Nekromanti Magiker & Smärta.

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
En fråga jag har är, vad gör makiger så mäktika? Känns inte så mältigt att stå i två rundor, hoppas på att få in en magi, för att sedan bli träffad och då i sin tur spendera yterligare tid att dissipera. Känns ofta som väldigt hög risk att slänga en besvärjelse för den inte allt så höga effekten av den.
Ifall man är en stridande magiker är det högst ooptimalt att använda besvärjelser som tar mer än en runda. Då är det bättre att använda formaliserade sådana som inte tar mer än 4 sekunder att väva. Har du en sköld eller någon som kan skydda dig medan du väver din magi kan du mycket väl undvika skada under den tiden.

En annan sak med angående buffs, om man hamnar i lite oväntad strid, hur ska man ha chans att hinna buffa sig utan att ta skada etc?
Att buffa sig gör man innan striden börjar, annars är det ganska lönlöst. Det finns varaktighetsmodifikationer, exempelvis Provisorisera, som lämpar sig väldigt väl för detta ändamål. Kvällen innan resan påbörjas kan magikern samla gruppen och väva de besvärjelser som behövs, i lugn och ro. När hyggelmonstren anfaller dagen därpå är alla förberedda.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Duncan said:
Att buffa sig gör man innan striden börjar, annars är det ganska lönlöst. Det finns varaktighetsmodifikationer, exempelvis Provisorisera, som lämpar sig väldigt väl för detta ändamål. Kvällen innan resan påbörjas kan magikern samla gruppen och väva de besvärjelser som behövs, i lugn och ro. När hyggelmonstren anfaller dagen därpå är alla förberedda.
Rent allmänt är förberedelse magikerns bästa vän. Att spendera tid på att göra kongelat eller artefakter kan göra magikern mycket, mycket, mycket mäktigare än någon annan karaktär.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag brukar fudge:a det helt sonika, alltså basera utgången helt på vad jag känner för. Alternativt, om situationen är väldigt viktig och konfrontativ, man man slå ett VIL-slag eller dyl, med varierande svårighet baserad på hur allvarlig skadan är. Jag brukar aldrig kräva ett slag om magikern inte fick åtminstone en extraskada.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Håller med om att magi gör sig bäst före och efter strider, beroende på inriktningen.

I själva striden är det bättre att komma in med vapen som gör Et6 extra i skada etc.

Där börjar jag glida in på en ny tanke; Varför gör 1 skärpa +obt6 i skada och 1 pansar bara skyddar 1?
Hade nästan varit roligare om det var 1-1 ?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Det är mycket såna obalanser i effekterna, tyvärr. Varför kan man ge någon +ObXT6 i tur när man bara kan ge -Ob1T6? Varför är Avstånd Ob1T6/30 meter medan Teleportera ger en tiodubbling per filament? Varför är Öka bärförmåga baserad på magikerns STY/TÅL medan levitera är baserad på kg?

Jag kan minnas fel på detaljerna, men det är väldigt mycket såna konstigheter i systemet.
 

myran

Veteran
Joined
13 Dec 2011
Messages
47
Kan bara instämma att orginal effekterna är lite obalanserade och lustigt utformade. Skulle gärna se overhaul på dem.

Hur skulle ni föresten utforma magi för att "summona" föremål? Sant namn på föremålet + gestalta?
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Länka föremål
Semotropi: 7, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Permanent
Länkar ett föremål, som inte kan vara större än magikern själv, till magikern. Används vanligen tillsammans med Åkalla föremål och Bannlysa föremål.

Bannlysa föremål
Syndesotropi: 9, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Permanent
Skickar iväg ett länkat föremål till ett hypotetiskt limbo. Därefter är det fullständigt omöjligt att på något sätt kontakta föremålet om man inte är länkad till det och använder Åkalla föremål. Är målet för effekten länkat till magikern sänks filamentförbrukningen med sex.

Åkalla föremål
Syndesotropi: 3, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Momentan
Hämtar ett valfritt länkat föremål, det materialiserar sig ögonblickligen bredvid magikern, eller, om magikern så önskar, någonstans på magikerns person.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Om en kraft kommer i närheten av en annan kraft kommer de att förändra varandra permanent. Syndesotropin är energin som uppstår i kontakten mellan magiska fält och det obrytbara band som därefter existerar mellan dem. Syndesotropin existerer i för små mängder för att gå att alstra.
Transformeringar från och till nomotropi är lätta.
Transformeringar från och till ataxatropi är svåra.
Alla andra transformeringar är normalsvåra.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Tillåter ingen smärttålighet alls i min spelgrupp. Tar man smärta misslyckas man. Detta beror, i min spelgrupp, på att man måste föreställa sig vad som skall hända och det är främst denna del som inte får avbrytas. Någon som tar smärta, och är en levande varelse, kommer ofelbart att lägga märke till smärtan - därför blir besvärjelsen avbruten. Det är inte relevant hur mycket smärta magikern tål, är man en levande varelse med ett nervsystem så kommer man upptäcka smärtan. Odöda däremot kan ofta ignorera eventuella skador, eftersom de är helt bedövade och inte känner smärtan alls. Däremot avbryts en odöds kastande av att bli tillbakaknuffad, detsamma gäller såklart för en levande magiker.

Enklaste sättet är att skaffa sig ett högt färdighetsvärde i undvika, och köra fullförsvar. Man får inte ta initiativ eller utföra anfall med fullförsvar.

Magi däremot...
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
OB1T6 mot PSY eller VIL per poäng smärta. Gör att det blir lite mer flexibelt.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Skulle som SL inte tillåta att man kör fullt försvar samtidigt som man aktivt försöker utföra en separat färdighet, vare sig det är spela en melodi, kasta magi eller anfalla.

Varför; Din koncentration ska vara på att se och ta tillvara på möjligheter att undvika att bli träffad.
 
Top