Nekromanti Magins utseende?

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Vill bara påpeka att enligt magister rafali (på neowikin) så drar man inte filamenten ur självaste elden, utan elden skapar ett överflöd av de filament som redan finns vilket gör att man kan alstra dem. Elden fungerar mera som en kanal eller katalysator i detta fall, samma sak gäller kroppslig alstring, kroppen innehåller inte filament på det sättet men kan fungera som en kanal/katalysator för ett pris. I alla fall är det så som jag har förstått det.
 

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
om man ska göra en cermoni så måste man ju alstra en mängd olika filament i olika aspekter, dessa filament ser jag som att de samlas i etern runt magikern för att när alla astringar är klara anta en semifysisk form och börja synas.
Du menar en ritual va?
En ceremoni alstrar du ju själv inte filamenten för, utan får dessa tillskänkta dig av en Gud i form av teotropiska filament. Dessa kan sedan behövas transformeras...


/Carnin
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
glöm inte att placera in svårighetsökning för dold magi i såna fall. men det är ju dina tolkningar så du bestämmer om du ska räkna med det.
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Re: Galder

Vår norske vän verkar redan ha upptäckt detta.
Ty dennes nick är "Galdermester "

:p
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Magi enligt boken.

Så här ser magi ut enligt beskrivningar i böckerna.

"läs introduktionen till magiboken. där demonstrerar rafali alstrandet av filament. det finns också en bild. rafali hävdar att veva med armarna och säga saker som AZ-GAZÜV är bara ovärdigt för magiker på hennes nivå. ljuseffekterna är (om ni inte kollat på bilden.) klicheé'igt nog som en liten ljusboll. fast jag säger att man skulle lika gjärna använda beskrivningen på framsidan i monster och mundana för att få lite variation."


terminator skrev också av en intresant text.

"Sidan 191 i regelboken.

"Ett klot av eld växte fram ur Maxanders händer och for genom den kyliga nattluften med ett öronbedövande rytande.Efter ett ögonblick träffade det den enda kvarvarande tiraken,som slungades bakåt och fattade eld. Maxander gestikulerade med armarna och ropade främande ord med underlig, djup röst. Ännu ett eldklot tog form och accelererade mot tiraken som formligen upplöstes i ett spektakulärt regn av gnistor ocg glödande partiklar"......"

Nu vet ni hur det är. men glöm inte att dom andra inläggen har många bra alternativa ideér till hur magi ser ut.
Och glöm inte att magi ska låta och synas för att det inte ska räknas som en dold besvärjelse och därmed få ökad svårighetsgrad med 1 nivå.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Börjar man blanda in regler i det hela så tror jag man tappar mycket av friheten som eons magisystem ändå innebär.
Jag skulle nog inte hålla med här. Eons magisystem är flexibelt men alla val man kan göra styrs av regler som beskriver vilka val man har och vilka regeltekniska effekter de får (svårighetsgrader osv). Att lägga till något helt fritt, dvs utan någon annan regel än att regler inte finns, tycker jag man bryter mot hela magisystemet och får något som inte passar in. Eons magisystem är ju väldigt vetenskapligt av sig.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
glöm inte att placera in svårighetsökning för dold magi i såna fall. men det är ju dina tolkningar så du bestämmer om du ska räkna med det.
Men dold magi har ju inget med filamenten att göra utan bara att man kastar en besvärjelse utan verbal invokation och fysiska gester, något magin annars kräver.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,223
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Dold magi

En dold besvärjelse är när alstringen, vävningen och transformeringen varken görs med ljud, gester eller något annat - man ska kunna föra en normal konversation samtidigt som man väver fyra magnituder Ekivokus Magnifika Monolit, liksom. Sker någon slags verbal invokation, gestikulerande, eller whatever, är det inte dold magi; oavsett om filamenten är 'osynliga' eller ej.

- Ymir, så har han tolkat det, iallafall
 

Badanka

Veteran
Joined
3 May 2003
Messages
40
Location
väsby
äsch, same same, :p

min poäng är helt enkelt att om man får någonting från någonting, vare sig man tar det från elden eller om man tar det som elden producerar så tycker jag att den borde påverkas på något sätt, annars så är det ju skittråkigt,

för att fortsätta på roligt/tråkigt temat, om man nu ska ha det så att man måste alstra ur något speciellt, ex lik för att syssla med nekrotropi, så måste ju de påverkas på nåt sätt. annars är det ju inget kul,

det var tve år sedan jag läste M&M, men jag har för mig att om man alstrar ur ett lik så ruttnar det? eller har jag hittat på det själv?
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Kött som man alstrar nekrotropi ur blir iaf oätligt, vad jag vet.
Jag har funderat lite på det där faktiskt och kommit fram till att en magiker med endast en alstra-färdighet borde kunna alstra t.ex. pyrotropi ur en eld och sedan låta filamenten dissipera kontrollerat för att släcka elden. Likande för andra aspekter med begränsade tillgångar, ljuset kan man inte direkt alstra bort men typ smälta is med kryotropi borde ju funka.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Re: Dold och halvdold magi

Jag tycker det känns bättre att det krävs att man är tyst och still under tiden man besvärjer dolt. Finns det några belägg för nån av våra idéer?

En intressant tanke vore dock om man formaliserade Ekivokusbesvärjelsen "halvdolt", så att det krävdes ett omfamnande och meningen "du är vacker", eller liknande. Nu är ob-skalan för grov för att ta hänsyn till sånt, men det är likväl en intressant tanke, dessutom skulle man kunna förkorta tiden för att formalisera besvärjelsen.
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Hva med dissipering?

Hva med når en dissiperer filamenter, kan det gjøres skjult?
feks med et ekstra terningslag?

Feks: Skototropikeren Benjamin den Bleke blir overrasket da han gjennomsøker pepperkakehuset til den onde heksen.
Han kaster en dold besvergelse så han smelter inn i skyggene. Men da han skal kaste sin egen dolde variant av skototropisk forblindning på heksen så misslykkes han med besvergelsesslaget... :gremsuck:

Han må altså begynne og dissipere..
Kan han gjøre det "doldt"? eller må han enten bite i det sure eplet og bli avslørt da han dissiperer filamentene, eller la de dissipere ukontrollert? :gremconfused:
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Re: Hva med dissipering?

Nja, det är en intressant tanke. Det finns inget stöd i reglerna för det. Men helt klart en intressant idé.

Så länge det inte ingår någon ataxatropi i besvärjelsen (eftersom det inte går att dissipera ataxatropi kontrollerat).
Så borde det gå att dissipera dolt och kontrollerat, men då skulle jag vilja påstå att det måste finnas något att dissipera till (svårt att dölja en fototropisk dissipation i ett mörkt rum). Ett rum med en ljuskälla i är en annan femma.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Hva med dissipering?

Om man behöver en källa att dissipera till borde man väl kunna dissipera det till sin egen kropp om det rör sig om en aspekt som tillåter kroppslig alstring?
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
"Vill bara påpeka att enligt magister rafali (på neowikin) så drar man inte filamenten ur självaste elden, utan elden skapar ett överflöd av de filament som redan finns vilket gör att man kan alstra dem. Elden fungerar mera som en kanal eller katalysator i detta fall, samma sak gäller kroppslig alstring, kroppen innehåller inte filament på det sättet men kan fungera som en kanal/katalysator för ett pris. I alla fall är det så som jag har förstått det."

jo nått i den stilen. jag tänkte mig att kroppen kunde tvingas fungera som ett filter eller sil för det magiskflödet så man erhåller en specifik ren aspekt, som sagt till ett pris.
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Re: Hva med dissipering?

"Om man behöver en källa att dissipera till borde man väl kunna dissipera det till sin egen kropp om det rör sig om en aspekt som tillåter kroppslig alstring?"

Lär man inte ta skada på samma vis som vid kroppslig alstring då man leker med kroppslig dissipation?
 
Top