Nekromanti Magikunskap

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Nu är jag här igen och som vanligt har jag en fråga om magi.

Hur mycket kan man om magi vid olika färdighetsvärden? Vad skiljer ett fån med värdighetsvärde 0 från en tönt med nivå 1?
Vet man om alla effekter/ vad de gör och hur de används vid en färdighetsnivå på 15, eller kommer den klarsyntheten tidigare/senare?
T.ex finns det en karaktär i min spelgrupp som har ett färdighetsvärde på 13 och tror sig kunna 98% av alla effekter samt vad de gör. Alltså att han har kunskapen, inte effekterna i sig.

Mvh Vätten.. som kryper till baks in i sitt gryt.
 

Vampirehunter J

Veteran
Joined
22 Mar 2003
Messages
140
Location
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Jag tror att det förhåller sig som så att när man har grundvärde 5 så har man ett vist hum om hur olika efekter används och vad dom gör, har man mer så får man mer förståelse efter varje extra nivå, har man 15 eller mer så vet man allt som finns att veta och lite till i ämnett, det bör i alla fall gälla för färdigheten teoretisk magi.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Hur mycket är mycket?

Krille har ett väldigt bra exempel på frågan "Hur mycket är mycket?" i det här inlägget .

Gör så här. Varje gång ni ramlar på en effekt som hans karaktär inte kan eller har identifierat förut. Slå Ob3T6 mot Teoretisk magi. Klara han det så vet han lika mycket som regelboken vet om saken. Misslyckas han kan han inte placera den direkt.

Regelimprovisastion: Om effekten tillhör en aspekt som RPn har någotsånär koll på (FV 10 eller över) så kan man dra av en tärning och låta slaget vara Ob2T6 mot Teoretisk magi istället.


/Naug
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Re: Hur mycket är mycket?

Fast den listan verkade lite konstig om man kollade till Jarla modulen där dom hade färdighetsvärdena för hantverkarna i staden. har den inte hemme just nu men har för mig att ca 90% dom hade färdighetsvärde mellan 9-11.
har svårt att tänka mig att 90% av alla hantverkare som driver egen verksamhet skulle bara räknas som gesäller...
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Re: Hur mycket är mycket?

Om jag vore som du så skulle jag hellre tro på listan, det kan lätt bli lite konstigt i böcker, det kan ju inte vara lätt att kolla allt hela tiden. Dessutom så kan det väl vara så att i jarla så är man överlag ganska sopiga, Varför annars bosätta sig i ett land med lägre befolknings täthet än sahara? där kan den som på andra ställen varit gessäl bli mästare i brist på konkurens. :gremgrin:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Hur mycket är mycket?

"Fast den listan verkade lite konstig om man kollade till Jarla modulen där dom hade färdighetsvärdena för hantverkarna i staden. har den inte hemme just nu men har för mig att ca 90% dom hade färdighetsvärde mellan 9-11."

Många kockar ger en rörig soppa. Eon har många kockar. Krille är en av dom och killen som skrev Jarla har en annan. Jag använder dock hellre Krilles lista än de färdighetsvärden som finns listade i Jarla.


/Naug
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Var är konflikten?

"Fast den listan verkade lite konstig om man kollade till Jarla modulen där dom hade färdighetsvärdena för hantverkarna i staden. har den inte hemme just nu men har för mig att ca 90% dom hade färdighetsvärde mellan 9-11."

Många kockar ger en rörig soppa. Eon har många kockar. Krille är en av dom och killen som skrev Jarla har en annan. Jag använder dock hellre Krilles lista än de färdighetsvärden som finns listade i Jarla.
Jag ser inte konflikten. Står det någonstans i Jarla att hantverkarna är skickliga? I en stad som Jarla borde det inte finnas ett överskott av skickliga hantverkare. Antagligen är de flesta av dem halvdana som Krilles tabell säger...
 
Top