Nekromanti Magiker dräkt, vilken färg

123_dup1

Veteran
Joined
6 Mar 2004
Messages
28
Location
stockholm
Jag vill skapa en magiker men vet inte vilken färg jag ska ha.
Jag vill vara en magiker som fiflar med eld och luft magi men vill inte vara en magiker med en röd eller vit dräkt.
Vilken färg tycker ni jag ska ha?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Varför dräkt?

Varför ha en speciell dräkt? Magiker är mycket ballare om man inte ser att de är just magiker. Skippa kåpan, den spetsiga hatten och det långa, vita skägget.

Mycket ballare att se ut som vem som helst men packa lika mycket makt som en pansarbrigad.

- Vulf
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,706
Location
Värnhem, Malmö
Eld och luft ger mig associationer till blixtar och liknande, så förse din magiker med en dräkt som har lite oväderstema. Mörkblått, grått och svart, med någon form av guldutsmyckning för att symbolisera blixtar.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag är helt klart inne på Vitulv:s linje..
Varför ska man se speciell ut ? Det är ju klart mycket coolare om magikern ser ut som vem som hellst & sedan bara äga rumpan av de som eventuellt skulle hitta på nån form av ofog..
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,983
Location
Linköping
Jag vill skapa en magiker men vet inte vilken färg jag ska ha.
Jag vill vara en magiker som fiflar med eld och luft magi men vill inte vara en magiker med en röd eller vit dräkt.
Vilken färg tycker ni jag ska ha?


Tja, du kan ju ta en mörkröd(eld) dräkt med vindliknande mönster(luft) på. Så har du bara en färg men ändå symboler för båda inriktiningarn och slipper se ut som om du är invirad i Danmarks flagga.

Om du sedan tycker att Vitulv och JohanK säger vettiga saker när de tycker är att magiker inte ska se ut som magiker så kan du ju alltid dra på dig en grå överrock över det hela när du vill traska runt på stadens gator som en vanlig man (gammalt Magiker-ordspråk).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Tja, enligt EDD-boken så brukar elementarmagiker ha svart som traditionell färg (s. 36 magiboken).. Tydligen så symboliserar färgen universums ursprung.. Själv tycker jag din magiker kan vara en gammal gubbe som springer omkring naken, endast insvept i sitt långa, vita skägg.. Det skulle vara kontroversiellt, om något.. Eller iklädd hans rimfrostna andedräkt... eller kroppsmålad..

Nja.. Vad är din magiker för typ? Är denne en "showmagiker" likt Bergtings lärlingbild i Magikerns Handbok (s.25)? I sådana fall ska du braka på med alla sorters atteraljer, typ en liten dödskalle på magikerstaven, talismaner, uppenbara symboler och gärna något litet kryp som klättar omkring på magikerns rock utan magikerns egentliga uppmärksamhet..

Något du ska satsa på är minimagi och försöka använda dessa för att framhäva dina besvärjelser.. Ett ljussken som sveper runt din kropp när du mässar fram din besvärjelse eller en vind som får gräset att böja sig när effekten tar vid.. Snacka lite med din spelledare dock, för detta användande av minimagin stöds inte enligt reglerna även om det står förslag om det i texten.. Själv har jag funderat på att göra en magiker som bara kan minimagi och har massor i övertala och andra sociala färdigheter, så att denne kan bluffa att han är en magiker och får respekt bara därför..

Om magikern inte är showmagiker så låt dennes kläder förstärka något karaktärsdrag.. Det kan vara en hatt som ger pondus eller stövlar som talar om rikedom eller smalt skärp som en stärkande symbol hur smal individen är.. Du kan annars utgå från något yrke.. Barbar, bibliotekarie, sjöbjörn, köpman, springpojke med flera.. Vore det inte ballt med en magiker som springer omkring ett i höftskynke? :gremsmile:

/Han som inte var nöjd med sina magikeratteraljexempel
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Haha, får mig att tänka på en blekfet magiker endast iklädd ryttarstövlar, blygdkapsel, trakisk bronshjälm och polerade råttskallar fastsnörade på fingrarna...
 

Evert(in_sane)

Veteran
Joined
5 Nov 2004
Messages
66
Location
Kungälv
Re: Varför dräkt?

.....häftigare med en trollkarl som inte ser ut som en trollkarl. Visserligen kan det vara ganska coolt att dölja sina krafter med en vanlig klädsel, speciellt om trollkarlen ser ganska "mesig" ut som tex kortväxt eller några andra utmärkande drag. Jag föredrar nog ändå själv att trollkarlen ser traditionell ut, men det är vad jag tycker
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
the other way around the midsommarstangen

...ar ju att vara helt magi-los "magiker" och fiffla med alkemi/eldpulver/skramla ben pa fat och stuff. Det ar dock inte jatteutvecklingsbart. [profil=Han] Han [/profil] var inne lite pa den riktningen ocksa i sitt inlagg.

Filosofisk fraga: Blir det klyscha direkt om man kommer fram till att det ballaste ar att gora tvart-om? Dvs maktig magiker som ser ut som en skomakare och en vardelos magiker som har plastikopererat sig till Gandalf. ...never mind...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Re: the other way around the midsommarstangen

"Filosofisk fraga: Blir det klyscha direkt om man kommer fram till att det ballaste ar att gora tvart-om? Dvs maktig magiker som ser ut som en skomakare och en vardelos magiker som har plastikopererat sig till Gandalf. ...never mind..."
En väldigt bra fråga.. Jag kan säga att jag fånade mig rätt rejält i mitt förra svarsinlägg, för jag tyckte faktiskt att orginalfrågan var rätt fånig (och antagligen var det inte bara jag, av döma av vissa andras svar).. Jag kan även säga att som spelledare skulle jag inte tillåta någon sådan magiker som jag föreslog i första stycket..

Det vanligaste sättet att variera något är att ta något som är av direkt motsatt karaktär och sedan försöka inbilla sig att man har gjort något helt unikt.. Det, precis som stereotypen, är ju en stereotyp.. I alla fall för mig, för jag är så van vid motsats-karaktärer.. :gremsmile: Jag tycker det är som mest finess är om man gör en person som har en helt annan vinkling på sitt utövande..

Det var därför jag gillade barden som kunde väcka döda.. Det var en sådan helt annorlunda vinkling på en (harmonist)magiker så jag kunde inte göra något annat än att älska konceptet.. För det är inte bara en sak som definierar en individ, utan flera.. Vi människor brukar vilja kategoriera in människor i olika fack, men att använda det tänkandet på en rollperson och bara ändra en färg på klädsel är inte rätt väg att gå.. Om man har ett helt koncept med flera olika smådetaljer så kommer det där med färgen automatiskt.. Om inte, så är klädesfärgen inte ett område värt att lägga fokus på..

/Han som förvisso har svårt att tro att 123 bara fokuserade på vilken klädesfärg hans magiker skulle ha
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
prexis, varken pa eller av - utan snett!

Man gar inte med strommen, och inte mot strommen, utan at ett annat hall! Jag tror att hemligheten till att fa sadana karaktarer ar att man faktiskt tar sig tid att fundera over karaktaren, satta sig in i dennes huvud. Detta med en stark krydda identitet och en bra idé fran spelaren (som nekro-barden) kan nog ge sa mycket nyskapande man vill, samtidigt som SL inte bara darfor behover fa en ospelbar rollperson pa halsen.

*bokar inte orginella rollpersoner for framtiden*
 
Top