Jag protesterar! Effekten olära är grovt VÄRDELÖS. Visst, man KAN rent teoretiskt göra allt det där som du säger, men eftersom effekten har räckvidd: personlig blir det nästan hopplöst svårt att faktiskt använda den. Jag har inte kunnat hitta något vettigt användningsområde för den effekten om man följer magireglerna i M&M.
För att använda effekten och kunna ge den vettig varaktighet (provisorisk eller bättre) måste offret i stort sett vara oskadliggjort innan du försöker använda den (så det räcker med en räckviddsförbättring), och om offret är oskadliggjort kan man ju faktiskt hugga handen av honom, det gör det också ganska svårt att använda svärd. Eller använda magi som inte är dold (man måste ju kunna utföra gester för vanlig magi).
Effekten Olöra är mycket grovt överskattad här på forumet (och det är ingen åsikt, det är fakta ),
Alstra ataxatropi Ob2T6
Besvärjelse Ob2T6
Besvärjelse Ob2T6
Där har du olära som har räckvidd beröring och varar i en minut samt tar en runda att väva (förutsatt att den är formaliserad). Att ta bort någons stridskonst (eller färdighetsvärde i besvärjelse eller valfri stridsfärdighet) under 60 sekunder räcker garanterat till att hugga honom i småbitar. Det räcker även för att få fram sanningen om valfritt ämne i ett förhör om man tar bort färdigheten övertala.
JAg tycker att maign i Eon är skit dålig!!!!!
Eller inte dålig utan problemet är mer att man inte kan använda sin magi! MAn kan bara köra en spell per runda men en krigare kan anfalla ett par gånger!!!