Nekromanti Magiker, trollkarlar m.m.

Coar

Veteran
Joined
5 Oct 2001
Messages
13
Vad jobbar en magiker med egentligen?

Magikern är en man som inriktat sig på besvärjelser och kan sålunda utföra vissa tjänster mot betalning, men i så fall... vad är det för besvärjelser han kan tänkas hjälpa till med.

Är detta verkligen det sättet han livnär sig på?

En Alkemist kan jag förstå kan på en förståeligt sätt tjäna ihop lite pengar, men just en magiker eller trollkarl låter så besynnerligt att han ger ut sina tjänster mot betalning och dessutom livnär sig på det.

Hur gamla är dom rackarna egentligen?
Hur gammal är en mästermagiker egentligen?
En människa blir ju inte så gammal och borde sålunda inte kunna bli så mäktig som en Alvmagiker...

//Coar
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,418
På fråga A svarar jag B och på C Bräkne-Hoby.../images/icons/wink.gif

Vad de jobbar med vete Neogames alltså. Det är klurigt eftersom det kanske är svårt att livnära sig på att trolla i ett samhälle som är så präglat av trolleri.

Alkemisten lever som du sa på att tillverka och sälja sina drycker och sin sörja...

"Hur gamla är dom rackarna egentligen?"

Gamla...

"Hur gammal är en mästermagiker egentligen?"

Jättegammal...

"En människa blir ju inte så gammal och borde sålunda inte kunna bli så mäktig som en Alvmagiker..."

Hmm...ännu en paradox. Frågan är ifall det är åldern som gör en magiker mäktig eller ifall det är magin som gör magikern gammal...
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
Det fins väldigt få magiker i mundana och dom livnärsig på att sälja trolldomar till folk.En spell kostar ungefär 300-400 silver per mangnitud att få kastad. så det räcker och blir över tror jag. Människor åldras fortare och mognar fortare och lär sig fortare. en gammal alv är inte att leka med(de är så sura)/images/icons/sad.gif en magiker har inga gränser villka besvergelser den har./images/icons/wink.gif
 

Mofasa

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
63
Location
Trosa, Södermanlands län
Bara ett litet tillägg: Vad tycker ni om magireglerna i stort?

Jag tycker att de funkar jädrigt bra (med undantag för namnen som kan mod. (nu ska inte den diskussionen upp här igen ))/images/icons/kiss.gif.
Och att magikern kan bära rustning är guuuuuld /images/icons/grin.gif!!

//Magnus
 

Fodde

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
85
Location
Karlskrona
Bräkne-Hoby (OT)

Jag har länge funderat på om det finns Hober i Bräkne-Hoby, har åkt förbi många gånger med tåg.. men aldrig vågat stiga av.. Du kanske vet?

/images/icons/woof.gif
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,418
Re: Bräkne-Hoby (OT)

Jag tror inte det men det tål att undersökas...

Frågan är finns det alver i alvkarleby? /images/icons/wink.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vad jobbar en magiker med egentligen?"

Om du med det menar hur en magiker livnär sig så varierar det. Följande är några troliga varianter:

Familjen: Magikern har en rik familj som försörjer honom.
Trollkarlshuset: Trollkarlshuset har ägor från vilka de har rätt att hämta in skatt, och detta försörjer husets magiker genom stipendier och arvoden.
Landägor: Trollkarlen äger land, och tar in skatt i egenskap av gods- eller länsherre.
Äktenskap: Trollkarlen har gift sig rikt.
Sponsor: Magikern har en sponsor, som försörjer honom. Ganska vanligt för unga och begåvade men obildade magiker.
Frilans: Magikern säljer sina tjänster för pengar.
Vasall: Magikern står i tjänst hos en adelsman, som försörjer magikern i utbyte mot dennes tjänster.
Arv: Trollkarlen har ärvt en förmögenhet, och lever nu på den.

"Hur gamla är dom rackarna egentligen?"

Mellan 6 och 600. Sexåriga magiker kallas lärlingar. Sexhundraåriga magiker kallas mossiga. Man behöver inte oroa sig för att de hör en när man säger det, heller.

"Hur gammal är en mästermagiker egentligen?"

Sällan under 40. Magister Rafali är en av de få som är yngre.

"En människa blir ju inte så gammal och borde sålunda inte kunna bli så mäktig som en Alvmagiker..."

Men så tappar alvmagiker intresset fortare, pga Förbannelsen då de blir inåtvända. Så det jämnar ut sig (sa han som sket på cykelsadeln...).
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Bah!

Här utanför Göteborg finns det ett ställe som heter Alvhem.. Det ni! /images/icons/tongue.gif
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,418
Re: Bah!

Finns det sälar i Sälen?

Ligger verkligen Stockholm på öar av trä?

Borde inte Malmö sjunka ifall det är gjort av malm?

Borde inte alla affärer gå i konkurs i Köping(et)?

Är alla verkligen så smarta i Visby?

Världens säkraste stad måste ju vara Örnsköldsvik, eller hur?

Går det inte en bro till Färjestaden?

Bacillernas vallfärdsplats måste ju vara Varberg, eller hur?
 

Fertakk

Veteran
Joined
22 Oct 2001
Messages
2
En magiker "jobbar" troligtvis med magi får man väl hoppas, fast du har ju rätt, det är ju lite knepigt att överleva på det.Troligtvis så är en magiker inne i magi yrket för att lära sig magi och inte för att tjäna kosing. Dom flesta magiker sitter nog och studerar för att dom helt enkelt tycker att det är väldigt rolig(sedan finns det dom som tycker att det är oförskämt att slänga bort sin gåva, men dom får vi hållas med =)


Min gissning skulle vara att magikern troligtvis har ett yrke vid sidan om, kanske som någon form uttav rådsman, helare, lärare eller annat intellektuellt yrke med pondus (typ bibliotekarie eller optiker ? ). Annars så har ju Krister S. rätt med att säga att han kan ha ärvt, pengar, land eller annat för att säkra tillvaron.
Dessutom är det ju faktiskt som så att det krävs oftast en hel del pengar för att studera. Antingen ska man vara med i gillen vilket kanske inte är SÅ himla dyrt. Men om man ska studera ensam så blir det ofärskämt dyrt.Man måste ju nämligen KÖPA böckerna vilket kostar en smärre förmögenhet, i absolut bästa så går magin i blodet och man kan ärva/låna böckerna från någon släkting.


Ålder på magiker frågar du också om ja...Det finns ju en biotropisk ritual som man använder sig av 1 gång om året för att avstanna åldring. Har man tålamod (och självbevarelsedrift förövrigt ! ) så skaffar man sig ett godkänt värde i biotropi och ritual för att avstanna sitt åldrande en gång om året. Man får se det som att deklarera helt enkelt, en sån där jobbig omständig sak som kommer en gång varje vår =)

Mästermagiker säger du.Oj, det var svårt. Det beror faktiskt på vad man menar med "mäster".Om Mäster är Besvärjelse 22 och alstra 3 olika aspekter 18, så kommer det nog ta ett tag. Om mäster är lite 15-16 värden och nån jazzig titel samt lite respekt i nåt gille så är det nog vid kanske en 50 eller nåt ?Jag vet faktiskt inte, men ju äldre desto farligare är ju klichén, vilket man ju iofs inte alls måste följa.


Angående alviska magiker...Citat ur boken, Alver: Förbannelsernas Folk s. 10 underRubrik: Hur alver dör; sista meningen andra stycket."Det sägs att när Visana Lothrani av sanaris stam dog vid den aktningsvärda åldern av 7000 år ..."En sanari som var 7000 år. Detta hör givetvis till det allra mest extrema efter som dom flesta alver blir odugliga vid runt 150-250 års ålder (tror jag) p.g.a. förbannelsen. Men är man 7000 år gammal och sanari därtill så är det inte helt otroligt att man kanske har alstrar nåt filament eller så.
När jag spelar(eller spelleder) Eon så brukar jag generellt anse att Alviska magiker är snäppet vassare p.g.a. högre ålder samt den goda tillgången studie matrial i Haléa Teren.Hoppas mina förvirrade tankar har gjort dig lite klokare åtminstone.


Fertakk
 
Top