Nekromanti Magikerdissipation

Hamsterbane

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
92
Location
Skeå
Låg qadosh är väl lätt att drabbas av, särskilt som ataxatropiker. Problemet för en av våra spelare är bara det att hans qadosh börjar bli farligt låg, mycket snart börjar hans karaktär förlora grundegenskapspoäng pga detta. Vi spelar rätt ofta och han har märkligt nog en exceptionell förmåga att fumla med sina magier - trots FC:n på över 20 i vissa färdigheter.

Min fråga var om det är någon annan som har några hemmagjorda husregler för andra metoder att återvinna förlorad qadosh än avhållsamhet från magi? Problemet med avhållsamheten är ju det att det tar så hemskt lång tid, och i alla fall i min kampanj finns det inte några som helst rimliga möjligheter för hans rollperson att sluta använda magi utan att förlora alla användbara färdigheter han har under en mycket lång period speltid. Kampanjen vi kör bygger dessutom väldigt mycket på den rollpersonens sociala plats i Consaber jämte en annan spelares, så att byta ut hela rollpersonen är en dålig idé...

Ett förslag som spelaren själv kom med var att låta qadosh-återbildning vara beroende av ens qadoshvärde, tex 1/X där X motsvarar det inverterade negativa qadoshvärdet, alltså att -15 i qadosh gör att det tar 1/15 år att återvinna ett poäng, att -8 gör att det tar 1/8 år, och så vidare.

Några tankar...?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
If you can't stand the heat...

"Min fråga var om det är någon annan som har några hemmagjorda husregler för andra metoder att återvinna förlorad qadosh än avhållsamhet från magi?"

Tja, han kan ju gifta sig... :gremgrin:

Annars, skit händer. Slåss man riskerar man att bli skadad. Sysslar man med magi riskerar man qadosh-förlust.
 

StefanB

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
207
Location
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Re: If you can't stand the heat...

Gifta sig...
om en religion tillåter flera giftemål(bigami) får han/hon då ett quadosh för varje fru/man?

om man har en religoin som inte tillåter flera fruar och om man skiljer sig eller den första frun råkar eller "råkar" dö... vad händer då?
 

Hamsterbane

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
92
Location
Skeå
Re: If you can't stand the heat...

Annars, skit händer. Slåss man riskerar man att bli skadad. Sysslar man med magi riskerar man qadosh-förlust.
Frågan är vad man ska göra åt skiten.

Om vi antar att en magiker är till exempel lärare vid en magiakademi, kanske hon behöver göra en alstring per dag för att kunna fullfölja sina efterforskningar/utlärningar. Jag tror att det är lågt räknat.
Chansen att hon fumlar med slaget är enligt regelbokens extrakapitel 2% för vår magiker, vilken är en mycket duktig magiker och har 20 i sin alstringsfärdighet.
Vi antar dessutom att hon har tänkt använda de alstrade filamenten (om hon nu inte skulle fumla med alstringen) till att väva en besvärjelse, och även i besvärjelse har vår duktige magiker 20 i FC. Fummelrisken är 2%.
Chansen per slag att inte fumla blir alltså 98%, och chansen att inte fumla på något av slagen 96%, vilket betyder att hon fumlar var tjugofemte besvärjelse, statistiskt sett.
Vidare har vår ärkepräktige magiker 20 i PSY. När hon fumlar måste hon som bekant slå ett slag med [antalet alstrade filament] tärningar mot sin PSY för att se om Qadosh sänks eller ej. Vi antar att hennes genomsnittsalstring är på 3 filament, men att hon har en magisk manick som gör alstringen en nivå enklare, vilket ger henne en risk att misslyckas eller fumla med sitt PSY-slag på 3%. En på trettio, ungefär.

Således måste vår supermagiker var tjugofemte dag slå ett slag mot sin PSY, och hen misslyckas med vart trettionde sådant, vilket gör ungefär ett halv misslyckat per år.
Vidare är vår magiker sanarialv, och kring 100 år gammal. Vi kan kalla henne Lirmana. Hon har varit magiker i 70 år av sitt liv, och vi antar storsint att hon alltid varit så duktig som hon är nu. Alltså borde hon ha -35 i Qadosh och ha drabbats av 164 åldrinsslag..... OM hon inte har något knep för att hålla sin Qadosh uppe, vill säga.
Men det klart, kanske tar alla magiker då och då semestrar och gör något helt annat än ägnar sig åt magi, eller så kanske de flesta magiker undviker att ägna sig åt magi i största allmänhet och alstrar mycket mer sällan än en gång per dag, om det inte rentav är så att de flesta magiker (som ju inte är så duktiga som Lirmana) tonar bort av Qadoshförlust när de blir uppåt sextio år...
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Själv spelar jag en sabrisk magiker som nu ska ge sig iväg på pilgrimsfärd till Tibara med utgångspunkt från Asharina där han befinner sig nu. Han tar även alla tillfällen i akt att missionera och använda sina förmågor i Daaks tjänst i hopp om att hans tro ska skydda honom mot magins baksida. Självklart är han troende också, han gör det inte bara för egen vinning.

Det finns ju möjligheter att vallfärda även i Consaber.

Hans eviga missionerande har visat sig innebära vissa svårigheter i umgänge med soldier. Men att dö för sin tro är ju inte helt dåligt om man är djupt Daaktroende.
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
det där med 1/X verkade bra men lite
dåligt. det vore kanske mer logiskt
med 3/X eller nåt.

det går ju alltid att experimentera med den första
siffran till ett bra resultat.
 

apelsinlax

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
61
Location
Stockholm
Re: If you can't stand the heat...

Skulle man inte kunna lägga till en regel med modifikationer.

Regel: För varje lyckad besvärjelse (inte lyckad kontrollerad dissipation pga misslyckad besvärjelse) så kan man slå mot PSY där ett perfekt slag ger Qadosh +1 fast aldrig > 0.

Modifikationer:
Båda slagen ska vara perfekta
Perfekt slag ger Qadosh +(antal filament)
Qadoshkan bli > 0 (sett som att personens lyckade/kraftiga involvering i magin förlänger livslängden, inte att man blir helig)
Kombinationer av dessa

------------Qadosh FRÅGA
Om man kontrollerat ska dissipera 3 st filament(1,2,3)*, 1 i taget. Första lyckas, men andra misslyckas. Hur myckat Qadosh ska dras.
*De tre olika filamenten i tur ordning(1/rond)
PSY slaget fumlas= Dra av 2 för (2,3)*?, dra av 3 för (1,2,3)*?
PSY slaget misslyckas=Dra av 1 för (2,3)*?, Dra av 1 för (2)* och slå även för (3)?

--------FRÅGA
Finns det några speciella regler för att vara Magiker och Troende samt hur det då blir med Qadosh.
 

Hamsterbane

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
92
Location
Skeå
Re: If you can't stand the heat...

Finns det några speciella regler för att vara Magiker och Troende samt hur det då blir med Qadosh.
En av mina underintriger bygger på att ett Daakhelgon har "bytt sida" till Tokons Gamla Tro, men kan inte som död människa göra det trosvalet, dvs att officiellt byta tro, så måste han hålla till i en Daaklös del av världen (Tokon förstås) och därifrån försöka värva folk till sin väldigt speciella egna religion, i vilken han inte kan avslöja sin dubbelnatur utan att förintas av Daak.
En av mina spelare är starkt knuten till det här helgonet (som för övrigt heter Roderic och har som alias s:t Conner) men har bara hunnit få Qadosh 2, och han är magiker. När han då förlorade fyra poäng Qadosh pga magifummel beslutade jag mig för att det inte skulle få paja min fina underintrig och införde därför husregeln:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Religionsqadosh, eller "Positiv qadosh", påverkar ens ande och kan aldrig sjunka under noll. Värdet noll betyder exkommunicerad.
[*]Magiqadosh, eller "Negativ qadosh", påverkar ens kropp och är det som orskar borttoninseffekten utan att anden för dens skull påverkas.
[/list]
Detta är förstås ett avsteg från reglerna, men det sargar inte de stackars redan hårt prövade troende i min kampanj ännu mer.......

Det var därför jag startade den här tråden, för att få reda på om andra har liknande husregler vad gäller obekväma borttonanden....

(För övrigt har ingen av spelarna som har med Roderic att göra ännu insett något av vad han har att säga och ser bara honom som ett enfaldigt Daakhelgon med kommunikationssvårigheter... de tror på honom av pliktsskyldighet. Håhåjaja :gremsmirk: )
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Är det verkligen så lätt att vinna tillbaka qadosh?
Qadosh är ju gudarnas sätt att säga att de tycker om en om jag förståt det rätt..
Måste man inte vinna tillbaka gudarnas förtroende genom att göra något bra för religionen innan man kan återvinna sin qadosh??
Detta funkar i och försig när man skall öka positiv qadosh och jag har inte spelat på ett tag så lite rostig på regler..
Men 1/15 år för att få tillbaka qadosh när man har -15?
verkar lite lite tid..
Har man så låg qadosh så har man verkligen gjort bort sig..

Hmm.. svårt att veta vad man skall göra men eftersom han aldrig kan få positiv qadosh igen (om han inte byter själ elelr nått) så kan det vara svårt att få tillbaka gudars förtroende..
Möjligen om han börjar meditera varje dag för att på olika sätt "rena" sin själ eller använder magi så lite som möjligt och inte försöker sig på så svåra manövrar..
Då borde det gå ganska fort att atårvinna qadosh men 1/15 år verkar lite väl hastigt..

Hadé :zeppelinare:
 

Hamsterbane

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
92
Location
Skeå
Har man så låg qadosh så har man verkligen gjort bort sig..
Inte nödvändigtvis, snarare så måste alla magiker drabbas av qadoshdöden förr eller senare om de använder magi hyfsat ofta.. se mitt räkneexempel i den andra tråden.

Dessutom är väl förlust av qadosh på magisk väg mer ett verk av naturlagarna än av gudarna...? Man behöver väl inte tro på någon gud överhuvudtaget för att använda magi?
 
Top