Nekromanti Magiker?

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Hmmm...
Jag sitter och läser Korset & Tronen, när jag ser;
Torfil var drottningens betrodda rådgivare och kungadömets magiker.

Jag tänkker, Drunok tror på Daak, och som alla vet så är det ju förbjudet med magi, då det ses som häxkonster...
Hmmm, hur hänger detta ihop?
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Bara rent taget ur huvudet så har jag för mig att Drunok är ett ganska "liberalt" ställe när det gäller sådana saker.

Det är ju allmänt känt att folk som döms för kätteri och likn. gärna flyr till Drunok.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,209
Location
Stockholm
Kättare fly till Damarien, inte Drunok.

De är inte heller Liberala, utan mer "förnuftiga" (Se Gerografica....) i sitt förhållande till tron (jämfört med jargierna). Jag tolkar detta som att man tar hårt på daaks bud, och slår till hårt mot kättare och irrläror som försöker dra deras själar till helvetet och bort från Daak. Som jag ser det så ligger skillnaden mellan jargisk och Drukonisk tro främst på det administrativa planet, den Durnokiska kyrkan är mindre hirarkisk och har brutit banden med Tibara av politiska, inte teologiska skäl. Så för en vanlig Drunoker eller jargier så är skillnaderna obefintliga, och ligger främs i att visdomskyrkan lägger större vikt vid individesn ban med Daak, men återigen så kom nog politiken först och teologin senare.
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Blev fundersam och valde att gå direkt på källan...
Citerar sidan 64 i Geografica Mundana:
"Landet har en ganska utvecklad religionsfrihet och därför har många förföljda personer från andra länder utvandrat till Drunok"

Andra länder måste ju rimligen inbegripa Jargien, med tanke på att de utmärker sig ganska rejält på krossa-kättare-skalan.


Damarien har förresten officiellt INTE religionsfrihet. Att det är så i praktiken (till en viss gräns) är väl en annan femma.

Som kättare från Jargien skulle jag nog hellre ställa kosan till Drunok än Damarien...
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,358
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hallå!

Alla daaktroende tycker inte att magi är häxkonst. Kan tänka mig att Drunok inte bryr sig så där jätte mycket om magi ur religiös synpunkt. De låter nog magi utövas så länga det gagnar de egna motiven.

Tzimisce
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Det finns en egen Daaklära, Drunokiska Trohetskyrkan har jag för mig att den heter.
Jag vet inte hur liberal den är, mne kan tänka mig något i stil med den Sabriska, dvs. det är bara prästerskapet som egentligen inte accepterar magiker.
 

Haramelo

Veteran
Joined
19 May 2003
Messages
2
Location
Marek Pomian, Caserion
Visdomskyrkan heter den. Den är bannlyst av moderkyrkan om jag kommer ihåg rätt. Jag kommer inte ihåg exakt hur liberal den är, men den är helt klart mer förnuftigt inställd, nekromanti är antagligen förbjudet, men magi som sådan är nog tillåten.
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Men då får man fråga, en av huvudkaraktärerna, är i Drunok på uppdrag av Avrons Hammare (eller vad det heter) som är en order från Jargien. Och när jag läser i Riddaren om Avrons Hammare ser man att de jagar kättare och magiker...
Och denne regelius (tror jag han heter) Befinenr sig i Drunoks dåvarande huvudstad, och tycks känna mången präster där...
Hur komemr det sig att Avrons Hammare, som har hösäte i jargien skickar en man för att lösa mordet på en Primod, som förmodligen tillhörde visdomskyrkan i ett land fullt av kättare?
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Re: Drunokiska tempelriddare [Lite spoiler]

Det jag minns från boken var att Regelius var en drunokisk tempelriddare, vilket kung Gahallan fann mystiskt. Vad han mindes hade sådana aldrig funnits, och det var nog ett mysterium i boken som aldrig riktigt blev löst. Varför han om han nu var drunokier tillhörde Arvons Hammare är ännu en olöst gåta, såvitt jag vet. Någon som minns boken mer tydligt? Eller kommer det hela kanske att avslöjas i någon uppföljare?
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,209
Location
Stockholm
Nu är "vårat" Drunok ganska annorlunda från Neogames version ( Här och Här , funderar på att skriva ihop en mer "formell" beskrivning någon dag.).Nåväl, som vi ser det ligger Drunoks kyrka väldigt nära den Jargiska på de flesta teologiska punkter, däribland synen på häxkonster. Till skillnad från Jargien är dock inte all magi nödvändigtvis häxkonster, men all magi "som vränger Daaks skapelse" ses som häxkonster. En Innbörd av detta är att transformering ses som en ond handling, då men genom att transformera en aspekt till en annan förvrider världen Daak skapat. Kan nämnas att det var många och långa diskussioner vid universitetet i Aralon innan den tesen slogs fast. Det är visdomskyrkans mer individuella syn på individens ansvar inför Daak som gör att viss magi är tillåten, men magi är inte accepterat i de breda samhällslagren, främst bönderna tycker illa om svartkonstnärerna., men man kan säga att magiker inte är välkomna utanför de större städerna, vare sig av adel eller folket. Ett annat skäl till att magi är ”legalt” är att Kungen ser magi som ett potentiellt hjälpmedel mot Jargien, någonting som späder på kungen impopularitet bland folket och stora delar av adeln.

Egentligen är den enda formen av magi som är accepterad magi som rör stjärnhimlen (Astrotropi, men även de andra kosmiska aspekterna) då stjärnorna ses som ett sätt för Daak att ge sina troende en aning om vad som komma skall. Så magi som rör astrologin ses inte som magi överhuvudtaget.
 
Top