Nekromanti magins sanna natur....

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
har kommit fram till att fantasy verkar vara en rätt vanlig "genre" här bland rollspelsmakandet... och med fantasy kommer oftast magin...

och vad kan man göra med "magi"? för vi är nog ett par som vill komma bort från "trollkarlar i spetsiga hattar och eldbollar"-magin.... jag skulle inte ha något emot det...

så. det jag undrar lite stilla här är;

hur har ni, kära rollspels- och världsmakare, hanterat det här med "magi"?
finns det?
finns det inte alls?
hur förklarar ni det?

för... vad ÄR magi? vilken är dess sanna natur? kan det förklaras med något fysiologiskt hos användarna? eller är det en "kosmisk/gudomlig kraft"?

hm.... nu har hon börjat fundera här.... :gremcool:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Abra Kapabel

"för... vad ÄR magi? vilken är dess sanna natur? kan det förklaras med något fysiologiskt hos användarna? eller är det en "kosmisk/gudomlig kraft"? "

Jag vill gärna att det kan få vara olika saker i olika rollspel, men helst vill jag att inte reglerna skall förklara vad magin är och på så vis demystifiera den.

Min rollperson kan gärna få vara en vetenskaplig alkemist som tror sig vara nära en lösning på magins mysterier, men som spelare tycker jag att det vore häftigare om det fick vara riktigt mystiskt och dunkelt.

Färdiga, fixerade "besvärjelser" gillar jag inte, och inte heller speciella "Magi-poäng" eller för tydliga regler om vad magin gör och hur den fungerar. Jag vill helst att spelaren skall få utforska det mysterium som är hennes rollpersons magiska förmåga och försöka dra sina egna slutsatser om vilken natur som ligger bakom den.

Men det är jag det. De flesta idag eftersträvar nog någon sorts halvakademisk lösning som låter pseudovetenskapligt godtagbar.

/Rising
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,572
Location
Fallen Umber
Magin i Terone

I mitt projekt (som har fått arbetsnamnet Terone, om ingen har något att invända) så har jag främst tänkt mig två typer av magi.

Först och främst har vi jordmagin. Den är ett naturligt kraftfält runt planeten i stil med jordens magnetfält, och vissa personer kan då känna eller se kraften, och även manipulera den om de får träning. Jordmagin kräver ofta avancerade beräkningar och långvariga förberedelser, så den används oftast som kraftkälla till olika slags teknologi: man kan konstruera förunderliga apparater, som orakelmaskiner, multidimensionella matematikmaskiner och världskompasser, med jordmagins hjälp.

Som ren kraft kan man använda jordmagin för att manipulera små föremål, som t.ex. dyrka upp ett lås eller liknande. Om man ha rtillgång till en apparat som drar kraft ur fältet på ett effektivare sätt kan man göra mer kraftfulla saker, men detta hör till ovanligheterna. Över huvud taget är jordmagin väldigt ovanlig: den var basen för forna tiders teknologi, men teorierna har fallit i glömska och nuförtiden är ånga långt vanligare än jordmagi som kraftkälla.

Sedan har vi älvamagin. Den är nog ännu mer sällsynt än jordmagin nu för tiden, för Älvalandet drar sig allt längre bort från vår värld. Den baseras helt på önskningar och behov, och är illusorisk till sin natur. I Älvalandet använder sig älvorna av älvamagi lika naturligt som att tänka, men i vår värld är det svårare, för vår verklighet stretar emot. Det är inte många älvor som vandrar över våra ängar nuförtiden, men det finns enstaka bortbytingar, bannlysta älvor och småfolk som blivit kvar sedan urminnes tider. Som sagt baseras älvamagin på illusioner. Ingenting är verkligt, allt är skuggspel och skenbilder.

Sedan ryktas det om en tredje magi, drakarnas fördolda konster, som är ungefär som älvamagin fast på riktigt. Det kan nog handla om att manipulera sannolikheter, att omskapa världen efter ens tycke och smak, och är därmed ytterst farlig och kraftfull. Som tur är sover alla drakarna under bergen sedan tusentals år, så det finns ingen som behärskar drakmagin nu. Eller?

Hmm, jag hade ju bara tänkt skriva lite kort om mina idéer rörande magi i allmänhet, och så blev det en uppsats om magin i Terone. Nåja, jag gillar ämnet så mycket att jag glömde mig själv. Angående dina konkreta frågor: jordmagin är alltså en naturkraft, älvamagin är något helt främmande, och drakmagi är manipulerande av verklighetens struktur. Att kunna känna jordmagi är en genetiskt betingad egenskap, precis som färgseende eller liknande. Älvamagin kräver älvablod i ådrorna, eller åtminstone en långvarig vistelse i det fagra landet (typ bortbyting, alltså). Drakmagin kräver att du är drake, eller åtminstone har motsvarande insikt i verklighetens väsen. Eller? Drakmagin är jag alltså ytterst osäker på, i största allmänhet, så det är svårt att säga.

Det viktiga är alltså att magin inte har med eldbollar att göra. Istället handlar det mycket om mystik, eller teknologi: vi betraktar alltså två extremfall, kan man säga. Eller båda.


/Dimfrost, har flummat klart för idag
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,953
Location
The Culture
Mystisk magi

finns det?
Om det är ett fantasyspel måste det finnas magi, annars är det inte fantasy utan alternativhistoriskt (personlig åsikt). Jan kan inte komma på något spel som kallar sig för fantasy utan att innehålla magi.

hur förklarar ni det?
Så lite som möjligt.
Om man förklarar magin blir den en vetenskap och det är inte lika mystiskt och kul. I Millennium nämner jag att magi är förmågan att omforma verkligheten med tankekraft, men det är snarare en definition än en förklaring. Att försöka sig på någon mer detaljerad förklaring av hur och varför magin fungerar vet jag inte om det ger speciellt mycket för spelet.
Magikern själv kan naturligtvis ha mycket bestämda pseudovetenskapliga teorier om varför magin fungerar. I sann flum-anda skulle jag säga att hans teorier är sanna för honom och det är på det sättet hans magi fungerar, men det kan fungera på ett helt annat sätt för en annan magiker. En magiker kan benhårt tro att han får sin kraft av Oden, medan en annan styr energiströmningarna i materiens innersta väsen. Bådas magi ger samma resultat. Jag ser ingen konflikt i det; det är ju trots allt magi det handlar om.

/tobias
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Fantasi og fantasi

"Gurgeh" skriver:
Om det är ett fantasyspel måste det finnas magi,

Jeg tror i grunnen det er viktigst med fantasi i et fantasispill, men jeg er åpen for at heller ikke det er nødvendig, selv om jeg har vanskelig for å forstille meg hvordan de skulle skje.

Det er fint med sjangre som ikke har for strenge "krav", slik at et rollespill eller en bok kan være både krim og fantasy, foreksempel.

I min verden er min fantasi og din fantasi to svært forskjellige saker, og ingen av dem ligner på andres fantasi.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag försöker gärna få en religiös koppling till magi. Magi i rollspel är väldigt ofta en separat naturvetenskap, och då blir magi väldigt lätt avmystifierad. Dessutom tappar man en viktig koppling till verklighetens magiska traditioner, som handlar väldigt mycket om religion.

Nu vill jag inte säga att magiker ska vara någon sorts prästkast i en samordnad religion. Jag är mer ute efter nåjden som jojkar för renarna för att de ska bli fruktsamma, eller sejderskan som fördriver sjukdomsandar, eller den hermetiske magikern som försöker binda en demon med hjälp av ärkeänglarnas kraft.

En annan sak som jag brukar begagna mig av är sympatetiska principer: det som är lika är detsamma, och det som är liknande är också detsamma. Att dansa kring majstången var från början en fruktbarhetsrit, till exempel: de flickor som dansade kring denna artificiella fallos fick helt enkelt fler ungar än de som inte gjorde det*. Drar man vidare denna princip så får man att en magiker inte kan kasta en eldboll utan vidare utan att kunna använda sig av någon sympatetisk princip. Däremot skulle han kunna bygga en vaxdocka med små bitar av målets kropp i (hudflagor, hår, naglar) och med målets namn och skada dockan, varpå målet skadas. Då har vi plötsligt ett uppenbart men mystiskt band: vem som helst kan förstå principen att man kan skada målet via hudflagorna/dockan, men man förstår inte riktigt hur. Det är en magisk förbindelse, helt enkelt.

Sen är det rätt viktigt att göra magi till en kunskap som är förbehållen de invigda. Det får gärna finnas en hemlig aspekt av magin, som ingen utomstående borde få reda på. Kreti och pleti får gärna kunna läsa runor, men endast en magiker vet runornas symboliska betydelser och hur de används i magi.

Slutligen är det viktigt att det som magiker gör är sådant som andra inte kan göra, och vice versa. Tjuvar kan tjuva, krigare kan kriga, men om magikerns magi bara är ett substitut för att tjuva och kriga så är magikern antingen bara understöd eller ersättning. Så därför är det viktigt att magikers magi gör saker som inte har med tjuvande och krigande (eller andra rollpersoners curriculi) att göra. Magiker ska magia, helt enkelt, inte tjuva eller kriga med specialeffekter.

Med dessa kan man få magi och magiker att få och behålla mystik, och dessutom så kan man få magiker med egenvärde, som inte enbart är understöd till krigarna. En eldbollsmagiker är helt enkelt en granatkastare, avsedd att understödja krigarna när de slaktar gobbos (draget till sin spets), och kan i värsta fall göra krigaren redundant. En mystisk magiker som har ihjäl med vaxdockor, läker med andar genom att sejda sig i trans, eller kan förstå hur en magisk fälla fungerar genom att läsa runorna, de står för sig själva och har egenvärde i rollspelsgruppen.

* De torra vetenskapsmän som förklarar det med festlighet, alkohol och flickor och pojkar som gör det som flickor och pojkar ofta gör vid festlighetstillfällen med alkohol inblandat är bara torra och trista - det är mycket roligare med att det är kraft från fallosen/majstången som gör flickorna fruktbara.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Jag håller i princip med dig i allt du säger, men det finns dock en liten oklarhet:

Att dansa kring majstången var från början en fruktbarhetsrit, till exempel: de flickor som dansade kring denna artificiella fallos fick helt enkelt fler ungar än de som inte gjorde det
Hur kommer Små grodorna in i det hela?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Små grodorna

"Hur kommer Små grodorna in i det hela?"

Sympatetiska principen slår till igen: jämför grodynglen med det som kommer in i... ehrm, ja, nu lämnar vi ämnet. :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
OK, ångrar att jag frågade...

NT=sNuskiga kreaTur
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Mänsklighet å sånt

Efter att ha filosoferat över vad som är mänskligt med Führerin så började jag fundera över vårt tankesätt, utgångspunkt, väsen.

Här kommer en frågeställning som är rätt mysig, fast jag kan inte ta åt mig äran för den, bara så ni vet.. :gremwink:
Är en psykopat mänsklig? Visst är det en människa, men ifall man saknar alla känslor, ja alla känslor, förutom förnimmelser av behov (minus de känslomässiga) är man mänsklig då? Är man inte en annan varelse då?

För oss rollspelare som är vana vid älvafolk och utomjordingar så är det nog lättare att föreställa oss psykopater som något annat än människor - Traditionella älvor har en helt annan uppfattning av världen, ofta av tid och känslor, och dom skulle inte vara mänskliga även om dom rent fysiskt såg ut som en människa.

Med andra ord: Vad som gör oss till människor kan lika väl vara vår perception, tankevärld och andra mentala förutsättningar som vårt fysiska yttre.

Och min poäng är: Därför tycker jag det låter helt okej att människor kan lära sig drakmagi. När dom tagit del av den uråldriga visdomen som leder till en insikt att man ser världen på ett helt nytt sätt, ja lever på ett helt nytt sätt.. Då är man i högsta grad ett nytt väsen.

Hoppas att det här nu gjorde en skillnad, och jag inte sa saker som du redan hade bestämt. :gremwink:

(Jag kanske borde tillägga att Führerin är Elin, så att ni inte missförstår och hon missar "promotande" :gremwink:)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
...beror på spelvärld och spelskaparens synsätt

Oj, vilken generell fråga..

"...och vad kan man göra med 'magi'?"
Vad är det för stämning du vill skapa i spelvärlden? Var ligger teknologinivån i världen och vilka myter, sägner och skrock har invånarna? Hur skapades världen?

Jag tycker magi är något som påverkar omständigheterna för världen.. Hur man gör det beror på spelmakarnas fantasi och/eller efterforskning.. Skapa regn är att fysiskt förändra tillståndet på världen medan om man gör så att en själv kan flyga så förändrar man förutsättningarna för världens fysikaliska lagar..

Det finns väl i regel två sätt att påverka världen.. Antingen så finns den överallt, men bara ett fåtal varelser kan hantera den (det skulle visserligen vara intressant, men kaotiskt och kolossalt stort, med en värld där alla varelser brukar magi) eller så har en varelse kommit på hur den kan ändra sina egna förutsättningar..

För att ta den första.. Vissa kanske använder destruktiva (svarta) och kreativa (vita) skapelsekrafter. Genom att rubba den ena och släppa fram den andre så kan man orsaka en mängd saker.. Man kan kanske åberopa krafter (andar) som gör tjänster eller överföra saker till andra (sjukdomar till träd eller jorden).. Vissa kanske vill använda sig av parafernalia och använda dessa på ett visst sätt för att frammana magi, som att linda svart garn motsols runt ett kors för att upplösa en förbannelse.. En del kan försöka sig på att ändra de fysikaliska lagar som råder (DoD:s elementarmagi)..

En del kanske gillar att förhäxa någon till förälskelse genom att klä av sig naken, rita upp ett pentagram utomhus, skriva personens namn på ett papper och bränna upp den inom pentagrammet innan denne skickar askan till denne den vill förtrolla.. Andra kanske lägger en levande groda på en myrstack för att ätas och sedan tar grodskelettet och fäster det på sin blivande kärestas kläder.. En tredje kanske istället fästa en nål som förts genom en levande orms båda ögon medan en fjärde matar sin trogivna med duvblod eller pubeshår, svett eller menstrationsblod från sig själv..

Vilka effekter det blir när man ändrar sina egna förutsättningar blir svårt att komma på.. Att få sig själv att flyga tycker jag man, som skrivet, bryter och därmed ändrar på världens fysikaliska lagar.. Telepati, spontan självantändning, klara sig utan sömn och mat, förstärkt/förändrad hörsel och syn kan vara några exempel.. Jag har lite svårt att tänka mig detta då jag gärna ser att det är en kosmisk kraft som styr magin..

Jag tycker spelledaren ska ha en hum om hur magin egentligen fungerar, men att spelarna mest ska acceptera att magin finns och veta hur den ska brukas.. Det beror lite på hur världen och magilärandet (för rollpersonen) är konstruerat.. Jag har inget emot de låsta magisystem med olika trollformlar, då de gör det rätt enkelt att regelmässigt hantera magi.. Generella system har en tendens att göra så att spelarna inte har en aning om vad de kan göra för något eller vara alldeles förenklade när man inte kan klara sig utan komplexitet..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som förlorade svaret någonstans i texten
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Re: ...beror på spelvärld och spelskaparens synsätt

En del kanske gillar att förhäxa någon till förälskelse genom att klä av sig naken, rita upp ett pentagram utomhus, skriva personens namn på ett papper och bränna upp den inom pentagrammet innan denne skickar askan till denne den vill förtrolla.. Andra kanske lägger en levande groda på en myrstack för att ätas och sedan tar grodskelettet och fäster det på sin blivande kärestas kläder.. En tredje kanske istället fästa en nål som förts genom en levande orms båda ögon medan en fjärde matar sin trogivna med duvblod eller pubeshår, svett eller menstrationsblod från sig själv..
OK, om det är sånt som kvinnor tänder på så förstår jag varför jag är singel... :gremshocked:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,953
Location
The Culture
Häxeri

En del kanske gillar att förhäxa någon till förälskelse genom att klä av sig naken, rita upp ett pentagram utomhus, skriva personens namn på ett papper och bränna upp den inom pentagrammet innan denne skickar askan till denne den vill förtrolla.
Kvinnor ska alltid vara så komplicerade. Det första steget i ritualen räcker för att förhäxa de flesta män. :gremblush:

/tobias
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
har kommit fram till att fantasy verkar vara en rätt vanlig "genre" här bland rollspelsmakandet... och med fantasy kommer oftast magin...
Tja, det går att ha fantasy utan magi. Post-teknologisk SF med bara en del hyperavancerad teknologi som bara ett fåtal kan hantera kan mycket väl presenteras som fantasy. Eller så kan du mycket väl ha en "klassisk" fantasyvärld men helt låta bli magi. Det blir mycket svårare att förklara hur du kan ha en massa olika arter som lever tillsammans, men det är inte oöverkomligt.

och vad kan man göra med "magi"? för vi är nog ett par som vill komma bort från "trollkarlar i spetsiga hattar och eldbollar"-magin.... jag skulle inte ha något emot det...
Tja, antingen gör man magin så vanlig att "magikerna" inte bryr sig om att klä sig på något särskilt sätt (Xant-böckerna, t.ex.).
Eller så är magi inte något man lär sig utan en "gåva" av något slag (så att man inte behöver forska och ha sig - kolla på trollisarna i Hamsterhjulet ("(Hamster)Wheel of time") t.ex.).
Eller så kan magi vara olagligt... Hur många trollisar i spetsiga hattar tror du dyker upp i Jargien (Eon/Mundana)?

Man så länge magi kräver studier så kommer det ju existera en "forskarklass" - och proffessorer är ju inte direkt kända för sin fantastiska klädsmak! :gremgrin:

så. det jag undrar lite stilla här är;

hur har ni, kära rollspels- och världsmakare, hanterat det här med "magi"?
finns det?
finns det inte alls?
hur förklarar ni det?

för... vad ÄR magi? vilken är dess sanna natur? kan det förklaras med något fysiologiskt hos användarna? eller är det en "kosmisk/gudomlig kraft"?
Det beror ju helt på spelvärlden. I ett SF-spel så slipper jag helst magi (Star Trek - Bleh!). Jag skulle gärna sluppit magin i Star Wars också - Jag tycker den storyn bär sig utan skumma trollisar!

Samma sak med "vad är magi?". I Star Trek så förklaras det inte alls (naturlagarna är bara lite annorlunda i avsnitt x... :gremtongue:). I Star Wars är det något slags universellt energifällt, vilket också brukar gälla i de flesta fantasyvärldar.

Personligen så tycker jag bara att det är magi när det faktiskt bryter mot naturlagarna. Att använda en existerande naturkraft är ju egentligen naturvetenskap, även om det sker genom att man frammanar en eldboll ur tomma intet!

Nu så är ju förstås "brott mot naturlagarna" lite svårt att definera. Den vanliga definitionen av naturlagarna är ju att det är vad som är möjligt... Så kan du falla omkull och missa marken så går det ju uppenbarligen. :gremconfused:

En bättre definition är "sannolikhetsmanipulering". Vad är sannolikheten att Nisses skor plötsligt börjar brinna? Tja, om Kalle vill det så är den 90%... :gremcool:
Fast att basera ett helt magisystem på det är inte så lätt!

/Henrik
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Om man bara ska ta och hugga in såhär med mina tankar kring magi:

Magi är ett fenomen som låter tänkande varelser omforma energi i sin närhet på olika sätt. Detta bygger på lite semi-vetenskapliga principer. Ni vet, hela den där grejen med att en typ av energi (rörelse, värme, ljus, hela baletten) kan omvandlas till en annan. Och sedan har vi faktumet att de går att massa = energi. Alltså kan vad som helst förvandlas till vad som helst, bara man har hjälp av lite pseudo-vetenskap!

Jag kanske är helt ute och cyklar i mina påståenden, men så vitt jag vet finns det inget som hindrar det om man nu skulle antaga att en tänkande varelse kan manipulera energiformer med viljan.

Magin i mina spelvärld har två sidor:
1) Vanligt folk har sin uppfattning om magiska ting: Folktro och deras slutsatser angående "häxkonst", vilket innefattar allt ifrån byns kloka gumma till faktisk magi (byfånarna ser dock ingen större skillnad här).
2) Den sanna magin. Det är detta som faktiskt är magi och är rätt så oförklarligt. De som brukar den har "vaknat" och blivit öppna för att det finns en inneboende förmåga hos varje tänkande varelse att manipulera energier med hjälp av sin vilja. De har ingen större koll på hur det fungerar, utan det kommer mer instinktivt. Sedan kan man formalisera sina tekniker till besvärjelser som är mer lättkontrollerade i sin användning.

Hoppas folk hänger med lite i vad jag bubblar om här...

DragonLord - *bubblar vidare*
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,667
Location
Uppsala
I The Dark Spire, som är det största av mina amatörprojekt, så är magin varierad efter en given mall, kan man säga.

Tänk dig att världen är uppbyggd efter följande mall. Där finns de fyra elementen, döden, tiden, livet och drömmarna. När dessa blandas så blir resultatet världen, och världen - Ordningen - hålls samman trots konflikter mellan de tidigare med hjälp av Balansen.

Men vissa gudar ämnar rasera balansen och kontrollera hela Ordningen. Självklart något som skulle vara ödesdigert för övriga element och aspekter av verkligheten, till exempel de varelser som befolkar världen.

De som använder magi gör ett frivilligt eller ofrivilligt utbyte av sin själ gentemot krafter från bortom Balansen. Dessa krafter är egentligen obegränsade - det enda som sätter gränser är hur mycket själ du ger bort. Resultatet av det hela blir sedan ganska ödesdigert både för dig och för världen.

Regelmässigt är systemet fortfarande under uppbyggnad, men konceptet innebär flera saker. Bland annat tar du skada och blir tokig om du inte blir av med de krafter du samlar på dig. Etc. Kommer nog ge er systemet för beskådan när det är något så när färdigt.

Och, jo. Självklart hatar resten av världen magin. Egentligen är det nog ingen som tror på dess existens, men allt som liknar fuffens straffas allt som oftast med döden. I alla fall i flera av världens länder.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Barcelona
Ja du....

Det varierar enormt mellan olika spelvärldar.

I Ögjl var magin sällan mer än "tillräckligt avancerad teknologi" eller manifestationer av märkliga naturlagar som fanns i Ögjls värld men inte finns i våran. Magi var hur som helst inget som människan kunde använda sig av hur som helst.

I Yggdrasil skapades världen med sång, och när världen hade skapats lämnades de mäktiga galdrar som använts till dess skapande kvar att skräpa runt. När människor hittar dessa galdrar kan de använda dem med oerhörda resultat.

I CCC är magin en sorts saft som rinner genom världen. Vanligtvis märks den inte av, utan finns osynlig i alla naturliga skeenden i vår omvärld. När en blomma slår ut är det magi, när ett barn föds är det magi, osv. Tänkande varelser kan dock med en viljeakt suga åt sig den saft som är magin, och använda den för sina egna syften.

i Nya tider, nya seder är magin en integrerad del av den moderna vekrligheten. Varenda människa behärskar magi, och den utgör själva det fundament på vilket samhället vilar. Till dess natur är den inte mycket mer än den inbyggda potential som finns i Universum för tänkande varelser att påverka sina omgivningar med viljan, en potential som av någon anledning inte kommit i ljuset förrän de senaste årtiondena.

Annars föredrar jag faktiskt magi som *inte* grundar sig på att magikern kan kontrollera någon mystisk kraftkälla som ligger utanför det kända universums normala skeenden, utan som helt enkelt är ett system för att påverka omvärlden i enlighet med de befintliga naturlagarna, som bara råkar vara hemligt för de flesta. Inte sagt att naturlagarna måste vara desamma som för oss, men jag vill i alla fall att magi ska vara någon svårbegriplig "mental manipulation av eteriska kraftströmmar", utan att det utgörs av handlingar som vem som helst kan utföra bara de lär sig det.

Varianter av denna form av magi kan vara till exempel den ovan nämnda "tillräckligt avancerade teknologin", det vill säga teknologi som ligger utanför ramarna för det som mänskligheten i stort kan förstå sig på, eller ett system för att kontakta och köpslå med diverse mäktiga väsen som på olika sätt har makt över sina omgivningar. Krille sympatetiska voodoomagi är ett annat bra exempel; det mystiska bandet som förenar dockan och personen den avbildar hör inte till vår världs naturlagar, men det är en inbyggd kvalitet hos univerusm som vem som helst kan dra nytta av om han vet de rätta knepen.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,065
Location
Linköping
I Terra Draconis är ligger den mesta ''häftiga'' magin hos staten nämligen de statsanställda teckentydarna och prästerna. Dessa kan kommunicera med gudarna och ur naturens beteende (främst fåglarna) se sannolikheter för olika agerandens framgång och vad andra makter i världen tar sig för.
Det finns även en mer och vanligare ''vardaglig'' magi som berör amuletter (bullor för barn, sjakaltassar för födslar m.m.), läkande dekokter (blandning av magi och läkeväxter), påverkandedekokter som afrodosiakum (blandning av magi och örter), förbannelser (á la voodoo eller ritualer) och lite ''coolare'' kontakt med förfäderna och kanske även andra mindre väsen - snälla eller elaka.

Regelmässigt fungerar magin så att man har ett tema vars inriktning bestämmer vad man kan göra (inga besvärjelser) och sedan olika faktorer som bestämmer hur svårt det blir att göra en given magisk handling. För att kunna göra detta behöver man uppnå en djupare insikt i världen vilket involverar ett attribut och ett mycket högt färdighetsvärde i en vanlig färdighet som rör samma område som temat.

Det där med ''inga besvärjelser'' är dock inte riktigt sant. Det finns även ritualer, små och stora som förenklar magin men som samtidigt begränsar till en given effekt men vanliga saker som teckentydning inför viktiga senatsmöten eller graviditetsritualer är starkt ritualiserade. Det finns ritualer från den allra minsta förbannelse då man spottar åt någon tre gånger via festritualer då man dansar runt sina marker och offrar ett lamm för att avvärja attacker från lemurer och annat otäckt till stora offerceremonier till gudarna för framgång åt hela kollektivet ''senaten och det drakonska folket''.

Det var vad jag kom på för tillfället. Förhopningsvis kommer det nå'n artikel om det i Rollspelaren snart...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,572
Location
Fallen Umber
Re: Mänsklighet å sånt

Jag funderade lite mer över det här, och jag kom fram till att drakmagin är syntesen av älvamagi och jordmagi. För att kunna behärska den kraften måste man höra till båda världarna, som drakarna eller halvfolken (människor med älvablod i ådrorna, eller tvärtom). Om detta får några vidare följder måste jag nog fundera mer på.


/Dimfrost, hellre sent än aldrig
 
Top