Nekromanti Magiker i gruppen

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Jag skulle vilja ha lite spelledattips till när man har magiker i gruppen. I detta fallet är 2 av 4 rollpersoner (brödrar från Thalamur) magiker.

Hur bemöts magiker förutom om man befinner sig i Jargien, där det är hmm typ dåligt att va magiker i? Det är ju inte direkt ofta en magiker i Mundana är som Gandalf eller liknande som många känner till (iaf i vissa kretsar) utan de utövar ju sitt yrke precis som andra.

Lite tips på motstånd, lurigheter, etc som man kan använda i Äventyr med magiker så att de inte bara fungerar som mobila kanoner, vilket de kan få en tendens att göra ibland.

Sen som sagt lite andra tips på hur man spelleder en grupp med magiker.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Naug spånar

Jag kan redogöra lite för mina personliga uppfattningar av hur magiker ses på världen över.

Thalamur:
Magikerna är våra herrar. Folket ser upp till dom lite som gamla européer såg upp till sina adliga.


Consaber:
Konstiga knäppisar. Livsviktiga, urkelbra, dödsbehövda knäppisar. Men tillika knäppisar. Är personen ifråga dessutom av mer jargisk syn så kommer han nog misstro dom lite halvt. Är han gammeltroende (draktroende) så kommer han nog mest tycka att dom är ball.

Asharien:
"En till? Å, det finns redan tre gillen i stan, men välj noggrannt. Dom har en tendens att.. uhm. Försvinna. Rätt snabbt." Magiker dräller omkring. Särskilt i form av konstiga expeditioner som ska har Asharien som hållplats eller mål, Alver och allmänna knäppisar som dräller omkring.

Soldarn:
"Farliga. Alldeles för farliga. Håll koll på dom och se till att du alltid har någonting emot dom om dom skulle bli makthungriga."

Jargien:
"Ursäkta, hur var frågan?"

Alver:
" *Hummar harmoniskt* Sanaris kunnande har alltid varit högt respekterat hos vårat folk. Deras magiska vana är tätt förknuten med de övningar som de brukar för att skärpa sina sinnen. En bra Sanari är således alltid en bra magiker, men en bra magiker är inte nödvändigtvis en bra Sanari."

Dvärgar:
"Dom är praktiska att ha omkring. Men deras trolleri är lite väl opålitligt. Ska man gräva ut nånting. gör det för hand. Ska man döda nånting, gör det för hand. Ska man brygga öl, gör det för fan för hand. Trolldom kan man använda när alla andra utvägar visar sig inte funka. Och även då bör man hålla hårt i hatten för man vet aldrig vad som kommer hända!"

Tiraker:
"Du menar våran Schaman? Vänta? Va? Är ni alla schamaner? *ser väldigt tveksam ut* Magi-vaddå? Låter otrevligt, om det smittar så slår jag ihjäl dig..."


/Naug
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Magiker i spelgruppen har en tendens att ställa till med problem. De flesta magiker har på tok för stort ego och för många hemska besvärjelser (de kan trots allt improvisera).

Det stora problemet är att många händelser som verkar svåra nog för att få RP att gå åt ett annat håll (när man skriver äventyret), visar sig vara fullt lösliga med en enklare form av besvärjelse (som man som SL absolut ej kommit att tänka på). Tex att frammana en sylf som tar hand om den där budbäraren som absolut inte ,men måste för äventyrets skull måste undslippa RP, får komma undan.

Ett bra tips är att bannlysa effekten teleportering (denna ställer ofta till det då spelarna blir medvetna om hur effektivt den kan användas, levitera är ytterligare en effekt som tenderar ställa till det).

Effekten " hela utmattning " kan vara problematisk att handskas med. Det är inget vidare när RPna gått ner sig i snöstormen på väg över bergspasset (för att sedemera komma fram till den enslige eremitens stuga, där han barmhärtigt ska ta hand om dem) och magikern/a i sällskapet helt enkelt helar all utmattning (då RP vilar) och de fortsätter över bergen som om det vore sommar.
Dock inte sagt att man bör förbjuda denna effekt, men den har ett stort antal mycket användbara användningsområden.

Konkreta tips:
Se över de effekter/besvärjelser om RP behärskar, och försök lista ut hur spelarna skulle kunna tänkas utnyttja dessa under möten och händelser i äventyret. Anpassa dessa händelser efter de färdigheter som RP besitter (inte bara magiska).
Det krävs ofta minutiöst planerande från SLs sida, men mer ofta än sällan, brukar den enkla lösningen vara annan magi eller ett magifientligt samhällsklimat.
Om man får spelarna att känna magiutövande som en sitsta utväg brukar det mesta fungera som planerat (om man inte pressar spelarna för hårt dvs).

Att Jargiska Inkvisitionen får nys om RPnas förehavanden är något som är mycket användbart (åtminstone att få RP att frukta denna). Ett förslag är att RP får bevittna en sekvens där Jargiska soldater (och en å annan inkvisitor) stormar in på värdshuset där RP befinner sig och arresterar en magiker (ej i RPs sällskap). Eller att RP får bevittna en offentlig avrättning av densamme. Ja det finns ett flertal liknande scenarier.
Ett uppsatt plakat vid stadsporten eller torget, med en belöning på x-antal denarer till den medborgare som kan ange " häxor och trollkarlar " kan oxo fungera.

Nesliga fiender med avståndsvapen är ytterligare en bra metod att få magiker att tänka både en och två gånger.
Men det är oundvikligt att RP som behärskar magi ofta piskar mattan med de flesta normalgoda motståndare.

I slutändan handlar det om att anpassa motståndet så att även magikerna känner att vissa situationer kan vara farliga (utan att försöka agera RPnas fiende eller bödel).

Den sista metoden är att låta det som händer hända, improvisera och frispela de episoder som kan spelas på detta sätt, man blir ofta imponerad över spelarnas finurlighet. Men kom ihåg att låta allting ha konsekvenser (en av de vanligaste åsikterna inom magiteori i mundana). Inte fullt så allvarliga konsekvenser i början, men tillräckligt för att skicka spelarna en hint om vad som komma kan. Stegra sendan gradvis. (Magiker som löper amok bör dra till sig uppmärksamhet från både skummisar och makthave, för att inte säga andra magiker, eller kanske Rakhori).

Kom ihåg att alla bör ha roligt (även de som inte spelar magiker).
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Naug spånar

Jag har på ett ungefär samma uppfattning av magiker som Grottrollet Naug har.
Fast jag tycker att du kunnde utveckla din syn på hur en jargier ser på magiker. Även fast de är otroligt speciellt sällsynta i Jargien så har de en rätt så stark syn på det mesta. Jag skylle vilja säga att en jargier ser med avsky och rädsla på magiker. De förbannar deras kunskap och ser samtidigt med rädsla på den eftersom det är en mäktig kunskap de besitter. Så istället för att ta del av kunnskapen så bannlyser de den för att ingen skall kunna ställa sig upp och trotsa Daak.

Eller har jag greppat allt fel nu?

- Jocke, har psykologi i tre timmar.
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Re: Naug spånar

Jargien kan väl snarast sägas ha en syn på magiker och magi som är ungefär lika tolerant som 1500-talets katolska Spanien var (i.e. " burn the witch! ") Att det sedan faktiskt finns magiker och "häxor" (i alla fall i betydelsen kvinnliga magiker) i Jargien lär väl inte göra folk mindre benägna att hata och ev. frukta dem.

Grunden är för den vanliga troende människan religiös, men bakomliggande orsaker til att tron har tagit denna riktning i Jargien eller till att staten understöder jakten på magiker kan i sin tur tänkas vara t.ex. att magi utgör ett svårkontrollerat element i ett redan instabilt imperium. Magiker är dels lärda (aldrig bra) och dels har de potential att själva ingripa samt att skaffa följeslagare. Men inte om man bränner dem på bål =).
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Naug spånar

Ja, alltså quisling har rätt. Magiker när dom hittas torteras ihjäl om dom inte erkänner sina synder och ber Daak om uttrycklig förlåtelse. Då skonas dom istället med en halshuggning (eller likvärdig avrättning som går kvickt och är relativt smärtfri). I något enstaka fall så kanske man kan slippa undan dödsdomen, men då är det inte på grund av goda skäl utan på grund av mäktiga politiska kontakter som kan dra i rätt trådar. Men då är nog straffet landsförvisning eller rehabilitering i kloster. Detta är dock rätt osannolikt om brottet kommer ut till allmänheten, för då måste man ju ha en demonstration av Daaks nåde.


/Naug, redogör lite för sin jargiensyn
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Får ursäkta om jag uttryckte mig otydligt. Självklart bör man inte bannlysa effekter permanent, men jag tycker personligen att det är fel att tillåta spelarna att ha vilka effekter som helst från början. Precis som det är fel med en fullpansrad kraggbarbar med dubbla slagsvärd.

En magiker med blixt (besvärjelse) eller pilbåge, en kristall eller ett par kongelat, som teleporterar runt sig........... och partisankrigföring har fått en ny innebörd.

Levitationsbegränsningarna upphäver man enkelt med lite fler filament och framförallt effekten "rörelse". "Se en flygande eldbollskastande magiker" (eller hur du nu vill ha det).

Dessutom handlar det inte om att bannlysa effekterna från hela världen. Mest att de är svåra att komma åt (dvs att lära sig, precis som de tokigare stridskonsterna).
Jag ser inget fel med att begränsa spelarnas valfrihet.
 

.MoQ.

Veteran
Joined
16 Sep 2004
Messages
7
Location
Göteborg
Självklart kan man inte låta spelarna få alla maffiga effekter från början. Men man behöver ju inte förbjuda effekterna för att "de är för bra". Däremot för "att det passar inte att en dödskultist springer runt med samtliga hela-effekter..."

Och vad beträffar teleportera så, visst, det är en användbar besvärjelse. Men jag måste säga att den är ganska begränsad. För det första kostar filament en hel del pengar (1000d/st) om man inte tillverkar dem själv för 300d, vilket tar tid, kräver ett laboratorium, samt kunskap (=ep). Mina Rp brukar inte springa runt med tusentals silver på sig och "bankkontor" som tar emot värdecheckar finns inte direkt överallt.

Jag tycker detta är en ganska god balansering, säg att gruppen lägger ihop sina pengar för att hjälpa magikern skaffa filament, OK låt honom då kunna utföra ett par RIKTIGT mäktiga besvärjelser och sen är han bara sitt gamla vanliga jag.

Vad gäller levitera vill jag bara hålla fast vid svårigheten att göra saker i leviterat tillstånd. Speciellt om det är något som innefattar häftiga rörelser. Jag skulle nog säga att det är nästintill omöjligt (+2t6) att väva en besvärjelse i leviterat tillstånd. Och jovist man kan komma runt detta också med kongelat och foci/generatorer, MEN hur vanliga är dessa??

I slutändan handlar det alltså om att ha bra prylar, och att veta vad man håller på med. Inte helt olikt hur det är för en "vanlig" svärdssvingande rp..
 
Top