Nekromanti Magins ursprung?

Jobend

Veteran
Joined
2 May 2019
Messages
57
Location
Helsingborg
Barn är kloka och nyfikna varelser.
Min dotter på drygt fem år satte mig på pottan idag med frågan; var kommer magin ifrån?

Jag hade jävlaridet inget svar till henne.
Lite som när hon frågade var bebisar kom ifrån. :rolleyes:

Vet inte om jag placerat frågan rätt i forumet och admins får mer än gärna flytta den, ser fram emot att läsa era tankar.

(Vi har bara spelat fantasy-setting i Sagospelet äventyr)
Tack på förhand!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Den frågan är omöjlig att besvara.
Eftersom magi fungerar olika i olika världar så kan den ha olika ursprung.
Det finns t.ex. magi i Sagan om ringen, i Narnia och i Harry Potter - men tror du magins ursprung är detsamma i de tre världarna?

Ett generellt svar är att magi är en naturkraft, som gravitation eller magnetism.
Varifrån kommer gravitationen?
Spelar man i en fantasyvärld kan man förutsätta att någon gud skapade världen - då kommer magin, precis som gravitationen, från guden.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,099
Location
Göteborg
Lättaste svaret om magi är vanligt är att den alltid funnits där. I fantasivärlden är magi bara en annan sorts naturlag.

Om magi är lite mer ovanligt kan det vara något som "läcker in" i världen från andra dimensioner. Eller resterna av gudarnas kraft från världens skapelse.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Magin är egentligen bara nanomaskiner som lämnats kvar från en förmännsklig art. Formler och ritualer är sätt att kontrollera den.


Magi är levande varelser som bara knappt interagerar med vår verklighet förutom genom magiker.

Magi är en gud, magin lever i guden och guden i magin.

Magi kommer från allt levande. God magi förstärker det levande och ond magi dödar det.

Magi är att utnyttja det gemensamma undermedvetna och mänsklighetens telepatiska potential.

Verkligheten är egentligen post-modern. Det som folk tror och tycker avgör vad världen är. Magiker har bara starkare viljor än andra och avgör vad verkligheten är mer.
 

Jobend

Veteran
Joined
2 May 2019
Messages
57
Location
Helsingborg
Tack för era input. Nanomaskiner var nytt. :cool:
Det är svårt att prata magi utan att komma in på gudar och tro. Jag gillade bilden av att det läcker in i vår värld eller att det är en naturlag. Tycker det är intressant att höra olika synvinklar.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jar har annars kört olika varianter från att det är helt enkelt energi som finns i världen, typ leylines som vissa kan tappa ur kraft ur, till att det finns olika plan som t. Ex. Fey där magin kommer ifrån. Andra favoriter är spirits som ger möjlighet att använda magi, genom att binda dem tex eller ännu bättre ett genetiskt "fel" /evolution som lett till att vissa kan använda krafter. Den senaste har jag inte använt mig av officiellt men hör till en mer nutida kampanjvärld.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,099
Location
Göteborg
Jobend;n328095 said:
Det är svårt att prata magi utan att komma in på gudar och tro.
Verkligen? Det är ju ändå vanligare inom fantasygenren att det finns en motsättning - att gudarna inte gillar magi eftersom de tycker det är "fusk" på ett eller annat vis.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Jobend;n328095 said:
Tack för era input. Nanomaskiner var nytt. :cool:
Det är svårt att prata magi utan att komma in på gudar och tro. Jag gillade bilden av att det läcker in i vår värld eller att det är en naturlag. Tycker det är intressant att höra olika synvinklar.
Varför skulle man behöva komma in på gudar bara för att man pratar magi? Det finns inget uppenbart skäl att anta att de hänger ihop.

En av de vanligaste förklaringsmodellerna är väl annars att magi är en form av energi som går att manipulera och kontrollera med olika ritualer och formler.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jobend;n328089 said:
Barn är kloka och nyfikna varelser.
Min dotter på drygt fem år satte mig på pottan idag med frågan; var kommer magin ifrån?

Jag hade jävlaridet inget svar till henne.
Lite som när hon frågade var bebisar kom ifrån. :rolleyes:

Vet inte om jag placerat frågan rätt i forumet och admins får mer än gärna flytta den, ser fram emot att läsa era tankar.

(Vi har bara spelat fantasy-setting i Sagospelet äventyr)
Tack på förhand!
Bebisar skapas med magi!
 

Jobend

Veteran
Joined
2 May 2019
Messages
57
Location
Helsingborg
erikt;n328108 said:
En av de vanligaste förklaringsmodellerna är väl annars att magi är en form av energi som går att manipulera och kontrollera med olika ritualer och formler.
Absolut, man kan ha en mer fysikalisk approach till det hela.
Energi går inte att skapa eller förstöra, bara omvandla. (Via formler och ritualer) Den har bara funnits där sedan hönan och ägget.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
erikt;n328108 said:
En av de vanligaste förklaringsmodellerna är väl annars att magi är en form av energi som går att manipulera och kontrollera med olika ritualer och formler.
Men varför kan du manipulera magi med ritualer och formler?
Du kan ju inte manipulera ljus och gravitation (om det inte är via magi då).
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
anth;n328130 said:
Men varför kan du manipulera magi med ritualer och formler?
Du kan ju inte manipulera ljus och gravitation (om det inte är via magi då).
Manipulera ljus går alldeles utmärkt - fast istället för ritualer och formler får man använda speglar, linser, optisk fiber, färgat glas, m.m.

Gravitation har vi inte så bra koll på hur man kan manipulera - men det betyder inte att det är omöjligt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
Magi är egentligen väldigt avanceras vetenskap som vi inte förstår. Vi kan navigera fundamentala krafter genom ritualer för att det är egentligen så världen fungerar.


Magi är saker och krafter från den riktiga världen som fallit in i det gnostiska fängelset som är världen.

Magi kommer från att världen egentligen är ett datorspel som spelas av gudarna och realism är för tråkigt.

Magi är liv som används upp. Liv är ju förmågan att påverka världen, man kan påverka den mer om man använder liv som gått förlorat för tidigt. Därför slösar trollkarlar sina liv med studier och häxor blodsoffrar.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,985
Location
Göteborg
Jag brukar tänka olika sorters krafter (ljus, mörker, eld, astral, luft, jord, själar etc.)som genom tankekraft, medfödda förmågor, ritualer och ”tricks” kan frammanas och styras.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,060
Location
Linköping
erikt;n328108 said:
Varför skulle man behöva komma in på gudar bara för att man pratar magi? Det finns inget uppenbart skäl att anta att de hänger ihop.

En av de vanligaste förklaringsmodellerna är väl annars att magi är en form av energi som går att manipulera och kontrollera med olika ritualer och formler.
Det beror ju på. Tar man sin inspiration från antiken (medelhavskulturerna) så kommer, så vitt jag kan påminna mig, all magi från gudar och gudinnor eller andra väsen, till exempel naturandar eller fenomenandar som gränsandar med flera. Levande människor är inte magiker utan köpslår med gudar och gudinnor om hjälp alternativt favoriseras av gudar och gudinnor och får hjälp av den anledningen.

Gränsfall kan vara döda människor som under vissa situationer eller tider på året kan nå och stötta framför allt sina levande släktingar alternativt dröja sig kvar. Det normala i den sfären är att människor inte kan magi men inte beroende på att gudarna skulle ogilla magi.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag gjorde en D&D kampanj, glitchword, där arcane magi var allt annat än en naturlig del av världen. Den hade väldigt nyligen trängt in i världen genom en sorts glitch. Sorcerers, i den här kampanjen, hade fått krafter genom nån sorts händelse dom inte kunde rå för, dom hade blivit glitchade på nåt sätt. Wizards hade stulit kunskapen om glitch, dom hade gått in i glitchen för att ta dokument. Warlocks var förrädare. Dom hade gjort en deal med glitchens varelser för att få kraft. Lore bards kommer jag inte ihåg.

Divine casting och nature casting var en mer naturlig del av just den här kampanjvärlden men arcane magi var bara en stor wtf som warpade allt omkring sig.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,929
Location
Ludvika
I min fantasyvärld kommer den magiska kraften från de ursprungliga gudarna; titanerna (arbetsnamn. Kanske ska ändras till "de primordiala", kanske något helt annat). De hade den här kraften inom sig, och använda den för att skapa alla världar och alla existensplan (multiversum eller "the planescape"). En del av världarna har helt andra naturlagar vilket ju fungerar som en slags magi i sig, medan andra världar fick en lätt oavsiktlig magi i och med att titanerna la ner sina själar i skapandet (mest bildligt menat, men även delvis bokstavligt).

Vad som hände sen var titaner krigade mot varandra och en del dog, deras magiska kraft började då läcka ut från kropparna och sippra in i de världar där de fallit, men olika varelser skapade av titanerna kunde också stjäla kraft direkt från kropparna och på så sätt i sin tur blir _nästan_ lika mäktiga som titanerna. Där följde fler krig och fler titaner dog, men även fler av dessa "upplyfta" varelser som stulit makten.

Sålunda delades den magiska kraften som fanns upp mer och mer mellan de olika "nya gudarna", och därför är ingen individ där lika mäktig som de gamla titanerna, men de är i gengäld många fler. Mycket av kraften finns också spridd runtom världarna, nästan som en bakgrundstrålning, i form av olika reliker (en del bokstavliga kroppsdelar från titaner) eller artefakt som kraften bunits till.

Det finns sedan två huvudsakliga sätt att använda sig av den här magin. Antingen kan man aktivt binda kraft inom sig själv via olika ritualer, om man kommer över en faktisk källa till kraften (En sån här relik, eller något mäktigt artefakt), allternativt kan man manipulera bakgrundsmagin till att göra häftiga saker genom något som snarast är vetenskap.

Det finns ett tredje sätt också som egentligen är en variant av det första, och det är att man istället för att direkt binda magin till sig själv får den till låns av någon annan, mäktigare varelse (som en gud, exempelvis).
 
Top