hans ’kollega’ i de allierade Vargens hord erbjöd sig att låta hela sin hord dra mot Victaron så fick det istället bli så. Detta gör givetvis att det blir lite misstänkt, men då det är få som känner till alliansen mellan de två horderna, och schamanen i Vargens hord dels verkade mycket mån om att få uppdraget att plundra Victaron, dels var mycket bra på övertalning, blev så fallet.

Så, nu kanske jag har svarat på det andra också, om att det skulle vara Vargens hord och så…

Då återstår två saker – nämligen vilken den andra artefakten (den som rollpersonerna skall ta) är, och hur den kom att intressera Kärlekens hords grymme schaman.

Det andra är kultisterna, de som först skall uppträda… Det känns lite fel nu, då det är Nordens torn, omgjort till raunländska häxmästare, som är ’kulten’. Och dessa ska vara ungefär som Ymirs Nordens Torn , med undantag av att de är raunlänningar (de flesta), har lite utbytta personligheter, andra namn, kanske lite andra motiv och olik bakgrund. Därför undrar jag hur jag skall lösa detta… Ett par mäktiga häxmästare (riktiga amatörer, men likväl ingående i Nordens Torn och kraftfulla magiker och krigare) kanske? Har Ymir några idéer? Okej, kanske inte. Jaja, nån då? (Jag t ex :gremsmile:).

-Hjalle, har mer att ge, och huvudet fyllt av idéer.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Re: Kursändring och Vidarespåning (tämligen kort)

men Ymir kanske anser sig ha ensamrätt till sina fraktioner och drakar…
Det är väl inte som att han kan stoppa dig på något sätt :gremgrin:.
Tror tillochmed det finns nån regel om att allt som skrivs på forumet släpps fritt för att användas av rollspel.nu, vet ej om detta inkluderar användare.
Ymir är en jäkligt bra inprirationskälla som man borde använda mer om man bara orkade läsa alla hans mastodontinlägg.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Kursändring och Vidarespåning (tämligen kort)

Mjo, enda kruxet är att det faktiskt känns lite som helgerån att använda hans grejor... Därför vill jag ha hans tillåtelse, det skulle kännas mycket, mycket bättre.

-Hjalle, ska till skolan. Snart.
 

Warth

Veteran
Joined
6 Jan 2003
Messages
84
Location
Malmö, Skånelän.
Re: Kultister

ja, kultister behöver ju inte vara så skrämmande vid första anblick, de är ung som miljöpartister, de är bara farliga i grupp... :gremooo:
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Re: Kursändring och Vidarespåning (tämligen kort)

Varför tror du han skriver det? För att skryta? :gremsmile:
Nej, han trivs väl helt enkelt med att vara en outsinlig källa av inspiration.
Men visst, om han inte ville att man skulle använda det skulle det väl kännas tveksamt, men nu hoppas jag att det inte är så.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,218
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Materialhandhavande

Du vet, jag skulle inte skriva mina ullhåriga mammutar till inlägg om det inte vore för att jag gärna vill dela med mig av idéerna i dem. (Och visa hur l337 jag är, såklart).

Med andra ord, du är fri att använda, begagna, handha, extrapolera, modda, utnyttja, skända, korrumpera, förvrida och tillochmed tillbe mitt material. Du får göra vadsomhelst med det så länge du inte blandar in det i en crossover som involverar Star Wars, Star Trek och/eller furrieporr. Däremot får du gärna berätta för mig vad du gjort med mina idéer, för det är väldigt uppmuntrande och roligt att höra.

- Ymir, ska försöka skriva ett svar på huvudinlägget nu
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Materialhandhavande

Du vet, jag skulle inte skriva mina ullhåriga mammutar till inlägg om det inte vore för att jag gärna vill dela med mig av idéerna i dem. (Och visa hur l337 jag är, såklart).

Med andra ord, du är fri att använda, begagna, handha, extrapolera, modda, utnyttja, skända, korrumpera, förvrida och tillochmed tillbe mitt material. Du får göra vadsomhelst med det så länge du inte blandar in det i en crossover som involverar Star Wars, Star Trek och/eller furrieporr. Däremot får du gärna berätta för mig vad du gjort med mina idéer, för det är väldigt uppmuntrande och roligt att höra.
Visserligen känns det fortfarande som helgerån. :gremsmirk: Men då vet jag att jag har din välsignelse, tack för det! Någon Star Wars eller Star Trek blir det inte kan jag lova, och furrieporr vet jag inte ens vad det är för nåt, men jag ska nog göra det bästa av kardemumman! Och jag berättar nog vad jag gjort nån gång så småningom, i synnerhet som du ber om det. :gremwink:

-Hjalle, skickat lite fanbrev också.
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Re: Furries [OT]

Är inte furrieporr sånadära tecknade typ djurmänniskor i pornografi (ordet är så vackert)?
För furrys är iaf sådana djurmänniskor...


Silvervarg är osäker.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: *mummel*

Tack. Jag hade gärna förblivit ung och oförstörd. :gremwink:

-Hjalle, undanbeder sig spekulationer om furrieporr i sin tråd.
 

Warth

Veteran
Joined
6 Jan 2003
Messages
84
Location
Malmö, Skånelän.
Re: Ide(Liten SPOILER)

Det låter som en bra idé, alltid positivt när man kan få en lagom balans mellan egna idéer och officiellt material. I den kampanjvärld som jag spelar har spelledaren lyckats med detta svåra konststycke väldigt bra, det har lett till att spelvärlden är både dynamisk och intressant. Det viktigaste är att spelarna känner sig delaktiga i spelvärlden men även har känslan av att det finns mycket mer bakom kulisserna så att säga.
 
Top