Nekromanti Magikers stavar DoD 4 (-91)

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Tog upp min gamla Magikerns Handbok och började göra en magiker till DoD 4.
Sen läste jag lite om stavar och hur man skapar dem. Och nu undrar jag över lite saker då det var flera år sen jag skapade en rollperson i DoD och har glömt en del.

Varför ska man lägga in besvärjelser i staven? Man kan ju dem redan och har satt ut S i dem. Det känns ju meningslöst att "glömma" besvärjelserna när man offrat så mycket ep på dem!?

Finns det någon gräns för hur många månader man kan lägga extra på att sänka explosionsrisken? Jag menar, man skulle ju kunna göra en grymt mäktig stav som har en explosionsrisk på 500% och sedan lägga 50 månader på att skapa den och få 0% ?? Det spelar ju ingen roll hur lång tid man lägger när man skapar karaktären för staven är ju färdig när man börjar spela ändå?

Sen tänkte jag på familliarin "Homunculus". Det står att den får en valfri kunskapsfärdighet men inte vad den har för FV, och vad har den för nytta av den, då den varken kan prata eller är vidare smart (från början)?
Och hur i hela världen ser de ut? "Som ett hårigt barn med fladdermusvingar" Jag kan inte ens föreställa mig dem.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
"Varför ska man lägga in besvärjelser i staven? Man kan ju dem redan och har satt ut S i dem. "
Varför skaffar man besvärjelsen <FONT SIZE=2>SIGILL</FONT>? Jo, för att man ska slippa lägga besvärjelsen, då den lyckas automatiskt, och för att besvärjelsen blir kvick.. All magi som är bundet till föremål är kvicka och det borde även gälla magikerstavar.. Nu står visserligen inte det utan bara "...kan kasta med hjälp av staven.".. Det är rätt luddigt skrivet, men reglerna är inte genomtänkta heller..

"Det känns ju meningslöst att 'glömma' besvärjelserna när man offrat så mycket ep på dem!?"
Glömma ur minnet, inte ur formelsamlingen.. Du behåller alltid ditt S i formelsamlingen.. Dessutom så står det inte att du måste radera besvärjelsen ur minnet utan "...som slipper ha i minnet själv,".. För erkänn själv.. Det är rätt dumt att ha minnesplats för en besvärjelse du ändå lyckas med jämnt, eller hur?

"Finns det någon gräns för hur många månader man kan lägga extra på att sänka explosionsrisken?"
Nej.. Återigen.. Reglerna är väl inte genomtänkta.. Fast säg att du spenderar 50 månader (~4 år).. Vad ska du leva på under tiden? Kan du ta ledigt i fyra år bara sådär?

Själv gillar jag inte reglerna i Magikerns Handbok så jag gjorde ett par egna.. Jag tyckte det var för torftigt vad man kunde göra med en stav.. Du kan finna reglerna på http://dod.slurk.cjb.net och jag vet att det är folk som använder dem, så helt tokiga kan de inte vara? Även om jag inte känner att det är klart, vill erkännas.. Jag behöver fler förmågor till staven..

"Sen tänkte jag på familliarin..."
Åh.. Bra att du påminde mig.. Jag har ju planerat att skriva om de reglerna också.. :gremsmile:

"Det står att den får en valfri kunskapsfärdighet men inte vad den har för FV, och vad har den för nytta av den,"
Hehe.. Det står inte heller hur bra de är på att slåss.. Höfta.. Ta en lämplig grundegenskap och halvera den eller ta dess BC (vilket verkar lite fånigt lågt)..

Kunskapsfärdighet behöver inte bara innebära "Kunskap om..."-färdigheterna utan alla lärdomsfärdigheter (INT-baserade) enligt min mening.. Kanske kan familariin baka pajer eller spela schack? Ta något trivialt..

"...då den varken kan prata..."
Jag har nog alltid kört med att den kan meddela sig telepatiskt med magikern.. Jag menar, magikern kan ju se och höra via dess sinnen, så varför inte höra dess ytliga tankar också?

"Och hur i hela världen ser de ut?"
/[color:\\"green\\"]Han[/color] sökte på nätet och vips fick han en massa svar så han ger rådet att testa det
 

Lavskägge_UBBT

Veteran
Joined
16 Feb 2004
Messages
42
Tjena !

Jag kan inte speciellt mycket om magistavar men däremot så kan jag visa dig hur jag ser på en Homunculus. Antar att alla andra rollspelare har andra bilder i huvudet hur en sådan liten filur ser ut. Men men jag bifogar iallafall min syn på den.

/Lavskägge
 

Doedinnan

Veteran
Joined
16 Feb 2002
Messages
122
Location
söder (stockholm)
Homunculus: Samma kropps bygnad som en Älva, fast den här hårig som en apa och har fladermus vingar, sen förestäler jag mig att dom ser ut som trol i ansiktet.

Men jag håller med om att hårigt barn inte funkar nått vidare som beskrivning, man tänker sig bara en hårig kerub och det känns ..bara fel :gremlaugh:
 

Gratax

Veteran
Joined
10 Mar 2003
Messages
16
Location
Sveriges mökaste urskog
Tänkte lite på det med staven, är inte riktigt säker just nu. Men visst är det så att man minskar med 10% hela tiden? om det nu är så så är det ju 10% av totalsumman vilket skulle resultera i att man alldrig kom under 1% Och att komma ner dit skulle ta mycket mer än 50 mån garanterat, bara börja räkna. :gremtongue:


Själv ser jag en homonculus som en svart hårig pacman med vingar, ungefär iallafall.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Nej, det handlar om procentenheter i de reglerna. Även om de inte skriver så visar exemplen på att det är det de menar. De har en stav med 80% chans* att explodera men som bara får 30% chans* om magikern spenderar fem månader extra på skapandet.

*= Det är ju kul med explosioner. :gremsmile:
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Eller så har trollkarlens tav en rundad topp

Trollet sitter och vakta sin dyrbara skatt.
Han sitter där och vaktar som han gjort vareviga natt.
Mången ungen hjälte har skatten sökt att få,
men ingen utav dessa har skatten lyckats få.

Men så kommer där en trollkarl och viftar sin mäktiga stav.
Och trollet är inget troll nå' mer och har ingen skatt att vakta.
Ja, trollet är inget troll nå' mer och har lärt sig att trollkarlar akta.

För trollkarlens stav har en rundad topp som är fylld med mäktig magi.
Den kommer när han kallar den opp och vips är det hela förbi.

Draken sitter och vakta sin dyrbara skatt.
Hon sitter där och vaktar som han gjort vareviga natt.
Mången ungen hjälte har skatten sökt att få,
men ingen utav dessa har skatten lyckats få.

Men så kommer där en trollkarl och viftar sin mäktiga stav.
Och draken är inget drake nå' mer och har ingen skatt att vakta.
Ja, trollet är inget drake nå' mer och har lärt sig att trollkarlar akta.

För trollkarlens stav har en rundad topp som är fylld med mäktig magi.
Den kommer när han kallar den opp och vips är det hela förbi.

Jungfrun sitter och vakta sin dyrbara skatt.
Hon sitter där och vaktar som han gjort vareviga natt.
Mången ungen hjälte har skatten sökt att få,
men ingen utav dessa har skatten lyckats få.

Men så kommer där en trollkarl och viftar sin mäktiga stav.
Och jungfrun är inget jungfru nå' mer och har ingen skatt att vakta.
Ja, jungfrun är inget jungfru nå' mer och har lärt sig att trollkarlar akta.

För trollkarlens stav har en rundad topp som är fylld med mäktig magi.
Den kommer när han kallar den opp och vips är det hela förbi.


<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="grön">/images/hr.gif</td></tr></table>

Undarbar lajvsång. Speciellt om den framförs av ett gycklafölje som faktis förudställer en troll, drake och jungfru och trollkarl med en stor i ögonfallade stav. *se nostagiskt lyrik ut* Någon gång måste jag spela obsen speleneman.
 
Top