Nekromanti Magins utseende?

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Hur ser det egentligen ut när man gör en besvärjelse? Är omslaget till Monster i Mundana talande? Och hur låter det? Kort sagt, alla estetiska apsekter av magi, som inte tas upp någonstans.
Och kan galdotropi vara något att utveckla? Står iaf med i encyklopedia mundana (för övrigt en bok som det står väldigt mkt outvecklade idéer i).
Är det så att man behöver ha magiförnimmelse för att se filamenten då de alstras eller syns de alltid eller aldrig?
Skulle gärna se fler bilder och beskrivningar i en ny magibok om detta, men tills dess undrar jag vad ni andra på forumet tycker.

-----------------------------------

En sak till som jag stötte på är att vissa effekter (som teleportering och levitation) använder magikern fysiska attribut för att avgöra kraftfullhet. Dvs, en stark magiker kan levitera bättre än en svag. Drunoks drängar har löst detta med att säga att varje filament motsvarar ett antal kg, vilket är en bättre lösning enligt mig. Detta blir dock lite skumt om man tittar på effekten Teleportera. Ska en trukh kunna teleportera sig med sin rustning trots att den väger mycket? Ska han kunna ta mer än en vanlig magiker? Eller kräver det extra stor skicklighet för att han är stor? :gremtongue: Man kan använda ett snitt av PSY, VIL, STY och TÅL eller något annan trevlig mix av grejer för att få någon slags balans. Alternativet är att säga att magin är anpassad efter en viss storlek, vilket gör små magiker mäktigare i sin värld och stora magiker mindre mäktiga i sin (tänk en stad med jättar och tänk en stad med tomtar).
Detta skulle ju såklart förklara fenomenet att det finns få biffiga magiker då dessa har en viss svårighet att levitera ^^
Som sagt anser jag att en ny magibok behövs till eon, om inte två eller fler?
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jag har haft typ samma funderingar...
Hur ser det ut när en magiker väver och håller på, för det syns ju uppenbarligen... Man kan ju kasta dolda besvärjelser en nivå svårare än vanligt... Men det gör ju definitivt inte alla... :gremtongue:

Jag tänker mig att magikern gestikulerar för att sådär ordna upp filamenten, nästan som att väva osynliga trådar till ett färdigt mönster... Och när det är färdigt släpper han lös väven och effekterna kommer.
Jag tänker mig också att själva vävandet är en ganska tyst process, men att magikern måste tala/mummla åtminstånde lite...

Sedan när effekten utlöses är det väl väldigt olika hur det ser ut/låter och sådant... En blixt låter antagligen fräsande och kanske en knall som vid blixtnedslag...

Jag tror ljud och utseende varierar något från magiker till magiker iallafall... För magi är något personligt, hur just du tacklar magin är specifikt för dig, även om du gör det på liknande sätt som andra...

Men jo, mer magiböcker hade inte suttit fel, som tagit upp mer hur det ser ut, precis som du säger... :gremwink:
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Den var ny för mig oxckså, trodde att det spekulerades i att det tjugoförsta filamentet var oneirotropi, drömkraft.

Fast det är bara vad jag minns från Eon v1 så det kan mycket väl vara fel.

A.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Galdotropi inkluderar sång under besvärjandet, har inte Encyklopedia Mundana här, så kan inte kolla upp exakt vad det står, men har uppfattat det som att det inte är en aspekt utan ett sätt att göra magi. Eller nåt.
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
läs introduktionen till magiboken. där demonstrerar rafali alstrandet av filament. det finns också en bild. rafali hävdar att veva med armarna och säga saker som AZ-GAZÜV är bara ovärdigt för magiker på hennes nivå. ljuseffekterna är (om ni inte kollat på bilden.) klicheé'igt nog som en liten ljusboll. fast jag säger att man skulle lika gjärna använda beskrivningen på framsidan i monster och mundana för att få lite variation.

detta är vad som är i boken. kom gjärna med egna ideér ifall ni ogillar denna/gillar eran bättre..
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Själv skulle jag föredra om det krävdes magiförnimmelse för att se filamenten och avgöra vilken aspekt de tillhör, men att orden och gesterna krävs.
Frågan är bara hur högt man behöver uttala orden och hur detta påverkar en karaktär med nackdelen "Viskande röst".
Gesterna är liksom normala gester, ungefär som att man viftar med armarna framför sig lite, men inte mer.
Har funderat på om man ska kunna göra magin extra lätt att alstra genom att i princip skrika fram orden och dansa eller liknande och då få en nivå lättare på alla slag, ungefär motsatsen till en dold besvärjelse.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Jag kör med helt olika beskrivningar beroende på magikultur. Vissa magiker viftar på armarna och "väljer" att få magin synlig (som show effekt). Andra gör Jedi-tricks å viftar lite lätt på fingret.
Ofta får spelaren beskriva själva handlingen hans/hennes karaktär gör och vilka synliga effekter detta får. Om magikern vill att det ska vandra blixtar upp längs händerna sekunderna innan "blixt" avlossas så gör det det. Om alla levande ljus i rummet ska flämta när magikern väver en kraftfull pyrotropisk besvärjelse så gör de det. En bra beskrivnig och stämningsfull effektfullhet belönas (med tex skrämda motståndare eller ÖdesTärningar).

Börjar man blanda in regler i det hela så tror jag man tappar mycket av friheten som eons magisystem ändå innebär.

När det gäller teleportera (som jag personligen som SL hatar, för att den e hiskeligt überpowered med låg magnitud och åtkomlighet) och dylika effekter, så håller jag med om att det e sjukt att magikerns fysiska attribut spelar in. Så i min värld har allt sånt med VIL och PSY att göra istället.

Vad gäller regler för själva invokeringen så finns det sådana (åtminstone för att väva besvärjelser dolt).

Jag vill gärna likna det vid idrott (bara min åsikt). När vissa idrottsutövare håller på att flumma (vifta på armar, skrika å dyl) före själva "grejjen" (kolla Kajsa Bergqvist tex).
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Har funderat på om man ska kunna göra magin extra lätt att alstra genom att i princip skrika fram orden...
kul. dock så skulle inte jag använda det då nackdelarna kommer förmodligen att inte visa sig så ofta. skulle se kul ut om alla dansade runt och skrek hejvilt....
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Andra gör Jedi-tricks å viftar lite lätt på fingret
Det bör nog innehålla både verbala delar och någotsånär tydliga gester. för att det inte ska räknas som en dold besvärjelse.

ditt design system låter bra. har inte tänkt på att man kan låta folk få bestämma förut.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Tycker det är upp till spelaren att avgöra när han formaliserar sin besvärjelse (hur vokaliseringen och de fysiska bitarna ska gå till). Det är gott rollspelande åter igen. Och om SL tycker att det är för mesigt (powerplayat) så kan han jhu säga till, eller ge nackdelar i form av att det kanske inte alltid fungerar (eller blir svårare, som en dold besvärjelse).
Aktiveringsvillkoren för artefakter är en bra riktpunkt tycker jag.

Sen kan man jhu titta på gamla stofila magikerskolor. Där man minsann ALLTID har invokerat och viftat på ett speciellt sätt för just den här besvärjelsen. Då kanske det är så att RP inte ens i sina vildaste fantasier skulle kunna får för sig att göra det annorlunda.
Men att det bestäms under formaliseringen tycker jag är ett måste. Oavsett om RP formaliserat själv, eller om det gjordes för 1000 år sedan.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Jag ser magi som naturkrafter, mer eller mindre. Därmed kan jag tycka att det känns aningen krystat när magin har "specialeffekter". I mitt Eon är alltså filament osynliga. Med det inte sagt att magins konsekvenser inte är synliga.

Enligt den officiella versionen kan man dock få intrycket att filament gnistrar och glöder. I a f finns det visuella fenomen associerade med kongelat, och eftersom kongelat i stort sett inte skiljer sig från ickekongelerade filament, antagligen med "vanlig" magi också.

Men lite töntigt är det allt.

- L
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Jag håller helt med Lycan om detta. En av mina stora irritationsobjekt inom film å datorspelsvärlden är alla flashiga magi visual-effekter, vet inte varför, men det förtar något av känslan. Dock inte sagt att en magiker inte KAN få det att synas. En lektor på en magiskola kanske kan väva in små trådar av fototropi i sina vävar i undervisningssyfte för att eleverna skall ha lättare att visualisera vad som händer under besvärjandet. Likaså kan en maktfullkomlig magikersprätt låta virvlar av färgade gnistor virvla runt rummet när denne värmer en enkel kopp thé. Jag tycker dock att sådana saker är rena stämningselement och ej behöver innefattas av regler å svårigheter. Men ren magi skall vara osynlig punkt..... =)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
Här är lite förslag på hur en magiker går tillväga. Jag använder detta till DoD.

Magiska rörelser.
Kraftord.
Ritualer.
Koncentrerar sig (föreställer sig effekten).
Musik eller sång.
Brygder.
Offrar till andar.
Hypnotisering.
Meditation (trans).
Ritar runor i luften. (jag kör med att dvärgarna har denna magi)
Gör tatueringar. (således tillhör även denna frammaningsform dvärgarna)
Ristar symboler.
Dans. (kör med att alverna dansar fram magin)
Använder döda varelser.

Hur man förnimmer magi i mitt system beskriver jag i en nyligen startad tråd.

Själva effekten utav det hela tycker jag ska vara personlig. En spelare i DoD valde att ha sitt fokus på att vara vindmagiker och när jag beskrev (försökte få honom att beskriva effekterna först, men det misslyckades) alla besvärjelserna så blandade jag in vindpustar, virvelvinder, sus och andra märkbara effekter. Löv som prasslade lite mer, svalare omgivning med mera.

/Han som hoppas att detta kan ge lite inspiration
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Upptäcka magi.

När det gäller att upptäcka/känna magi så har jag en egenhusregel.
För att upptäcka besvärjelser och aktiva filament så används magiförnimmelse. En RP med magiförnimmelse förnimmer filament av magnitud 3 på ett avstånd av FV (i magiförnimmelse) antal meter. 2 filament är FV/2m och 1 filament är FV/3m. Avstånden avser ett svårighetsslag av normal svårighet. Jag brukar slå dolda slag om magi förekommer för att se om RP känner av magin på passiv väg. Om RP koncentrerar sig för att känna av magin får det inga regeltekniska konsekvenser.

När det gäller auror runt besvärjare (de aspekter de kan alstra) så är det det lägsta värdet av magiförnimmelse (hos den som känner) och alstra (hos den som blir "avläst") som gäller.
Om en besvärjare med Alstra Fototropi 15 och Alstra Ataxatropi 11 närmar sig en RP med magiförnimmelse 14. Så kommer Fototropin att synas först (då inom 14m). När besvärjaren befinner sig inom 11m från RP kan RP även se att besvärjaren i fråga kan alstra Ataxatropi.
Det kan låta lite krångligt, men när man har RPs värden nedskrivna (som jag alltid har för mina spelares SYN, HÖR Magiförnimmelse och liknande attribut) så är det mycket enkelt att hålla reda på.

Detta system skiljer sig ganska mycket ifrån EONs grundsystem, där färdigheten Magiförnimelse är nästintill värdelös, och alla besvärjare använder magi för att förnimma istället. Detta är ett försök att göra färdigheten mer användbar.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Ska man ha ljud och ljus effekter måste man välan lägga till dem med hjälp av pneumotropi eller fototropi?
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Njoo, men då blir det helt plötsligt enormt mkt svårare att göra en enkel grejj som bara är till för stämning.
Om man däremot vill att "flashandet" skall få regeltekniska konsekvenser så måste man såklart använda sig av tillbördiga effekter. Och självklart bör inte "beskrivningen" gå utanför ramarna för aspekten. En Fototropisk besvärjelse kan tex ge ifrån sig en massa sköna ljuseffekter (om magikern så önskar), medan en geotropisk bör ha mer "jordnära specialeffekter" så att säga :gremwink:
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Galder

Detta står i Encyklopedia (en av mina favoritmoduler)

Galder: En besvärjelse eller ritual som skapas med hjälp av sång.
Galdersångare: En magiker eller trollkarl som sjunger galder.

Nånting att spinna vidare på?
 

TARMINATOR

Veteran
Joined
2 Feb 2006
Messages
3
Sidan 191 i regelboken.

"Ett klot av eld växte fram ur Maxanders händer och for genom den kyliga nattluften med ett öronbedövande rytande.Efter ett ögonblick träffade det den enda kvarvarande tiraken,som slungades bakåt och fattade eld. Maxander gestikulerade med armarna och ropade främande ord med underlig, djup röst. Ännu ett eldklot tog form och accelererade mot tiraken som formligen upplöstes i ett spektakulärt regn av gnistor ocg glödande partiklar"......

Någon form av beskrivning till hur det kan se ut och låta när man väver en besvärjelse?
 

Badanka

Veteran
Joined
3 May 2003
Messages
40
Location
väsby
Jag kör som så att under alstringen så drar man ju filamenten ur/eller i närheten av ett fysiskt föremål,
ex pyrotropi ur en eld.

och när man gör detta så borde de påverkas, och påverkas mer och mer ju fler filament man alstrar ur den.

när man väver effekter beror för mig på vilken skola trollkarlen tillhör, och vad det är man gör förnågot. generellt skulle jag säga att om man ska kasta en eldboll på någon så drar man filamenten ur en fackla med en svepande handrörelse och "kramar ihop" den och skjuter iväg den..

med en nekromantiker tänker jag mig:
"han sliter upp Reubens döda kropp från golvet i kragen och stirrar intensivt på det, snabbt börjar kroppen ruttna och falla ihop, sedan kastar han ut med handen och osynliga sjut genomborrar din kropp och hela ditt sinne fylls med smärta"
typ.

så jag ser det i grund och botten som att man tvingar ut filamenten i den fysiska världen, så en magisk eldboll är alltjämt en eldboll, vilken avger hetta och "foffar" när den flyger förbi,

om man ska göra en cermoni så måste man ju alstra en mängd olika filament i olika aspekter, dessa filament ser jag som att de samlas i etern runt magikern för att när alla astringar är klara anta en semifysisk form och börja synas.

magiförnimmelsen har bara användning när filamenten samlas i etern runt magikern, eller om de har fångats in i något magiskt föremål, ett exempel på detta kan vara att om en magiker alstrar pyrotropi ur en stor brasa så kan den som inte har någon magiförnimmelse se hur lågorna dras mot magikern, men den som har magiförnimmelse kan se att lågorna når fram hela vägen till magikern och dras in i dennes kropp (eller nåt)

tycker jag iaf.
 
Top