Nekromanti Magiklur (spoiler mina spelare)

Phelan

Hero
Så... jag tänkte låta pest bryta ut där RP befinner sig. Närmare bestämt böldpest med ackompanjerande lungpest. (Intressant att de två verkar ge varandra så automatiskt, funkade det verkligen så?) När jag börjar titta närmare på möjligheter att skydda sig med magi osv uppstår ett antal frågetecken.

Vaccin. Effekten "Bota sjukdom" har provisorisk som varaktighet och varje magnitud gör TÅL-slaget för att se hur sjukdomen utvecklas en nivå lättare att klara av. Med magnitud 4 kan man alltså få ned de flesta sjukdomar till ett Mycket lätt slag mot TÅL, och ett perfekt TÅL-slag gör ju att man besegrat sjukdomen och att man dessutom blivit immun. Då varaktigheten är provisorisk ger ju detta en rejäl begränsning i möjligheten för magiker att bota stora skaror sjuka - varje drabbad måste ju ha förtrollningen aktiv då han gör sitt motståndsslag, och få ett perfekt slag för att bli av med sjukdomen. Statistiskt sett måste man alltså vänta 3-4 perioder (TÅL-slag) av sjukdomens aktivitet innan man kan väva effekten på en ny drabbad. (Då samma magiker ju inte kan ha effekten igång mer än en gång samtidigt.) Här finns dock två frågetecken:

a) Lungpest. Mot lungpest får man inget TÅL-slag, man kollar bara för att se om man blir smittad, men sedan får man automatiskt skada under sjukdomsförloppet. Det sägs om lungpest att det enda sättet att skydda sig är magi, alkemi och gudomliga ingrepp. Men, effekten "Bota sjukdom" har ju definitionen att göra TÅL-slagen lättare, de påverkar inte om man blir smittad eller ej och att inte bli smittad verkar ju vara enda sättet att klara sig ifrån döden när man fått lungpest.

b) Engångsförtrollningar, magiska skrifter och elixir. Genom att låsa en besvärjelse i ett föremål så kommer man ju runt att inte kunna lägga samma effekt flera gånger. Just med effekten "Bota sjukdom" blir detta supermäktigt, för den har ju varaktighet Provisorisk. Man kan med andra ord dricka ett elixir med Bota sjukdom magnitud 4 och för resten av livet ha ett universalvaccin. (Utom lungpesten ovan då...) Eller har jag missat något särskilt när det gäller just engångsförtrollningar? Jag vet att jag klurat och letat kring detta tidigare, men hittar inget i reglerna just nu. Engångsförtrollningar är ju ändå relativt okomplicerade och billiga och man skulle ju kunna tänka sig att rika människor lätt har råd med den utgiften, t ex.

Tankar kring lösningar:
"Bota sjukdom" påverkar även smittorisken. Eller så gör man en ny effekt som kan heta t ex "Immunitet", funkar som "Bota sjukdom" men att den påverkar den initiala smittorisken istället för TÅL-slagen.

För att undvika universalvaccin så måste man ange en specifik sjukdom som mål då man väver effekten. (Lungpest och böldpest blir en sjukdom, då de är så intimt förknippade.) Det är fortfarande samma effekt, så ingen person kan vara skyddad mot mer än en sjukdom i taget. Effekten "Immunitet" ovan skulle funka på samma sätt.

Mvh / Phelan, pestig idag

Gylf draken

Warrior
Magi reglern i eon kan vari litte knäppa ibland.
Improvissera ihop istället så blir det bättre spel.

VH Jens.L "har själv kört samma grej"

Phelan

Hero
Tack, men nej tack. I nuvarande kampanjen är magiteori ett centralt tema. Ska jag ändra saker så ska jag göra det genomtänkt så att jag kan överskåda konsekvenserna, men jag vill gärna ha feedback och kommentarer kring ifall jag missat något kring hur reglerna är tänkta från början innan jag beslutar mig för modifikationer.

Så, visst, "hitt på själv" är oftast gångbart, men det jag behöver här är konkreta synpunkter som utgår från reglerna.

Mvh / Phelan

Tearlach

Warrior
a)det fins en effekt som heter "skydd mot smitta" (M&M sida 121)den kan nog gälpa till.

b) ja det blir mycket mäktigt men ställ kostnaden i proportion till vad du annars kan göra för samma mängd pengar
det är till exempel samma kostnad som går åt för att betala för,
mat, kläder, husrum och alla andra normala kostnader för en mäniska att leva ett normalt liv i 2 år och 4 månader.
hyra en lönmördare för tre updrag (samt betala en rejäl fest när han har lyckats).
eller hyra en vapenmästare att under 28 veckor träna dig i en unik stridskonst.

det förutsätter dock att alkemisten gör jobbet åt dig utan vinst dedär var nämligen bara materialkostnaden.

Tearlach- magi mäktigt men dyrt.

Phelan

Hero
"Skydd mot smitta"
Hehe, just ja, det var såna missar jag var ute efter! Tackar!!! Fast den verkar konstigt skriven, permanent med noteringen att den inte kan bli permanent. Provisorisk, troligen.

Kostnad för elixir. Engångsförtrollning, skulle man räkna på 75 silver per dos och att det behövs 16 doser preparat för fjärde magnituden så har man en kostnad på 1200 silver plus alkemistens förtjänst. Ett stridssvärd går loss på 1000 silver, för en rikeman att ha råd med säg 2000 silver för en livförsäkring mot sjukdomar resten av livet är ju synnerligen attraktivt. Visst, det kommer aldrig bli något för gemene man men det kommer ju helt klart göra att många rika går säkra.

(Man kan ju också ta en billigare variant, Magnitud 3 gör dig hyfsat säker och kräver bara 9 doser, dvs 675 silver plus alkemistens vinst. 1000 silver, kanske? Med 3 nivåer lättare det lungpesten som blir jobbig, har man Skydd mot smitta är det dock ett Lätt slag mot TÅL för att inte bli smittad vilket ger... 70%-igt skydd med normal TÅL?))

All in alles, den relativt höga kostnaden kombinerat med att de flesta inte är smarta nog att skaffa sig skydd i god tid gör nog att de flesta kommer utsättas för farsotens fulla styrka.

Tack för feedback / Phelan

morkbollen_UBBT

Warrior
Fast är det inte ganska soft med att bara de rika har råd att skaffa sig lite skydd, visst att det är permanent är kanske lite väl... men annars kan jag tänka mig alla stackarna när de feta adelsmännen drar omkring :gremlaugh: