Nekromanti Magikers roll

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Jag har skrivit ganska mycket om magins roll i Eon och hur det borde påverka världen. På många håll i Mundana har magin redan en välbeskriven roll. Antingen som den rentav styrande delen som i Thalamur och Ebhron: Eller som det förbjudna som i Jargien. Men i vissa platser är det svårt att förstå vad magiker egentligen gör och vilken relation vanliga människor har till magi, exempelvis Asharien och Soldarn, Consaber osv. Jag tänkte lista upp ett inspirationsförslag jag tänker på och skriv gärna ned vad ni andra tycker om magins roll i Eon.

Jag skulle kunna tänka mig en slags kombination utav Maesterkulturen i Game of Thrones blandat med de intrigerande magikerna från the Witcher-serien. Maesters i Game of Thrones är inte magiker, utan snarare lärda som gått en gedigen utbildning och håller sedan hov hos rika adelsmän. De hjälper till med att bota sjukdomar, skriva brev och rådgiva bland annat. Något liknande finns även i the Witcher där magikerna ofta har en bakgrund från en eller annan magikerakademi och försöker sedan att nå politiskt inflytande genom att ställa sig in hos kungahoven. I the Witcher är magikerna mycket få till antal och därför är det bara kungar som anses kunna hålla dessa i sina hov och därifrån får de en maktplattform att stärka magikers ställning i samhället, utföra magisk forskning och intrigera inom politiken. Detta gör att magiker har ett bespottat rykte bland många eftersom de anses påverka makthavarna negativt.

I Asharien och Soldarn finns en stor magikerakademi i staden Chadarians Hopp. I consaber finns flera magikerakademier kring skolan Legio Colonan. Båda dessa kräver både talang, pengar och status för att man ska kunna bli antagen och genomföra sin magiutbildning. Idén är att efter studierna hamnar magiker ofta hos ädlingar eller inom förvaltningen i städerna. De är välutbildade och dessutom med en viss status. Ädlingarna håller magiker i sina hov, bekostar deras utsvävningar och får i gengäld råd och status. Det jag tänker mig är att magiker blir ett naturligt inslag i världen på det viset, nästan som Maesters från Game of Thrones som finns i var och varannan riddarborg. Kort sagt hovmagiker!

Detta föder också en relation från vanliga människor. På vissa håll kanske den lokala hovmagikerns upptåg är av intresse och fascination, men på andra håll talas det om att magikern håller ädlingen i sitt våld och egentligen konspirerar för sina egna mörka syften. En detalj jag gillar från the Witcher är att näst efter vädret så talar gärna folk om magikerna. Om vilka mörka ritualer de kokar ihop och hur de kommer föra olycka till allt omkring dem. Steget därifrån till häxbränningar är inte stort som ni kan förstå.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Såvitt jag kan bedöma, är eons viktigaste magiregel, är möjliggörandet av talismaner/ formler knutna till demoniska aggregat. Magiska evighetsmaskiner, vilka kan kodas med aktiveringsvillkor, såsom "av xerims ätt, och efter genomgången initiationsritual Y vid daakkyrkan i Alni". Dessa förtvinar inte snabbare än det material de är byggda ur, och kan på en grundnivå exempelvis göra alla sociala slag en nivå lättare (på lägstanivån, så förmodligen tre-fyra, på en välbyggd artefakt), eller dela kunskapen från en vis gammal lärare/expert till en nybliven adelspalt som plötsligt hamnat med en titel (regeltekniskt - halva värdet. Ge en expert med fv 30 ena ritualen, och betala rikligt för en dags arbete - ungen börjar livet med 15 i fv, plus möjlighet till framtida träning). En ring kan riva borgar, genom jordbävningar, en mantel kan skapa fruktsamhet för ett helt fält genom areaeffekt. Kort sagt ger magin ett försprång som innebär att innehavarna av artefakter kommer att kunna vara bättre än alla andra, hela tiden. Därför är det troligt att artefakter kommer att bli ärvdagods, och att aristokratin kommer att gå julgran.

Det innebär att de som kan vidmakthålla tillgången till artefakter under flera generationer kommer att ha ett enormt maktförsprång. Det dominerande med mundanas magi, skulle förmodligen därför vara att ingen någonsin ifrågasätter de halvgudar som regerar, eller de magiker som förser dessa med föremål. Om Aristokraterna är smarta, och det är de nog, sätter de nog obrytbara trohetseder på dessa husmagiker, och sätter dem att börja arbeta i labben. Magikerna själva förblir lika obetydliga som de programmerare som skrev försvarsprotokollen bakom starwars. Personerna med artefakterna kommer att regera.
Tell said:
Inte ett jättekul svar, men en logisk konsekvens av billig alkemi.
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
En husregel som jag har är att när man blir magiker så förlorar man förmågan att få barn. Avsikten är att inte påverka rollpersonerna så mycket utan mer påverka spelvärlden. Har inte någon strikt regel vid vilket färdighetsvärde man helt förlorar förmågan, men har tänkt att det är en gradvis förändring.

Enligt mig bryter detta magi som en familjetradition - många gånger lär ju smeden sina söner att smida, etc. Detta gör att man som magiker inte riktigt kan lära sina barn magi. Det gör också att magi blir något man börjar lära sig senare i livet (vanligtvis) så att stereotypen om att magiker är gamla får en logisk anledning.

Har tänkt att om man lär sig magi före puberteten så slipper man den helt och hållet - man förblir ett vuxet barn, kroppsmässigt.
Detta kan ju också skapa alla slags vidskepligheter om att magi är ondskefullt.

Annars vore det ju logiskt att folk kunde lära sig lite småmagi här och där - smedens son kanske kan grundläggande eldmagi, de flesta krigare lär sig biotropi för att kunna läka sina skador, etc.

Det blir inte lika attraktivt att lära sig magi för gemene man när man får uppoffra något så viktigt som familj - därför kanske man börjar lära sig när man är kring 30 - 40 år och då blir en mer skicklig magiker kring 50 - 60 år, vilket känns helt rätt enligt stereotypen.

Det finns ju alltid enstaka makthungriga individer som lär sig tidigt och blir skicklare tidigare, men de missar chansen att föra arvet vidare, såvidare de inte adopterar någon lärljunge, vilket också kan ge magiker rykte om att röva bort barn!
 
Top