Nekromanti Magikerskolan i chadarians hopp. Äventyrsskapande och miljöbyggande.

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Yes, nu har jag planer på att dra igång ett äventyr där spelarna är studenter på "Akademien för graduell magisk luminans" i Chadarians Hopp. Vad jag behöver hjälp med är att skapa själva akademien. Hur stor är den? Hur många år är utbildningen på? När börjar man som oftast att studera? Finns det magiskt komvux?

Det vi vet är att akademien har ett hundratal rum, ca 400 elever och ca 100 lärare. Akademien drivs/ägs av Torgug Xoro.
Akademien verkar vara en femkantig stenbyggnad i den kloss som består av Akademien och stora universitetet.

Om vi håller oss till Akademien, hur tänker ni er att magiker skolas? Är det Harry Potter internat som börjar vid 11 års ålder och fortsätter till 17? Hur många elever antas per år? Hur många avslutar sina studier och hur många hoppar av? Hur stor andel av kursverksamheten är magisk? Är många där för att lära sig läsa och skriva, och endast som grädde på moset plockar upp lite mystiska färdigheter?

Enligt mystik och magi så verkar det ju dröja två till tre år innan man förväntas börja använda magi, och läskunskap är ju rimligen ett krav.

Första året bör alltså vara studietekniska färdigheter såsom läskunnighet, skrivstil, studieteknik, grundläggande biblioteksvett. Möjligen lättare magiteori och troligen en stor klump historia.
Andra året tänker jag mig är mestadels logisk härledning och magiteori, och kanske får man efter en termin välja vilka aspekter man vill studera på. Varefter nästa termin går åt till att läsa om den aspekten samt lära sig magiförnimmelse.

Tredje årets utbildning bör kulminera i kontrollerad dissipation som examination. Därefter så fylls åren med saker som projektarbeten i vilka eleverna förväntas formalisera, forskning där man bevisar magiska teorem odyl.

I mitt huvud bör inte så mycket mer än 32 elever antas per år och klass. Och kanske finns det fyra klasser per år på Akademien. Av dessa så avslutar långt ifrån alla samtliga år. Men de flesta läser till 14 års ålder och lämnar akademin med läs och skrivkunnighet, lite historia och annan bildning. De som stannar längre blir oftast magiker, om än långtifrån alla framgångsrika.

Akademien föredrar unga studenter, men även äldre elever accepteras. Dessa läser samma kurser men under längre tid.

För mig känns det mys att ha fyra hus på skolan. Två eller tre av husen är för yngre studenter och resterande är blandade åldrar eller komvux.


Vad säger ni? Ge gärna förslag på kursupplägg, arkitektur, sovsalsarrangemang. Förslag på magisk nollning etc.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Jag tror att du har HELT fel bild av hur akademin ser ut.


Akademin har 100 lärare på 400 elever! Lärartätheten är SKITHÖG, och dubbelt så hög som några av de dyraste universiteten i våran värld.

Det är en mängd resurser som läggs på varje elev, och eleven lär antingen tillhöra en (mycket) rik familj eller ha en mycket rik sponsor. Det kan vara ganska unga elever, om de är begåvade, men en stor del av eleverna lär vara lite äldre söner av en viss börd.

Magiteorin lär vara central, allt annat kan de lära sig på annan plats av en privatlärare (för billigare penningar!). Det kanske finns yngre elever som har visat magisk talang på något sätt men till stor del lär det vara äldre och bemedlade elever som ska utbildas antingen i magiteori eller i ämnen som generellt bemästras av magiker. För de äldre eleverna är sovsalar inte att tala om. Maximalt grupprum som de delar med 1-3 andra.

De yngre eleverna kan nog bo avskilt i en speciell byggnad (så att de inte blir trakasserade av äldre elever). Utbildningen lär fokusera på de de fyra grundläggande konsterna, dialektiken (logik), grammatiken&retoriken (språk) och matematiken, plus så mycket magiteori och praktik som det krävs för att de ska utveckla sin talang till fullo i vuxen ålder. Troligtvis så lite praktisk magi som möjligt. Magi gör farliga saker, och minderåriga är knappast de personer som du vill ge den makten. Till skillnad från Harry Potter så är magi relativt sällsynt och riktigt farlig för alla inblandade.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag baserade storleken på klasserna på klassen som är med i M&M, den är just över 30 elever, de flesta över 15 dock. Men du har rätt, det är sjukt lärartätt. Dock tänker jag mig att väldigt få lärare är heltidslärare, många lär ju ha blivit lektorer för creddens skull. De jobbar nog bara de 24 veckor som de måste jobba som lärare.

Sen så får ju i princip alla grader av magiker en mängd veckor undervisning så det behövs nog massor av lärare.

Fine att man kan lära sig läsa och skriva odyl på annan ort för billigare penning, men det lär väl vara lite skryt att ha studerat vid Akademien?

Min tanke med sovsalar var typ, en stor sal med ett gäng mindre sovrum i, inte att 40 magikerstudenter i blandade åldrar ska dela rum. Det låter som vansinne.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Visionen jag kan tänka mig är att magiker är akademiker som håller sig instängda på universitet och bibliotek på jakt efter kunskap. Ett fåtal beger sig ut och öppnar verksamheter, men p ga allmänhetens fruktan och vidskepelse får de hålla nere sitt användande av magi. Alternativt är de medlemmar i sällskap och håller sina talanger för sig själva. Jag kan tänka mig att akademin med sina 500 invånare är den absolut största delen av alla magiker i hela Asharina- halvön, undantag Santimarexorden i Damarien och alver o dvärgar förståss. De 100 "lärarna" är nu levande utnämnda magus och inte bara ren lärare. Enbart ett exklusivt fåtal av eleverna kommer lära sig kontrollera praktisk magi, medan resten åtminstone får en god teoretiskt bred utbildning. Magi finns inte hos alla och först vid utbildningen lär man sig om sin förmåga. Som jag gärna ser magi i Eon är liksom det gritty-realistiska 'Witcher' som är en spelserie och bok (tror jag). Magikerna där är ytterst få och de som finns lyckas få framstående rådgivarfunktioner. Charmigt eftersom magin då hålls dold för det mesta, men ändå "finns". Inte så mycket svar på din fråga som ytterligare delfrågor. Men jag har också försökt att förstå chadarians Hopps förrbaskade magikerakademis funktion och verksamhet
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Hälften av mitt svar försvann p ga något strul med forumet. Det som försvann var iaf att jag inte tycker om magikernas roll i Eon då de borde påverka så otroligt mycket (undnataget alverna som har ordentlig info om detta) och jag hoppas det står med om det i Eon IV. Jag tycker att en akademi som utbildat hundratals magiker borde göra riktigt stora avtryck på världen. En ide är att alla aspekter inte är allmän kännedom. Ex kanske biotropi är just alvernas aspekt och en eller annan klok gumma i skogen. Det gör några av de mest synliga och påverkande magierna som byggandet utav golems (grovarbete av alla de slagk) som mycket svårt och ovanligt då de kräver kongelat av biotropin.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Och glöm inte adelsdöttrar från Soldarn som potentiella magiker. Många medlemmar i Nyckelorden är ju just magikunnande adelsdamer. Nyckelorden är ju en kunskapssökande orden som bevarar böcker och vaktar ockult kunskap. (Kanske kan de också ansvara för att balansera ansvarsfull magi, därför finns så få synlig magi eftersom de håller koll på de magiker som kastar besvärjelser oansvarligt)
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Jag har moddat EON för min egen själsfrids skull till att man inte kan använda magi om man inte kan känna magi, och man kan inte lära sig känna magi från 0 till 5 öht. Lite som man inte kan lära sig att se om man är blind. Alltså måste man födas med magisk förmåga, eller också kan man inte använda magi. Skälet har jag diskuterat tidigare - om det förhöll sig annorlunda skulle makthavare snabbt se nyttan med magi och det skulle bli inflation av magiker i världen.

Med detta sagt - Akademien För Graduell Magisk Luminans (AGML hädanefter) har hög lärartäthet för att de följer den klassiska modellen för magiker, med en lärare och några få lärlingar. Därmed har man inget val när man anländer vilken typ av magi man får lära sig. Man lär sig det som den lärare man studerar under kan, och först senare lär man sig andra magiska färdigheter.

AGML fungerar som bostad, och workshop snarare än som en klassisk skola. Mycket av arbetet som sker på skolan har ingenting alls med magi att göra. Studierna är inte heltid så som vi vanligtvis tänker på dem, eftersom EON knappast har samma slags distribution av resurser som vi har nu. Man måste därför arbeta på olika sätt. Ibland innefattar det att samla växter åt alkemister, ibland får man arbeta som skrivare åt någon utanför AGML. Om man hade heltidsstudier på AGML skulle man vara färdig efter bara ett eller två år (52 slag per år, minus eventuell ledighet, ger ändå sjuka mängder höjningsslag). Visserligen får man betala en avgift regelbundet, men jag tänker mig att denna avgift knappast täcker lön för högre magiker, plus administration, plus underhåll, plus inköp etcetera.

Som OP påpekade ingår alla färdigheter magiker normalt sett har, så läsa och skriva är förmodligen det mest grundläggande. Dessutom tänker jag mig inte att man skickas dit vid en viss ålder, utan man skickas dit så fort det upptäcks att man kan förnimma de magiska strömmar som korsar världen. Det kan nästan vara lite stigmatiserande, som det är i Dragon Age: Origins. Jag tänker mig att i merparten av fallen skickas man till AGML specifikt för att undersökas om man kan förnimma de magiska strömmarna. Nästan som mönstring har börjat bli nu för tiden - många skickas, men ganska få gör faktiskt en försvarsutbildning.

När det gäller antagningar så tänker jag mig att om man kommer från en familj som inte har pengar, så är all magisk utbildning utesluten oavsett. en typisk bondefamilj har knappast resurser att försörja en magistuderande elev. För att ändå låta rollpersoner med enkel bakgrund kunna ha läst på AGML kan det finnas ett system av stipendier. Om en elev visar sig ha talang för magi så kan denne få sin utbildning bekostad av AGML själva. Det är dock ganska sällsynt (typ bara RPs och vissa viktiga NPCer), men i nästan alla fall så har det gjorts för att man hoppas på en ny magisk storhet, som Celdan, eller Rhianna, eller Diodactus.

När det gäller livet på AGML, om man nu skall RPa ett sådant, så tycker jag gott att man kan införa lite Harry Potterinspirerade funktioner. Kanske inte just quiddich, men andra lekar, med eller utan magiska hjälpmedel skulle kunna förhöja spelupplevelsen. Experiment som går snett, konkurrerande akademier, Kabbala eller Legio Colonan som lägger sig i saker och ting. Möjligheterna är stora för några unga aspirerande lärlingar. Tycker dock man skall vara aktsam med att försöka efterlikna andra fantasyvärldar för mycket. Harry Potters värld är fylld av magiska föremål, det fullkomligt dräller av dem. EON är inte riktigt byggt för det i min mening.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Bra poänger hittills!

Jag är lite kluven för att man måste ha något särskilt för att kunna lära sig magi, däremot är jag för att vissa bara har lättare att ta till sig det hela, det är dock en diskussion för en annan plats.
Dock så gillar jag att man skickar barn till AGML i förhoppningen om att de ska lära sig magi, men att det är få som tar sig längre än att de lär sig läsa och skriva och kanske lite teori.

Gällande färdigheter som en magiker har nytta av så har jag räknat att det är en massa färdigheter:
Skriftspråk och tillhörande dominerande talspråk om modersmålet är bristande.
Kompletterande skriftspråk och tillhörande talspråk.
Räkning, undervisning, filosofi (logik), övertala, bibliotekskunskap och kanske även bokhållning.
Historia och Geografi. (Hur och var har magi nyttjats och utvecklats)
Diplomati och lagkunskap. (vilka länder använder sig av magiker politiskt? Vilka lagar finns kring magiutövande?)
Magiteori, massor av magiteori.
Magi- och i viss mån andeförnimmelse.
Ockultism.
Spådom och astrologi. (Med tillhörande spådomsrelaterad färdighet som Kasta, Slaktare, Spel & Dobbel eller berättarkonst.)
Krigsföring för stridsorienterade magiker
Vapenfärdigheter för krigarmagiker.
Överlevnad för expeditionsmagiker.
Skumraskaffärer och förklädnad för den suspekte magikern. (kanske inte universitetskurser...)
1-2 av 19 alstrafärdigheter (21 om man räknar in de som ej går att alstra men ändå är kända)
Besvärjelse, Ritual och transformering.
Ceremoni för vissa.
Alkemi med Djur- och Växtlära möjligen även bergskunskap.
Läkekonst och Anatomi.
Möjligen hantverksfärdigheter för de alkemister som vill skapa helt egna magiska föremål.

Allt som allt rör det sig om kring 50 färdigheter plus språk som universitetet bör erbjuda. Helt plötsligt så känns 100 lärare inte helt konstigt.

Vad gäller lärartätheten så har jag gjort lite efterforskningar. Lärartätheten i Sverige ligger på ca 10 elever per lärare.
SLU i Umeå uppskattade jag och en kille som studerar där till 100 blandade föreläsare på 300 elever.

Kursupplägget på AGML har jag funderat på, och det skulle vara kul att på de högre kurserna är upplägget format kring ett moment med veckovisa block.

Vecka 1: Teori.
Vecka 2: Exkursion
Vecka 3: Laboration
Vecka 4: Självstudier följt av examination på moment.

Sen tänker jag mig också att de sällan har kurser längre än mellan 8 och 12 på förmiddagen, därefter är det självstudier och möjligen tid med handledare/mentor.


Äventyrsmässigt bör det vara lite små rivaliteter inom AGML, typ magisk nollning, hemliga sällskap, smyga runt på campus etc. De största rivaliteterna bör vara mellan AGML studenter och studenter på dels stora universitetet tvärs över innergården, och dels Verusakademien.
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Rothfuss böcker kan nog ge en del inspiration till livet vid en magisk akademi om man vill ha alternativ till Potter.

Där håller de inför varje termin intervjuer med alla studenter och sätter priset för terminens studier efter hur lovande studenten verkar vara. Du kan alltså studera där om du är trög och talanglös, men det kommer att bli tokdyrt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kom ihåg att det även finns en Kabalaakademi i Chadarian. Den ashariska akademin har alltså en mäktig rival i samma stad, men en tio tusen ggr mäktigare organisation i ryggen än vad ashariska magiker någonsin kan uppbåda. Detta är ganska unikt för städer i Mundana, att ha två konkurrerande magiakademier, och borde leda till en soppa av intriger.

Jag har spellett en delkampanj helt med fokus på Kabalaakademin i Chadarian. Jag har inte så mycket material nedskrivet utöver enstaka SLP:er från Kabalan och den ashariska akademin, men jag får tänka lite och se om jag lyckas komma ihåg nåt mer användbart.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tror folk i tråden tänker alldeles, alldeles för modernt kring hur en sådan här akademi borde vara organiserat. Tänk er snarare något i stil med hur madrasor är organiserade, och lägg mindre fokus på:

- Klockslag. Det är stor brist på klockor i Mundana; moderna tidsperspektiv existerar nästan inte. Lektionerna är drop-in och inleds på -ungefärliga- tidpunkter, inte fasta klockslag.

- Klasser, nationer, kårer, sovsalar, elevhem. Det är inte organiserat på alls detta sätt. Det finns säkerligen inkvarteringsmöjligheter för studenter utan familj i staden, och de delar rimligtvis rum med andra studenter av samma kön, men alla studenter som Är Något har egen inkvartering annorstädes i staden. Studenterna är inte organiserade i klasser utan går på vilka lektioner de vill eller de lektioner som deras personliga mentorer vill att de går på. Akademin är svindyr och ett rent överklassfenomen.

- Terminer? vad är det för modernt påfund? Man studerar när man vill hur mycket man vill, tills man är färdig. Det mesta av ens tid går oavsett åt till okonstruktivt slavarbete för ens personliga mentor och akademin i stort, till exempel boksortering, städning, textkopiering och kongelatbyggande. Sånt anses bygga moral och disciplin och är liksom en central del av lärlingsprocessen.
Luna Lovegood said:
Glöm inte heller att ofta har historiska universitet haft egna lagar utöver och skilda från nationens lagar och en egen straffprocess för att hantera dessa, de fysiska straffen var ofta inte värre än ett par piskrapp, men de var ofta kopplade med någon slags social ostracering och krav på förlöjligande klädestillägg så de som inte kände tillpersonen kunde identifiera vad som kunde förväntas från den straffade.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Ymir;n3894 said:
- Klockslag. Det är stor brist på klockor i Mundana; moderna tidsperspektiv existerar nästan inte. Lektionerna är drop-in och inleds på -ungefärliga- tidpunkter, inte fasta klockslag.
Ja, jag tror att Magiker har sjukt subjektiv tidsuppfattning, men jag tror också att det är någon form av organisation. Typ, eleverna får veta att de ska ha en förmiddagsföreläsning, så de förväntas infinna sig vid angiven plats på angiven tid, men sen kommer föreläsaren när den har druckit upp kaffet.

Ymir;n3894 said:
- Klasser, nationer, kårer, sovsalar, elevhem. Det är inte organiserat på alls detta sätt. Det finns säkerligen inkvarteringsmöjligheter för studenter utan familj i staden, och de delar rimligtvis rum med andra studenter av samma kön, men alla studenter som Är Något har egen inkvartering annorstädes i staden. Studenterna är inte organiserade i klasser utan går på vilka lektioner de vill eller de lektioner som deras personliga mentorer vill att de går på. Akademin är svindyr och ett rent överklassfenomen.
Jag håller med här, adliga elever lär som oftast ha egen lya, dock så kan jag tänka mig att det finns ett typ, finare elevhem i anknytning för de elever som vill balansera eget hem med närhet till universitetet. Jag tänker mig att alla elever får en individuell studieplan. Att akademien är ett överklassfenomen anser jag dock bara vara delvis sant. Jag gillar idén att vissa föds med stor magisk potential, och att Torgug Xoror erbjuder stipendier (självklart då mot motprestationer efter examen). Detta öppnar framförallt för mysiga äventyr som att de fattiga grisbondesmagikerna mobbas av överklassmagikerna, som har tillgång till dyra alkemiska hjälpmedel och annat magiskt mygel. Klasskamp mellan lektionerna!

Ymir;n3894 said:
- Terminer? vad är det för modernt påfund? Man studerar när man vill hur mycket man vill, tills man är färdig. Det mesta av ens tid går oavsett åt till okonstruktivt slavarbete för ens personliga mentor och akademin i stort, till exempel boksortering, städning, textkopiering och kongelatbyggande. Sånt anses bygga moral och disciplin och är liksom en central del av lärlingsprocessen.
Ja och nej, jag tror inte att akademien som helhet är terminsbyggd, om inte Torgug arrangerat det så, däremot så tänker jag mig att vissa magiker vill klumpa ihop sina påtvingade undervisningsveckor så de får gott om sammanhängande tid för sina privata projekt.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Vad gäller tid så tycker jag gott man kan sno det verkliga upphovet till den akademiska kvarten: Det finns naturligtvis ett klocktorn på akademien. Vid vissa givna tidpunkter - säg tre eller fyra gånger dagligen - ringer någon i klockan. Det tar ungefär en kvart att vandra ifrån kanten på staden till universitetet, och ungefär då man kommer fram börjar lektionen.
Telephalsion said:
Väldigt bra idé!
 
Top