Nekromanti Magiker/krönikör

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Jag har ett magisystem som tillåter spelaren att göra lite vad som helst. Det går ut på att magikerspelaren skriver ner vad trollformeln ska uträtta på ett papper och lämnar till SL som beskriver vad som händer. Tanken är att eftersom det tar tid att skriva en formel så utförs det inte så ofta och att för SL ger den skrivna formeln utrymme att misstolka effekten (och på så vis kränga spelet i föredragen riktning). Jag tror att systemet leder till att magi mest används för att knyta upp knutar i storyn så att berättelsen kan fortsätta.

Till exempel kan man tala med döda när man redan gjort sig osams med alla levande informationskällor, man kan låsa upp en dörr när man redan misslyckats med att dyrka upp den, man kan teleportera sig till målet när redan andra transportmöjligheter uttömts.

Ett problem jag upplever med detta är att SL och magikern kanske får lite för stort inflytande över spelet. Så jag behöver någon annan trevlig nytta med systemet för att det ska vara värt det. Då slog det mig att magikern kan få vara krönikör! Om kravet för att en formel ska vara giltig är att den ska beskriva läget nyss, läget nu samt önskad framtid så tar det ännu lite längre att trolla och man kan spara alla gamla formler i en bunt - som faktiskt tjänar som krönika över spelet.

Vad tror ni om detta? Kan det fungera? Min förhoppning är att magi ska kännas övernaturligt, och inte bara vara färdigheter med magimarkör, samt att magin till trots ska det vara snabbare och mer praktiskt att vara icke-magisk yrkesman. En tjuv ska hinna dyrka och slå tärning innan trollkarlen tagit över med sin automatiska superförmåga.

I litteraturen brukar magiker vara sena med att trolla, av olika svepskäl, mest för att Gandalf inte ska ta över helt, samtidigt som alla vet att han besitter stor makt när han väl kommer till skott. I och med att det är SL som beskriver effekten finns det ett mått av fara med att bruka magi. Också, tror jag, att det är roligt med magi som inte är kategoriserad och möjlig att skräddarsy för varje given situation.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Kan du inte lägga ut ett exempel på en nedskriven formel. För mig blir det då enklare att se om det skulle funka.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Okej, ett försök:

Efter att jagat Drakon under större delen av denna höstdag fann vi det omöjligt att fortsätta efter att Drakon tuttat eld på den bro han just passerat.

Det är trettio meter till den andra sidan och trettio meter ner till botten av ravinen.

Jag åkallar vinden att bära oss över ravinen till den andra sidan!


-SL, överväger situationen och beskriver hur vindandar störtar ner från himlen och upp ur ravinen för att säkert men omtumlande bära rollpersonerna till den andra sidan. Kvar står en ensam packåsna. SL tycker att om man inte erbjuder ett offer så tas en tribut.

Nåt sånt. Tre stycken; nyss, nu och sen. Priset är den tid det tar att författa formeln medan övriga spelare käkar chips och snackar om Warmachine.

Läs om Gandalf här: http://www.cracked.com/article_15952_the...er4=recommended
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Intressant idé!

Är det här hela magisytemet? Eller är det mer som till exempel ett tärningsslag som säger hur bra trollformeln lyckas?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
rjonas said:
Nåt sånt. Tre stycken; nyss, nu och sen. Priset är den tid det tar att författa formeln medan övriga spelare käkar chips och snackar om Warmachine.
Ja det låter tillräckligt intressant för att jag skulle vilja testa systemet i praktiken i alla fall. Riskerna jag ser är just vad de andra spelarna ska göra under tiden och med fel spelgrupp:

Ralf, spelar krigare "Kom igen nu Tomas, SL skiter i om du stavar fel för fan"
Tomas, magikern "Ja, ja, stressa mig inte för ... jag skriver så fort jag kan"
Fredrik, spelar bågskytt "såg ni senaste avsnittet av true blood?"
Linnea, spelledare "ja, kan inte Sookie bestämma sig någon gång?!!!"
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Tarr said:
Intressant idé!

Är det här hela magisytemet? Eller är det mer som till exempel ett tärningsslag som säger hur bra trollformeln lyckas?
Jag håller det modulärt. Antingen kan det krävas att man slår något, betalar något eller helt enkelt har begränsat antal formelblad.

Helst ska SL/reglerna uppmuntra spelaren till att göra offer/utlova saker i gengäld för att få en välvillig tolkning av texten.

Om trollformeln är ointressant egoistisk eller spelförstörande bör SL helt enkelt tolka formeln som djävulen själv. Rapport mellan magikerspelaren och SL uppmuntras (kanske till och med ett krav).
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Jag föreställer mig lite enfaldigt att magikern börjar skissa på en formel under tiden övriga spelare har fullt upp med att genomdriva en uppenbart fruktlös plan. -Sånt händer hela tiden. Lite av poängen är att magi ska vara som olja i maskineriet.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
rjonas said:
Jag föreställer mig lite enfaldigt att magikern börjar skissa på en formel under tiden övriga spelare har fullt upp med att genomdriva en uppenbart fruktlös plan. -Sånt händer hela tiden. Lite av poängen är att magi ska vara som olja i maskineriet.
Du har en poäng där. Jag känner igen mig i precis den situationen när vi spelade EON.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Hmm... Olja i maskineriet. Menar du att magi ska gå in och lösa problem som annars tagit lång tid för spelarna att klara av?
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Niklas73 said:
Hmm... Olja i maskineriet. Menar du att magi ska gå in och lösa problem som annars tagit lång tid för spelarna att klara av?
Precis. Den ska lösa sådant vanliga medel inte kan. I spelvärlden är magi utomjordiskt. I meta-spel är magi en fast-forwardknapp.

Men det måste vara trögt. Därav kravet på skriftliga formler. Det måste också vara farligt. Därav öppningen för vantolkningar. Slutligen är det en ren bonus att kastade besvärjelser arkiveras så att man kan gå tillbaka och se vad man faktiskt har gjort.

Att en formel har lyckats tidigare är inte heller en garanti för att det funkar igen. Att tillåta en formel i en given situation innebär inte att man målat in sig i ett hörn - en magisk flygtur avskaffar inte all världens murar i ett nafs.

Skickligheten att vara magiker blir något som bor hos spelaren och inte rollpersonen (för sådan är min linje*) i och med att magi funkar bättre om man spelar med och läser var handlingen är på väg, hellre än att trolltrolla bara för att spåra ur handlingen och på så vis omintetgöra SLs förberedelser.

* Vissa vill ha improvisation och spelaretablering; andra vill ha värden och
system mastery; jag siktar på tradspel med spelarutveckling.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Ju mer jag läser det, desto mer värmer jag för tanken.

Jag tänkte först att det finns uppenbara risker för att det blir stort godtycke, att magikern i gruppen på något sätt blir SL:s "gullgosse" (för att få igenom sina besvärjelser) eller känner sig som motsatsen (om hen får för många nej).

Men det känns som det kan funka, om man fäster en viss vikt vid att ta med de formella delarna (då, nu, sedan) och istället ger SL lite utrymme att bestämma om ett annat "pris" vid sidan av.

Och det behöver inte betyda tvärstopp på annat spelande. Om de övriga i gruppen spelar ut en strid medan magikern sitter och skriver sin formell, så kan en någorlunda snabb spelare förmodligen hinna skriva ihop en okej formell på två, tre stridsrundor (snabbare om gruppen är stor, systemet är segt på strider eller motståndarna många...).

Om det inte alltid finns en passande packåsna att glömma, är det ju dock bra om det finns en annan ändlig resurs som magikern kan "offra", t.ex. något som motsvarar hur skador hanteras i slagsmål.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Löften är ju kul. Om det funkar driver jag ut orcherna ur Mörkmården, eller om det funkar ska jag inte tvätta mig på ett år (shugenja-style), eller om det funkar ska min förstfödda vigas till präst.

Du har nog rätt i att SL ska kunna replikera innan effekten avgörs. Bra förslag!

Jag är också för ett stort antal spelarvalutor att deala med (inte bara inom magin).
 
Top