Nekromanti Magikonvertering - Hjälp!

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Hejsan. Jag sitter och försöker få in reviderar magi i Eon 4 till min spelgrupp och försöker liksom göra en balans mellan reglerna kring alstring och besvärjelserna från Eon III blandat med reglerna för böner och ceremonier i Eon IV. Jag älskar verkligen Övertagssystemet. Nu kan man enkelt förbättra vissa effekter och en mäktig magiker gör bättre resultat än en novis. Några funderingar:

Färdighetsslagen i Eon III var som bekant väldigt många med alstring, transformering och besvärjelse. Eftersom Eon IV verkar köra med färre tärningsslag funderade jag på att baka ihop alla tidigare slag till ett enda, alternativt två. Först tänkte jag ett slag för alstring och ett för besvärjelse (kanalisera) men det förstörde lite då det blir många övertag då man får två chanser att slå färdighetsslag. Dessutom går det fortare spel med bara ett tärningsslag. Jag undrar därför om det inte är bättre att bara ha ett enda slag? alltså olika färdigheter med namnen efter aspekterna typ Pyrotropi, Biotropi osv. Nedan följer exempel.

Exempel 1
Telepatisk kommunikation
alstra psykotropi (8), Kanalisera (8)

Exempel 2
telepatisk kommunikation
Psykotropi (10)

Vad tycker ni och varför?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skulle inte skalat ned till ett tärningsslag därför att man då dels sabbar distinktionen mellan extemporering, formaliserade besvärjelser, ceremonier och ritualer, och dels gör magisystemet lite väl grovkornigt, och magi alldeles, alldeles för lätt för karaktärer att lära sig. Basically, eftersom alla svårighetsökningar för räckvidd, omfång, transformering, metaeffekter etc ligger på Besvärjelse-slaget, som boostas av Övertag på Alstra-slaget, blir det ohanterligt svårt att åstadkomma något med magi om dessa slag bakas ihop till ett. "Kan man inte bara minska svårigheterna då?", undrar någon. Jovisst, men då blir svårighetsökningarna mycket mindre inutitiva visavis resten av magisystemet i synnerhet och resten av hela regelsystemet i allmänhet. In short: det behövs två slag.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
såhär kanske?

Telepatisk Kommunikation
Moment: Psykotropi (X) Besvärjelse/Ceremoni/Whatever (X)

Möjligtvis kan även Kanalisera slangas in som ett moment också så att det istället blir

Telepatisk Kommunikation
Moment: Kanalisera (X), Psykotropi (X), Besvärjelse/Ceremoni/Whatever (X)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kanalisering behöver aldrig kombineras med alstra därför att man kanaliserar teotropi, som sen transformeras till relevant aspekt, vilket är inbakat i besvärjelseslaget. En liten detalj i Eon IV är dock att olika gudars teotropi har lätta och svåra transformeringar till helt olika aspekter - Daak har tex lätta transformeringar till pyrotropi, nomotropi och semotropi. .
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Bra poäng! Tänkte inte på att man tappar distinktionen om Besvärjelseslaget försvinner. Då måste den såklart vara kvar. Men Övertag då? ska det gå på både alstra och besvärjelse eller bara på den ena och isf vilken?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
övertag på alstra underlättar slaget för besvärjelse (vilket behövs eftersom besvärjelse får alla negativa moddar), övertag på besvärjelse gör att effekten man vävde kan åstadkomma mer, som med bönerna i grundboken. I grundboken är svårighetsminskningar/ökningar på grund av extra filament samt lätta/svåra transformeringar inbakade från början, och därmed gömda i svårigheten för väva-slaget.

Tänk på att många spells för att påverka folk i Eon IV går mot motståndarens Självkontroll eller Livskraft, två stats som ofta är ganska höga eftersom alla vanarer och zhaner har automagiska rasmoddar på dem, vilket i sig nörfar magi. Betänk även att folk kan använda den här mystiska färdigheten på rollformuläret som jag glömt vad den heter för att kontra din magiska väv, med caveat:et att de själva får dra på sig dissipationen.

eller ja, alltså, så här behöver du givetvis inte göra i din version, men det är lite hur vi har tänkt kring det officiella magisystemet.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Ett av syftena med den här tråden är att lura ut officiell info från er spelskapare Ymir ;) Tacksam för all hjälp därutav. Hur mkt skulle ett Övertag på Alstra kunna påverka Besvärjeseslaget? Skulle vara riktigt najs att veta.

Har skrivit lite Pyrotropiska besvärjelser efter bönmallen. Om någon orkar titta igenom och kommentera så gör det gärna.

Pyrotropi

Alstring: Från öppen låga inom Berörings-avstånd.
Kroppslig alstring: -2T6 Alstring, Brännsår som motsvarar 1T6*magnitud Eldskada.
Okontrollerbar dissipation: Magikern fattar eld 1T6/1T6*magnitud.
Kontollerbar dissipation: Spektakulär flamma som varken skadar eller antänder.

Diodactus betvingande flamma

Magikern kan med denna besvärjelse betinga, kontrollera eller släcka eldar. Likväl kan elden blossas upp mot någon närgången.

Besvärjelse: Kontrollerar en eld vars Eldskada är högst 1T6/1T6 (+1/+1 per Övertag)
Moment: Alstra Pyrotropi 9, Kanalisera 9.
Omfång: 1 mål Magnitud: 2
Räckvidd: Medellångt* Tidåtgång: En runda
Varaktighet: Koncentration

Diodactus konflagratiska invokation

Besvärjelsen frammanar en eldslåga som dansar på magikerns hand, motsvarande en enkel fackla.

Besvärjelse: Elden gör 1T6/1T6 Eldskada (+2/+2 per Övertag)
Moment: Alstra Pyrotropi 6, Kanalisera 6.
Omfång: Magikerns hand Magnitud: 1
Räckvidd: Personlig Tidåtgång: En runda
Varaktighet: Koncentration

Diodactus flammande sköld

Besvärjelsen skapar ett rödaktigt skimmer kring magikern och en svavelaktig lukt kring denne.

Besvärjelse: Ökar Eldskydd med 3T6 (+2 per Övertag)
Moment: Alstra Pyrotropi 14, Kanalisera 10.
Omfång: Magikern Magnitud: 4
Räckvidd: Personlig Tidåtgång: En runda
Varaktighet: Scen

Diodactus pyrotropiska sfäroid

Magikern skapar ett eldklot som far mot sitt mål där det exploderar i en brand.

Besvärjelse: Målet utsätts för 2T6/2T6 Eldskada (+2/+2 per Övertag).
Moment: Alstra Pyrotropi 14, Kanalisera 14.
Omfång: Area (Närstrid)** Magnitud: 4
Räckvidd: Medellångt* Tidåtgång: 2 rundor.
Varaktighet: Momentan

*1 Övertag kan användas för att öka avstånd ett steg utefter skalan Närstrid-Kort-Medellångt-Långt-Mycket långt
**’1 Övertag kan användas för att öka arean ett steg utefter skalan Närstrid-Kort-Medellångt-Långt-Mycket långt där målet är mittpunkt, alla inom området skadas.
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Jag gillar personligen att böner använder enbart ett slag mot Kanalisera, och Ceremonier använder flera slag med Ceremoni inblandat också.

Så för magi så kör jag att man bara slår Psykotropi för en basic psykotropisk besvärjelse, men om man vill öka avstånd, använda andra filament, etc, så måste man lägga till Transformera-slag.

Tycker att magi är svårt nog som det är, med tanke på att man ska lära sig 21 olika färdigheter för att mästa alla aspekter!
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Siljestam: Nu ändrar jag mig igen. Du har rätt. Det är redan tillräckligt svårt att vara magiker. I väntan på officiella magiregler kör jag på med ett färdighetsslag per besvärjelse. Har sammansatt ett kodex med blandning av ataxatropi, psykotropi och pyrotropi. Håll till godo :)

Ataxatropi
Alstring: Obegränsad. Kaos genomsyrar allt.
Okontrollerbar dissipation: Magikern blir kraftigt förvirrad 1T6*Magnitud Utmattning.
Kontrollerbar dissipation: Omöjlig inom ataxatropi.

Borons klösande klor
Magikern utför klösande rörelser och skjuter sedan ut en skimrande sfär som river sönder magisk väv i närheten.

Besvärjelse: River sönder magisk väv (ej Permanent) upptill Magnitud 3 (+1 Magnitud per 2 Övertag)
Moment: Ataxatropi 12
Omfång: 1 mål Magnitud: 3
Räckvidd: Kort* Tidåtgång: 1 runda
Varaktighet: Permanent

Larbilius underbara teleportation
Magikern teleporteras i ett multikromatiskt skimmer till en plats som antingen är synlig eller känd för magikern från den plats denne står.

Besvärjelse: Magikern teleporteras till ny plats.
Moment: Ataxatropi 12
Omfång: Magikern Magnitud: 3
Räckvidd: Medellångt* Tidåtgång: 1 runda
Varaktighet: Momentan

Psykotropi

Alstring: Enbart kroppslig alstring.
Kroppslig alstring: Alstring sker från magikerns själ och kostar 1 Utmattning per Magnitud. Möjligt att alstra från andra villiga själar men svårt, -2T6.
Okontrollerbar dissipation: Magikern drabbas av fruktansvärd huvudvärk motsvarande 1T6*magnitud Utmattning plus Smärta.
Kontollerbar dissipation: Magikern omges av ett skimrande gulgrönt ljus,

Besvärjelsen för total sannfärdighet
Besvärjelsen gör att en person får mycket svårt att ljuga, men kan även användas för att magikern själv ska kunna ljuga lättare.

Besvärjelse: Mål får -2T6 Dupera (-2 per Övertag), eller Magikern får +2T6 Dupera (+2 per Övertag)
Moment: Psykotropi 9***
Omfång: Magikern/1 varelse Magnitud: 2
Räckvidd: Medellångt* Tidåtgång: 1 runda
Varaktighet: Scen

Fördunkla sinne
Besvärjelsen är en enkel försvarsbesvärjelse som gör en person förvirrad och disträ.
Besvärjelse: Offret måste klara Självkontroll mot 10 (+2 per Övertag) eller bli Omtöcknad.
Moment: Alstra Psykotropi 6***
Omfång: I mål Magnitud: 1
Räckvidd: Beröring Tidåtgång: 1 runda
Varaktighet: Momentan

Catzorans retoriska spärr
Besvärjelsen gör det omöjligt för ett offer att uttala ett visst ord eller en viss fras. En mycket användbarbesvärjelse i hetsiga diskussioner.

Besvärjelse: Offret måste klara Självkontroll mot 10 (+2 per Övertag) eller bli oförmögen att formulera ett visst ord, eller viss fras i varken tal eller skrift.
Moment: Psykotropi 9***
Omfång: 1 varelse Magnitud: 2
Räckvidd: Beröring Tidåtgång: 1 runda
Varaktighet: Scen

Telepatisk kommunikation
Besvärjelsen gör att magikern kan sända ord direkt till en annan persons sinne.
Besvärjelse: Magikern sänder telepatisk kommunikation under varaktigheten till en person.
Moment: Psykotropi 9***
Omfång: 1 varelse Magnitud: 2
Räckvidd: Medellångt* Tidåtgång: 1 runda
Varaktighet: Koncentration

Pyrotropi
Alstring: Från öppen låga inom Berörings-avstånd.
Kroppslig alstring: -2T6 Alstring, Brännsår som motsvarar +2*Magnitud Eldskada (ej möjlig skydd).
Okontrollerbar dissipation: Magikern fattar eld 1T6/1T6*Magnitud Eldskada.
Kontrollerbar dissipation: Spektakulär flamma som varken skadar eller antänder men lyser upp.

Diodactus betvingande flamma
Magikern kan med denna besvärjelse betinga, kontrollera eller släcka eldar. Likväl kan elden blossas upp mot någon närgången.

Besvärjelse: Kontrollerar en eld vars Eldskada är högst 1T6/1T6 (+1/+1 per Övertag)
Moment: Pyrotropi 9
Omfång: 1 mål Magnitud: 2
Räckvidd: Medellångt* Tidåtgång: 1 runda
Varaktighet: Koncentration

Diodactus konflagratiska invokation
Besvärjelsen frammanar en eldslåga som dansar på magikerns hand, motsvarande en enkel fackla.

Besvärjelse: Elden gör 1T6/1T6 Eldskada (+2/+2 per Övertag)
Moment: Pyrotropi 6
Omfång: Magikerns hand Magnitud: 1
Räckvidd: Personlig Tidåtgång: 1 runda
Varaktighet: Koncentration

Diodactus flammande sköld
Besvärjelsen skapar ett rödaktigt skimmer kring magikern och en svavelaktig lukt.

Besvärjelse: Ökar Eldskydd med 3T6 (+2 per Övertag)
Moment: Pyrotropi 15
Omfång: Magikern Magnitud: 4
Räckvidd: Personlig Tidåtgång: 2 rundor
Varaktighet: Scen

Diodactus pyrotropiska sfäroid
Magikern skapar ett eldklot som far mot sitt mål där det exploderar i en brand. Branden räknas som en vanlig eld och kan antända annat.

Besvärjelse: Målet utsätts för 2T6/2T6 Eldskada (+2/+2 per Övertag).
Moment: Pyrotropi 15
Omfång: Area (Närstrid)** Magnitud: 4
Räckvidd: Medellångt* Tidåtgång: 2 rundor
Varaktighet: Momentan


*Öka 1 avstånd per Övertag utefter skalan Närstrid-Kort-Medellångt-Långt-Mycket långt
**Öka arean med 1 avstånd per Övertag utefter skalan Närstrid-Kort-Medellångt-Långt-Mycket långt där målet är mittpunkt, allt inom arean påverkas
***1 Övertag gör att besvärjelsen kastas dolt. Kan enbart upptäckas via Förnimma.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Att bara använda ett slag känns på tok för lätt. Det är heller inte meningen att en magiker ska kunna bemästra alla aspekter, och att transformera är bortplockat som färdighet gör redan där att en av färdigheterna är borta och man har poäng över att lägga på till aspekt..

Då tycker jag absolut att två tärningsslag är mer lämpligt för det tillför mer risk att använda magi. Låt alstringsslaget ge övertag för att kontra eventuell okontrollerad dissipation. Det är dock fortfarande ett moment som behövs för att se om man verkligen kommer åt den mängd magi man är ute efter och en liten eventuell tidsslukare där saker kan gå fel utan att världen påverkas totalt..
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Jag tycker att det skall hanteras som en Utmaning (låst färdighet Alstra). Det är klart att jag kan använda Geologi när jag försöker kasta Förstena!

Skämt åsido. Jag gillar när magiker kan tappa koncentrationen om man dänger till dem, och jag saknar den aspekten lite med bönerna i Eon IV. Bland annat det gör så att jag förespråkar ett alstraslag i början av rundan, och ett besvärjelseslag i mystikfasen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag kan inte i nuläget säga så mycket mer om de officiella tankarna kring magi i Eon IV, därför att vi just nu är jätteupptagna med att färdigställa det massiva spelpaketet som var del av crowdfundern. Så fort detta är gjort kommer vi i magi-teamet återuppta jobbet med att färdigställa magiboken. Tills dess kan jag bara säga att bonusen för övertag vid alstring ännu inte är spikad, men +2 eller +1T6 typ, och att alla effekter kommer ha räckvidd: beröring som default, dvs, allt annat kräver att man moddar effekten på olika vis. Däremot har alla effekter olika omfång och varaktigheter, beroende på deras natur.

Generellt är det en bra idé att titta på bönerna och riterna i grundboken om ni vill konvertera fram magiregler så länge, därför att religiös magi kommer i stort sett fungera som profan magi, den enda väsentliga skillnaden är att man alstrar via teotropi som åkallas från andeplanet.
 
Top